اقتصادیمعرفی کسب و کار

چرا ماشین ظرفشویی کار نمی کند

چرا ماشین ظرفشویی روشن نمیشه؟ عیب یابی 5 دلیل + راه حل

اگر ظرفشویی شما روشن نمی شود، می تواند مربوط به بروز مشکل در بخش های مختلف دستگاه باشد که باید هریک از موارد مرتبط به صورت تخصصی عیب یابی و ایراد آنها برطرف شوند. برای تعمیر ماشین ظرفشویی ال جی در مشهد باید در تشخیص ایراد ماهر باشید.

از جمله دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی شامل موارد زیر می باشد:

  1. ایراد در کلید پاور (سلکتور، کلید یا دکمه)
  2. خرابی قفل یا سوئیچ درب ظرفشویی
  3. معیوب بودن تایمر یا برد الکترونیکی
  4. ایراد در خازن یا رله موتور
  5. خراب شدن فیوز حرارتی
  1. ایراد در کلید پاور (سلکتور، کلید یا دکمه)

زمانیکه یک برنامه را انتخاب می کنید، فرآیند شستشو آغاز می شود. در مدل های قدیمی برنامه، توسط تایمر و در مدل های جدید توسط دکمه، سلکتور یا صفحه نمایش انتخاب می شود. در ماشین ظرفشویی بخشی به نام سلکتور وجود دارد که وظیفه آن هنگام تعیین شرایط متفاوت برای چرخه‌ های شستشو نمایان می‌شود.

. اگر سوئیچ یا همان سلکتور مشکل داشته باشد و دکمه‌های آن آسیب‌دیده باشند و کارایی لازم را نداشته و به یک حالت گیر داشته باشند، می‌تواند دلیل به کار نیفتادن ماشین ظرفشویی شما باشد. مشهد تعمیر می تواند این مشکلات را برطرف کند.

  • برای آزمایش سلکتور یا دکمه ها می‌توانید از مولتی متر استفاده کنید.
  • محل قرارگیری سلکتور نیز بر روی کنترل پنل است و اگر می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید، باید صفحه‌ای که در داخل درب است را باز کنید.
  • همواره مسائل ایمنی را رعایت کنید و قبل از اینکه کار خاصی را بر روی دستگاه انجام دهید، از جریان داشتن برق اطلاع کسب کنید.
  1. خرابی قفل یا میکروسوئیچ درب ظرفشویی

اگرچه روشن نشدن ماشین ظرفشویی می تواند نگران کننده باشد، اما گاهی ممکن است مشکل سطحی و راه حل آن آسان باشد. در برخی مواقع علت بروز این مشکل مربوط به بسته نشدن درب دستگاه به دلیل خرابی یا مجموعه قفل درب آن می باشد؛ زیرا زمانی فرآیند شروع به کار ظرفشویی آغاز می شود که درب دستگاه به صورت کامل بسته و چفت شده باشد. با سرویس ماشین ظرفشویی در مشهد می توانید به موقع ایرادات را از بین ببرید.

  • در صورتی که درباره مکانیسم ساختاری ماشین ظرفشویی اطلاعات داشته باشید، می توانید قفل درب دستگاه را بررسی کید.
  • برای امتحان کردن درب دستگاه چندین بار درب را با دقت باز و بسته کنید.
  • اگر مشکل حل نشد، باید در را باز کرده و میکروسوئیچ و قفل درب ظرفشویی را به صورت جداگانه بررسی کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.
  • اما اگر از دانش فنی لازم برخوردار نیستید، می توانید از تکنسین های متخصص آی پی امداد برای عیب یابی و رفع این مشکل کمک بگیرید.
  1. معیوب بودن تایمر یا برد الکترونیکی ظرفشویی

مسئله بعدی که باید بررسی شود، تایمر یا برد الکترونیکی دستگاه است. پس از بررسی قفل درب دستگاه و اطمینان از سالم بودن آنها، اگر باز هم ظرفشویی شروع به کار نکرد، باید به بررسی یا تایمر دستگاه بپردازید. اگر ماشین ظرفشویی شما یک تایمر دستی داشته باشد، در هنگام کار صدای یک کلیک را می شنوید؛ زیرا تایمر برق را به هریک از بخش های چرخه به ترتیب انتقال می دهد.

  1. برای بررسی تایمر ابتدا اطراف ماشین ظرفشویی را آزاد کنید و پانل درب داخلی را باز نمایید.
  2. تایمر در پشت پانل کنترل در قسمت بالای دستگاه یافت می شود.
  3. تایمر توسط یک موتور کوچک هدایت می شود.
  4. از یک اهم متر استفاده کنید و از درستی عملکرد قطعه کنترل کننده تایمر مطمئن شوید.
  5. در صورت سالم بودن قطعه و اطمینان از درستی عملکرد تایمر، باید از درستی کنترل الکترونیکی نیز مطمئن شوید.
  6. کنترل الکترونیکی مدارهای موتور و شیر ورودی را از طریق ریزپردازنده و رله های الکتریکی کنترل می کند.
  7. از یک فیوز حرارتی برای تست عملکرد کنترل تایمر استفاده نمایید.
  8. اگر ظرفشویی شما فقط برد الکترونیکی دارد، باید توسط یک فرد متخصص مدار برد بررسی شود.
  1. ایراد در خازن راه انداز یا رله استارت موتور ظرفشویی

خازن در مدل های قدیمی و رله استارت در کنار موتور در مدل های جدید وظیفه راه اندازی را بر عهده دارند. در مورد نحوه نصب خازن نیز باید گفت که آن را در کنار موتور قرار می‌دهند. همچنین در مدل های اینورتر، رله الکترونیکی کنار موتور وظیفه راه اندازی آن را بر عهده دارد.

اگر هریک از این قطعات دچار خرابی یا سوختگی شوند، ظرفشویی در حین شستشو کار نمی کند یا به طور کلی روشن نمی شود. اگر این اطمینان را دارید که برق از مدار کنترلی به موتور می‌رسد، این احتمال وجود دارد که خازن آسیب‌دیده باشد. در این شرایط لازم است خازن یا رله استارت موتور ظرفشویی توسط یک فرد متخصص بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شوند.

  1. خراب شدن فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات ممکن است پریدن فیوز حرارتی باعث روشن نشدن ماشین ظرفشویی شود. طراحی فیوز حرارتی به گونه ای انجام شده که با بالا رفتن بیش از حد دمای ماشین ظرفشویی، به دلیل امنیت دستگاه، فیوز حرارتی می پرد.

  • توجه داشته باشید که متناسب با مدل برند ظرفشویی شما، احتمال دارد فیوز در جاهای مختلفی قرار گرفته باشد.
  • به طور مثال در بعضی از مدل ها، فیوز روی برد الکترونیکی، یا در مسیر موتور یا پمپ تخلیه یا المنت قرار گرفته است.
  • در بعضی دیگر از مدل ها هم فیوز حرارتی در ورودی کابل برق قرار گرفته است. (معمولا ظرفشویی هایی که سه شاخه دارند، یک فیوز حرارتی در آن قسمت تعبیه شده است.)
  • در این صورت باید فیوز حرارتی از دستگاه جدا کنید و اقدام به نمایید.
  • پس از این کار امتحان کنید که ماشین ظرفشویی روشن شود.

چرا ماشین ظرفشویی روشن میشود ولی کار نمی کند؟

در برخی مواقع ممکن است ماشین ظرفشویی شما روشن شده اما به هر دلیلی کار نکند. در این شرایط ابتدا بررسی نمایید که عملکرد دستگاه در کدام مرحله متوقف می شود. از این رو در این بخش قصد داریم علت کار نکردن ماشین ظرفشویی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

  • چنانچه ظرفشویی روشن میشود اما برنامه شستشو استارت نمیخورد، در ابتدا باید به بررسی میکروسوئیچ درب و یا برد الکترونیکی بپردازید.
  • ظرفشویی در مرحله اول تخلیه و سپس آبگیری را انجام می دهد.
  • اگر روشن میشود و برنامه ای که انتخاب کرده اید، استارت میخورد، اما کار متوقف میشود، باید چک نمایید که مشکل از تخلیه یا آبگیری نباشد.
  • اگر ظرفشویی تخلیه میکند و آبگیری انجام میشود، اما متوقف میشود، باید به بررسی هیدروستات (مدل های قدیمی)، آب شمار یا برد الکترونیکی بپردازید.
  • هیت پمپ (موتور آب) ظرفشویی در مراحل بعدی شروع به کار میکند و آب بر روی ظروف میریزد.
  • حالا اگر راه انداز موتور یا خود هیت پمپ مشکل داشته باشد، احتمال متوقف شدن کار ظرفشویی هم وجود دارد.
  • بنابراین اینکه ظرفشویی روشن میشود اما کار نمیکند، دلایل آن بسته به زمان متوقف شدن، متغیر است.

برای تعمیر مشکل روشن نشدن ماشین ظرماشین ظرفشویی به عضوی مهم در آشپزخانه بدل شده و زمانی که بعد از یک روز پر مشغله، شستن ظرف‌ ها را به آن می ‌سپارید، به همین علت کارنکردن ماشین ظرفشویی آن اصلاً خوشایند نیست، اما علت روشن‌نشدن ماشین ظرفشویی چیست؟

ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد، که ماشین ظرفشویی روشن نشود. بعضی از این دلایل می ‌تواند به‌ راحتی برطرف شود و بعضی دیگر نیازمند مداخله تعمیرکار حرفه ‌ای باشد.  قبل از هر اقدامی، دلایل و مشکلاتی را که ممکن است، برای ماشین ظرفشویی پیش آید بررسی کنیم.

علت کارنکردن ماشین ظرفشویی چیست؟

شما احتمالاً چند بار در هفته از ماشین ظرفشویی خود استفاده می‌کنید؛ بنابراین طبیعی است، به‌ دلیل کار و بروز فرسودگی، هر چند وقت یک‌ بار نیاز به تعمیر داشته باشد؛ البته نگهداری صحیح ماشین ظر‌فشویی می‌ تواند کمک زیادی به جلوگیری از این مشکلات کند. به‌ طور کلی توصیه می ‌شود، در صورت بروز مشکل در جستجو برای علت کارنکردن ماشین ظرفشویی ، ابتدا آن را خاموش کنید، گاهی همین نکته ساده می‌ تواند از آسیب‌ های جدی ‌تر به ماشین ظرفشویی شما جلوگیری کند.

یکی از مواردی که گاهی بروز می‌کند، علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی است که شما می‌ توانید قبل از تماس با متخصص، آن را عیب ‌یابی کرده و گاهی با راه‌ حل ‌های ساده مسئله پیش ‌آمده را برطرف کنید. در بیشتر موارد علت کارنکردن ماشین ظرفشویی را حتما باید با یک کارشناس در میان بگذارید. اما راهکارهای فراوانی وجود دارد، که افراد غیرمتخصص هم می توانند با استفاده از آن به عملکرد دستگاه کمک کنند.

قطعی جریان برق

علت کارنکردن ماشین ظرفشویی در بیشتر موارد وصل‌ نبودن به جریان برق باشد. ممکن است خیلی ساده و بدیهی به نظر برسد، اما گاهی اوقات ساده ‌ترین نکات فراموش می‌ شوند؛ یعنی گاهی ماشین ظرفشویی، تنها به ‌دلیل اینکه به برق وصل نشده، روشن نمی‌شود.

بررسی کنید که آیا ماشین ظرفشویی شما به برق متصل است یا خیر. برای اطمینان از برقراری جریان الکتریسیته در دستگاه، حتماً ورودی برق ماشین ظر‌فشویی، محافظ و فیوز برق را بررسی کنید. بهتر است در ساعات اوج مصرف، از لوازم برقی کمتر استفاده شده تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

ایراد در سلکتور یا سوییچ الکترونیکی

برای بررسی علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی، سوئیچ سلکتور را بررسی کنید. در حقیقت کلید سلکتور به شما این امکان را می‌دهد، که گزینه‌ های مختلف شست‌وشو، خشک‌کردن و گرم‌کردن را برای یک برنامه شست‌وشویی انتخاب کنید. وظیفه سوییچ الکترونیکی سلکتور، انتخاب برنامه ‌های مختلف شست‌وشو است. اگر کلید سلکتور معیوب باشد یا به ‌درستی فشرده نشده باشد، می‌ تواند دلیل روشن‌نشدن ماشین ظرفشویی باشد.

این کلید را روی صفحه کنترل پیدا کنید و مطمئن شوید بیش از یک دکمه هم‌ زمان فشار داده نشده یا کلید گیر نکرده است؛ چون علت کارنکردن دکمه های ماشین ظرفشویی می ‌تواند فشردن هم ‌زمان دو یا چند کلید، محکم فشاردادن دکمه‌ های روی صفحه ماشین ظرفشویی، خیس‌ ماندن این دکمه ‌ها و همچنین فرسایش در طول زمان باشد.

اگر روشن‌ نشدن به‌ دلیل کار نکردن دکمه ‌های ماشین ظرفشویی باشد، بهتر است از تعمیرکار یا تکنسین خبره در این زمینه کمک بگیرید. اگر هم دستگاه شما جرم گرفته است، در برخی از موارد ساده توسط افراد با دانش متوسط هم امکان پذیر است.

خرابی رله استارت ماشین ظرف‌شویی

یک علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی، خرابی رله استارت است. اگر ماشین ظر‌فشویی شما به برق متصل است، اما روشن نمی‌ شود، ممکن است رله استارت موتور معیوب باشد؛‌ قطعه ‌ای که وظیفه تأمین برق لازم برای شروع کار موتور ماشین ظرفشویی را بر عهده دارد. این قطعه روی موتور پمپ اصلی نصب می‌ ‌شود، به این ترتیب خرابی رله استارت، مانع برق‌رسانی به موتور می ‌شود و می‌ تواند علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی باشد. گاهی علت کارنکردن ماشین ظرفشویی همین عیب می تواند باشد.

فعال‌بودن قفل کودک

برخی مدل‌ های ماشین ظرفشویی دارای دکمه قفل کودک در کنترل پنل هستند. این ویژگی برای ایجاد ایمنی بیشتر و جلوگیری از تغییرات تصادفی تنظیمات از سوی کودکان، به‌ ویژه در زمان کار کردن دستگاه و انجام برنامه ‌های شست‌وشو است. اگر به ‌دنبال علت روشن‌ نشدن ماشین ظرفشویی هستید، قفل کودک را بررسی کنید؛ زیرا می‌ تواند از روشن‌شدن ماشین ظرفشویی شما جلوگیری کند.

گاهی از اوقات این مشکل به علت کارنکردن دکمه های ماشین ظرفشویی است. البته در موارد بسیار محدودی این موضوع رخ می دهد، حتی گاها اختلال برنامه های دستگاه باعث جمع شدن کف در دستگاه می شود.

شرکت مشهد تعمیر با نام تجاری ” مشهد تعمیر” با قدمت بیشتر از 15 سال در شهر مشهد جز اولین شرکت های حوزه تعمیرات لوازم خانگی بوده است.

آدرس سایت : mashhadtamir.com

شماره تماس های مشهد تعمیر :

09398087766

05137667535

ساعت پاسخگویی : 8 صبح تا ۲۱

آدرس مشهد تعمیر : مشهد، دستغیب 13 پلاک 77

ایمیل : saeed.nejati2018@gmail.com