استانی

۱۹۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات تخصیص یافته به استان جذب نشده است

علی شهریارپور ۲۷ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری در خصوص عملکرد اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان، اظهار کرد: در ابتدای سال گذشته ۳۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت حقوق کارکنان دولت و سایر اعتبارات هزینه‌ای به استان ابلاغ شد که با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۲ میلیارد تومان و ۶۰۰ میلیون تومان به بخش حقوق و ۵۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در بخش سایر به اعتبارات هزینه‌ای افزوده شد و در مجموع ۹۷.۲ درصد این اعتبارات جذب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۲۲۳ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به استان اختصاص پیدا کرد که در نهایت از این اعتبارات ۱۰۰۴ میلیارد تومان ابلاغ و ۸۲۲ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و نسبت جذب به تخصیص ۷۸.۴ است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نقطه عطف در چهارمحال و بختیاری جهش اعتباری به‌علت تصویب اعتبارات در سفر ریاست جمهوری به استان بود، عنوان کرد: ۱۳ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان به پروژه‌های مصوب در سفر ریاست جمهوری به استان اختصاص پیدا کرد و بر اساس زمانبندی باید در طول سه سال این اعتبار جذب شود.

تاکنون ۱۹۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات تخصیص یافته به استان در ۱۴۰۱ جذب نشده است

شهریارپور ادامه داد: در مجموع تعهد اعتباری چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ از محل اعتبارات سفر حدود ۴۲۷۰ میلیارد تومان بود که تا پایان سال ۳۱۶۳ میلیارد تومان از این اعتبارات به استان تخصیص پیدا کرد، از محل اعتبارات تخصیصی سفر ریاست جمهوری و همچنین استانی تاکنون ۱۹۰۰ میلیارد تومان جذب نشده است و تا شهریور ۱۴۰۲ فرصت جذب برای اعتبارات داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات تخصیص یافته به استان به حساب خزانه استان و بخشی از آن به حساب وزارتخانه‌ها واریز می‌شود، یادآور شد: در نهایت ۶۱۸۹ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۱ برای استان مصوب شد که از میزان ۵۹۹۵ میلیارد تومان ابلاغ و ۴۶۴۴ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری ۲۹۴ توافق در سفر ریاست جمهوری برای تخصیص اعتبارات برای پروژه‌های نیمه‌تمام انجام شد، بیان کرد: از این میزان اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری، ۸۶۹۹ میلیارد تومان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دستگاه‌های ملی و وزارتخانه‌ها ۲۹۹۰ میلیارد تومان اعتبار، وزارت نفت ۱۶۷ میلیارد تومان، وزارت نیرو ۴۲ میلیارد تومان، ماده ۵۶ قانون الحاق بودجه ۵۵۰ میلیارد تومان، تعهد استان ۷۶۹میلیارد تومان و سایر ۱۲۶ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

شهریارپور جذب اعتبارات تخصیص پیدا کرده به چهارمحال و بختیاری را حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: جذب اعتبارات به‌صورت بهینه و به موقع اهمیت بالایی دارد، در جذب اعتبارات نباید انحراف منابع داشته باشیم و این مسئله بر عهده دستگاه‌های اجرایی است، خوشبختانه در تا حد بالایی مشکل تامین اعتبار پروژه‌ها در استان مرتفع شده و روند جذب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه و کمیته جذب استانداری پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت تخصیص اعتبار استانی در سال‌های اخیر، توضیح داد: در سال ۹۶ میزان تخصیص ۶۱۶ میلیارد تومان، در سال ۹۷ میزان تخصیص ۶۹۵ میلیارد تومان، در سال ۹۸ میزان تخصیص ۸۸۵ میلیارد تومان بود و در سال ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب میزان تخصیص به ۱۷۰۰میلیارد تومان، ۲۴۰۰ میلیارد تومان و ۴۶۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی تصریح کرد: در سالیان گذشته مطالبات پیمانکاران از دلایل توقف برخی پروژه‌های عمرانی در چهارمحال و بختیاری بود، بسیاری از پروژه‌های متوقف شده پیشران با تزریق اعتبار وارد فاز عملیاتی شده است.

شهریارپور با اشاره به جهت‌گیری بودجه در سال ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: اولویت‌های بودجه‌ای چهارمحال و بختیاری در حوزه رفع تنش آبی، گسترش حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای، ایجاد زیرساخت در حوزه آموزشی، فرهنگی، مذهبی، گردشگری، حفاظت منابع‌طبیعی و … است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: رفع تنش آبی اولویت اصلی استان در بودجه است، در حال حاضر برای تامین آب مورد نیاز صنعت، شهرک‌های صنعتی و انتقال آب برای بخش کشاورزی با مشکل مواجه هستیم، هدف‌گذاری برای آبرسانی به ۱۰۰ روستا با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۰۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه آبرسانی نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری هزینه شده است که از میزان تخصیص ۴۸۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ بود، این پروژه ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت دیون پیمانکار و اجرای شبکه‌های فرعی نیاز دارد و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

شهریارپور در خصوص پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد، گفت: طبق برآوردها در سال گذشته این پروژه برای تکمیل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که ۳۲۰ میلیارد تومان آن محقق شد، قطعا عدد مورد نیاز برای تکمیل در سال‌جاری افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته سهمیه استان برای ایجاد اشتغال بالای ۱۹ هزار بود، اظهار کرد: اما در این استان ۲۲ هزار و ۴۶۳ فرصت شغلی ایجاد شد، سهمیه استان در سال‌جاری برای ایجاد فرصت شغلی ۱۹ هزار نفر است.

۶۹۰ پروژه نیمه‌تمام در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۹۰ پروژه نیمه‌تمام ملی و استانی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، یادآور شد: ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز است، هر ساله پروژه‌های جدیدی برای استان تعریف و بخشی پروژه‌ها به افتتاح می‌رسد، بنابراین آمار پروژه‌های نیمه‌تمام تغییر پیدا می‌کند.

شهریارپور توازن در توزیع اعتبارات را از دیگر رویکردهای بودجه ۱۴۰۲ دانست و تاکید کرد: درصد هستیم بودجه‌ها در استان سمت و سوی خاصی پیدا نکند و تمامی بخش‌ها و شهرستان‌ها دیده شوند، همچنین ملاحضات آمایشی در اجرای پروژه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد، یکی از دلایل عدم پیشرفت و توسعه چهارمحال و بختیاری در دهه‌های گذشته این بود که به مسئله آمایش در اجرای پروژه‌ها توجه نشده است، سند آمایش استان سال گذشته ابلاغ شد و درصدد هستیم تا زمینه اجرایی آن را فراهم کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: برای توسعه و پیشرفت استان از تمامی ظرفیت‌های بودجه از جمله ماده ۵۶ قانون الحاق بودجه، تهاتر نفت و مولدسازی استفاده خواهیم کرد، سال گذشته ۱۳۵۰ میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ و ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت به استان اختصاص پیدا کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی سرمایه‌گذاری تاکنون در حوزه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری نقش تاثیرگذاری نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: پیگیری‌هایی صورت گرفت تا شرکت‌هایی مانند شستا، بنیاد مستضعفان، قرار خاتم و … به استان ورود پیدا کنند.

کمبود نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری

شهریارپور با تاکید بر کمبود نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: تعداد نیروهای شاغل در دستگاه‌های اجرایی استان از ۳۷ هزار و ۳۵۰ نفر به ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر کاهش پیدا کرد، دستگاه‌های اجرایی برای اخذ مجوز استخدام تلاش کنند، سال گذشته مجوز استخدام ۹۸۵ نفر و تبدیل وضعیت ۵۸۳ نیروی اداری به استان داده شد و بخشی از کمبودها جبران شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: یکی از دلایل کمبود نیرو در دستگاه‌های اجرایی استان خروج نیروهای بازنشسته است که متناسب با خروجی جذب صورت نمی‌گیرد و همچنین بخشی از نیروها به خارج از استان مامور شده‌اند، در استخدام هیچ یک از نزدیکانم در استان دخالت نداشته‌ام.

وی با اشاره به اینکه در نظام فنی و اجرایی چهارمحال و بختیاری نیازمند افزایش ظرفیت در حوزه پیمانکاری و مشاوره‌ای هستیم، عنوان کرد: ۴۳۶ شرکت پیمانکاری در استان در رشته‌های مختلف ظرفیت اجرای ۴۸۰۰ میلیارد تومان را دارند، همچنین ۲۲۰ پیمانکار محلی با ظرفیت اجرای ۱۹۷۰ میلیارد تومان در استان فعال است.

شهریارپور تاکید کرد: رتبه بیکاری چهارمحال و بختیاری در سال‌های اخیر از ۲۲.۶ درصد به ۱۰.۶ درصد کاهش پیدا کرده است، میانگین کاهش نرخ بیکاری کشور سه درصد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: قسمت اعظم هزینه‌های خانوارهای این استان مصرفی است و در این سال‌ها بیش‌ترین افزایش قیمت را در کالاهای مصرفی داشتیم، بنابراین اثرات تورمی در این استان ملموس‌تر است، واحدهای صنفی این استان نسبت به جمعیت دوبرابر میانگین کشوری است و این واحدهای صنفی کوچک صرفه اقتصادی در تامین معیشت خانوارها ندارد.

۴۶