نماد سایت ماه نیوز

یک بازی فکری خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

بازی ‌های فکری علاوه بر اینکه موجب سرگرمی کودکان می ‌شوند، قدرت ذهنی و توان بدنی آن‌ ها را نیز افزایش می ‌دهند. این بازی‌ها به کودک کمک می‌کنند که نکاتی را که یادگیری آن‌ ها در حالت عادی دشوار است را در طی بازی بیاموزند. بنابراین انتخاب بهترین بازی های فکری به منظور و متناسب با سن و شرایط آن ‌ها ضروری است.

برای انتخاب بازی مناسب توجه به یک سری نکات مهم و قابل توجه در هنگام خرید بازی‌ های فکری کودکان بسیار مهم است. از این رو در مقاله پیشرو برخی از اطلاعاتی را که به شما در تصمیم‌گیری درست کمک می‌کند، ارائه کرده ‌ایم.

اهمیت انتخاب بهترین بازی های فکری در رشد کودکان چیست؟

بازی ‌های فکری به هر نوع فعالیت ذهنی هدف ‌داری گفته می ‌شود که به صورت فردی یا گروهی صورت می‌گیرد. این بازی‌ ها تاثیرات مثبتی روی ذهن، روحیه، شخصیت و زندگی کودکان می گذارند. این تاثیرات صرف نظر از سن، جنس، نژاد و وضعیت جسمانی آن‌ ها است.

بازی فکری مناسب به عنوان ابزاری برای رشد فعال کودکان به شمار می آید. این بازی ها باعث شکل‌گیری توانایی، واکنش سریع و داوری در آن ها می‌ شود. همچنین این بازی‌ ها برای تقویت تخیل و تصویرسازی آن‌ ها نیز بسیار مفید است. برخی از مزایای مهم بازی فکری برای کودکان عبارت اند از:

با توجه به مزایای مطرح شده در بالا انتخاب بهترین و مناسب‌ ترین بازی برای کودکان بسیار مهم است. زیرا این بازی ‌ها شالوده اصلی شخصیت کودکان را برای آینده می ‌سازند.

یک بازی فکری خوب چه ویژگیهایی دارد؟

یک بازی فکری خوب و مناسب کودکان باید ویژگی ‌های زیر را داشته باشد:

معرفی انواع بازیهای فکری

خرید اسباب بازی باکیفیت ‌ترین نمونه ‌های آن با قیمت مناسب در فراهم است. برای انتخاب بهترین بازی های فکری مخصوص کودکان و نوجوانان بهتر است که با آن ‌ها آشنا شوید. بازی‌ها به چند دسته زیر تقسیم می‌ شوند:

در ادامه به معرفی هر یک از این انواع گوناگون بازی فکری می‌ پردازیم.

بازی‌های فکری با کارت

در این نوع بازی ‌ها دو یا چند نفر برای رسیدن به نتیجه ‌ای خاص با استفاده از کارت‌ های بازی با یکدیگر رقابت می ‌کنند. انواع و اقسام گوناگونی از این بازی ‌ها مانند مونوپولی و دبلنا وجود دارند که برای سنین مختلف مناسب هستند.

بازی ‌های کارتی که به صورت دسته ‌جمعی انجام می ‌شوند، صمیمیت و ارتباط بیشتری را در بین دوستان و اعضای خانواده به وجود می ‌آورند. یکی دیگر از مزایای این بازی‌ ها این است که برای همه افراد در گروه ‌های سنی مختلف و با میزان توانایی ‌های گوناگون انتخاب مناسبی هستند.

از آنجایی‌که بازی ‌های کارتی بیشتر مبتنی بر شانس طراحی می شوند، نیاز زیادی به فکر کردن ندارند. همه افراد از عهده ای گونه بازی ها برمی ‌آیند. از این رو کودکان از بازی کردن خجالت نمی‌کشند. همچنین کودکان با انجام این نوع بازی‌ ها دائما در حال تمرین تمرکز و تقویت دقت هستند.

بازی فکری رومیزی

در بازی‌ های رومیزی دو یا چند نفر با استفاده از یک صفحه بازی مشغول می‌ شوند. شطرنج، تخته نرد و منچ از جمله معروف ‌ترین بازی‌ های فکری رومیزی هستند. این نوع بازی ‌ها علاوه بر اینکه لحظاتی پر از خنده و نشاط را برای کودکان و دوستان آن ‌ها فراهم می‌ کنند، موجب تقویت مهارت‌ های شناختی آن‌ ها نیز می ‌شوند.

انتخاب بهترین بازی های فکری رومیزی به تقویت بخش‌ هایی از مغز مانند هیپوکامپ کمک می کند. این بخش وظیفه مدیریت افکار و شکل ‌دهی به حافظه را برعهده دارد. بازی ‌های فکری رومیزی مانند تخته نرد در کاهش زوال عقل و آلزایمر به افراد مسن نیز کمک می ‌کنند.

این بازی ‌های گروهی از آنجایی‌که یک فعالیت مفرح هستند، باعث آرامش افراد می ‌شوند. از این رو این بازی ‌ها در کاهش استرس کودکان و حفظ آرامش آن ‌ها موثر است.

بازیهای فکری تست هوش و معماگونه

در این نوع بازی ‌ها باید به سوالات تست هوش پاسخ داده شده یا معمایی حل شود. این بازی های فکری برای پیروزی مغز و ذهن دائما باید درگیر بازی باشد و در آن ‌ها خبری از شانس نیست. بنابراین بازیکن باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به پاسخ صحیح انجام دهد.

این نوع بازی ‌ها نیز به صورت گروهی انجام می ‌شوند. به همین دلیل بازی‌ های تست هوش مهارت‌ های افراد را در زمینه ارتباطات اجتماعی تقویت می ‌کنند. تقویت قدرت تصمیم‌ گیری، افزایش صبر و حوصله و توانایی ساماندهی به افکار از دیگر مزایای انتخاب بهترین بازی های فکری به این سبک هستند. به طور کلی این بازی ‌ها با افزایش ضریب هوشی کودکان، روش ‌های حل مساله و نحوه تحلیل و استدلال منطقی مسائل را به آن ‌ها یاد می ‌دهند.

بازی ‌های فکری ساختنی

بازی‌ های فکری ساختنی نه تنها برای کودکان، بلکه برای افراد با سنین مختلف مناسب هستند. ساخت پازل ‌ها و ماکت ‌ها از جمله این بازی ‌ها به شمار می‌روند. این نوع بازی‌ ها توجه به جزئیات و دقت را در کودکان افزایش می ‌دهند.

برای مثال تشخیص تفاوت‌ های بین قطعات مختلف پازل باعث می‌ شود که دقت کودک بالا برود. این دقت در زندگی و ارتباطات او تاثیر می‌گذارد. همچنین بازی ‌های ساختنی در کاهش استرس کودکان و افزایش اعتماد به نفس آن‌ ها نیز نقش موثری دارند.

هر زمان که کودک ساخت یک پازل یا ماکت یا هر بازی ساختنی را با موفقیت به پایان می ‌رساند، هورمون دوپامین در مغز او ترشح می‌ شود. این هورمون در بهبود خلق و خوی کودک نقش دارد. همچنین دوپامین باعث افزایش تمرکز، انگیزه و حافظه کودک می ‌شود.

انتخاب بهترین بازی های فکری ساختنی استدلال دیداری را نیز افزایش می‌ دهد. هر چقدر این مهارت‌ ها در کودک بیشتر شود، او در انجام برخی کارهای روزانه در آینده مانند رانندگی و مسیریابی موفق ‌تر عمل می‌کند.

نکات قابل توجه در حین خرید بازی فکری برای کودکان

حال که با انواع مختلف بازی‌های فکری آشنا شدید، بهتر است که برخی از مهم‌ترین نکاتی را که باید در زمان خرید بازی به آن توجه داشته باشید را نیز بشناسید.

توجه به رده سنی

این نکته مهم است که بازی فکری متناسب با سن کودک خود بخرید. بازی‌های پیچیده یا بیش از حد ساده کودک را خسته می‌کند.

علاقه کودک

توجه به علاقه کودک در هنگام انتخاب بهترین بازی های فکری بسیار مهم است. اگر کودک به بازی علاقه داشته باشد، علاوه بر سرگرم شدن امکان یادگیری نکات بسیاری را از آن بازی دارد. در غیر این صورت کودک ممکن است که پس از مدتی بازی خود را کنار بگذارد.

جنس بازی و اندازه قطعات

با توجه به اینکه یک بازی بارها و بارها توسط کودک استفاده می ‌شود، باید از قطعاتی باکیفیت تشکیل شود. از این رو اسباب ‌بازی با جنس مرغوبی را تهیه کنید که برای کودک مضر نیست و دوام بالایی دارد.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هرگز بازی ‌های فکری با قطعات ریز یا کاغذی را برای کودکان با سنین پایین خریداری نکنید؛ زیرا کودکان ممکن است که این قطعات کوچک را ببلعند و برای آن ها خطراتی ایجاد شود.

کلام آخر

دقت در انتخاب بهترین بازی ‌های فکری برای کودکان بسیار مهم است، چراکه این بازی‌ ها نقش مهمی در تقویت ذهن و افکار کودک دارند. به همین دلیل در این مقاله نکاتی را برای راهنمایی شما به منظور خرید بازی فکری مناسب ارائه کردیم.

در ادامه این مطلب از راهنمای خرید بازی فکری شما را به۲۵ مدل برتر از این نوع محصولات جلب می نماییم. ناگفته نماند تمام این محصولات از کیفیت قابل توجهی برخوردار هستند و دارای مناسب ترین قیمت نیز می باشند. شما عزیزان می توانید با مطالعه هر مورد به اطلاعات بیشتر در خصوص محصول انتخابی تان دست پیدا کنید.

 

مشخصات

بازی فکری فکرانه مدل کهربا

مشخصات

بازی فکری مونوپولی مدل باب اسفنجی

مشخصات

بازی فکری بازیتا مدل تیز بین کد ۰۱۲

مشخصات

بازی فکری هوپا مدل جالیز

مشخصات

بازی فکری دومینو ۵۰۰ قطعه

مشخصات

بازی فکری طرح شب های مافیا مدل BM100

مشخصات

بازی فکری کارت شبهای مافیا مدل Box 01

مشخصات

بازی دورهمی مدل شب مافیا

مشخصات

بازی فکری هوپا مدل پایاپای

مشخصات

بازی فکری زینگو مدل جت ست

مشخصات

بازی فکری مدل lonpos101

مشخصات

بازی فکری زیر خاکی مدل ۰۰۲

مشخصات

بازی فکری مدل جنگل مخوف کد ۰۲۶

مشخصات

بازی فکری ۱۰۸ کارتی اونو مدل uno 742

مشخصات

بازی فکری ارشیا مدل دختر کفشدوزکی و پسر گربه ای کد ۰۷۴

مشخصات

بازی فکری هوپا مدل کاپوچین

مشخصات

بازی فکری بازی تا مدل تردست

مشخصات

بازی فکری رومیز مدل فوتبال بزنیم؟

مشخصات

بازی فکری طرح شبهای مافیا مدل JKR 01

مشخصات

بازی فکری مافیا مدل MF86 بسته ۲ عددی

مشخصات

ضمن تشکر و امیدواری از مفید بودن این مطلب در راستای انتخاب و خرید شما، توصیه می کنیم از بخش های پوشاک و خانه و آشپزخانه و کالای دیجیتال نیز دیدن فرمایید شما مخاطبان عزیز می توانید از طریق فرم ارسال دیدگاه هر نوع سوال و نظر خود را با تیم پشتیبابازی‌ فکری هم فال است و هم تماشا. لحظات‌مان را شاد و مفرح می‌کند و از طرفی مغزمان را هم ورزش می‌دهد و برای و مفید است. در این مقاله درباره انواع بازی فکری و مزایای مختلفی که برای تقویت مهارت‌های ذهنی و اجتماعی‌ شما دارند گفته‌ایم.

حتما بخوانید:

از سن و سال ما که دیگر گذشته است؛‌ حتما این جمله اشتباه و آشنا را شنیده‌اید و شاید هم متاسفانه در دسته افرادی هستید که از آن استفاده می‌کنند. این جمله که پر است از انرژی‌های منفی و مخرب می‌تواند، زندگی‌تان را به دره رکود و رخوت بکشاند. براساس کدام قانون و تفکر منطقی، بزرگسالان نباید بعضی از کارهایی را که سراسر فایده است، انجام دهند؟ مثلا بازی کردن، آن هم بازی فکری یکی از مواردی است که پیر و جوان نمی‌شناسد.

مزایای بازی فکری چیست؟

بازی‌های فکری عموما باعث می‌شوند تا در ذهن خود برنامه‌ریزی کنید، نقشه بکشید و تلاش کنید، اطلاعاتی را به خاطر بسپارید که در شکست دادن حریفان به کمک‌تان می‌آیند. وقتی که از مغزتان به اندازه کافی کار بکشید، از پیری و و… دور خواهید ماند. هدف از انجام بازی فکری، بهبود حافظه، قدرت تفکر، افزایش سرعت انتقال و تقویت مهارت‌های شناختی است.

شاید بپرسید مهارت‌های شناختی چیست؟ مهارت‌های شناختی همان مهارت‌هایی است که باید برای پردازش افکارتان داشته باشید. به عبارت ساده‌تر، توانایی‌هایی که در یادگیری و حل مسأله به کمک‌تان می‌آیند. چه کودک باشید و چه بزرگسال، برای بهتر زندگی کردن باید دائما فکر کنید و تصمیم بگیرید. پس چه خوب که به کمک روش‌هایی مانند استفاده از بازی فکری به مغزتان کمک کنید.

حتما بخوانید:

مزایای بازی فکری چیست؟

اگر سلول‌های مغزی به فعالیت کردن، تشویق نشوند، استدلال نکنند و به دنبال حل مسائل و رفع چالش‌های گوناگون نباشند، کارایی خود را از دست خواهند داد. اما به کمک بازی فکری می‌توان مغز را تمرین داد و قبراق نگه داشت. از جمله مزایای بازی فکری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازی‌های فکری و بازی دونه انواع و اقسامی دارد. اگر قبول دارید که بازی فکری ، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه از مزایای آن سود می‌برند، در ادامه به تعدادی از انواع بازی فکری توجه کنید:

انواع بازی فکری را بشناسید

بازی فکری انواع مختلفی دارد که هر یک به تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های مشخصی می‌پردازند. به طور کلی می‌توان چند دسته‌بندی برای آن در نظر گرفت:

  1. بازی‌ با کارت؛
  2. بازی های رومیزی؛
  3. بازی با طرح تست هوش، معما؛
  4. بازی های ساختنی.

۱. بازی فکری با کارت

بازی‌های کارتی، معمولا شامل تعدادی کارت هستند که دو یا چند نفر با هم برای رسیدن به نتیجه‌ای خاص رقابت می‌کنند. دبلنا، مونوپولی و… از جمله بازی‌های کارتی هستند. انواع و اقسام دیگر آن را هم قطعا خودتان می‌شناسید. به نظر شما مزایای بازی‌های کارتی چیست؟

افزایش صمیمیت و ارتباطات

امکان بازی کردن برای همه گروه‌های سنی

امکان بازی کردن برای افراد با توانایی‌های مختلف

تقویت حافظه

۲. بازی فکری رو میزی

بازی‌ فکری رومیزی هم همان بازی‌های معروفی هستند که به‌صورت یک صفحه بازی رو میزی طراحی‌شده، دو یا چند نفر را به خود مشغول می‌کند. شطرنج که معرف حضور همگان است و از نمونه‌های دیگر می‌توان به تخته نرد و مِنچ و… اشاره کرد. این بازی‌ها هم مزایایی دارند که هم در شما حس و حال خوبی ایجاد می‌کنند و هم برای مغزتان مفید هستند:

ایجاد شادی و نشاط

تقویت مهارت‌های شناختی

حتما بخوانید:

جلوگیری از مشکلات ناشی از کهولت سن

تنظیم فشار خون و ایجاد آرامش

کاهش تنش و استرس

۳. بازی فکری با طرح تست هوش، معما

بعضی از انواع بازی فکری هم با حل کردن معماها و پاسخ دادن به تست هوش همراه هستند. در بازی‌های معمایی و توأم با تست هوش، مغز و ذهن بیشتر استفاده می‌شود. در این نوع بازی‌ها برای پیروزی نیاز به فکر کردن وجود دارد. دیگر خبری از شانس و اقبال نیست. بلکه فرد باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا به پاسخ صحیح دست پیدا کند.

تمرین ایجاد ارتباطات مؤثر

یادگیری و تمرین تفکر حل مسأله

افزایش ضریب هوشی

حتما بخوانید:

تقویت قوه تحلیل و استدلال

۴. بازی‌های ساختنی

احتمال اینکه فکر کنید، بازی‌های ساختنی مختص کودکان است بسیار زیاد است. اما دوست عزیز! چنین چیزی به هیچ‌وجه صحیح نیست. همانطور که در موارد قبلی خواندید، بازی کردن آن هم از نوع فکری، برای همه افراد در طیف‌های سنی مختلف مفید است. بازی‌های ساختنی هم همین‌طور هستند. مثلا ساخت پازل‌ها، مدل‌ها و… می‌تواند مزایای مختلفی از جمله موارد زیر را برای بزرگ و کوچک به همراه داشته باشد:

افزایش دقت

افزایش اعتماد به نفس

خوش‌خلقی و بهبود روحیه

تقویت استدلال دیداری

در آخر

بازی‌های فکری با یک تیر، چندین و چند نشان را هدف می‌گیرند. با وجود آنها هم مهمانی‌ها و دورهمی‌های‌تان خوش‌تر و شادتر خواهد گذشت، هم از مغزتان استفاده بهتری می‌کنید و هم از فشار و استرس‌های رنگارنگ نجات پیدا خواهید کرد. پس اهمیت بازی کردن را دست‌کم نگیرید. بازی‌های فکری متنوعی در بازار وجود دارند که دست‌تان را در انتخاب کاملا باز می‌گذارند. انتخاب با شما است. بهتر است سریع‌تر دست به کار شوید برای روزهایی که فشار کار و زندگی، فکرتان را خسته و روح‌تان را مشوش می‌کند، یک عدد بازی فکری تهیه کنید و در منزل به انجام آن بپردازید، با خانواده و فرزندان‌تان بازی کنید و مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی‌تان را گرم و دوست‌داشتنی برگزار کنید.

تکنیک‌هایی برای به‌خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی آنها در زمان مناسب

۱۰،۰۰۰ تومان

 

نی ورندل در میان بگذارید. در این مقاله ولفگانگ کرامر طراح بردگیم محبوب و معتبر آلمانی، به ویژگی‌های یک بازی رومیزی خوب اشاره می‌کند. خواندن این مقاله را هم به طراحان بازی پیشنهاد می‌کنیم و هم به علاقمندان بازی که بتوانند دلایل جذابیت بازی‌ها را بهتر ارزیابی کنند.

برخی از بازی‌های طراحی شده توسط کرامر و دوستان

دوست داشتن یا نداشتن یک بازی مسئله‌ای سلیقه‌ای است. ارزش یک بازی از نظر بازیکنان، شدیدا به علایق آن‌ها بستگی دارد. بعضی بازیکن‌ها شانس را دوست دارند و برخی دیگر وجود تاکتیک در یک بازی را ترجیح می‌دهند. در حالی که بعضی از برقراری ارتباط با بازیکنان دیگر لذت می‌برند و … . اما این که یک بازی خوب تلقی شود و یا جذابیت چندانی نداشته باشد، کاملا هم وابسته به علایق افراد نیست. معیارهای عینی مشخصی هم وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند:

اصالت

یک بازی جدید، باید بکر و بدیع باشد. باید المان‌هایی داشته باشد که پیش از این به تنهایی یا با این ترکیب در بازی دیگر وجود نداشته اند.

تازگی و ارزش تکرار بالا

هرچه یک بازی بیشتر بازیکنان را به تکرار خود ترغیب کند، بازی بهتری خواهد بود. یکی از جنبه‌های مهم این موضوع روندی است که بازی در پیش خواهد گرفت. این روند هر مرتبه باید تا جای ممکن با دفعات پیشین متفاوت باشد. بازی‌ای که این ویژگی را نداشته باشد خیلی زود خسته کننده خواهد شد. یک بازی خوب همیشه به اندازه‌ی مرتبه‌ی اول جذاب خواهد بود.

غافلگیری

یک بازی باید سرشار از غافلگیری باشد. باید به شدت از روند تکرار شونده در ترتیب بازیکنان، پیشرفت بازی، و رویدادها پرهیز کرد.

فرصت برابر

در آغاز بازی، همه‌ی بازیکنان باید شانس برابری برای برد داشته باشند. به طور خاص، بازیکن شروع کننده نباید مزیت یا نقطه ضعفی نسبت به دیگران داشته باشد.

شانس پیروزی

قاعده‌ی مشابهی در مورد پایان بازی وجود دارد. همه‌ی بازیکنان باید تا اواخر بازی، حداقل در تئوری، شانسی برای پیروزی داشته باشند. این احتمال ممکن است ناچیز باشد، اما به هر حال باید وجود داشته باشد.

اگر در هر مرحله‌ای از بازی، تصمیم‌ها و اقدامات بازیکنی که دیگر امیدی به پیروزی ندارد بتواند به شکلی برنده را مشخص کند، بازی جذابیت خود را از دست خواهد داد. این مشکل به ویژه در بازی‌های استراتژی به‌وجود می‌آید.

نبود حذف زود هنگام

همه‌ی بازیکنان باید تا زمانی که بازی رو به اتمام است درگیر بازی باقی بمانند. هیچ بازیکنی نباید تا اواخر بازی حذف شود.

مجموعه‌ی one night با کوتاه کردن بازی، زمان انتظار بازیکن حذف شده را کاهش داد (تصویر از Steve Friedly).

زمان انتظار منطقی

هیچ چیز به سادگی انتظار طولانی و بیکاری بازیکن وقتی منتظر فرارسیدن نوبت خود است، علاقه‌ی بازیکن را از بین نمی‌برد. شطرنج یک مثال مناسب برای حالت متضاد این وضعیت است. یک بازیکن ممکن است زمانی طولانی منتظر رسیدن نوبت خود باقی بماند، اما می‌تواند از زمان انتظار خود برای برنامه ریزی حرکت بعدی‌اش استفاده کند.

کنترل خلاق

اگر یک بازی بر اساس شانس بنا نشده باشد، باید به بازیکن فرصتی برای تأثیر گذاری بر روی روند و راستای پیشروی بازی بدهد. هیچ چیز برای بازیکن خسته کننده‌تر از این نیست که احساس کند “بازی او را به پیش می‌برد” و نه بر عکس. یک بازی خوب باید چالش برانگیز باشد.

یکپارچگی

عنوان، موضوع و حال و هوا، قالب، و گرافیک یک بازی باید حسی یکپارچه و هماهنگ را منتقل کنند.

کیفیت اجزا

دوام، کاربردی بودن و جذابیت ظاهری اجزای بازی سهم زیادی در ارزش بازی نزد مخاطبان آن دارند.

Evolution، مثالی زیبا از یکپارچگی حال و هوا، قوانین، و اجزای با کیفیت

گروه‌های هدف و یک دستی قوانین

بازی‌ها از نظر آن‌چه که از مخاطب خود می‌طلبند، با یکدیگر متفاوت هستند. بعضی بازی‌ها نیاز به مهارت‌های خاصی دارند. قوانین بازی باید از این نظر منسجم باشند. برای مثال، یک بازی استراتژی نباید به هیچ شکلی توسط عامل شانس تحت تأثیر قرار گیرد. بازیکنی را تصور کنید که در حال چیدن یک نقشه و انتخاب ترتیب مشخصی برای اعمال خود است، اما باید برای اجرای این اعمال تاس بریزد. واضح است که این دو مفهوم با همدیگر سازگار نیستند.

با وجود این که فرض یکپارچگی و یکدستی قوانین بدیهی به نظر می‌رسد، اما بازی‌های بسیاری هستند که گروه هدف خود را به طور واضح مشخص نمی‌کنند. بعضی مواقع به سختی می‌توان گفت که یک بازی برای افراد علاقه‌مند به استراتژی، شانس، یا ترکیبی از این دو، و یا حتی افرادی که به بازی‌های مبتنی بر ارتباط علاقه‌مند هستند طراحی شده است.

بازی‌های شانسی باید قوانین ساده‌ای داشته باشند و حرکت‌های جایگزین ممکن اندکی را ارائه دهند. این مسئله باید منجر به نوبت‌های کوتاه و یک بازی نسبتا سریع شود. بازی‌های استراتژی که در سوی دیگر این طیف قرار می‌گیرند، باید در هر حرکت انتخاب‌های متنوعی را ارائه کنند. این امر به بازیکنان اجازه می‌دهد که به توانایی بالقوه‌ی خود در بازی پی ببرند. یک بازیکن باید بتواند در بازی ماهر شود.

کشش و درگیری بازیکنان

هر بازی‌ منحنی کشش (Tension) منحصر به خود را دارد. اما در همه‌ی بازی‌ها باید از دوره‌های طولانی مدت با درگیری و کشش نسبتا کم پرهیز کرد. تصویر زیر نمایی از یک منحنی کشش متداول را نشان می‌دهد.

یادگیری یک بازی و کسب مهارت در آن

یادگیری سریع و آسان یک بازی مزیت مهمی است، و در کنار آن هر چه قوانین بازی ساده‌تر و واضح‌تر باشند بهتر است. به‌کارگیری مؤلفه‌های آشنا از زندگی روزمره‌ی افراد هم می‌تواند بازی را بهبود دهد. نیازی نیست که این مؤلفه‌ها دقیقا متناظر با یک وضعیت مشخص در دنیای واقعی باشند. بلکه شباهتی کلی کافی است.

همه‌ی بازی‌ها از داشتن قوانین پیچیده رنج نمی‌برند. به طور کلی، هر چه بازیکنان فرصت بیشتری برای تأثیرگذاری بر روی روند پیشروی بازی داشته باشند، راحت‌تر با مجموعه‌ی پیچیده‌ای از قوانین کنار خواهند آمد.

پیچیدگی و تأثیرگذاری

بازی‌های ساده و کوتاه باید قوانین ساده و کوتاهی داشته باشند. بازی‌های پیچیده اما ممکن است قوانین پیچیده‌تری هم داشته باشند. این مفاهیم در نمودار زیر نشان داده شده اند.

بازی دلخواه شما در کدام قسمت این نمودار قرار می‌گیرد؟

این که بازیکن می‌تواند تا چه حد روی روند بازی تأثیر بگذارد در امتداد محور x و میزان پیچیدگی قوانین هر بازی در راستای محور y مشخص شده است. به محض این که مکان قرار گیری چند بازی را در این دستگاه مختصات مشخص کنید، متوجه فضای خالی ایجاد شده در ناحیه‌ی 2 خواهید شد. تمامی بازی‌های خوب و قابل قبول روی نمودار مرزی x=y و یا پایین‌تر از آن قرار خواهند گرفت. می‌توان نتیجه گرفت که پیچیدگی قوانین در یک بازی فقط زمانی قابل پذیرش است که همراه با سطح نسبتا بالایی از تأثیرگذاری بازیکنان بر روی روند بازی باشد.

 

 

خروج از نسخه موبایل