بین المللی

چین: آمریکا نمونه بارز نقض حقوق‌بشر است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ماه نیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه به صراحت گفت  در زمینه حقوق بشر، آمریکا الگوی محترم و حامی آن نیست، بلکه نمونه بارز نادیده گرفتن و نقض حقوق بشر است.

به گزارش وبگاه «سی‌جی‌تی‌ان» «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت، چین از ایالات متحده خواسته به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی به در مورد نژادپرستی، تبعیض نژادی و خشونت پلیس رسیدگی کند .

سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست که از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر تحت پوشش «حفظ حقوق بشر» دست بردارد.

بر اساس این گزارش، آمار مربوط به نابرابری نژادی در آمریکا و مسئله خشونت‌های مسلحانه و استفاده از سلاح گرم علیه رنگین‌پوستان و سیاهان ابه عنوان اصلی‌ترین موارد نقض حقوق بشر  در این کشور است.

طبق گزارش ارائه شده، از سال ۲۰۱۳ به این سو، احتمال اینکه یک فرد سیاه‌پوست توسط نیروهای پلیس کشته شود، سه برابر احتمال کشته شدن یک فرد سفید پوست توسط پلیس است. در ۴۸ شهر از ۵۰ شهر بزرگ آمریکا، تعداد سیاه‌پوستانی که توسط پلیس کشته شده‌اند شمار بسیار بالاتری نسبت به افراد سفید پوست دارد.

 

از میان هر سه مورد قتلی که توسط نیروهای پلیس انجام شده، فقط یک موقعیت مربوط به جرائم خشونت‌آمیز بوده است. دو سوم موارد قتل نیز با موقعیت‌هایی مانند ایست و بازرسی خیابانی، مشکلات اختلال روانی و جرائم غیر خشونت‌آمیز کلید زده شده‌اند.

در یکی از پر سر و صدا ترین موارد در این زمینه، «جورج فلوید» ۴۶ ساله پنجم مرداد ماه ۱۳۹۹در حالی که زانوهای پلیس سفیدپوست آمریکا روی گلوی او بود و با صدایی گرفته می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم»، جانش را از دست داد.

انتشار ویدئو صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا به‌دنبال داشت که به دیگر کشورهای جهان نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله‌ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید