یچکسی نیست که در زمینه پوشاک کار کند، اما دوست نداشته باشد روزی کارگاه خیاطی خود را راه اندازی نماید. داشتن یک کارگاه خیاطی یا تولیدی لباس می تواند کسب و کار بسیار سودمندی باشد. جدای از اینکه جذابیت های خاص خودش را هم دارد.اما واقعیت این است که بسیاری از افراد با ناآگاهی وارد عرصه راه اندازی کارگاه خیاطی می شوند و بعد از دست و پا زدن برای مدتی، ورشکسته شده و کارگاه را جمع می کنند. اما این به معنای آن نیست که راه اندازی کارگاه خیاطی در ایران جواب نمی دهد و سودمند نیست. بلکه به این معنی است که باید با آمادگی و اطلاعات کامل از این حوزه کسب و کار وارد آن شوید و ریسک تصمیم خود را تا جای ممکن کاهش دهید.( )
اگر شما هم دوست دارید یک کارگاه خیاطی راه بیندازید اما با راه و چاه آن آشنایی ندارید، توصیه می کنیم این مطلب از ۲۰ بافت را ابدا از دست ندهید. در اینجا راهنمای کاملی از تمام مراحل لازم برای راه اندازی یک تولیدی لباس را به شما ارائه می کنیم. با ما همراه باشید.
وضعیت بازار پوشاک در ایران
قبل از شرح مراحل راه اندازی یک کارگاه خیاطی بهتر است ابتدا کمی با این شغل و چشم انداز آن در آینده آشنا شوید. واقعیت این است که صنعت پوشاک در ایران یکی از پرسودترین صنایع موجود است. در شرایطی که برندسازی قوت چندانی در ایران ندارد و رقبای خارجی هم از بازار ایران محرومند، تولید کردن لباس و راه اندازی یک کارگاه خیاطی می تواند یک سرمایه گذاری بسیار سودآور و پرمنفعت برای شما باشد.
از طرف دیگر مصرف لباس در میان مردم ایران بسیار بالاست و ما ایرانی ها اصولا دوست داریم لباس های متنوعی داشته باشیم. مظهر فرهنگ خریدن لباس نو را می توانید در بازارهای شلوغ قبل از عید ببینید. یکی از مظاهر دیگر این فرهنگ، ایرانی هایی هستند که به خارج از کشور سفر می کنند و بیشتر از هرچیز دیگری لباس می خرند! اصولا به همین خاطر هم هست که صنعت پوشاک قدرت زیادی در بازار ایران دارد.
در این میان مزون هایی هم هستند که با استفاده از جای خالی رقبای باکیفیت خارجی، سعی در تولید لباس های باکیفیت از برندهای ایرانی دارند تا آن دسته از مخاطبانی که دنبال کیفیت می گردند را هم جذب کنند. پس همانطور که می بینید بازار پوشاک چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی بستر بسیار خوبی برای کسب درآمد به حساب می آید.
گرچه شانس موفقیت بالاست اما هرگز نباید بی گدار به آب بزنید و با دل خوشی ساده انگارانه، بدون علم و اطلاعات قبلی قدم به عرصه بگذارید. یادتان باشد که شروع هر کسب و کاری با ریسک خالص برای شما سودمند نخواهد بود.
مراحل راه اندازی کارگاه خیاطی
اگر می خواهید با علم و آگاهی وارد این کار شوید، باید حتما با مراحل اصلی راه اندازی کارگاه تولیدی لباس آشنایی کامل داشته باشید. تمام مراحلی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم مهم هستند و باید به آنها توجه داشته باشید.
.۱ هدفگذاری کنید
این اولین و مهمترین گامی است که باید در راه اندازی کارگاه خیاطی بردارید. یک قلم و کاغذ بردارید و در خلوت خود بنشینید و فکر کنید. هدف شما از راه اندازی این کارگاه چیست؟ آیا فقط به دنبال کسب سود و درآمد هستید؟ آیا اصلا به کار تولیدی لباس علاقه دارید؟ صنعت پوشاک چقدر برای شما مهم است؟ دغدغه کیفیت دارید؟ احساس می کنید جای خالی طرح های مختلفی از لباس در بازار خالی است؟
هدفگذاری کنید. اول سعی کنید آینده ای که از این کار انتظار دارید را در ذهن خود متصور شوید. از برنامه ریزی صحبت نمی کنیم، بلکه صحبتمان روی تمرکز است. روی کاغذ، انتظارات خود را در سال های آتی بنویسید. تصور کنید که چند سال دیگر در چه جایگاهی ایستاده اید. از خودتان بپرسید که قصد دارید تا چه اندازه تولیدی لباس خود را گسترش دهید؟ هدفگذاری مالی شما چیست؟
تضمین می کنم که هرآنچه روی این برگه می نویسید محقق خواهد شد. پس نترسید. به خودتان نگویید “بریم ببینیم چی میشه!”. هدف های مشخص داشته باشید و از رویاپردازی نترسید. برای دست یافتن به واقعیت، باید اول از مرحله خیال بگذارید. نگران نباشید، وقت زیادی برای روبرو شدن با واقعیت خواهید داشت، پس ذهن خود را آزاد بگذارید و تمام هدف هایتان را روی کاغذ بنویسید. یادتان باشد که روزی این برگه را قاب خواهید گرفت و با افتخار روی دیوار دفتر خود را آویزان خواهید کرد. این مرحله را حتما جدی بگیرید.
۲. تحقیق کنید
مطالعه این مقاله برای گردآوری مواد تحقیقی کافی نیست. بدون تحقیق جامع و کامل هیچ کاری انجام ندهید. هرچقدر بانک اطلاعات تحقیقی شما بیشتر باشد، راحت تر می توانید ریسک ها، خطرات و البته فرصت های پیش رو را ببینید. این اولین گام رویارویی با حقیقت است. سعی کنید تجارب دیگران را ببینید. علت شکست خیلی های دیگر را در راه اندازی کارگاه خیاطی بررسی کنید.
با افراد با تجربه در این کار صحبت کنید. همه جوانب را بسنجید. با مدل های مختلف البسه، مدل های پر فروش، بازارهای قدرتمندتر پوشاک، بازارهای پر پتانسیل مغفول مانده و غیره آشنا شوید. اگر با اصول اولیه خیاطی و دوخت و دوز لباس آشنایی ندارید، حتما آنها را بیاموزید. لازم نیست خودتان هم یک خیاط ماهر باشید، اما باید بدانید که خیاطان چگونه کار می کنند. توصیه ما این است که حتما در حد و اندازه یک خیاط حرفه ای با کار دوخت لباس آشنایی داشته باشید. ترندهای روز را بشناسید.
خوشبختانه امروزه با وجود فضای غنی اینترنت، اطلاعات مفید بسیار زیادی را پیدا خواهید کرد. عجله کنار بگذارید و تحقیقات را آغاز کنید. یادتان باشد که بدون داشتن آگاهی کافی از این کار ابدا کارهای عملیاتی را آغاز نکنید.
۳. برنامه ریزی
بعد از اینکه طی تحقیقات گسترده، از زیر و روی بازار کار تأسیس کارگاه خیاطی آگاه شدید، نوبت به برنامه ریزی می رسد. حالا که با همه ترندها، متدهای خیاطی، نقطه های خطرناک، بازار کار، حدود هزینه ها و غیره آشنا شده اید نوبت به برنامه ریزی عملی می رسد. حالا وقت تصمیم و هدفگذاری عملی است.
در این مرحله در یک قدمی راه اندازی کارگاه خیاطی هستید و باید هدف و مسیر مشخصی را در ذهن خود داشته باشید. برای اینکه بتوانید به درستی برای راه اندازی کارگاه خیاطی برنامه ریزی کنید سعی کنید سولات زیر را از خودتان بپرسید:
⦁ مخاطب و بازار هدف من کیست؟
اول از هر چیز باید بدانید که برای چه کسانی لباس می دوزید. چه قشری از مردم قرار است مشتری های شما باشند؟ باید هم خرده فروشان را در این راستا در نظر بگیرید، هم خریداران نهایی. آیا قصد دارید یک برند شخصی راه بیندازید یا ترجیح می دهید با ترند بازار پیش بروید؟ آیا قصد دارید لباس های گرانقیمت و با کیفیت تولید کنید یا لباس های متوسط و کم درآمد هدف شماست؟
انتخاب مسیر برندسازی یا همگام شدن با ترند های بازار هرکدام مزیت ها و معایب خاص خودشان را دارند. باید در نظر بگیرید که به دنبال کسب سودهای بزرگتر در طولانی مدت هستید، یا ترجیح می دهید با سودهای کوچک اما کوتاه مدت کار خود را اغاز کنید؟
⦁ می خوام در چه زمینه ای کار کنم؟
ابتدای امر باید مشخص کنید که می خواهید وارد حوزه تولید لباس زنانه شوید، بچه گانه یا مردانه؟ این سه دسته، کلی ترین دسته بندی هایی هستند که باید یکی از آنها را انتخاب کنید. البته در آینده می توانید کارتان را به زمینه های دیگر هم گسترش دهید، اما در آغاز راه حتما باید یکی را برگزینید.
انتخاب نوع لباس هایی که قصد تولیدشان را دارید، طبیعتا دامنه مشتری های شما را مشخص تر می کند و برنامه ریزی میسرتر می شود. وقتی هم که یکی از این دسته ها را مشخص می کنید، باز هم باید دقیقتر باشید. مثلا قصد دارید تیشرت ها و لباس راحتی زنانه بدوزید، یا لباس های مجلسی؟ قصد دارید پوشاک کودکانه تولید کنید یا لوازم پارچهای کودک مانند حوله و تشک و غیره؟
پاسخ به این سوالات مسیر شما را مشخص تر می کند و ریسک کارتان را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. برنامه ریزی دقیق یک نقشه راه است که مانع از گم شدن شما در مسیر می شود.
۴. انتخاب کارگاه تولید پوشاک
حالا آماده اید تا رسما کار را آغاز کنید. حال که می دانید دقیقا قرار است چه کاری انجام دهید و در چه زمینه ای فعالیت کنید، می توانید سراغ مرحله پیدا کردن محل مناسب برای دایر کردن کارگاه بگردید. انتخاب یک مکان مناسب برای تأسیس کارگاه خیاطی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
در وهله اول باید بودجه خود را در نظر بگیرد. اول از هرچیز باید بدانید که ظرفیت سرمایه گذاری چقدر است، قرار است در ابتدای راه چقدر ظرفیت تولید داشته باشید و محله مورد نظر شما کجاست؟
خیلی ها هستند که با بلندپروازی در ابتدای راه، خرج زیادی می کنند و یک کارگاه یا سوله بزرگ را اجاره می نمایند. بدون اینکه در نظر بگیرند آیا می توانند در آغاز کار و به قول معروف در دوره خاک خوری، از پس هزینه های آنجا بربیایند یا نه! از طرف دیگر نباید تمام سرمایه خود را صرف اجاره مکان کنید، چون خرج های بزرگ دیگر هنوز در راهند.
پس واقع بین باشید و متناسب با بودجه و هدفگذاری خود، بهترین مکان مناسب را انتخاب کنید.
محل کارگاه خیاطی باید به تناسب، بزرگ و باز باشد تا بتوانید به خوبی کار خیاطی را در آن دایر کنید. لازم نیست حتما به فکر سوله باشید، اما انتخاب جاهای خیلی کوچک هم صرفا کار شما را سخت تر می کنند. توصیه ما این است که کار خود را با ریسک کم، از یک کارگاه کوچک شروع کنید و در مراحل بعدی آن را بزرگتر کنید.
سعی کنید سراغ محله هایی بروید که هزینه کرایه کارگاه در آن ارزان است. همچنین توصیه می کنیم راسته هایی که کارگاه های خیاطی در آن زیاد هستند را انتخاب کنید. این کار بعدا در بحث بازاریابی می تواند کمک زیادی به شما بکند.
۵. تجهیز کارگاه
در بحث تجهیز کارگاه توصیه می کنیم اگر خودتان چندان در زمینه خیاطی حرفه ای نیستید، حتما از مشاوره یک مدیر اجرایی متخصص در امر خیاطی یا یک خیاط ماهر صنعتی کمک بگیرید. این افراد تجربه زیادی دارند و می توانند در انتخاب بهترین لوازم و تجهیزات خیاطی به شما کمک کنند.
نکته اول این است که ولخرجی نکنید. همیشه گرانترین ها بهترین ها نیستند. لازم نیست در آغاز کار بهترین تجهیزات موجود در بازار را تهیه کنید. بلکه لوازم شما باید کارآمد و مفید باشند. از طرف دیگر هم زیاد یا کم خرید نکنید. متناسب با نیاز و ظرفیت تولید مورد نظر خود خرید کنید. خیلی از افراد بدون آگاهی کافی، چرخ خیاطی یا لوازمی را می خرند که هیچوقت به کارشان نمی آید! پس با دقت، هزینه صرف خرید تجهیزات کنید.
همچنین باید بدانید که چرخ های خیاطی گرچه اصلی ترین تجهیزات برای راه اندازی کارگاه خیاطی هستند، اما تنها وسیله های ضروری نیستند. پس کل سرمایه تجهیزات خود را صرف چرخ های خیاطی نکنید، چراکه قطعا به لوازم دیگری هم احتیاج دارید.
توصیه می کنیم با کمک مشاور متخصص فهرستی از تجهیزات مورد نیاز را تهیه کرده و آنها را اولویت بندی کنید. بعد با علم و آگاهی اقدام به خرید نمایید.
نکته مهم دیگر اما خرید لوازم معقول با کیفیت و قیمت معقول است. باید تجهیزاتی را خریداری کنید که:
⦁ بیشترین کارایی را برای شما دارند
⦁ از کیفیت مطلوبی برخودارند
⦁ قیمت مناسبی دارند
از تهیه لوازم دست دوم هم نترسید. خیلی از وسایل خیاطی، یا حتی چرخ خیاطی ها هستند که عمر و داوم بالایی دارند و نیازی نیست حتما یک مدل نو آن را بخرید. به عنوان مثال میزهای خیاطی. همچنین تلاش کنید از فروشگاه های معتبری که سابقه خوبی در راستای تجهیز کارگاه های خیاطی دارند خرید کنید. فروشگاه هایی که در کنار تنوع محصولات، قیمت و کیفت مطلوبی را به شما ارائه می دهند.
به عنوان مثال مجموعه بیش از ۲۵ سال است که در زمینه تجهیز حرفه ای کارگاه های خیاطی فعالیت می کند و محصولات متنوع مورد نیاز برای تجهیز یک کارگاه تولیدی لباس را با بهترین قیمت در اختیار شما قرار می دهد. همچنین کارشاناسان خبره ۲۰بافت می توانند کار مشاوره تجهیز کارگاه را نیز برای شما انجام دهند.
۶. مجوز بگیرید
کار کردن در سایه قانون به جز مزیت هیچ چیز دیگری برای شما ندارد. در آغاز بهتر است کار خود را با خیالی راحت آغاز کنید. از این رو گرفتن مجوزهای قانونی برای تأسیس کارگاه خیاطی بسیار مهم است. توصیه ما این است که پیش از اقدام به سرمایه گذاری، ابتدا با راه و چاه ها و موانع قانونی این کار آشنا شوید و بعد اقدام به راه اندازی کارگاه خیاطی کنید. چون ممکن است با استانداردهای خودتان، کارگاهی را تأسیس کنید و بعدا متوجه شوید چهارچوب های قانونی را رعایت نکرده اید.
نگران هم نباشید. چراکه گرفتن پروانه کسب برای یک کارگاه خیاطی بسیار ساده است. اما به یاد داشته باشید که نداشتن آن بعدا می تواند دردسرهای زیادی برای شما درست کند. به اداره صدور پروانه کار مراجعه کنید و روند قانومی گرفتن مجوز راه اندازی کارگاه خیاطی را طی کنید. تنها نکته ضروری این است که مدارک کافی داشته باشید و به عنوان متقاضی گرفتن پروانه، حتما در محل کار حضور داشته باشید.
۷. استخدام نیرو
بعد از طی کردن مراحل قانونی، نوبت به مهمترین بخش راه اندازی کارگاه خیاطی می رسد. جمع کردن تیم. این کلمه بسیار مهم است :”تیم”
زمانی که می خواهید نیرو استخدام کنید، نباید به افراد به چشم کارمند یا کارگر خود نگاه کنید. به یاد داشته باشید که این یک تیم است و همه چیز حاصل همکاری تیم شماست. پس افراد شاغل در تولیدی شما باید مانند خانواده شما باشند.
در وهله اول سعی کنید دنبال افراد توانمند و حرفه ای بگردید. داشتن یک تیم حرفه ای شما را زودتر وارد فاز سوددهی می کند و باعث رشد شما و کارگاهتان می شود.
اصولا در یک کارگاه خیاطی یا در یک تولیدی لباس، به افرادی زیر نیاز دارید:
⦁ طراح الگو
⦁ مسئول برش پارچه ها
⦁ دوزنده لباس
⦁ دور دوز
⦁ کسی که لباس ها را اتو می کند
⦁ کسی که لباس ها را بسته بندی می کند
طبیعی است که بسته به بزرگی کارگاه و ظرفیت تولیدتان، بیش از یک نفر می توانند در هر قسمت کار کنند. از طرف دیگر اگر کارگاه کوچکی دارید و ظرفیت های تولیدی شما محدود است، یک نفر می تواند چند وظیفه را بر عهده بگیرد. همه چیز به بودجه و توان اقتصادی شما بستگی دارد.
نکته مهم دیگری که حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که حداقل برای چند ماه یا حتی یکسال اول، مبلغی را برای تأمین دستمزد کارمندان خود کنار گذاشته باشید. به یاد داشته باشید که ممکن است کارگاه خیاطی شما در ماه های اولیه به سوددهی نرسد، پس طبیعی است که باید پاسخگوی حقوق کارمندان خود باشید تا کم کم کارگاه بتواند از پس هزینه های خودش بربیاید.
۸. طراحی کردن الگو لباس
طراح الگو هنرمندی است ذات و بنمایه کار شما را پایه گذاری می کند. فرقی نمی کند که کارگاه شما طابع ترندهای روز است یا یک برند خاص دارید، همواره باید الگویی برای تولیدات انبوه لباس در دست داشته باشید. طراح الگو در واقع کار طراح لباس را برای شما انجام می دهد. و نقش او در زمانیکه قصد ایجاد یک برند خاص دارید، پررنگ تر هم هست.
الگوهایی که طراحی می کنید مانند شابلون به خط تولید نظم می بخشند و باعث می شوند که بتوانید لباس های یکدست در تعداد بالا تولید کنید. داشتن الگو، پرتی های دوخت را به حداقل می رساند و برای سرعت کار ضروری است.
سعی کنید از یک خیاط خبره و ماهر برای طراحی الگوهای دوخت استفاده کنید.
۹. تهیه مواد اولیه
حال کارگاه را دایر کرده اید، آن را تجهیز نموده اید، تیم خود را جمع کرده اید و الگوهایتان را هم طراحی نموده اید. اما بدون داشتن مواد اولیه هیچ کاری انجام نمی شود. طبیعی است که برای شروع کار اول از هرچیز باید مواد لازم برای دوخت و دوز البسه را تهیه کنید. یعنی پارچه و نخ و سوزن، زیپ و سایر مواد مصرفی مورد نیاز خیاطان.
شما می توانید طاق های پارچه و زیبپ و نخ و غیره را به صورت عمده در طرح ها و رنگ های مختلف از بزازی های بنک دار خریداری کنید. خریدهای عمده باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های تولیدی شما می شود. لازم به ذکر است که گوشه ای از کارگاه شما باید فضای کافی و امنی برای ذخیره پارچه ها داشته باشد.
۱۰. چیندمان خط تولید لباس
خط تولید یکی از مهمترین نکاتی است که در راه اندازی کارگاه باید به آن توجه داشته باشید. خط تولید در واقع تبیین کننده ارتباط بین بخش های مختلف کارگاه خیاطی شماست. شما باید بتوانید بخش های مختلف را طوری طراحی کنید که به صورت خطی با هم ارتباط داشته باشند. با این کار پارچه از مرحله برش بلافاصله و بدون هدر رفتن زمان وارد مراحل بعدی می شود و پس از طی کردن مسیر خط تولید، مستقیما وارد مرحله بسته بندی می گردد.
ایجاد یک خط تولید منظم نقش بسیار حیاتی در بهینه سازی بازده و سرعت کار دارد و می تواند روی میزان ظرفیت تولید شما اثرگذار باشد.
۱۱. بازاریابی و فروش تولیدی پوشاک
تولید حجم زیادی از لباس بدون داشتن بستری مناسب برای فروش آنها سودی برای شما نخواهد داشت. پس باید مشتری داشته باشید. بهترین کارگاه ها اصولا بدون داشتن مشتری های حداقل بالقوه کار تولید را آغاز نمی کنند. میزان تولید شما باید با حجم فروشتان همخوانی داشته باشد. برای جذب مشتری نیز باید کار بازاریابی انجام دهید.
در این راستا می توانید با مغازه های مختلف ارتباط برقرار کنید و اجناستان را به آنها بفروشید. فروشندگان عمده و خرده فروشان هردو مشتریان بالقوه خوبی هستند. از طرف دیگر می توانید بازاریابان خبره و حرفه ای استخدام کنید که کار پیدا کردن مشتری را با دریافت درصدی از سود برای شما انجام دهند.
همچنین قرار داشتن در راسته کارگاه های خیاطی خود یک پتانسیل بازاریابی خوب است، چراکه خیلی از خریداران برای پیدا کردن بهترین پیشنهاد به این راسته ها سر می زنند و ممکن است سراغ شما هم بیایند.
یکی دیگر کارهایی که می توانید برای بازاریابی و فروش انجام دهید، بحث تبلیغات است. همیشه مقداری بودجه را برای تبلیغات و بازاریابی کنار بگذارید. تبلیغات هرچقدر هوشمندانه تر باشند، موثرتر خواهند بود. پس تلاش کنید پول خود را صرف تبلیغات بی اثر نکنید و هوشمندانه عمل کنید. فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می توانند بسترهای مناسبی برای تبلیغات و جذب مشتری باشند. از آن غافل نشوید
جمع بندی
در بالا به ۱۱ مورد از اصلی ترین مراحل راه اندازی کارگاه خیاطی اشاره کردیم. دقت کنید که باید این مراحل را به ترتیب و با دقت کامل انجام دهید تا بتوانید شانس موفقیت خود را بالاتر ببرید. به یادداشته باشید که برنامه ریزی و هدفگذاری منطقی با در نظر گرفتن شرایط و امکانات اهمیت زیادی دارد.
در نهایت اینکه راه اندازی کارگاه خیاطی می تواند یک سرمایه گذاری پرسود و پرمنفعت برای شما باشد. اما انتظار نداشته باشید که هیچ سختی و مشقتی را متحمل نشوید. هرچند اگر با آمادگی و برنامه به مقابله با سختی های راه اندازی تولیدی لباس بروید، تضمین می کنیم که در این کار موفق خواهید شد.
تولیدات، چرخ رشد اقتصادی جوامع مختلف هستند. راه اندازی خط تولید نه تنها یک سرمایه گذاری محسوب می شود، بلکه فضای کارآفرینی را ایجاد می کند که افراد دیگر نیز می توانند در کنار صاحب کسب و کار، درآمد به دست بیاورند. راه اندازی کارگاه تولیدی غیر ممکن نیست. با دانستن نکات مهم، حتی با سرمایه کم نیز می توانید خط تولید راه اندازی کنید.
برای راه اندازی کسب و کار تولیدی نیاز است که یک سری گام ها را طی کنیم. در این مطلب به بررسی نکات اصلی جهت راه اندازی خط تولید می پردازیم.
نکات اساسی در راه اندازی کارگاه تولیدی
پیدا کردن ایده مناسب
داشتن یک ایده مناسب اولین گام و از مهم ترین تصمیمات در مسیر راه اندازی کارگاه تولیدی است. اگر ایده اولیه ای در ذهنتان دارید، بررسی کنید که ایده تان به اندازه کافی خوب هست یا خیر؟ رقبایتان را بشناسید و در رابطه با نقاط ضعف و قوت تولیدی که قصد راه اندازی اش را دارید، به خوبی تحقیق کنید.
اگر هنوز ایده ای برای راه اندازی کارگاه تولیدی ندارید، بهتر است به سراغ لیستی از کارهایی بروید که در آن تخصص دارید، به آن علاقمند هستید و امکان رشد و توسعه در آن کار فراهم است. در چنین حالتی، خارج از چهارچوب فکر کنید. سعی کنید با سوال های متعدد از خود، به یک ایده و الگو کامل از کسب و کار برسید.
حین بررسی ایده، باید مطمئن شوید که برای آن تقاضا وجود دارد و ایده شما خاص است. اگر اولین فردی نیستید که می خواهید این خدمت را ارائه دهید، قطعا در بازار رقبایی خواهید داشت؛ پس باید به دنبال شیوه متفاوتی باشید که شما را از رقبایتان متمایز کند.
داشتن ایده مناسب، اولین گام برای راه اندازی کارگاه تولیدی موفق است.
ایجاد طرح اولیه کسب و کار
ایجاد نقشه راه اولیه باعث می شود که از همان ابتدا، دید درستی نسبت به فرایند کاری داشته باشید. این موضوع باعث می شود تا حد زیادی در زمان و پولتان صرفه جویی شود. یک طرح اولیه است. بسیاری از مراحل در ادامه اضافه می شوند و برخی مراحل در صورت نیاز حذف می شوند.
در طرح کسب و کار باید لیستی از همه کارهایی که نیاز است انجام دهید، یا سرمایه ای که قرار است وارد کار کنید داشته باشید.
ارزیابی سرمایه اولیه برای راه اندازی کارگاه تولیدی
برای اطمینان از حفظ سرمایه و کسب بهترین بازدهی، باید یک گردش کار هوشمند و منظم برنامه ریزی کنید. در غیر این صورت بهترین تجهیزات، بالاترین تخصص و بهترین نیروی کار هم به افزایش بازدهی تان کمکی نخواهند کرد.
شاید بزرگترین هزینه پیش روی شما، هزینه خریداری تجهیزات خط تولید باشد. قبل از تصمیم به راه اندازی کسب و کار، در پلن شغلی تان باید این موضوع را بسنجید. اگر محدودیت بودجه دارید، بایستی بررسی کنید که امکان راه اندازی کارگاه، با منابع محدودتر وجود دارد یا خیر؟
مولفه های مهم برای خرید دستگاه علاوه بر قیمت مواردی همچون میزان تولید روزانه، دقت تولید، به روز بودن دستگاه و استفاده از تکنولوژی جدید، ظرفیت تولید، میزان برق مصرفی و… می باشد. یا خرید خط تولید سایر افراد، راه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها می باشند.
ماشین آلات صنعتی حساسیت های خاص خود را دارند. بنابراین اگر از ماشین آلات و دستگاه های خاص استفاده می کنید، حتما نحوه استفاده بهینه و کارکرد درست آن را فرا بگیرید. با تخمین های تقریبی، میزان تولید در یک بازه زمانی مشخص را تعیین کنید؛ این روش به شما کمک می کند تا در صورت گرفتن سفارش برای تولید، زمان تحویل دقیق تری را به مشتریان خود اعلام کرده و حجم کاری تان را بهتر مدیریت کنید.
قبل از راه اندازی کارگاه تولیدی، شما باید موانع مالی را پیدا کرده و برای آن راه حل بیابید. هر کسب و کاری، هزینه های متفاوتی را در پی دارد. بنابراین، لازم است از همان ابتدا، هزینه ها را پیش بینی کنید. داشتن طرح کسب و کار برای سنجش ایده و تحلیل هزینه ها بسیار مفید است. در صورتی که بودجه تان محدود است، باید از همان ابتدا به فکر منبع تامین بودجه باشید.
پس انداز و سرمایه اولیه، وام های بانکی، جذب سرمایه گذار یا شریک کاری و شروع کار با سرمایه انسانی و بودجه پایین، راه حل های شما برای حل مشکل مالی هستند. در گام بعدی شما باید فروشندگان مواد اولیه و خریداران محصولات تولیدی تان را شناسایی کنید.
برای راه اندازی کارگاه تولیدی به مواد اولیه نیاز دارید، پس ابتدا لیستی از فروشندگان مواد اولیه تهیه کنید. این لیست را بر اساس کیفیت مواد، قیمت تمام شده خرید و… مرتب کنید. سعی کنید همیشه این لیست را به روزرسانی کنید تا گزینه های جایگزین برای تامین مواد اولیه را در اختیار داشته باشید.
پیگیری مسائل قانونی
قبل از راه اندازی کسب و کار، با در نظر گرفتن بودجه و به طور کلی داشته هایتان، باید ساختار قانونی کسب و کارتان را تعیین کنید. اینکه تصمیم دارید به صورت انحصاری فعالیت کنید، یا اینکه قصد شراکت دارید، اینکه قصد ثبت شرکتی با مسئولیت محدود داشته و یا به دنبال مسئولیت نامحدود هستید، مواردی هستند که باید درباره آن ها تصمیم بگیرید.
هر کسب و کاری بسته به نوع فعالیتش، نیاز به تعدادی مجوز دارد. برای اطلاع از روال مجوزگیری ها، به خوبی تحقیق کنید تا در صورت وجود مانع، در فرصت مناسب از آن آگاه شوید.
انواع مختلفی از مجوزها وجود دارد که شما باید بسته به نوع فعالیت تان، آن ها را دریافت کنید.
بازارسنجی قبل از راه اندازی کارگاه تولیدی
برای اینکه یک تولیدکننده موفق باشید، قبل از هر چیزی باید یک فروشنده و تاجر خوب باشید. داشتن تجربه در زمینه فروش محصولی که می خواهید تولید کنید، خیلی مهم تر از تجربه تولید آن محصول است. مثلا اگر قرار است کود گیاه تولید کنید، از قبل باید تمام گلفروشی های عمده و جزء را بشناسید، با آن ها ارتباط بگیرید و بازار هدفتان را شکل دهید.
برای یک تولید موفق، شما باید مشتریان نهایی تان را بررسی کنید. انتظارات آنها از محصولات را بشناسید و تلاش کنید تا محصولات خود را در جهت نیاز مشتریان تولید کنید.
در دنیای امروز، شما باید ارتباطاتتان در فضای اینترنت را حفظ کنید. ساخت یک وب سایت قوی که شما را به خوبی معرفی کند، حضور در شبکه های اجتماعی و معرفی خودتان در فضای اینترنت، اهمیت بسیار زیادی دارد.
انتخاب نام مناسب برای راه اندازی کسب وکار جدید، بسیار مهم است. بهتر است نام را متناسب با ویژگی های کسب و کارتان انتخاب کنید. منحصر به فرد بودن اسم برند، باعث می شود که همیشه در ذهن مشتری باقی بمانید.
تشکیل تیم قوی
داشتن نیروی کار متخصص، باعث افزایش کیفیت محصولات تولیدی کاپشن مردانه و درنتیجه رضایت بیشتر از محصولات می شود.
یکی از مهم تریم اقدامات در مراحل راه اندازی کسب و کار جدید، استخدام تیم قوی است؛ چرا که موفقیت به تنهایی امکان پذیر نخواهد بود. تعیین نحوه همکاری اعضای تیم با یکدیگر، تقسیم وظایف، تعیین نقش و وظیفه هر یک از اعضای تیم اهمیت دارد.
برای شروع یک واحد تولیدی ، ابتدا باید تولید آزمایشی و در تعداد پایین انجام شود. سپس با نظر اعضای تیم اصلاحات لازم صورت گرفته و محصول نهایی پس از رسیدن به کیفیت مطلوب وارد بازار شود.
یک تولید کننده خوب باید هر چند وقت یک بار این بازخورد را از بازار دریافت کرده و نتایج آن را بررسی کند و روند تولید را با توجه به نتایج حاصل ادامه دهد.
کلام آخر
فرقی ندارد که می خواهید محصولات غذایی تولید کنید، یا به فکر راه اندازی کارگاه تولید پوشاک هستید، در هر صورت برای راه اندازی کارگاه تولیدی، باید یک سری مراحل را طی کنید.
ممکن است ایده هایی داشته باشید، اما هر بار به دلیل ترس از شکست، کار را به تعویق بیندازید. شروع کسب و کار، نیاز به هزینه، زمان و فضای کافی دارد. هیچ تولید کننده ای در روز اول، شناخت کامل از فضای کسب و کار و تجربه دوران حرفه ایش را نداشته است.
برای راه اندازی کارگاه تولیدی به هیچ وجه خودتان را با افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، مخصوصا کارآفرینان قدیمی و موفق مقایسه نکنید؛ زیرا، شما از میزان سختی کشیدن و تلاش آن ها آگاهی ندارید. این افراد تنها می توانند الگویی برای شما باشند.
قبل از شروع کسب وکار، تا می توانید تحقیق کرده و اطلاعات خود را در حوزه کاری که می خواهید انجام دهید افزایش دهید. داشتن اطلاعات باعث می شود برخی مسیرهای اشتباه را طی نکنید.
در این مقاله گام های اصلی برای راه اندازی یک کارگاه تولیدی (کوچک، متوسط یا بزرگ) را توضیح دادیم و نکات مربوط به هر قدم را بررسی کردیم. در نظر گرفتن این نکات، ریسک کسب و کار را کاهش می دهد و در دراز مدت باعث افزایش بهره وری و بازدهی کسب و کارتان می شود.