عمومیمعرفی کسب و کار

کیفیت عسل در کدام منطقه ایران بهتر است؟

کمی عسل را با کمی آب مخلوط کنید و چند قطره یُد داخل آن بچکانید؛ اگر رنگِ عسل، آبیرنگ شد نشانگر مخلوط بودن آن با نوعی نشاسته یا آرد است و علامت ناخالص بودن عسل است. متأسفانه نمیتوان از رنگ عسل به طور قطع به اصل بودن آن پی برد زیرا گاهی با حرارت دادن عسل، رنگ آن را تیره تر میکنند. دهقان با بیان اینكه مردم تصور می كنند عسلی طبیعی است كه سفت باشد، افزود: عسلی كه زنبور تولیدكننده آن شكر نخورده باشد، شل است؛ از لحاظ علمی نیز این شل بودن به این دلیل است كه قندهای اصلی عسل طبیعی، گلوكز و فروكتوز (قندهای كوچك مولكول) است و زمانی كه ظرف عسل طبیعی را كج می كنیم.

این قندها به راحتی روی هم حركت می كنند، در صورتی كه اگر به زنبور عسل شكر بدهند، قند شكر كه ساكاروز و ایساكارید (قند پیچیده تر) است به دلیل نوع مولكول ها به هم گیر می كنند و به همین دلیل عسل یك مقدار سفت تر از حالت عادی می شود. اساتید رشته زنبورداری برای شناسایی عسل طبیعی از روشهای آزمایشگاهی استفاده میکنند اما مردم عادی هم با استفاده از روشهای ساده تجربی تقریبا” میتوانند نوع طبیعی را از تقلبی تشخیص دهند.

اما اگر غیرطبیعی باشد کاغذ را خیش کرده و حتی ممکن است از آن عبور کند. رنگ عسل طبیعی به منابع شهد، خاک، رطوبت و فصلی که گیاهان تامین کننده ی منابع در آن رشد کرده اند و نحوه ی فرآوری و ذخیره سازی آن بستگی دارد. حل کردن عسل، آویزان کردن آن، جوشاندن و یا کارهای دیگر هیچ کدام مشخص کننده طبیعی یا تقلبی بودن عسل نیستند.

به این نوع عسل، عسلک گفته می شود که از نظر عطر و رنگ و مواد متشکله آن از کیفیت کمتری برخوردار است، نسبت به عسل طبیعی تیره تر است و قند دکستروز کمتری دارد، قندهای مرکب، موادمعدنی، نیتروژن و مواد اسیدی عسلک بیشتر از عسل است.

ترکیب عسل طبیعی با شربت قوام یافته قند. در ادامه با جذب مایعات و مواد مقوی به منطقه آسیبدیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم میشود. این باز شدن تدریجی باعث میشود که زنبورعسل برای جمع آوری شهد گلها فرصت کافی داشته باشد.

انواع مختلف عسل خالص، گستره وسیعی از تراکم، اشتعال پذیری و خصوصیات دیگر را پوشش می دهند و همین موضوع، باعث می شود که شما نتوانید از یک روش منحصر به فرد برای تشخیص خلوص همه انواع عسل استفاده کنید. جهت دیدن مقالات بیشتر در مورد روشهای تشخیص عسل اصل از تقلبی اینجا کلیک کنید.

با چشمانش شکل ظاهری عسل را ارزیابی کند ، با بینی اش آن را بو کند ، با زبانش آن را مزه مزه نماید اگر مجموعه باب طبعش بود و اگر عسل بخصوص عطر و طعم گلها را داشت، این عسل، عسل طبیعی (واقعی) است و ارزش آن را دارد که بهای آن را در حد معقول بپردازد.

ابزار دیگرِ تعیین رنگ عسل، دستگاه مقایسهی بصری از طریق تاباندن نور به عسل و مقایسه آن با نمونه رنگی استاندارد است. شهدی که بدین طریق فراهم می شود 40 تا 80 درصد آب است و زنبورداران عسل باید میزان آب آنرا به 18 الی 20 درصد برسانند تا عسل آماده شده بدست آید.

به طور معمول مزارع مشخصی توسط زنبورداران به وجود می آید و زنبوران عسل در آن محیط زندگی کرده و از شهد گل ها و گیاهان موجود در آن مزارع تغذیه می کنند. از آن جا که فواید گیاه گون بیشمار است، زنبورداران و متخصصانی که در حوزه تهیه عسل فعالیت دارند با تهیه عسل گون توانستهاند در درمان بسیاری از بیماریها به بیماران کمک کنند.

جالب است بدانید: زنبورهای عسل شهد گل ها را مکیده و با جمع آوری آنها در کندو عسل طبیعی را تولید می کنند که بسیار خوشمزه و مقوی است. عسل طبیعی به شکل عمودی در لیوان فرو می رود و به مرور زمان در ته لیوان جمع خواهد شد درحالیکه عسل تقلبی به سرعت در آب حل می شود.

برای تشخیص عسل طبیعی بلوری شده از شبه عسل تقلبی شکرک زده باید دانست تنها عسل طبیعی میتواند کم کم و به مرور زمان کدر و ته نشین شود و رسوب کند و شکرک آن مانند شکرک طبیعی شیرهی خرما نرم بوده و هنگام خوردن ممکن است اندکی زبری داشته باشد، اما هیچ گونه صدایی زیر دندان احساس نمیشود.

اما شاید بخواهید بپرسید که عسل طبیعی از کجا بخرم؟

توجه داشته باشید که از جنبه غلظت، در بین خودِ عسلهای طبیعی نیز عسلهای مناطق کوهستانی غلظت بیشتری نسبت به عسلهای مناطق جنگلی و مرطوب دارند.