نماد سایت ماه نیوز

کاربردهای چاپ صنعتی

چاپ صنعتی؛ تعاریف و کاربردها

تعریف «چاپ صنعتی» در حال حاضر تغییر کرده است، به ویژه با پیشرفت چاپ جوهرافشان که باعث شده کاربردهای جدید صنعتی نیز همراه با آن ظهور پیدا کند. در این مقاله به موقعیت چاپ صنعتی در حال حاضر و کاربردهای آن می پردازیم. صنعت چاپ را امروزه می توان به پنج بخش عمده زیر تقسیم کرد:

جهت سفارش خرید جعبه سیب زمینی و دیدن تصاویر جعبه سیب زمینی پینترست و ویدئو جعبه سیب زمینی یوتیوب به سایت ایرانیان پک مراجعه نمایید.

تعریف چاپ صنعتی

همان گونه که همه می دانیم مرز بین این بخش های چاپ در حال محو شدن است. در حال حاضر نمایشگاه های تخصصی چاپ بر اساس این تقسیم بندی برگزار می شوند. در مورد چهار بخش از این فهرست همه ما ایده نسبتاً روشنی داریم ولی چاپ صنعتی هنوز تعریف روشن و واضحی ندارد.

ما می توانیم چاپ صنعتی را «چاپی بنامیم که در حقیقت بخشی از فرآیند ساخت یک محصول و کالا است.»

برخلاف چاپ تجاری که کار چاپی خود محصول نهایی است، در چاپ صنعتی جلوه های ویژه، اطلاعات و هویت برند را به یک کالا که همان محصول نهایی است اضافه می کند. به عنوان مثال نام برند روی قطعات یدکی خودرو متن و نمادهایی که روی داشبورد چاپ می شود، مدرج سازی یک سرنگ، چاپی که روی تکمه های ریموت کنترل یک تلویزیون انجام می شود و مواردی از این دست. شرکت پژوهشی اسمیثرز در گزارش جدید خود به عنوان آینده چاپی صنعتی و کاربردی تا سال ۲۰۲۴ چاپ صنعتی را این گونه تعریف می کند.

چاپ صنعتی یا کاربردی در برگیرنده فرآینده های چاپی ( همراه با عملیات تکمیلی ) با میزان تولید بالا می شود که در حقیقت بخشی از مراحل مختلف تولید یک کالا و محصول است، محصولی که به تنهایی یک کار انتشاراتی، گرافیکی یا بسته بندی نیست. چاپ می تواند نقش یک عنصر زینتی به عنوان مثال در تولید لباس، هدیه تبلیغاتی و یا کاغذ دیواری را ایفا کند. از سوی دیگر می تواند در تولید چیزهایی مثل حسگر و یا صفحه نمایش خواص کاربردی داشته باشد. مؤسسه پژوهشی اسمیثرز چاپ صنعتی/ کاربردی را به ۹ بخش مجزا تقسیم می کند:

    دکور و لامینیت

    شیشه

    اقلام تبلیغاتی ( چاپ ویژه )

    سرامیک

    چاپ جوهر افشان پارچه

    مدارهای الکترنیک

    علوم زیستی / زیست پزشکی

    تولید سه بعدی افزایشی (چاپ سه بعدی)

بر اساس آمار و ارقام اسمیثرز در سال ۲۰۱۹ ارزش بازار چاپ کاربردی و صنعتی به ۹۷/۷ میلیارد دلار در ازای ۶۹/۳ میلیارد مترمربع کار چاپی می شود می رسید بازار در حال رشد است و از ۲۰۱۴ تاکنون حجم آن ۱۱/۹ درصد رشد کرده (شامل چاپ سه بعدی نمی شود) و ارزش آن نیز سالانه ۶/۲ درصد تا سال ۲۰۱۹ به طور مستمر افزایش داشته است. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۴ ارزش آن سالانه ۷ درصد رشد کرده و حجم کارهای چاپی نیز ۴/۹ درصد هر سال به طور میانگین افزایش پیدا کند. در سال ۲۰۲۴ ارزش کل این بازار چاپی به ۱۳۶/۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

در صنایع هوا و فضا و زیست پزشکی چاپ صنعتی بر اساس همان تعریف رایجی که از این نوع چاپ- بخشی از فرآیند ساخت یک کالا – ارائه شده، مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که برای چاپ اقلام تبلیغاتی چاپ دکور و پارچه تعریف چاپ صنعتی همپوشانی زیادی با چاپ تجاری پیدا می کند و همین باعث می شود تا چاپکاران تجاری فرصت خوبی برای ورود به این عرصه پیدا کنند.

کاربردهای چاپی صنعتی ویژه

همان گونه که در بالا به آن اشاره شد در برخی حوزه ها چاپکاران تجاری می توانند به عرصه چاپ صنعتی ورود پیدا کرده و جریان های مالی جدیدی برای خود ایجاد کنند. این عرصه ها شامل موارد زیر می شود:

چاپ پارچه

به عنوان زیر مجموعه چاپ صنعتی، چاپ پارچه از پول سازترین و پر رونق ترین بخش ها است، ولی براساس نظر سنجی ها هنوز این کاربرد چاپی نتوانسته شور و شوق فراوانی در اهالی چاپ ایجاد کند. چاپ پارچه کار هر کسی نیست، گو اینکه چاپ تبلیغاتی محیطی به اصطلاح نرم که شامل پرچم و بنرهای پارچه ای می شود تفاوت چندانی با انواع دیگر چاپ های محیطی تبلیغاتی ندارد. ورود به عرصه چاپ البسه حتی داشوارتر است.

در عین حال فرآیند چاپ مستقیم روی البسه یا DGT  که با چاپ پارچه و دکور تفاوت دارد، بسیار ساده است. تقریباً هر کسی می تواند آن را به خدمت بگیرد. در این چاپ یک چاپگر به طور مستقیم روی انواع البسه از پیش ساخته شده مثل  تی شرت، شورت ورزشی، کلاه و غیره چاپ می کند. در حالی که در چاپ پارچه، عمل چاپ روی پارچه خام که بعد باید تبدیل به لباس، پرده یا چیز دیگری انجام می پذیرد.

چاپ ویژه

منظور از چاپ ویژه روی اجسامی نظیر (ماگ) قهوه، توپ گلف، جلد موبایل و چیزهای از این دست است. چاپگرهای یووی جوهرافشان از سازندگانی چون میماکی، رولند و لوگو جت کاری کرده اند که این نوع چاپ به همان راحتی چاپ DTG انجام پذیرند. این نوع چاپ از نوع درخواستی (On-Demand) است که توسط آن اقلام تبلیغاتی برای اهداف بازاریابی چاپ می شوند. چاپکاران تجاری هنگامی که با این نوع سفارشات روبرو می شوند معمولاً آن را برون سپاری می کنند و خود وارد این عرصه نمی شوند. برخی از چاپخانه های سازمانی، به ویژه در مراکز آموزش عالی، این گونه چاپ ها را خود انجام می دهند.

چاپ سه بعدی

یکی دیگر از جنبه های چاپ صنعتی که با بازار چاپ تجاری ارتباط پیدا می کند چاپ سه بعدی است. هنوز چاپکاران تجاری به این نوع چاپ روی خوش نشان نداده اند ولی موقعیت های فراوانی برای این نوع چاپ وجود دارد. کارهای چاپی سه بعدی می توانند به عنوان مکمل چاپ دو بعدی تبلیغات فروشگاهی و چاپ فرمت عریض و گرافیک های تزئینی و دکوری عمل کنند. چاپگر سه بعدی میماکی علاقمندان فراوانی در صنایع تولید بازی های رایانه ای و کسانی که ذهنی خلاق دارند پیدا کرده است. سازندگان بازی های رایانه ای از این چاپگر برای ساخت مدل قهرمانان و ضد قهرمانان خود استفاده می کنند.

در طول بحران کویید ۱۹ برخی از چاپکاران با استفاده از چاپگرهای سه بعدی ماسک و شیلد محافظ صورت ساختند. همین امر ثابت می کند استفاده از این تجهیزات به مهارت خاصی نیاز ندارد.

مدار چاپی و برد الکترونیک

موقعیت های فراوانی برای چاپکار در عرصه چاپ مدارها و برد الکترونیک وجود ندارد. از این نوع چاپ برای تولید مدارهای الکترونیک و موارد دیگر استفاده می شود. این ها محصولاتی با ارزش هستند. ورود به این عرصه بسیار دشوار است و سود خوبی نصیب چاپکار می کند.

زیرا تعداد چاپکارانی که در این زمینه کار می کنند بسیار کم است. برای فعالیت در این زمینه به دانش مهندسی و مهارت فنی ویژه ای نیاز است. این نوع چاپ تنها به نشاندن مرکب روی کاغذ محدود نمی شود. با این حال برخی از شرکت های چاپی به خوبی موفق شده اند وارد این بازار شوند و واحد جداگانه و ویژه ای نیز برای این نوع چاپ داخل چاپخانه خود ایجاد کرده اند. یک چاپکار معمولی نمی تواند وارد این عرصه شود مگر اینکه تخصص مهندسی داشته و عزم جزم کند تا دانش کافی در این حوزه را کسب کند.

و آینده

چاپ صنعتی در حال حاضر شامل تولیدات مختلف و فناوری چاپی گوناگون می شود. این چاپ تا حدی شبیه چاپ فرمت عریض است که کاربردهای گوناگون دارد، کاربردهایی که بسیاری از خریداران کارهای چاپی از آن آگاه نیستند. کلید موفقیت تمرکز روی انجام کار خاصی است که شما می خواهید انجام دهید و در عین حال تقاضا برای آن از سوی مشتریان وجود دارد.

خروج از نسخه موبایل