اقتصادی

گوشی‌های سرقتی یا اوراق می‌شوند یا قاچاق!

اگرچه جلوگیری از سرقت تلفن و ردیابی تلفن های مسروقه به عنوان اهداف فرعی طرح رجیستری ذکر شد ، اما تلفن های مسروقه معمولاً برای وسایل جانبی استفاده می شود یا به صورت قاچاق به ایران همسایه می رود. از سرقت تلفن جلوگیری نکنید.

به گزارش ماه نیوز ، با طرح رجیستری را اجرا کنید (ثبت شماره تلفن های همراه) ، فقط تلفن هایی که به طور قانونی وارد کشور شده اند در شبکه اپراتور کشور فعال خواهند بود. کارشناسان با تأکید بر تأثیر ثبت در جلوگیری از قاچاق تلفن های همراه ، رجیستری یکی از اقدامات برجسته دولت در سال های اخیر است. قاچاق در آن تلفن ثبت نمی شود.

واردکنندگان تلفن یک طرح رجیستری تلفن همراه را در نظر می گیرند از نظر شفافیت بازار موبایل کاملا موفق بوده است. پیش از ثبت نام ، 98 درصد تلفن های همراه قاچاق به بازار وارد می شد ، اما اکنون 100 درصد تلفن های همراه وارد کشور قانونی هستند. بنابراین امروز حتی یک تلفن همراه در کشور قابل قاچاق و استفاده نیست و قاچاق تلفن های همراه به صفر رسیده است.

همچنین تأکید مکرر بر نداشتن چیزی به عنوان هزینه ثبت نام شده است. با اجرای رجیستری ، در واقع از قاچاق کالا جلوگیری شده است و بنابراین تلفن های همراه از طریق مبانی قانونی وارد کشور می شوند که طبیعتاً مجبورند سود تجاری ، عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالا را پرداخت کنند. مجموع این هزینه ها هزینه تمام کالاهای وارداتی است. در حالی که اکثر کاربران تلفن همراه ثبت تلفن همراه هزینه ای را تصور می کنند.

با بیشترین قیمت این محصول ، سرقت گوشی را افزایش دهید

با بحران ارزی طی دو سال گذشته ، قیمت گوشی ها در بازار افزایش یافته است. از طرف دیگر ، سرقت تلفن همراه همیشه وجود داشته است ، اما با چند برابر شدن قیمت تلفن های همراه ، مشکل دارندگان تلفن چند برابر شده است ، با این حال ، سرقت تلفن برای آن شخص ضرر داشت ، اکنون دوباره خرید کنید. تلفن هایی که قیمت آنها بالا رفته است. این مشکلات بیشتر شده است زیرا آنها مجبورند همان تلفن را با چند برابر قیمت از بازار خریداری کنند.

یکی از اهداف فرعی طرح رجیستری (ثبت شماره تلفن های همراه) پس از جلوگیری از قاچاق کالا ، جلوگیری از سرقت تلفن و ردیابی تلفن های مسروقه ذکر شده است. از آنجا که خرید تلفن های دست دوم در بازار معمول است ، اما با اجرای رجیسترها و نیاز به ثبت شماره در تلفن همراه ، اگر شخصی بخواهد گوشی خود را بفروشد یا آن را به شخص دیگری منتقل کند ، باید مراجعه کند از طریق فرآیند انتقال مالکیت. در غیر این صورت ، پس از مدتی ، تلفن برای سیم کارت جدیدی که در آن موجود است غیرفعال می شود. بنابراین ، تلفن مسروقه در چنین شرایطی فایده ای نخواهد داشت.

علاوه بر غیر قابل استفاده بودن تلفن دزدیده شده با اجرای رجیستری ، مسئله دیگری بازیابی تلفن برای صاحب آن است. رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی گفت: این تلفن به عنوان یک جفت شماره سیم کارت و شماره IMEI در سیستم ثبت شده است. اگر تلفن به سرقت رفته باشد ، می توان براساس جفت پیگیری و فعالیت این تلفن ها را در سیستم های کشور متوقف کرد ، که این یکی از مزایای غیرمستقیم طرح رجیستری است.

با این حال ، حتی پس از بیش از دو سال از اجرای برنامه رجیستری ، روند ردیابی تلفن های مسروقه با استفاده از قابلیت های فنی رجیستری هنوز انجام نشده است. پیش از این ، سخنگوی پروژه رجیستری حمیدرضا دهگانیا در مورد دلیل تأخیر صحبت کرده بود. گفت این سرویس در دسترس است و قابل ارائه است ، اما ما باید طیف مراحل باقی مانده را تثبیت کرده و سپس این سرویس را ارائه دهیم.

تلفن های مسروقه در شبکه خانگی کار نمی کنند

در همین حال ، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی ، حسین فلاح جوش خانی ، در این باره صحبت کرد. حتی با این طرح امکان سرقت گوشی وجود داردوی افزود: “اطلاعاتی که ما داریم معمولاً مربوط به آخرین باری است که تلفن در شبکه روشن شده است و این برای گزارش اطلاعات سرقت شده تلفن کافی است که سپس در لیست سیاه قرار دارد و دیگر در شبکه کار نمی کند.”

با این حال ، معمولاً وقتی تلفن دزدیده می شود ، دیگر روشن نمی شود تا بتوان آن را رهگیری کرد ، مگر اینکه تلفن خراشیده شود و برای وسایل جانبی مانند Alkyd استفاده شود. بعلاوه ، اگرچه یکی از دلایل افزایش سرقت تلفن تهیه قطعات لازم برای تعمیر گوشی های آسیب دیده است ، اما اخیراً اخبار تلفن های مسروقه از کشورهای همسایه به گوش می رسد ، بنابراین پس از سرقت این تلفن ها توسط سارقان و قاچاقچیان توقیف می شود. . و در بازارهای کشورهای همسایه فروخته می شود.

بنابراین ، اگرچه به نظر می رسد هدف اصلی ثبت نام ، جلوگیری از قاچاق تلفن های همراه و کنترل این بازار باشد ، اما اهدافی مانند کاهش سرقت تلفن و کمک به کسانی که تلفن های آنها به سرقت رفته هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام