عمومیمعرفی کسب و کار

چگونه حسابان را برای کنکور بخوانیم؟

اگر از داوطلبان کنکور ریاضی و فیزیک بپرسید مهمترین درس شما برای کنکور سراسری چیست؟ شاید همشون یک صدا اسم اکانت ها رو بگن! حسابداری یکی از دروس تخصصی ریاضی است که شامل 55 سوال ریاضی و فیزیک به همراه هندسه، جبر و احتمال، ریاضیات گسسته و غیره می باشد. اما اهمیت درس ریاضی بیش از سایر دروس ذکر شده است و به همین دلیل به عنوان مهم ترین درس کنکور ریاضی معروف است! در این مقاله قصد داریم روش مطالعه حساب ها را به صورت صحیح و اصولی بشناسیم. با ما بمان

بهترین مکان برای تحصیل حسابان کجاست؟

تجربه نشان داده است که بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی در رشته ریاضی و فیزیک، حساب دیفرانسیل و انتگرال را در قسمت پایانی کنکور سخت ترین و غول می دانند! اما همین دانشجویان وقتی تحصیلات عالی خود را تمام می کنند و در یک دانشگاه خوب در رشته مهندسی شرکت می کنند، بعد از چند ترم اول در آن رشته استاد می شوند.کلمات مربوط به طبقه بندی و طبقه بندی و … خب! پس چرا ریاضی برای بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی دشوار است؟

شاید دلیل اصلی این مشکل جدید بودن مفاهیم درس ریاضی باشد. اما اینکه حساب دیفرانسیل و انتگرال درس سختی برای دانشجویان مهندسی نیست نشان می دهد که اگر می دانید حساب دیفرانسیل و انتگرال را یاد بگیرید و چگونه به سوالات این درس رسیدگی کنید، حساب دیفرانسیل و انتگرال یکی از نقاط قوت شما در کنکور سراسری است.

در اینجا نحوه تسلط بر مفاهیم این دوره آورده شده است. مطالب زیر حاصل 11 سال سابقه مدرس و مشاور درس ریاضی کنکور سراسری و دانشجوی فعلی دکتری دانشگاه تهران می باشد.

آشنایی کامل با مفاهیم پایه ریاضی داشته باشد

ریاضیات موضوعی است که مطالب آن از ابتدا تا انتها به صورت زنجیره ای به هم مرتبط است. در ریاضیات، هر مبحثی که نشان داده می شود، مبنایی برای یادگیری و نشان دادن مفاهیم زیر خواهد بود، این زنجیره از هزاران سال پیش آغاز شده و ادامه دارد. بنابراین، در مقیاس کوچک، برای موفقیت در ریاضیات، ابتدا باید ریاضیات 10-11 سال آخر تحصیل خود را بدانید. به عنوان مثال، هنگام حل مسائل ریاضی، نه تنها همه اتصالات را می دانید، بلکه می توانید با دیدن عبارات جبری، اگر آسان باشد، به سرعت ارتباطات مشابه را شناسایی کرده و از آنها استفاده کنید.

این فرآیند هنگام مطالعه موضوعات کتاب درسی نیز صدق می کند. برای مثال ابتدا باید مفهوم توابع را درک کنید، توابع مختلف را تعریف کنید، مثلثات را به خوبی بشناسید، عبارات جبری را ساده کنید و در نهایت مهارت بالایی در حل معادلات جبری داشته باشید تا بتوانید موضوع را حل کنید. . محدود کنید و دائماً با آرامش خاطر یاد بگیرید. بعداً که بر حد و تداوم مسلط شدید، می توانید در مورد مشتقات نیز بیاموزید. اگر به مفهوم توابع از نظر مشتقات تسلط داشته باشید، درک موضوع برای شما بسیار ساده تر خواهد بود.

شما باید بیشتر از آنچه فکر می کنید روی مفهوم حساب تمرکز کنید!

به من اعتماد کن! شمردن را باید مبحث به موضوع آموخت، حتی خط به خط! چه مفهومی داره؟ یعنی از فصل های اول کتاب های درسی و درس های موضوعی تا زمانی که معنی دقیق آن را متوجه نشدید متوقف نشوید. مثلاً در 9، 10 و 11 سالگی ابتدا با فضای دوبعدی آشنا می شوید، سپس به تدریج مفهوم معادله خط مستقیم و ارتباط آن با دستگاه دکارتی را می فهمید و یاد می گیرید. چگونه معادله یک خط را در مختصات دو بعدی بفهمیم.

به این ترتیب، مفاهیمی مانند عرض خط و سقف را از ابتدا درک خواهید کرد و سپس متوجه خواهید شد که این موضوع چقدر آسان و شیرین است! این روش برای مشاغل سطح 2 و بالاتر یکسان است. ابتدا باید بتوانید معنای جبری این معادلات را درک کنید و وقتی آنها را به این شکل حل می کنید چه پاسخی می گیرید و به چه معناست؟

یکی از چیزهایی که در سال‌های تدریس ریاضی به آن توجه کرده‌ام این است که بسیاری از دانش‌آموزان جزئیات دقیق مفاهیم حسابی را نمی‌دانند و این جزئیات گاهی چنان پنهان می‌شوند که حتی معلمان هم به آن اشاره نمی‌کنند. همچنین، بسیاری از داوطلبان می توانند تعداد زیادی از مسائل ریاضی را بدون اینکه دقیقاً بدانند مسئله چیست، حل کنند.

حل این گونه سوالات برای آزمون سراسری خوب نیست! علاوه بر خواندن بسیار متمرکز متن دوره خود، باید از وسایل کمک آموزشی و کتابچه راهنمای معلم خود نیز استفاده کنید. همچنین فیلم های آموزشی (حتی از آپارات و یوتیوب) برای برخی از دانش آموزان ایده خوبی است. بنابراین تا زمانی که مفهوم موضوع را به طور کامل درک نکردید، کار را متوقف نکنید!

تمرین کنید

در ریاضی به طور کلی و در یادگیری ریاضی به طور خاص باید مغز و دست در حل مسئله با هم ترکیب شوند! کاغذ سفید کافی داشته باشید و آنچه به ذهنتان می رسد را به زبان ریاضی بنویسید. شما باید تمام مشکلات کتاب های درسی را به طور کامل حل کنید. بعد از حل سوالات کتاب می توانید مسائل تالیفی را نیز حل کنید.

مراقب باشید که موضوعات مختلف را انتخاب کنید تا تمام جنبه های موضوع را پوشش دهد. گاهی اوقات می توانید خودتان طراحی و عیب یابی کنید. به عنوان مثال، برای بحث در مورد توابع، می توانید یک معادله جبری برای یک تابع درجه دوم بنویسید، ریشه های آن را پیدا کنید، توان آن را پیدا کنید و تابع را نمودار کنید. سپس معادله ای حاوی این تابع بنویسید و آن را روی کاغذ بکشید. روی انتزاعات بنویسید و عبارات اساسی و جزئی مختلف را روی کاغذ بیاورید. با چنین تمرین هایی می توانید مهارت حل سوال خود را افزایش دهید و تعداد خطاها را کاهش دهید.

امتحانات بیشتری را در حساب یادگیری شرکت کنید

اکنون که با مفاهیم درس ریاضی آشنا شدید و در حل سوالات باز هم مهارت دارید، می توانید در هر موضوعی در آزمون شرکت کنید. اکنون روی مطالعه تمرکز کنید تا نگران زمان آزمون نباشید. همچنین در ابتدا فقط از یک درس (همان موضوعی که اخیرا مطالعه کرده اید و سوالات تشریحی را حل کرده اید) تست های برنامه ریزی شده بزنید. بنابراین، شما فقط بر روی آن موضوع تمرکز خواهید کرد و سوالات آن را بهتر درک خواهید کرد.

سوالات مسابقه خود را با دقت بخوانید و مطالعه خود را بهبود بخشید. شما به آرامی و بدون نگرانی از زمان تماشا می کنید. می توانید به طور خودکار تست ها را با سرعت بالا ویرایش کنید. فقط باید از یک یا دو دوره استفاده کرد. اگر پاسخ سوال را نمی دانید، هنگام ویرایش اشتباه کرده اید. نکات بسیار گمراه کننده یا نکات خاصی وجود دارد. یا به هر دلیلی نمی توانید پاسخ نهایی را پیدا کنید. آن را در نشانک های خود نشانک کنید.

بنابراین دفعه بعد که دوباره آن مبحث را مطالعه کردید و امتحانات آن را حل کردید به یاد می آورید که دفعه اول کدام آزمون ها و سوالات را حل کرده اید و حالا دوباره سعی کنید همان سوالات را حل کنید. به این ترتیب، می توانید بهبود مهارت ها و یادگیری خود را در طول زمان آزمایش کنید.

ترکیبی از موضوعات حسابداری بسیار مهم است

اگر یادتان باشد در ابتدا گفتیم که مباحث این درس مانند یک زنجیر به هم متصل است! بنابراین، پس از پایان خواندن همه مطالب، باید یاد بگیرید که تمام مطالبی را که تاکنون آموخته اید در یک موضوع ترکیب کنید. یکی از بهترین راه های تعمیم، حل سوالات امتحانی سال های قبل است. ذهن شما باید به سرعت مفاهیم مورد استفاده در هر آزمون را در جلسه کنکور تشخیص دهد. نگران نباشید با کمی تمرین و حل امتحانات نهایی در این درس موفق خواهید شد.

اهمیت یادداشت برداری هنگام خواندن حساب ها

بسیاری از افراد برای یادگیری درس حسابداری از موضوعات مهم یادداشت برداری می کنند. یادداشت برداری اغلب یک موضوع شخصی است و هر فردی بنا به نیاز خود یادداشت برداری می کند. با این حال، سعی کنید از نوشتن زیر فرمول ها و نکات مهم در خلاصه های خود اجتناب کنید و فقط فرمول های اصلی کتاب را مرور کنید. در مورد فرمول های اصلی بهتر است در صورت امکان راه اثبات آنها را بدانید. بیشتر فرمول های فرعی از فرمول اصلی مشتق شده اند. بنابراین، اگر می دانید چگونه فرمول اصلی را خودتان استخراج کنید، می توانید فرمول های فرعی را از آن استخراج کنید.

به عنوان مثال، در بخش مثلثات، اگر مثال های اولیه کتاب خود را می دانید و نحوه دسترسی به هر مثال را می دانید، می توانید تمام تست های مکان یابی را بیهوده انجام دهید. دستورالعمل های تست نفوذ و مثال های کوچک از کتابی به کتاب دیگر باید حفظ شود. i همچنین لازم به ذکر است که نمونه های محاسبات باید با تمرین و تکرار در هنگام حل مسائل به خاطر بسپارند. در واقع، شما باید مشکلات را حل کنید تا دانش آموزان را درگیر خود نگه دارید.

در ادامه خواهیم دید که چرا این درس مهمترین درس ریاضی و فیزیک نامیده می شود.

ریاضیات حسابی و پایه تقریبا نیمی از 55 سوال درس ریاضی در آزمون دولتی ریاضی را تشکیل می دهد. مبحث ریاضی در بین دروس اختصاصی امتحانی ریاضی و فیزیک دارای ضریب 4 می باشد و اگر در ضریب دروس اختصاصی 3 ضرب شود عدد 12 می شود. بنابراین به طور کلی مهمترین درس در کنکور دولتی ریاضی و فیزیک ریاضی است و در بین همه دروس آن کنکور بیشترین سوال را در رشته حسابداری دارد. بنابراین با یک دو یا چهار ساده می توان فهمید که حساب مهمترین درس برای دانش آموزان ریاضی است!

روش مطالعه حسابداری نیاز به برنامه ریزی و زمان بندی دقیق دارد و بسیاری از افراد باید زمانی را که برای خواندن هر مبحث صرف می کنند تنظیم کنند تا اهمیت آن مبحث در کنکور سراسری را بدانند. البته برای قبولی در آزمون نمونه دولتی نباید هیچ مبحثی را از کتاب ریاضی حذف کنید زیرا رتبه های زیر 1000 معمولا در درس ریاضی خوب عمل می کنند. با این حال، با دانستن نحوه بودجه بندی دوره حسابداری خود، می توانید روی موضوعات مهم تری تمرکز کنید.

در کنکور سراسری 1401 سرفصل های دفترچه حساب در کنکور سراسری الزامی است:

قالب و ترتیب: 1 سوال

مهارت بیان: 2 سوال

لگاریتم: 2 اسپورنینگ

منبع و کاربرد: 6 سوال

دامنه و تداوم: 4 سوال

شباهت ها و نابرابری ها: 3 سوال

ویژگی ها: 2 سوال

مثلثات: 4 سوال

ابتدایی ترین روش مطالعه برای کنکور ریاضی

به طور کلی ابتدایی ترین روش مطالعه سوابق کنکور همان چیزی است که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم. با این تفاوت که برنامه ریزی دقیق برای مطالعه همه دروس ابتدا به صورت انفرادی و سپس به صورت ترکیبی باعث افزایش اثربخشی این درس می شود. به طور کلی بهتر است به جای حل یک سری تمرین های مفصل (یعنی سوالاتی که بیشتر مبحث را به تنهایی پوشش می دهند، مانند سوالات امتحان نهایی) ابتدا سوالات و تمرین های کتاب درسی خود را حل کنید و هر مبحث را به صورت مفهومی یاد بگیرید. پرداخت کنید و سپس تست مربوط به موضوع را حل کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که کنکور بهترین منبع برای آمادگی بهتر برای آزمون سراسری پیش رو است. پس کنکور سال های گذشته را بر آزمون کتبی ترجیح دهید.

مرحله خلاصه را فراموش نکنید. اگر ورزشکار حرفه ای هستید باید بدانید که مربیان شاگردان خود را طوری تربیت می کنند که وقتی به یک رویداد ورزشی مهم مانند مسابقات جهانی می رسند ورزشکار در اوج آمادگی جسمانی و روحی قرار می گیرد. روش مطالعه حساب (و حتی بقیه دروس) برای کنکور یکسان است، یعنی باید بتوانید بهترین عملکرد خود را در جلسه کنکور و زمانی که ریاضی 55 سوال از ده ها سوال مختلف نشان دهید. . هنگامی که انشاها در مقابل شما قرار می گیرند، باید بتوانید هر یک از این سوالات را به درستی حل کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید برای آزمون‌های ورودی مشترک آماده شوید، لازم است همه مباحث این فصل را به‌طور همزمان به خاطر بسپارید! برای آماده شدن برای این مرحله، به یک خلاصه اولیه از ماه های منتهی به امتحان نیاز دارید. اگر تمام مراحل را تا این مرحله انجام داده اید، می توانید با خواندن خلاصه های خود، حل تست هایی که قبلاً علامت گذاری کرده اید و تست های جامع، حداکثر آمادگی را داشته باشید.

نتیجه

بدون شک رشته ریاضی مهمترین درس برای داوطلبان رشته ریاضی و فیزیک در کنکور سراسری است و موفقیت در این درس به موفقیت کلی شما در کنکور کمک زیادی می کند. اما به یاد داشته باشید که دروس ریاضی دبیرستان نه تنها برای موفقیت در امتحانات نهایی و دروس مهم است، بلکه به عنوان پایه ای برای مطالعات فنی مهندسی نیز اهمیت دارد. بنابراین، اگر نمی خواهید در ترم های اول زندگی دانشجویی تان سختی بکشید، ریاضی خواندن را از دبیرستان یاد بگیرید، روی این درس سرمایه گذاری کنید!

برای یادگیری حسابان ما به شما حسابان یازدهم لوتوس را معرفی میکنیم.

ریاضی لوتوس

لوتوس به معنای گل نیلوفر آبی است و به‌عنوان سمبل و نماد همگانی مطرح شده است. هدف ریاضی لوتوس، شکوفایی تحلیل درست و همگانی کردن ریاضی در ایران عزیزمان هست، به شکلی که در دورترین نقاط این مرز و بوم، عزیزان ما از آموزش با کیفیت بالا برخوردار باشند.