بین المللی

چین: سرانجام بازی تایوان با کارت آمریکا شکست است

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات همتای تایوانی خود که رزمایش های اخیر چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان را “حملات نظامی” خواند، اقدامات متقابل چین را “معقول، منطقی، قانونی و قانونی” خواند. هشداری برای اخلالگران و تحریک کنندگان.» دانست.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، هفته گذشته از تایوان، جزیره ای خودگردان که چین آن را بخشی از خاک خود می داند، بازدید کرد. در واکنش به این اقدام، پکن تمرینات گسترده ای را در اطراف تایوان برگزار کرد که هنوز ادامه دارد.

بر اساس گزارشی که در سایت وزارت امور خارجه چین منتشر شده است، ونبین در ادامه مجددا بر سیاست “چین واحد” تاکید کرد و گفت که مقامات تایوان می توانند از “کارت آمریکا” استفاده کنند اما این مانع از شکست این کشور نخواهد شد. نیروهای “استقلال تایوان”.

این سخنران همچنین خطاب به مقامات تایوان گفت: هرگونه تلاش برای حرکت در جهت عکس تاریخ و استفاده از نیروهای نظامی برای جلوگیری از بازگشت تایوان به کنترل چین محکوم به شکست است.

آنتونی بلانکن، وزیر خارجه آمریکا در اوایل این هفته گفت: در سال‌های اخیر شاهد اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کننده چین در قبال تایوان بوده‌ایم و رویدادهای اخیر نیز در همین روند است. به همین دلیل است که می گوییم وضعیت تایوان در 40 سال گذشته نه توسط آمریکا، بلکه توسط پکن تغییر کرده است.

وانگ ونبین در پاسخ به این اظهارات گفت: وضعیت حاکم بر تایوان این است که هر دو طرف تنگه تایوان متعلق به کشور چین بوده و بخشی از خاک چین است. حاکمیت و تمامیت ارضی تایوان به هیچ وجه مورد مناقشه نیست. به بیان دیر، چین اصلی تایوان را یکی از دو طرف تنگه تایوان تعریف می کند. نقض یا به چالش کشیدن این اصل به معنای تغییر وضعیت است.

وی ادامه داد: واشنگتن در هر سه قرارداد آمریکا و چین در مورد تایوان از حرف خود عقب نشینی کرده و تنها گام را در جهت تحریف و بی معنا ساختن سیاست چین برداشته است. در اعلامیه مشترک آغاز روابط دیپلماتیک بین پکن و واشنگتن در سال 1979، ایالات متحده متعهد شد که روابط با تایوان را در سطح “غیررسمی” حفظ کند، اما در سال های اخیر مقامات ارشد این کشور از جمله نانسی به تایوان سفر کرده اند. پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان کیشور یکی از رهبران آمریکا محسوب می شود.

ونبین همچنین گفت که ایالات متحده در بیانیه ای در 17 آگوست 1982 متعهد شد به تدریج فروش تسلیحات به تایوان را کاهش دهد، اما به وعده های خود عمل نکرد و تا به امروز بیش از 70 میلیارد دلار سلاح به تایوان ارسال کرده است که از این تعداد تسلیحات به تایوان ارسال شده است. 1.1 میلیارد دلار در دست دولت است

و ما این موارد را دلیلی می‌دانیم که این ایالات متحده و نیروهای جدایی‌طلب تایوان هستند که چین اصلی را تضعیف می‌کنند و وضعیت موجود را در تایوان تغییر می‌دهند، نه پکن.

311311