نماد سایت ماه نیوز

کاربردهای فیزیوتراپی کف لگن چیست؟

اختلال و مشکل کف لگن چیست؟

فیزیوتراپی شیراز: اختلا یا مشکل کف لگن به حالتی گفته می شود که در آن ناتوانی در شل کردن صحیح عضلات کف لگن منجر به اشکال در دفع ادرار و مدفوع می شود. در فیزیوتراپی کف لگن پس از معاینه کامل، یک برنامه درمانی برای نوع اختلال کف لگن فرد اجرا می شود.

کف لگن متشکل از چندین عضله کوچک و دیگر تکیه گاه های موجود در لگن در اطراف پیشاب راه، واژن و مقعد است و وظیفه دارد از اندام های لگن از جمله مثانه، رحم و مقعد محافظت کند.

مشکلات رایج عضلات کف لگن

مانند هر ماهیچه دیگری در بدن، عضلات کف لگن نیز می توانند بیش از حد ضعیف یا بیش از حد سفت شوند.

هم چنین می توانند در اثر ضربه یا آسیب، بیش از حد کشیده یا پاره شوند.

1-عضلات کف لگن ضعیف

بهترین فیزیوتراپی شیراز: عضلات کف لگنی که خاصیت کشسانی کمی دارند می توانند منجر به بی اختیاری فشاری و پایین افتادن اندام لگن شوند.

بی اختیاری فشاری ادرار (USI) زمانی است که فرد در هنگام سرفه، عطسه، دویدن یا خندیدن ادرار می کند.

پایین افتادن اندام نیز هنگامی رخ می دهد که عضلات کف لگن فوق العاده سست و نیام اطراف آن ها به قدر کافی اندام های لگنی را نگه نمی دارند و باعث پایین افتادن مثانه، رحم یا مقعد می شوند.

خبر خوب این جا است که تمرین و تقویت عضلات کف لگن نشان داده در بسیاری از بیماری ها موثر است.

متخصص فیزیوتراپی برنامه تمرینی خاصی را تدارک خواهد دید تا عضلات کف لگن را تمرین داده و تقویت کند.

دیگر رویکرد هایی که می توانند مورد استفاده قرار گیرند شامل درمان دستی، پس خوراند زیستی (بیوفیدبک) و تکنیک الکتروتراپی است.

2-عضلات کف لگن سفت یا بیش از حد فعال

عضلات فقط قدرت ندارند؛ توانایی آن ها در شل و کشیده شدن نیز به همان اندازه مهم است. یک گردن سفت شده می تواند باعث گردن درد یا سر درد شود.

عضلات کف لگن هایپرتونیک، سفت یا کوتاه می توانند مشکلات بسیاری را با خود همراه داشته باشند که اغلب نیز غلط تشخیص داده می شود، از جمله:

عضلات کف لگن سفت می توانند منجر به درد مزمن و غیر قابل توضیح کمر یا لگن شوند.

درمان فیزیوتراپی برای عضلات کف لگن هایپرتونیک معمولا شامل درمان دستی عملی، تنفس دیافراگمی، تمرینات هوشیاری، پس خوراند زیستی و رویکرد های تمرینات ورزشی کاهش وزن برای رها کردن و کشش کف لگن است.

علائم و نشانه های رایج اختلالات کف لگن

اختلالات کف لگن همراه با علائم زیادی است. برخی از رایج ترین علائم مشاهده شده عبارت اند از:

علل اختلالات کف لگن

علت دقیق اختلالات کف لگن شناخته نشده است.

مطالعات متعددی اختلالات کف لگن را به بیماری هایی مربوط می کند که عضلات لگنی را تضعیف کرده یا باعث پارگی در بافت های پیوندی می شوند.

با این حال، عوامل زیر به عنوان عوامل تاثیر گذار شناخته می شوند:

سلامت کف لگن به طور ویژه برای معاینه و درمان دامنه وسیعی از مشکلات کف لگن در زنان، مردان و کودکان مثل بی اختیاری، افتادگی اندام، مقاربت جنسی دردناک، خیس کردن بستر و درد لگنی آموزش دیده اند.

توانبخشی یا بازآموزی کف لگن صرفا محدود به تمرینات کف لگن نیست. پس از معاینه کامل، یک برنامه درمانی مشکل فعلی فرد و علل اساسی آن را هدف قرار می دهد.

روش های درمانی بر اساس نیاز های شخص تغییر می کند و می تواند شامل تمرینات رها سازی و تقویت کف لگن، درمان دستی، پس خوراند زیستی، الکتروتراپی، آموزش و مشاوره باشد.

درمان کف لگن چه زمانی کارساز است؟

عضلات کف لگن بنا به دلایل متعددی ضعیف، بیش از حد سفت یا دردناک می شوند. همه این ها به دلیل افزایش سن نیست.

مشکلات کف لگن اغلب با و زایمان آغاز می شود و در ورزشکاران جوان نیز رایج است. مردان، زنان و کودکان در تمامی سنین به کف لگن سالمی نیاز دارند.

سلامت لگن یا فیزیوتراپی ثابت کرده که در درمان و پیشگیری از بسیاری شرایط موثر است.

بیشتر بخوانید:

توانبخشی کف لگن

هدف از بازآموزی کف لگن در فیزیوتراپی ، کمک به بازیابی کف لگن کاربردی است.

پس از یک ارزیابی کامل و با جزئیات و معاینه بالینی که می تواند شامل معاینه دستی واژن یا مقعد باشد، بر اساس یافته ها، نیاز های فردی، اهداف و پیشرفت مورد مطالبه یک برنامه درمانی مقرر می شود.

توانبخشی کف لگن می تواند شامل بازآموزی کف لگن، درمان دستی، پرورش مثانه یا روده، پس خوراند زیستی، الکتروتراپی، آموزش و مشاوره باشد.

1- بازآموزی عضله کف لگن

مهم ترین بخش بازآموزی کف لگن است. ابتدا روش های آگاهی بخشی را در اختیار شما قرار می دهیم تا مطمئن شوید که تمرین کف لگن صحیحی را انجام می دهید.

سپس یک برنامه تمرینی شخصی سازی شده برای کف لگن سالم را طراحی می کنیم

عضلات کف لگن، ماهیچه های اسکلتی هستند یعنی می توان آن ها را به طور اختیاری کنترل کرد و قابل پرورش، بازپروری و تقویت هستند؛ درست مشابه همان کاری که با تکرار تمرینی مشابه در مدتی طولانی برای ماهیچه چهار سر ران انجام می دهید.

2- درمان های دستی عملی

یکی از روش های رایج فیزیوتراپی به رها سازی، کشش، تحرک و تسکین درد در مشکلات کف لگن کمک می کند.

این درمان می تواند شامل روش های مقعدی یا واژنی داخلی و یا تکنیک های خارجی برای درمان عضلات، رباط ها، نیام ها، زردپی ها، اعصاب و مفاصل باشد.

ما مطابق با نیاز های شما از درمان های دستی متعددی از جمله موبیلیزاسیون بافت نرم، آزاد سازی بافت همبندی عضلانی، ماساژ بافت عمقی، موبیلیزاسیون دستگاه ادراری تناسلی، موبیلیزاسیون مفصل، تکنیک های انرژی عضلانی، موبیلیزاسیون عصب، فشار نقطه ماشه ای، دستکاری بافت پیوندی و موبیلیزاسیون احشایی استفاده می کنیم.

3- بازپروری مثانه و روده

4- پس خوراند زیستی

پس خوراند زیستی ابزار بسیار مفیدی برای کمک به ارتباط با عضلات کف لگن و بازپروری عضلات ضعیف یا بیش از حد فعال است.

این روش کنترل فعالیت عضلات در حین فعالیت های ورزشی و عملکردی را آسان تر می سازد.

هم چنین به ایجاد استراتژی هایی برای مواجهه یا کاهش درد کمک می کند.

پس خوراند زیستی اطلاعاتی را روی یک پرده درباره زمان و چگونگی انقباض یا رها سازی گروهی از عضلات ارائه می دهد.

الکترود های خارجی یا لوله مقعدی یا واژینال متصل به دستگاه پس خوراند زیستی، قدرت عضلات و تونوس ماهیچه ای را اندازه گیری می کنند.

تفاسیر برای ارقام حاصله و نشان دادن پیشرفت فرد مفید است

خروج از نسخه موبایل