بین المللی

چرا وزیر خارجه سوئیس به ایران می‌آید؟/آیا موضوع تنش روابط میان ایران و آمریکا است؟

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به س reportersالات خبرنگاران درباره سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران به خبرنگاران گفت: “وزیر امور خارجه سوئیس طبق برنامه های قبلی فردا ، شنبه صبح وارد ایران خواهد شد.” خواهد بود.

خطیب زاده افزود: برنامه های رسمی سفر وزیر امور خارجه سوئیس ، پس از اقامتی کوتاه در اصفهان ، از روز یکشنبه در تهران آغاز می شود که مهمترین آن دیدار در صدمین سالگرد روابط دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه خاطر نشان كرد كه برنامه جلسات وزیر خارجه سوئیس با رئیس جمهور ، وزیر امور خارجه و برخی از مقامات عالی كشورمان نیز روزهای یكشنبه و دوشنبه برگزار می شود.

خطیب زاده با اشاره به نکات اصلی گفتگوهای وزیر امور خارجه سوئیس در تهران خاطرنشان کرد: نکات اصلی گفتگوها و جلسات وی در مورد موضوعات مورد علاقه دو جانبه در حوزه دو جانبه ، منطقه ای و بین المللی و همچنین موضوعات مرتبط با کانال مالی سوئیس خواهد بود. بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همانطور که قبلاً ذکر شد ، دو معامله توسط کانال سوئیسی انجام شده است که اولین معامله در فوریه سال گذشته به صورت آزمایشی انجام شده است. در ژوئن سال جاری ، اولین عملیات رسمی کانال شامل انتقال اقلام دارویی به هر دو گره ایران در سوئیس با استفاده از منابع مالی موجود ایران انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تمجید از تلاش های سوئیس برای جلو بردن کانال مالی گفت: ما همچنین به دلیل برخی اقدامات ویرانگر آمریکا علیه این کانال مالی ، در مورد اهداف آمریکا شک و تردید جدی داریم. البته واضح است که تمام مراحلی که تاکنون توسط این کانال مالی برداشته شده است با دارایی های ایران از جمله نق زدن های ایرانی سوییس برداشته شده است و اگر این کانال بتواند از فشار آمریکا خلاص شود ، می تواند از سپرده های ایران بهره برداری کرده و کالاها را به کشورهای دیگر حمل کند. و تحویل دارو را تسهیل کند. ، استقبال می کنیم. این سفر فرصتی برای دیدگاه ها و اتفاق نظر بین دو کشور برای فعال کردن کانال مالی سوئیس و بررسی راه حل های ممکن برای مشکلات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تشکیل هیاتی با وزیر خارجه سوئیس افزود: برخی از نمایندگان پارلمان سوئیس نیز وی را در این سفر همراهی می کنند که جلسه ای برای آنها در مجلس شورای اسلامی ترتیب داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح روابط دو جانبه بین تهران و برن تأکید کرد:

روابط ایران و سوئیس همیشه در حال افزایش بوده است و طی چندین دور مذاکرات هسته ای در ژنو ، دولت سوئیس حسن نیت انجام داده است. حتی در شرایط دشوار نیز روابط بین دو کشور همیشه برقرار بوده است. دولت سوئیس علاوه بر اینکه مدافع منافع آمریکا در ایران است ، مدافع منافع ایران در کانادا و مدافع منافع مشترک ایران و عربستان در هر دو کشور است.

وی افزود: این روابط در سطوح مختلف در چارچوب نقشه راه تهیه شده در سفر رئیس جمهور سوئیس به تهران در سال 1995 و سپس در سفر دکتر روحانی به سوئیس در سال 1997 به تصویب رسیده است.

خطیب زاده با استناد به گزارش های تماس پمپئو با وزیر امور خارجه سوئیس اظهار داشت: این دیدار هیچ ارتباطی با روابط ایران و آمریکا ندارد. این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و دیدارهای منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه ریزی شده است که قطعاً به دلیل وضعیت شیوع کرونا به تأخیر افتاده است.

خطیب زاده افزود: تماس های وزیر امور خارجه آمریکا با افرادی که قصد سفر به ایران را دارند چیز جدیدی نیست و پمپئو سعی دارد به هر حال سیاست خیالی فشار حداكثر از طرف واشنگتن را پیش ببرد و بنابراین سعی دارد كشورهای سوم را از این امر خارج كند. رابطه عادی با البته که تاکنون شکست خورده است ، باید کنار گذاشته شود. در مورد آقای گریسی ، مانند سفر مدیرکل آژانس انرژی هسته ای به تهران ، این فشار شکست خواهد خورد.

سرانجام خطیب زاده تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را در مورد استکبار رژیم ترامپ اعلام کرده و تغییری ایجاد نکرده است.

310 310