عمومیمعرفی کسب و کار

 کدام شبکه های اجتماعی در ایران فیلتر شده اند؟

در شرایط کنونی کشور به ندرت می توان پلتفرم خارجی را پیدا کرد که فیلتر نشده باشد. شبکه های مجازی فیلتر شده در ایران از سال های گذشتته رو به افزایش بوده اند. وضعیت اپلیکیشن های خارجی در ایران هر سال بدتر شده است و برنامه های پرطرفدار همگی فیلترند. بسیاری از آن ها منبع درآمد بسیاری از مردم هستند و موجب رشد کسب و کارها می شوند. برای مشاهده این پلتفرم ها، مقاله لیستی جامع از شبکه های اجتماعی مناسب کسب و کار را مطالعه کنید. در حال حاضر حداقل 15 پیام رسان خارجی فیلتر شده اند که رقم بالایی است. در ادامه با این شبکه ها فیلتر شده آشنا می شویم.

کدام شبکه های اجتماعی در ایران فیلتر شده اند؟

بسیاری از شبکه های اجتماعی فیلتر، صرفا پیام رسان نیستند. برنامه هایی برای انتشار ویدیو و حتی مشاهده سریال های خارجی هم دچار فیلتر شده اند. علاوه بر پلتفرفم های خارجی، دسترسی به سایت های زیادی هم با مشکل روبرو شده است. در چنین شرایط نیاز به استفاده از وی پی ان به شدت احساس می شود. اما ما برای شما پیشنهاد ویژه ای داریم: به جای خرید فیلتر شکن برای ایفون به راحتی میتوانید آن را از سایت ما به صورت رایگان دانلود کنید.

اسامی پلتفرم های فیلتر شده

  • یوتیوب
  • توییتر
  • فیسبوک
  • وایبر
  • گوگل پلی
  • لینکدین
  • اینستاگرام
  • واتساپ
  • لینکدین
  • اسکایپ
  • تلگرام
  • ویز
  • کلاب هاوس
  • سیگنال
  • مدیوم
  • یاهو مسنجر
  • اسنپ چت
  • نتفلیکس
  • تیک تاک

یوتیوب و توییتر

یوتیوب یکی از پلتفرم هایی است که افراد زیادی از طریق انشار ویدیو و دریافت بازدید در آن کسب درآمد می کنند. قوانین و اصولی برای رسیدن به درآمد در این شبکه اجتماعی وجود دارد. البته؛ با توجه به فیلتر شدن یوتیوب دسترسی ایرانی ها به این پلتفرم کمتر شده است.

تنها با استفاده از فیلترشکن می توان از آن استفاده کرد. اولین شبکه اجتماعی که در ایران فیلتر شده، یوتیوب است. دسترسی به یوتیوب به گفته قوه قضاییه به دلیل انتشار فیلمی علیه پیامبر اکرم و جریحه دار کردن احساسات مردم مسلمان جهان در ایران قطع شده است.

توییتر

این شبکه اجتماعی به عنوان تریبونی برای مسئولان و چهره های سیاسی محسوب می شود. توییتر یکی از برنامه هایی است که در سال 1388 دچار فیلتر شد. در ایران امکان دسترسی به این پلتفرم بدون وصل شدن فیلترشکن وجود ندارد. با توجه به اهمیت سیاسی این شبکه اجتماعی، استفاده از آن برای برخی از مسئولان داخلی آزاد است. توییتر در بین شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران، در رتبه دوم قرار دارد و پس از یوتیوب قطع شد.

شبکه های اجتماعی یاهومسنجر و فیسبوک

یاهو مسنجر از برنامه هایی است که در سال 1388 دسترسی آسان به آن قطع شد. مسدود شدن اکثر پلتفرم ها پس از یک واقعه مهم در کشور انجام شده است. این دو پلتفرم از اولین شبکه های اجتماعی خارجی بودند که در لیست فیلترینگ قرار گرفته اند. یاهو مسنجر فضایی برای ارتباط بهتر با دوستان را فراهم می کرد. در بین شبکه های مجازی فیلتر شده در ایران، فیسبوک شناخته تر است.

کاربران می توانند به صورت آنلاین با سراسر دنیا ارتباط بگیرند. با توجه به کیفیت بسیار زیاد از نظر ارتباط تصویری، صوتی، دریافت و ارسال جایگاه ویژه ای در بین شبکه های اجتماعی بین المللی دارد. یاهو و فیسبوک با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند. کسانی که در این پلتفرم عضو هستند، می توانند با کاربران فیسبوک خود هم ارتباط برقرار کنند

فیسبوک

بدون شک؛ یکی از پرطرفدارترین ها در مقاله مهمترین شبکه های اجتماعی در دنیا کدامند، فیسبوک است. این پلتفرم در بین مرردم دنیا جایگاه ویژه ای دارد. اصلی ترین علت مسدود شدن فیسبوک در ایران، جاسوسی اطلاعات و تبیغ فساد و فحشا مطرح شده است. در واقع؛ این شبکه اجتماعی تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شود. فیس بوک پیام رسانی است که در آن امکان برقراری ارتباط با تمام دنیا وجود دارد.

وایبر

این شبکه اجتماعی به عنوان پیام رسانی مطرح است که در سال 1393 فیلتر شد. وایبر در اوایل دهه نود جزو محبوب ترین پلتفرم ها در بین ایران محسوب می شد. پس از مسدود شدن این برنامه، کاربران بسیاری جذب تلگرام شدند. تلگرام جایگزین قدرتمندی برای وایبر شناخته شد و تاکنون محبوبیت روز افرونی داشته است.

سیگنال

زمانی که مسئولان واتساپ اعلام کردند که اطلاعات کاربران به اشتراک گذاشته می شود، تعداد بی شماری از مردم جذب اپلیکیشن سیگنال شدند. سیگنال در سال 1399 در ایران با محدودیت مواجه شد اما از محدودیت چندانی هم برخوردار نبوده است. سرعت بسیار کم در مقایسه با سایر رقبا، عدم نمایش تصویر نمایه و موارد دیگر از نقاط ضعف سیگنال هستند.

وب سایت های فیلتر شده

محدودسازی فضای مجازی فقط مختص شبکه های اجتتماعی نیست بلکه بسیاری از وب سایت های کاری هم دچار مشکل شده اند. دو مورد از مهم ترین وب سایت های فیلتر شده، مدیوم و وردپرس هستنند.

مدیوم

این پلتفرم از برنامه های خارجی است که دو بار فیلتر شد. مدیوم فضایی است که در آن می توان دسترسی راحت تری به اطلاعات داشت. نویسنده ها یا بلاگرها افرادی هستند که در این برنامه می توانند نوشته های خود را برای دسترسی عموم منتشر کنند. این وب سایت از معدود سایت های کاری است که دچار محدودیت شده است.

وردپرس

سایت WordPress.com در سال 1389 مسدود شد. وردپرس فضای کاری مهمی برای وبلاگ نویسان است. این فیلتر همیشگی نبوده و سایت های محتوا دچار مشکل نشده اند. نسخه های مختلف وردپرس هر کدام شرایط کاملا متفاوتی دارند. با نگاه اجمالی به سایت ها می توان دریافت که فقط فعالیت شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران دچار مشکل نشده است.

مسیریاب ویز

این برنامه یک مسیریاب کاملا حرفه ای است که کلیه اطلاعات اعم از مسیر و نقشه، میزان ترافیک و موارد دیگر را نشان می دهد. مطابق با گفته ها، ویز یک پلتفرم اسرائیلی است که به دلیل اتهام جاسوسی دسترسی آن قطع شد. ویز چندین بار دچار محدودیت و پس از آن، رفع فیلتر شده است.

اسکایپ

  • این پلتفرم امکان بقراری ارتباط صوتی سریع را از طریق اینترنت فراهم می کند.
  • همچنین؛ پیام های صوتی، متنی و ویدیویی م می توان با آن ارسال کرد.
  • استفاده از آن بدون فیلترشکن ممکن نیست.
  • این پیامرسان کاملا رایگان است و در مهر ماه 1401 به همراه لینکدین و بسیاری از پلتفرم ها فیلتر شد.

پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی فیلترشده در ایران

برخی از پلتفرم های خارجی در ایران رشد قابل ملاحظه ای داشته اند و بسیاری از آن ها منبع مهمی برای کسب درآمد محسوب می شوند. شاید فیلتر شدن بسیاری از شبکه های مجازی تاتثیر چندانی بر زندگی افراد نگذارد اما همیشه چنین نیست. برخی از این برنامه ها برای کسب و کارها مهم و حیاتی هستند.

اینستاگرام

  • یکی از پرطرفدارترین پلتفرم های خارجی اینستاگرام است که بعد از اعتراضات سال 1401 فیلتر شده است.
  • این فضا امکان رشد زیادی را برای کسب و کارها فراهم کرده است که منجر به درآمدزایی بهتر خواهد شد.
  • در اینستاگرام امکاناتی مثل ارسال پست به صورت عمومی، استوری، لایک و ارسال عکس العمل به استوری و پست ها میسر شده است.
  • ویژگی های منحصربفرد آن باعث شده است که کسب و کارهای اینترنتی زیادی در آن ایجاد شوند.
  • بلاگری، آنلاین شاپ، نبلیغات و موارد دیگر از مهم ترین کاربردهای اینستاگرام هستند.
  • بسیاری از یت های داخلی، خدمات ارزشمندی را برای تولید محتوای اینستاگرام ارائه می دهند.
  • با توجه به فیلتر شدن این برنامه پرمخاطب، افرادی که برای صفحات خود سرمایه گذاری زیادی کرده اند، دچار مشکل خواهند شد.

واتساپ

یکی از پلتفرم های پرطرفدار و پرمخاطب در ایران، واتساپ است. این پلتفرم هم اکنون در محدودیت کامل قرار گرفته است. با فیلتر شدن تلگرام، واتساپ جایگاه مهمی در بین مخاطبان پیدا کرده بود. با فیلتر شدن آن، مردم به سمت شبکه های مجازی داخلی رفته اند. واتساپ هم در سال 1401 در لیست شبکه های اجتماعی فیلتر شده در ایران قرار گرفت.

اخیرا شرکت سازنده مسدودیت دسترسی ایرانیان را برداشته است و ایرانیان می توانند بلاخره در این شبکه ثبت نام کنند. زیرا قبلا حتی اگر قند شکن هم فعال می کردید نمی توانستید در تیک تاک ثبت نام کنید. و تنها راه چاره استفاده از برنامه های مود و تغییر یافته بود. اما حالا کاربران ایرانی می توانند با ایمیل ثبت نام کنند. البته دولت ایران فیلترینگ را هنوز بر نداشته و کاربران باید از قند شکن استفاده کنند.

دلیل فیلتر شدن تیک تاک به صورت رسمی بیان نشد اما احتمالا به خاطر آپلود محتوا های غیر اخلاقی توسط کاربران بود. خیلی از کاربران برای گرفتن بازدید بیشتر ویدیو ها از محتوا های برهنگی در ویدیو های خود در تیک تاک استفاده می کنند. البته خود تیک تاک نیز چندان بر محتواهای آپلود شده توسط کاربران سخت گیر و کنترل کننده نیست.

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.