با توجه به عملکرد دیزل ژنراتور؛ به خوبی می دانید که این وسیله برای تولید برق و جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد. جریان برق تولیدی توسط ژنراتور دارای ولتاژ دقیق و مشخصی است که در بعضی دیزل ژنراتور ها قابل تنظیم و در بعضی دیگر، این ولتاژ ثابت است. همین موضوع درباره آمپر و جریان برق هم صادق است. در این مقاله به بررسی مشکل نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور می پردازیم. عوامل موثر در این مشکل را برشمرده و راهکار های مقابله با آن ها را مرور می کنیم. شما میتوانید مطالب آموزنده بیشتری در زمینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را در قسمت مطالعه فرمایید.
نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور مشکل مهم و اساسی به شمار می آید. چرا که این موضوع می تواند به دستگاه هایی که از جریان تولیدی دیزل ژنراتور استفاده میکنند و به ولتاژ مناسب و ثابتی برای کار کردن احتیاج دارند، آسیب برساند. در ادامه به عوامل اصلی این مشکل در دیزل ژنراتور ها می پردازیم.
هشدار مهم: همواره مراقب باشید که دیزل زنراتور برق تولیدی بسیار قوی ای تولید میکند. لذا قبل از بررسی آن حتما مسائل ایمنی را رعایت کنید. بهتر است بررسی های لازم که در ادامه می آید توسط افراد فنی و متخصص اعمال شوند.
نوسان ولتاژ دیزل ژنراتور
- نقص فنی در نشانگر ولت متر: در اولین مرحله باید نشانگر ولت متر را بررسی کنیم که سالم باشد. بسیار پیش آمده که نشانگر ولت متر خو خراب شده و ولتاژ را به صورت نوسانی نمایش می دهد. برای بررسی این موضوع لازم است به وسیله ی اهم متر یا همان مولتیمتر، نسبت به اندازه گیری ولتاژ جریان خروجی از ژنراتور اقدام فرمایید. اگر ولتاژ اندازه گیری شده توسط ولت متر هم دچار نوسان بود مشخص خواهد شد که اشکال مربوط به نشانگر ولت متر نیست. در غیر این صورت، مشکل از ولت متر بوده و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
- خرابی رگلاتور ولتاژ ژنراتور: در برخی از موارد این نوسان ولتاژ ممکن است به خرابی رگلاتور ولتاژ ژنراتور مربوط باشد. برای بررسی این موضوع با دقت مراحل زیر را دنبال نمایید:
الف – رگلاتور ولتاژ را از تحریک دیزل جدا کنید و به باتری 12 ولت متصل نمایید.
ب – در صورت که دیزل ژنراتور شما مجهز به ژنراتور اکسایتری (دارای بچه دینام) است؛ در دور نامی، دیزل باید 400 ولت برق تولید نماید.
ج – در صورتی که از ژنراتوری استفاده میکنید که رینگ و زغال دارد؛ در دور نامی، دیزل باید 200 ولت برق تولید کند.
د – اگر موارد بالا در این تست محقق نشد نشان از خرابی یا عدم تنظیم رگلاتور ولتاژ می دهد. برای تنظیم رگلاتور ولتاژ می توان از پتانسیومتری که با STB و S مشخص شده استفاده کرد.
ه – درصورتی که با تنظیم هم مشکل برطرف نشد، باید رگلاتور ولتاژ در دیزل ژنراتور تعویض گردد. - نقص فنی در اتصالات رگلاتور ولتاژ: گاهی مشکل از خود رگلاتور ولتاژ نیست و مربوط به اتصالات آن می شود. در این صورت باید ابتدا دستگاه خاموش شود. سپس اتصالات رگلاتور با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
- نقص فنی در اتصالات دیودهای روتور و یا سیم پیچی ژنراتور: این مورد کمی تخصصی تر است. نقص فنی در اتصالات دیودهای روتور و یا سیم پیچی ژنراتور می تواند عامل نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور باشد. در این مورد بهتر است دستگاه توسط سیم پیچ خبره مورد بازبینی قرار بگیرد.
- کوتاه شدن ذغال یا همان جارو بک تحریک روتور ژنراتور: ذغال تحریک روتور ژنراتور که بیشتر به نام جاروبک شناخته می شود؛ قطعه ای است که به مرور زمان به اصطلاح مصرف شده و از طول آن کاسته می شود. برای بررسی این موضوع، باید ابتدا دستگاه دیزل ژنراتور را خاموش نمود. سپس بررسی که که ذغال اتصال مناسب بر روی رینگ دارد یا نه. اگر اتصال مناسب برقرار نبود، علاوه بر طول ذغال باید عملکرد فنر جازغالی را هم بررسی کرد. چرا که گاهی خرابی فنر باعث می شود زغال به خوبی به رینگ نزدیک نشود و در اتصال آن خلل به وجود آید. در صورت وجود مشکل در هرکدام می توان با تعویض، مشکل را برطرف نمود.
- جرقه زدن و آسیب دیدگی سطح رینگ روتور ژنراتور: باید بررسی که سطح رینگ روتور ژنراتور مشکلی نداشته باشد. هر گونه آیب دیدگی و خط و خش غیر معمول می تواند باعث وجود نوسان در ولتاژ دیزل ژنراتور گردد. درصورت وجود آسیب در سطح رینگ باید نسب به تعویض آن اقدام نمود.
دیزلها بر اساس قدرت و توانایی که دارند از میزان مشخصی سوخت استفاده میکنند. معمولاً روی دیزل ژنراتورها جدول مصرف سوخت براساس توان آن و میزان بار حک شده است. باید به دنبال خرید موتور برق باشید که علیرغم مصرف سوخت پایین بتواند توان مورد نیاز را تأمین کند. معمولاً مصرف پایین سوخت میتواند در درازمدت با صرفهجویی در هزینهها همراه باشد. برای آگاهی از میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور باید به دفترچه راهنما یا بروشور مراجعه کنید.
وظایف ولتاژ رگولاتور دیزل ژنراتور چیست؟
- ولتاژ ژنراتور را تنظیم و تثبیت میکند.
- به عنوان یک ماشین برای حفظ پایداری ولتاژ در حالت ثابت کار میکند.
- ولتاژهای بالا را با توزیع بار واکنشی روی دینام های موازی کاهش دهد.
- اضافه ولتاژ ناشی از کاهش ناگهانی بار را تنظیم میکند.
- تحریک سیستم شما را در شرایط ایجاد خطا افزایش میدهد.
- تنظیم میکند که حالت سینکرون پس از رفع شرایط خطا هم باقی بماند.
- AVR بار سیستم محرک را برای ثابت نگه داشتن ولتاژ هنگامی که بار تغییر میکند،تنظیم میکند.
- علاوه بر این جریان میدان و ولتاژ خروجی محرک را تغییر میدهد.
- درهنگام نوسانات شدید ولتاژ را ثابت و پیوسته نگه میدارد.
AVR دیزل ژنراتور چگونه کار میکند؟
همانطور که در بالا گفته شده یک AVR در درجه ی اول وظیفه ی کنترل ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور را برعهده دارد.اینکار را در ابتدا با سنجش ولتاژ از پایانه های ژنراتور انجام میدهد و سپس آن را با مقدار مرجع از پیش تعیین شده مقایسه میکند تا سیگنال خطا را در صورت وجود بررسی کند.در صورت عدم تطابق بین این دو،AVR جریان میدان را با افزایش یا کاهش شار یک جریان به یک استاتور محرک تنظیم میکند.این به نوبه ی خود ولتاژ بالاتر یا پایین تر را به ترتیب در پایانه های استاتور اصلی تضمین میکند.
این قطعه به نوعی تضمین میکند که ولتاژ خروجی ژنراتور هیچگاه بقدری کاهش نمی یابد که موجب اختلال در عملکرد تجهیزات الکتریکی یا دستگاه های الکتریکی متصل شده شود.همچنین به نجات ژنراتور از شارژ ناکافی باتری کمک میکند.تنظیم خروجی ژنراتور زمانی ضروری میشود که سرعت ژنراتور تغییر میکند و این بیشتر زمانی اتفاق می افتد که سرعت موتور ژنراتور دچار تغییر میشود درنتیجه نسبت انتقال بین این دو ثابت میشود.یک ولتاژ پایدار در این زمان عملکرد ایمن هردو را تضمین میکند.این شامل تجهیزات برقی ای که از ژنراتور تغذیه میشوند و باتری خود دیزل ژنراتور میشود.
منبع : pinterest.com