نماد سایت ماه نیوز

انتخاب رنگ نمای ساختمان و سنگ های پرطرفدار

ایده‌های جذاب برای انتخاب بهترین رنگ نمای ساختمان با ترکیب‌های متنوع

در این مطلب قصد داریم به معرفی 8 طرح جذاب و جدید برای انتخاب بهترین رنگ نمای ساختمان بپردازیم تا اگر شما هم قصد بازسازی یا نوسازی ساختمان خود را دارید، با بهره گیری از ایده‌ها بتوانید ترکیب رنگ مناسب خود را انتخاب کنید. همانطور که می‌دانید نمای ساختمان اولین چیزی است که در معرض دید قرار می‌گیرد. از این رو رنگ و شکل نما نظر اولیه‌ از شخصیت شما را به بینندگان منتقل می‌کند.

اما متاسفانه وقتی در سطح شهر قدم می‌زنیم، با ساختمان‌های یک شکل و رنگ‌های عادی و مشابه روبرو می‌شویم که حتی ذره‌ای جذابیت هم در خود ندارند. در نتیجه می‌توان گفت این موضوع از نظر بسیاری مهم نبوده و توجهی به آن نمی‌شود. اما در این مطلب مشاهده خواهید کرد که یک ترکیب رنگ زیبا، چقدر می‌تواند روی نمای ساختمان و همچنین نمای کلی محله و شهر تاثیر گذار باشد. برای آشنایی بیشتر لطفاً تا پایان مطلب همراه ما باشید.

ترکیب رنگ قهوه‌ای، سفید و خاکستری

در شکل زیر یک خانه ویلایی را مشاهده می‌کنید که در نمای خود از متریال طبیعی مثل چوب ترمووود، تراورتن سفید و سیمان استفاده کرده است. این سه متریال هر کدام رنگ مخصوص به خود را دارند و منجر به ایجاد این نمای زیبا شده‌اند. اما اگرچه این نما از رنگ واقعی استفاده نکرده، اما همین رنگ‌ها را می‌توان در نمای ساختمان‌های دیگر نیز استفاده کرد. ترکیب رنگ قهوه‌ای، سفید و خاکستری بخاطر اینکه طبیعی است، به خوبی نمای ساختمان را با محیط اطرافش هماهنگ می‌سازد.

از این رو این ترکیب برای خانه‌های ویلایی قرار گرفته در طبیعت کاملا توصیه می‌شود. همچنین برای انتخاب بهترین رنگ نمای ساختمان باید ترکیبی را انتخاب کنید که تا سال‌های سال زیبایی و تازگی خود را حفظ کند. ترکیب سه رنگ قهوه‌ای، سفید و خاکستری این خاصیت را در خود دارد.

ترکیب رنگ آبی، خاکستری و سفید

یکی دیگر از ترکیب‌ رنگ‌های عالی برای نمای ساختمان استفاده از سه رنگ آبی، خاکستری و سفید است. کار کردن با این سه رنگ در نمای ساختمان ساده بوده و احتمال موفقیت شما در ایجاد یک نمای جذاب و متنوع بسیار بالاست. سقف شیروانی ویلا نیز به رنگ آبی تیره درآمده است که تضاد بسیار زیبایی با نمای سفید خانه ایجاد کرده است. البته نکته مهم برای حفظ ظاهر کلاسیک نما، حفظ رنگ فریم درب و پنجره‌ها به رنگ قهوه‌ای است. در اینجا نیز رنگ درب و فریم پنجره‌ها یکسان انتخاب شده که به پیوستگی و هماهنگی بهتر رنگ‌ها در نمای خانه کمک خواهد کرد.

ترکیب رنگ قرمز و کرم

اگرچه رنگ قرمز بیشتر در ساختمان‌هایی با نمای آجری دیده می‌شود اما بکار بردن این رنگ در نمای خانه‌های غیر آجری نیز ایده جالبی خواهد بود. اما افراد زیادی نمای تمام قرمز را به عنوان بهترین رنگ نمای ساختمان نمی‌شناسند، چرا که قرمز با سلیقه خیلی‌ها جور درنمی‌آید، مضافاً اینکه قرمز رنگی شاخص و قوی بوده و مقدار زیاد آن ممکن است زننده باشد. اما وقتی این رنگ را با رنگی خنثی و گرم، مثل تراورتن کرم روشن ترکیب می‌کنیم ناگهان به نمایی بسیار زیبا و خاص می‌رسیم.

ترکیب رنگ نارنجی، خاکستری و قهوه‌ای

اگر قصد دارید در نمای ساختمان خود از چند رنگ استفاده کنید، یکی از بهترین ترکیب‌ها که حالتی متعادل در نمای ساختمان ایجاد خواهد کرد، استفاده از ترکیب رنگ خاکستری، نارنجی و قهوه‌ای است. رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای خنثی هستند، به همین خاطر وقتی رنگ نارنجی در قسمتی از نمای خانه بکار می‌رود، این رنگ به شکلی زیبا در نمای ساختمان خودنمایی خواهد کرد. از این ترکیب رنگ هم می‌توان در ساختمان‌های ویلایی کلاسیک استفاده کرد و هم در نمای مدرن.

ترکیب رنگ زرد، قهوه‌ای و سفید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برای انتخاب بهترین رنگ نمای ساختمان بهتر است از ترکیب رنگ‌های خنثی با رنگ‌های قوی و شاخص استفاده کرد. سنگ تراورتن عسلی بهترین انتخاب برای این ترکیب است.

رنگ زرد و سفید

زرد یک رنگ دعوت کننده است، بنابراین برای نمای خانه گزینه بسیار مناسبی است. اما برای اینکه از شدت رنگ زرد بکاهیم، می‌توان از رنگ سفید نیز در بخش‌هایی از خانه استفاده کرد.

ترکیب رنگ سفید و زغالی

بهترین رنگ نمای ساختمان مدرن باید از بین سایه‌های خنثی انتخاب شود. رنگ سفید در کنار رنگ زغالی ترکیبی بی‌نهایت عالی برای ساختمان‌های ویلایی و تک طبقه مدرن است. اما نحوه بکار بردن رنگ زغالی نیز بسیار مهم است.

ترکیب رنگ نارنجی و خاکستری

خاکستری و طوسی یکی از رنگ‌های محبوب و پرطرفدار در قرن جدید است، اما نارنجی اینگونه نیست. از این رو حتی به صورت بخشی نیز از رنگ نارنجی در نمای ساختمان استفاده نمی‌شود، چه برسد به اینکه بخواهیم کل نما را به رنگ نارنجی درآوریم.

راهنمای خرید رنگ نمای بیرونی ساختمان

امروزه به منظور زیبایی نمای خانه می توان از رنگ نمای بیرونی ساختمان استفاده نمود. نمای ساختمان به طور معمول پس از مدتی ممکن است بر اثر تابش نور خورشید، باران های اسیدی یا آلودگی های هوا، زیبایی و طراوت اولیه خود را از دست بدهد. اگر میزان این آلودگی های به جا مانده بر روی نما کم باشد، می توان با آب آن را شستشو داد، اما اگر رنگ نمای ساختمان به میزان زیادی از بین رفته باشد، باید نما را مجددا رنگ آمیزی نمود. رنگ های گوناگونی در رنگ آمیزی نمای ساختمان وجود دارد که در ادامه این نوشته از صنایع سنگ نگار به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های یک رنگ نمای باکیفیت

انواع رنگ نمای ساختمان

·         رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک از محبوب ترین انواع رنگ های نما و سطوح دیگر محسوب می شود که از مقاومت و دوام بالایی برخوردار است و درخشندگی و انعطاف پذیری زیادی دارد. از جمله پرکاربردترین رنگ های اکریلیک مورد استفاده در نمای ساختمان، رنگ جوتن می باشد.

·         رزین اکریلیک

این نوع رنگ نما بر دو پایه آب و روغنی می باشد. رزین اکریلیک با حلال آب ضد قارچ، بدون بو، مقاوم در برابر اشعه فرابنفش، آسیب ناپذیر و دارای سطحی سخت می باشد. از این نوع رنگ همچنین می توان بر روی سطوح سیمانی، گچی و کناف نیز استفاده نمود.

·         رنگ کنیتکس

این نوع رنگ نیز بر پایه آب و روغنی می باشد. نوع روغنی آن برای رنگ آمیزی نما و سطوح خارجی ساختمان مناسب می باشد. دو ویژگی عمر بالا و مقاومت در برابر رطوبت سبب شده تا این نوع رنگ، به رنگ نمایی محبوب تبدیل گردد.

·         رنگ روغنی

رنگ روغنی بر پایه حلال نفتی می باشد و در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این رنگ علاوه بر نمای ساختمان، برای رنگ آمیزی کلیه سطوح خارجی مانند نرده و در و پنجره فلزی نیز کاربرد دارد. از جمله ویژگی های رنگ روغنی می توان به قابلیت شستشو آن اشاره نمود. البته این نوع رنگ کمی بو دارد که تنها عیب آن محسوب می شود.

·         رنگ دریایی

در ساخت این نوع رنگ از رزین های طبیعی استفاده می شود. این نوع رنگ عایقی قوی می باشد و در نماهای مناطق باران گیر مانند مناطق شمالی و جنوبی کشور به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع رنگ امروزه به جای ایزوگام نیز استفاده می شود.

·         لاک واترپروف بی رنگ

این نوع رنگ نما براساس رزین های پلی یورتان می باشد. از خصوصیات بارز لاک واترپروف می توان به مقاومت آن در برابر نور خورشید، آب و رطوبت و یون های خورنده موجود در هوا اشاره نمود. این لاک بی رنگ بوده و علاوه بر نما، در رنگ آمیزی دیوار، سقف و کف ساختمان نیز استفاده می شود. کار با لاک واترپروف بسیار ساده بوده و افراد عادی نیز می توانند به سادگی از آن استفاده نمایند.

·         رنگ اپوکسی

اپوکسی از دیگر رنگ هایی است که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مزیت های استفاده از این نوع رنگ در نما می توان به مقاومت آن در برابر اشعه های رادیو اکتیو، آلودگی های جوی، مواد شیمیایی، گرد و غبار و رطوبت اشاره نمود.

رنگ های اپوکسی از زرد شدن و کثیف شدن نما جلوگیری می کنند و نظافت آن ها بسیار ساده بوده و با آب به خوبی تمیز می شوند.

این نوع رنگ چسبندگی فوق العاده ای داشته و پوششی کاملا شفاف و آنتی باکتریال را بر روی نما ایجاد می کند. از رنگ اپوکسی در فعالیت های صنعتی و کفپوش منازل و اداره ها نیز استفاده می گردد.

·         رنگ نانو

رنگ نانو به دلیل عایق بودن و کیفیت بالایی که دارد در برابر عوامل جوی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای رنگ آمیزی ساختمان گزینه مناسبی محسوب می شود. از دیگر خصوصیات بارز این نوع رنگ می توان به آب گریز بودن، مقاومت در برابر گرد و غبار و ضد لک بودن آن اشاره نمود. استفاده از این نوع رنگ سبب می شود تا دیگر نگرانی در مورد رنگ و رو رفتگی نمای ساختمان نداشته باشید.

مراحل رنگ آمیزی نمای ساختمان

ابتدا باید با یک گروه نقاشی ساختمان مشورت و بهترین رنگ را برای نمای ساختمان انتخاب نمود. پس از انتخاب رنگ، نقاش می تواند کار خود را شروع نماید. اگر زیرسازی نما مشکلی دارد یا پوسته پوسته و کثیف شده است، در ابتدا باید به طور کامل و دقیق نما را شستشو داد و اگر قسمتی از نمای سنگی یا آجری ساختمان شل شده، توسط رولپلاک و پیچ آن را محکم نمود.

همچنین دقت کنید که اگر نما دارای ترک خوردگی یا فرورفتگی می باشد، باید به خوبی برطرف یا ترمیم گردد. پس از مرمت و پاک سازی نما، باید عملیات آسترسازی را بر روی آن اجرا کنید. به منظور این کار می توانید از پرایمرهای مرغوب و باکیفیت متناسب با رنگ، استفاده نمایید. پرایمر سبب می شود تا رنگ نما پایداری بیشتری داشته باشد. پس از این که عملیات آسترسازی انجام شد، 24 ساعت صبر کنید تا پرایمر به خوبی خشک گردد. حال می توانید عملیات رنگ آمیزی را شروع نمایید و با استفاده از ابزارهایی مانند پیستوله و غلتک، نسبت به رنگ آمیزی نمای ساختمان اقدام نمایید.

خروج از نسخه موبایل