نماد سایت ماه نیوز

مشخصات سنگ نجف اباد

سنگ اسلب مرمریت نجف آباد

مرمریت نجف آباد زمینه رنگی کاملا مشکی دارد که در سطح آن خطوط سفید نا منظم پراکنده شده است. سنگ مرمریت مشکی نجف آباد جزء قدیمی ترین و شناخته شده ترین سنگ مرمریت مشکی  کشور به حساب می آید که به خاطر رنگ و نقش منحصر به فرد خود شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. این سنگ مشکی در کل دنیا طرفدار دارد و در کشور های دیگر، آن را با عنوان سنگ مرمریت پارس ( Pars Marble ) می شناسند. این سنگ به صورت سابیده و صیقلی، و چرمی در ابعاد مختلف تایل، پلاک و اسلب فرآوری و تولید می شود.

مشخصه اصلی و ویژگی سنگ مرمریت نجف آباد

این سنگ تمام ویژگی های بسیار خوب سنگ های مرمریت را دارا می باشد. از بهترین مزیت های این سنگ می توان اشاره نمود به:

این سنگ تراکم بسیار خوب و تخلخل پایینی دارد. ساب پذیری فوق العاده این سنگ و سطح براق آن، از ویژگی های بسیار خوب این سنگ محسوب می شوند.

سنگ مشکی نجف آباد مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارد. این سنگ مقاومت خوبی در برابر سایش نیز دارد و به همین دلیل به عنوان سنگ کف ساختمان های تجاری و اداری استفاده می شود. این سنگ جذب آب بسیار پایینی دارد و می توان از آن در مکان های مرطوب استفاده نمود.

سنگ های اسلب نجف آباد قابلیت ایجاد قاب های بسیار زیبای بوک مچ و فور مچ را دارا می باشند. اسلب های بوک مچ و فور مچ به دو یا چهار ورق سنگ اسلب گفته می شود که طرح و نقش هر یک از سنگ ها در دیگری به صورت قرینه ادامه پیدا می کند و طرحی زیبا را بوجود می آورند.

این سنگ قیمت مناسبی نسبت به سایر سنگ های مشابه خود دارد و کیفیت و ماندگاری بالای آن، از بهترین مزیت های این سنگ محسوب می شوند. از نظر ظاهری سنگ مرمریت نجف آباد، شباهت بسیار زیادی به دارد، با این تفاوت که رگه های سنگ نجف آباد نا منظم تر و تم رنگی آن مشکی پر رنگ می باشد.

به طور کلی سنگ های مرمریت مشکی نباید در نمای ساختمان ها استفاده شوند. زیرا که در اثر تابش نور خورشید، بعد از مدتی دچار رنگ پریدگی می شوند و ظاهر زیبای خود را از دست می دهند.

سنگ های اسلب مشکی نجف آباد در دو سورت کم خط و پر خط تولید و فرآوری می شود.

کاربرد سنگ اسلب مرمریت نجف آباد

از سنگ های اسلب مشکی به خصوص مرمریت نجف آباد بیشتر در فضا های داخلی ساختمان استفاده می شوند. استفاده از این سنگ در مکان های عمومی ساختمان ها همچون لابی ساختمان های اداری و مسکونی، گرمی و شکوه خاصی به محیط اطراف خود می بخشد. اسلب های نجف آباد قیمت بسیار مناسبی دارند و در ساختمان های معمولی و لوکس قابل استفاده می باشند.

برای محافظت و جلوگیری از ایجاد لک بر روی سنگ کابینت و یا سنگ های سرویس بهداشتی چه باید کرد؟

بهترین راه حل برای سوال مرسوم فوق، استفاده از مواد پوششی آب گریز نانو می باشد. در این روش با قرار گرفتن یک لایه پوششی محافظ بر سطح سنگ، کیفیت، دوام و ماندگاری سنگ افزایش قابل توجهی پیدا می کند. استفاده از مواد پوششی آبگریز نانو در سنگ های کابینت و سرویس های بهداشتی از جذب آب توسط سنگ جلوگیری کرده و از ایجاد لک بر روی سنگ جلوگیری می کند. این مواد نظافت و شست و شوی سنگ را نیز راحت تر می کنند.

پوشش های نانو در جلوگیری از آلودگی و کثیفی سطوح هم بسیار اثر بخش است. یکی از معروف ترین سنگ های چینی سفید رنگ می باشد که کاربرد های مشابهی با این سنگ دارد. برای آشنایی با این سنگ حتما مطالبی که در رابطه با آن نوشته ایم را بخوانید.

معدن سنگ مرمریت نجف آباد

معدن این سنگ مشکی در استان اصفهان، چهل کیلومتری غرب اصفهان و دوازده کیلومتری جنوب شرقی شهرستان واقع گردیده است. این سنگ مشهور به صورت کوپ ( سنگ خام ) و یا به صورت فرآوری شده به کشور های بسیار زیادی صادر می شود. از دیگر سنگ های پرطرفدار مشکی می توان به سنگ اشاره نمود.

قیمت اسلب مرمریت نجف آباد

معیار ها و پارامتر های بسیار زیادی بر قیمت یک سنگ ساختمانی تاثیر می گذارد. از مهمترین آنها می توان به ابعاد، اندازه و ضخامت سنگ اسلب اشاره نمود. هر چقدر ابعاد سنگ اسلب بزرگ تر باشد قیمت آن نیز بیشتر است. معمولا سنگ های اسلب با ضخامت 2 سانت و 3 سانت تولید و فرآوری می شوند.

طرح و نقش سنگ و میزان خطوط سطح سنگ از دیگر عوامل موثر بر قیمت آن می باشد. هر چقدر خطوط سفید سطح سنگ کمتر و منظم تر باشد، قیمت سنگ نیز افزایش پیدا می کند. کیفیت ساب و فرآوری سنگ در کنار کیفیت برش از دیگر پارامتر های بسیار مهم در تعیین قیمت سنگ می باشد. هر چقدر ساینده های سطح سنگ از کیفیت بهتری برخوردار باشند، سبب می گردد سطح سنگ برق تر و درخشان تر شود و قیمت سنگ را افزایش می دهد.

معرفی سنگ مرمریت

سنگ مرمریت جز سنگهای آهکی است این نوع سنگ بیشتر رگه دار میباشد و از لحاظ مقاومت فشاری از بالاتر است و از گرانیت پایین تر . جذب آب بالایی دارد و بیشتر در فضاهای داخلی استفاده میشود. تنوع رنگ در این نوع سنگ بالا میباشد و به علت استحکام ، مقاومت و زیبایی این سنگ نظر طراحان را برای دکوراسیون داخلی و فضای لوکس به خود جلب کرده است.

رگه هایی که در سنگ های مرمریت وجود دارد رگه های خاکی نام دارد که به مرور زمان باز شده و از استحکام سنگ کم می کند که البته با تکنولوژی اپوکسی ورزین این مشکل تا حدودی حل شده است. سنگهایی مثل  مرمریت هرسین ،مرمریت دهبید ، مرمریت خویی ،مرمریت سمریم از سنگهایی هستند که میتوان به راحتی و با خیال راحت در ساختمان مورد استفاده قرار داد.

مرمریت نسبت یه تراورتن سوراخ کمتری دارد. لعاب بالای باعث شده ساب پذیری بهتری از تراورتن داشته باشد و هزینه کمتری نسبت به فراوری تراورتن داشته باشد. به بعضی از مواد تشکیل دهنده این سنگ میتوان به کلسیت ،سیلیس ،و اکسید آهن اشاره نمود.

تنوع رنگی سنگ مرمریت

سنگ مرمریت از آن دسته سنگ ها می باشد که از تنوع رنگی بالایی برخوردار است. وجود عناصر مختلف در این نوع سنگ باعث ایجاد ویژگی های خاص در آن می شود. تنوع رنگی بالای این سنگ باعث شده که در از محبوبترین سنگ ها در صنعت ساختمان سازی باشد. از پرکاربرد ترین رنگ های مرمریت می توان مرمریت کرم ، مرمریت سفید ، مرمریت مشکی ، مرمریت صورتی ، مرمریت قرمز ، مرمریت نسکافه ای ، مرمریت طوسی ، مرمریت طوسی و مرمریت قهوه ای را نام برد.

باید ها و نباید های کاربرد مرمریت ؟

سنگ مرمریت در جاهایی که ریزش آب و رطوبت زیادی دارد مثل سرویس بهداشتی ،حمام ،دستشویی ،حیاط مناسب نیست چون رگه های این سنگ به مرور زمان به علت سرما وگرما از هم باز می شود و استقامت خود را از دست می دهد مگر اینکه با ضخامت بالا این سنگ تولید شود که مانع نفوذ سرما و رطوبت به سنگ بشود. در دستگاه پله و دیواره پله بیشتر از این نوع سنگ استفاده می شود چون هم از لحاظ قیمتی و هم کیفیتی مقرون به صرفه است.

بهترین سنگ های مرمریت از نظر زیبایی

برای اتخاب بهترین سنگ مرمریت پارامتر های مختلفی را باید در نظر گرفت. رده بندی سنگ های مرمریت با بررسی ویژگی های همچون جذب آب ، مقاومت ، تخلخل و… امکان پذیر است. اگر از لحاظ زیبایی این سنگ مورد بررسی قرار بگیرد مرمریت دهبید شایان ، مرمریت وایت براون ، مرمریت گلدن بلک و مرمریت مارشال در جایگاه بهترین ها قرار میگیرند.

مزایای سنگ های مرمریت

  1. زیبایی و تنوع بالای طرح و رنگ در بین دیگر سنگ ها
  2. دارای سطح یکنواخت و یکدست نسبت سنگ های نظیر تراورتن
  3. به علت وجود معادن زیاد در ایران از قیمت مناسبی برخوردار است
  4. مقاوم در برابر شرایط قلیایی
  5. انتخاب مناسب جهت کاربرد در نمای داخلی و دیواره ها
  6. انعکاس نور بالا و درخشندگی

معایب سنگ های مرمریت

 عوامل تاثیر گذار در قیمت مرمریت

با توجه به دیگر سنگ های ساختمانی سنگ مرمریت دارای قیمت مناسب تری است. علت آن وجود معادن فراوان در کشور می باشد.  در تعیین قیمت سنگ های مرمریت عوامل زیادی وجود دارند که در اینجا به مهترین انها اشاره می کنیم.

ساب : اگر ساب یک سنگ زیاد باشد سطح آن می تواند صیقلی تر باشد و در نتیجه قیمت بالاتری دارد.

سورت : سنگ های ساختمانی از لحاظ کیفی به چند دسته ممتاز ، سوپر ، درجه یک و درجه دو تقسیم می شوند. با کیفیت ترین سورت این سنگ سوپر می باشد که قیمت بالا تری نسبت دیگر دسته بندی سورت های آن دارد.

رنگ : سنگ های مرمریت با رنگ روشن محبوبیت بیشتری در بین انواع مرمریت دارند. معمولا مرمریت های رنگ روشن قیمت بالتری نسبت به دیگر رنگ بندی این سنگ دارند.

اسلب مرمریت الیگودرز

اسلب مرمریت دهبید-

اسلب مرمریت نجف اباد

مرمریت خوی

مرمریت دهبید

مرمریت اسپایدر

مرمریت دهبید

مرمریت سمیرم

مرمریت قرمز یزد

مرمریت گاندو

مرمریت مرودشت

مرمریت مشکی الیگودرز

مرمریت مشکی طلایی

مرمریت مشکی طلایی کاشان

مرمریت نجف اباد

مرمریت هرسین

اسلب مرمریت الیگودرز

اسلب گلدن اليو

اسلب مرمریت الیگودرز

اسلب مرمریت گاندو

اسلب مرمریت مشکی الیگودرز

اسلب مرمریت مشکی طلایی

اسلب مرمریت مشکی طلایی کاشان

اسلب مرمریت الیگودرز

اسلب مرمریت الیگودرز

اسلب مرمریت دهبید

اسلب مرمریت نجف اباد

اسلب مرمریت الیگودرز

مرمريت هرسين

پله هرسين

اشاره به مهمترین ویژگی ها و معایب اسلب مرمریت نجف آباد :

↵مهمترین ویژگی های سنگ اسلب مشکی پارس:

↵مهمترین معایب سنگ اسلب مشکی پارس:

عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت اسلب:

↵اندازه اسلب :

اندازه سنگ های اسلب یکی از فاکتور های تعیین قیمت سنگ اسلب میباشد بدین صورت که هر چقدر اندازه و ابعاد سنگ بزرگتر باشد قیمت آن بالاتر میباشد . دلیل آن نیز فرآوری و حمل و نقل آن میباشد و همین امر در سنگ های فرشی صدق میکند . بدین صورت که سنگ های 90*90 از قیمت بسیار بالاتری نسبت به همان سنگ در اندازه 40*40 دارد . اصولا در صنعت سنگ های ساختمانی هر چقدر اندازه و ابعاد سنگ بزرگتر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است . دوربری و گونیا بودن اسلب , برش دقیق و بدون لب پری , قطر دقیق و … از عوامل دیگر مربوطه هستند که به طور مستقیم بر روی قیمت تاثیر میگذارند .

↵درجه و سورت سنگ :

سنگ های ساختمانی مانند کالاهای دیگر از نظر کیفی و فرآوری دسته بندی میشوند که در بازار قیمت های متفاوتی را دارا هستند . سنگ های اسلب از کوپ هائی که از دل کوه کنده میشود برش داده میشود و ارتباط مستقیم با کوپ استخراجی دارد . کوپ های با کیفیت دارای قیمت بالا تری هستند و سنگ های تمیز تری از آن ها فرآوری میشود . همچنین تولید و کیفیت فرآوری یکی از مهمترین ارکان قیمت گذاری سنگ میباشد . هر چه کیفیت تولید و مواد استفاده شده مرغوب تر باشد سنگ از شفافیت و استحکام بیشتری برخوردار میشود .

↵طرح و رنگ :

سنگ های ساختمانی دارای تنوع و بازی طرح فراوان به دلیل طبیعی بودن هستند به طوری که حتی سنگ های بیرون آمده از یک کوپ شاید مشابه به هم نباشند . هر چه رنگ سنگ یکدست تر و طرح آن زیبا تر باشد قیمت سنگ هم به طبع آن افزایش پیدا میکند .

در این باب میتوان از سنگ های بوکمچ و فورمچ نام برد که قیمت بالا تری نسبت به سنگ های ساده دارند . سنگ های فورمچ و یا بوکمچ به سنگ هایی اطلاق میشود که در کنار هم طرح و نقشی زیبا و متقارن ایجاد میکنند که در تصویر آخر نمونه آن قابل مشاهده است . از این طرح ها بیشتر به عنوان تابلو های سنگی در لابی و معرض دید استفاده میشود .

↵توری – رزین و ساب :

از عوامل دیگر تاثیر گذار میتوان از توری پشت سنگ نام برد و توری ها در پشت سنگ استحکام محصول را افزایش میدهد و باعث باز نشدن ترک ها و درز های روی سنگ میشود . توری بیشتر در پشت سنگ های مرمریت نصب میشود تا از آسیب این سنگ ها در حمل و نقل و یا نصب جلوگیری شود . رزین و ساب هم از عوامل دیگر تاثیر گذار هستند .

مراحل فرآوری سنگ اسلب مشکی پارس چگونه است :

↵استخراج :

در ابتدا سنگ به صورت خام از معدن استخراج میشود و به صورت سنگ های بزرگ و یا به اصطلاح کوپ بریده میشود . این سنگ ها میتواند به صورت دریل و یا سیم از دل کوه کنده شود و تکه تکه شود . در گذشته از دریل برای درآوردن سنگ استفاده میشد اما با گذر زمان و پیشرقت سیم برای برش سنگ ها در از دل کوه جایگزین روش سنتی گردید . بعد از برش تکه های کوپ با لودر بارگیری و روی تریلی برای ارسال به کارخانه قرار داده میشود .

↵برش کوپ :

در کارخانه ابتدا سنگ کوپ دوربری میشود و به صورت مربع و یا مستطیل به زیر دستگاه های عظیم کوپ بر میرود . سنگ های دوربری شده از کوپ بیشتر به عنوان سنگ های آنتیک به بازار عرضه میشود . بعد از برش کوپ نوبت ورق ورق کردن سنگ میرسد که قطر سنگ در این مرحله تعیین میشود . بیشتر سنگ های اسلب با قطر 2 فرآوری و برش داده میشوند ولی قطر های 3 سانت و 4 سانت هم در بازار موجود میباشد . قطر 1.8 هم از اندازه های پرکاربرد در برش سنگ های ساختمانی میباشد .

↵ساب – رزین – اپوکسی و … :

هر تولید نیازمند مواد اولیه ای میباشد که در صنعت سنگ های طبیعی رزین و اپوکسی میباشد . کاربرد این مواد برای پوشاندن سطح ها و درز های روی سنگ میباشد تا بعد از تولید و فرآوری هیچ خلل و فرجی بر روی سنگ نماند . ساب هم با دستگاه های غول پیکر ساب زنی انجام می پذیرد و باعث درخشش و جلای روی سنگ میشود . ساب یکی از مهمترین قسمت های تولید سنگ های ساختمانی میباشد که باید با کیفیت و با استفاده از دستگاه های پیشرفته انجام پذیرد .

↵سورت و درجه بندی :

در آخر سنگ های تولید شده نسبت به آیتم های ذکر شده در بالا درجه بندی کیفی میشوند و هر کدام در قسمتی دپو و بارگیری میشوند . سنگ های با کیفیت را صادراتی و سنگ هایی که از کیفیت پائینی برخوردار هستند را درجه 2 مینامند . اختلاف قیمت این سورت ها شاید بسیار زیاد باشد.

معدن و پتانسیل استخراج:

معدن این محصول در شهر بزرگ اصفهان و در نزدیکی شهر نجف آباد میباشد. این معدن به عنوان یکی از قدیمی ترین معدن های ایران شناخته میشود و سالیانه چندین هزار تن سنگ از آن استخراج میشود.

خروج از نسخه موبایل