سلامت و دانش

۵ ماده غذایی برای کمک به پیشگیری از سرطان پوست

برای ایمن ماندن در برابر خطرات اشعه ماوراء بنفش، استفاده از کرم های ضد آفتاب ضروری است، اما این تمام ماجرا نیست. افزودن برخی از گزینه های غذایی به رژیم غذایی روزانه، علاوه بر ضد آفتاب، می تواند باعث سرطان پوست شود.

طبق گزارش ما سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است که شامل رشد سلول‌های غیرطبیعی پوست می‌شود و اغلب در پوست‌هایی که در معرض نور خورشید هستند، رخ می‌دهد. اما این شکل رایج سرطان می‌تواند در مناطقی از پوست شما نیز رخ دهد که معمولاً در معرض نور خورشید نیستند. با اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV)، می توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید، اما این تنها راه کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست نیست.

به گفته دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف مواد غذایی زیر می تواند به پیشگیری از این نوع سرطان کمک کند:

_ الیاف: برای جلوگیری از سرطان پوست، مقدار کمی به غذاهای چرب (چربی های ناسالم) اختصاص دهید و تا حد امکان از فیبرهای غذایی استفاده کنید. فیبرها باعث می شوند روده ها زودتر از سرطان از شر سموم خلاص شوند. در این صورت این سموم یا سموم در بدن تجمع نمی یابند و نمی توانند برای مدت طولانی به اندام های حیاتی بدن منتقل شوند. خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات تازه و غلات کامل به پیشگیری از ملانوما (سرطان پوست) کمک می کند.

_ چای سبز: نتایج چندین تحقیق نشان می دهد که نوشیدن چای سبز به ویژه زمانی که لیمو به آن اضافه کنید از سرطان پوست پیشگیری می کند. افرادی که به طور منظم چای سبز یا چای سیاه می نوشند، یعنی حداقل دو فنجان در روز، شانس بیشتری برای دور ماندن از سرطان دارند. چای توتال سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

_ گوجه فرنگیها: گوجه فرنگی در برابر سرطان پوست محافظت می کند و تحقیقات نشان داده است که لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که از اثرات مضر UV محافظت می کند. البته فراموش نکنید که فرآورده های گوجه فرنگی از جمله دنده و سس گوجه فرنگی علاوه بر خام بودن سرطان زا هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه پوره گوجه فرنگی مقاومت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش را تا 30 درصد افزایش می دهد. مصرف این ماده غذایی باعث افزایش میزان کلاژن مفید نیز می شود.

_ قهوه: تحقیقات نشان داده است که قهوه نه تنها انرژی را در طول روز افزایش می دهد، بلکه از طریق خواص آنتی اکسیدانی خود از پوست محافظت می کند و سلول های پوستی را که قبل از سرطانی شدن در اثر نور خورشید آسیب دیده اند، از بین می برد. بر اساس نتایج، مصرف هر فنجان قهوه احتمال ابتلا به ملانوم را کاهش می دهد. این تحقیقات نشان داده است که مصرف 3 تا 4 فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به این سرطان را 20 درصد کاهش می دهد.

_ فلفل: فلفل حاوی ترکیبات شیمیایی خاصی به نام کپسایسین است. تمه تند ين مادة دييته نيز مديون همين حمين خميسيك است. هنگامی که این ترکیبات وارد سلول های سرطانی پوست می شوند، شروع به تخریب آنها می کنند. در واقع فلفل ها، به خصوص فلفل های تند، سلول های سرطانی را از بین می برند. بنابراین، اگر عاشق غذاهای تند و فلفلی هستید، شانس بیشتری برای پیشگیری از سرطان پوست دارید. نتایج تحقیقات گذشته نشان داده است که سبزیجات دیگری مانند پیاز و کلم بروکلی نیز به تخریب سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. اگر فلفل دوست ندارید، می توانید پیاز و کلم بروکلی بخورید.

پایان پیام