بین المللی

کاخ سفید خطاب به چین: اکنون زمان تجارت معمول با پوتین نیست

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه به وقت محلی گفت که چین نباید با آنچه در اوکراین اتفاق می افتد متفاوت باشد.

این مقام کاخ سفید همچنین اعلام کرد که چین تحریم های جهانی علیه روسیه را نقض نکرده و به مسکو کمکی نکرده است.

کربی همچنین افزود که چین هنوز جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم نکرده است، اما هیچ کمکی در این زمینه به مسکو ارائه نکرده است.

هماهنگ کننده ائتلاف راهبردی شورای امنیت سازمان ملل متحد آمریکا همچنین گفت که واشنگتن تا پایان روز در کنار اوکراین خواهد بود.

کوربی اظهار داشت که پوتین در اوکراین تحت فشار است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: توافق اکثریت کشورها با یکدیگر در زمین کاملا غیرقابل قبول است.

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سمرقند اظهار داشت: تلاش برای ایجاد جهانی جهانی شده اخیراً شکل کاملاً منفی به خود گرفته است و اکثریت کشورها به این موضوع نزدیک هستند. توافق بر سر کره.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: در پایان سال 2022 می توان انتظار داشت که گردش تجاری بین دو کشور رکورددار باشد. پیش از این مسکو و پکن موظف بودند این مبلغ را به 200 میلیارد دلار برسانند و به زودی این هدف محقق خواهد شد.

پوتین گفت: روابط چند جانبه بین کشورهای ما به طور فعال در حال توسعه است، در سال گذشته گردش مالی تجاری 35 درصد افزایش یافت و از 140 میلیارد دلار گذشت. به گفته وی، «در 7 ماهه امسال حجم معاملات 25 درصد افزایش داشته است.

پوتین همچنین در گفتگو با همتای چینی خود گفت که روسیه اقدامات تحریک آمیز آمریکا را محکوم می کند و به دستورات آن در تنگه تایوان گوش می دهد.

وی گفت: ما از مواضع متوازن چین در قبال بحران اوکراین قدردانی می کنیم، نگرانی ها در این زمینه را درک می کنیم، اما موضع خود را توضیح خواهیم داد.

این دومین دیدار روسیه و چین در سال 2022 است. آخرین باری که پوتین و شی جین پینگ یکدیگر را ملاقات کردند در فوریه سال جاری بود که رئیس جمهور روسیه برای مراسم افتتاحیه بیستمین بازی های المپیک زمستانی به پکن رفت.

پوتین، شی جین پینگ و دیگر رهبران روز جمعه (25 شهریور) در اجلاس شانگهای شرکت خواهند کرد. پس از سه سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، این اولین جلسه ای است که به صورت حضوری برگزار می شود.

310310