نماد سایت ماه نیوز

عوارض و نحوه بستن کمربند طبی (کامل ترین راهنما)

ما می خواهیم در این محتوا در مورد نحوه بستن کمربند طبی و ایضا عوارض بستن کمربند طبی مطالبی ارائه دهیم. پیش از هر چیز لازم است تعریف کوتاه و مختصری از کمربند طبی بیان کنیم. کمربند طبی نوعی کمربند حمایت و محافظت کننده از کمر و ستون فقرات است که به تجویز پزشک در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شایع ترین زمان استفاده از این کمربندها برای بیماری های مربوط به کمر به ویژه بیرون زدگی مهره ها و دیسک کمر است. همچنین برای کاهش عوارض ناشی از پوکی استخوان از جمله شکستگی، می توان از کمربندهای طبی با تشخیص پزشک بهره مند شد.

کمربندهای طبی در اشکال مختلف و متعددی تولید می شوند. تا پایان این محتوا با ما همراه باشید تا شما را با نحوه بستن و عوارض کمربند طبی بیشتر آشنا کنیم.

عوارض بستن کمربند طبی

قبل از خرید و استفاده از کمربندهای طبی لازم است جنس آن و مواد به کار رفته برای ساخت آن را بشناسید. انتخاب مناسب یک کمربند طبی موجب تسهیل در نحوه بستن کمربند طبی و به طور کلی استفاده از آن می شود. طبق توصیه کارشناسان هنگام خرید کمربندهای طبی بهتر است به نکات زیر توجه نمود.

مواد اولیه به کار رفته در ساخت کمربند طبی می بایست به گونه ای انتخاب شوند که امکان استفاده طولانی مدت از آن را فراهم کنند. کیفیت مواد اولیه به کار رفته در کمربندهای طبی باید مانع از ایجاد تحریکات پوستی و بروز ضایعه های پوستی گردد. همچنین جنس مواد اولیه به کار رفته در ساخت کمربندهای طبی اثر بسزایی در نحوه بستن کمربند طبی می گذارد. این امر همچنین عوارض بستن کمربند طبی را کاهش خواهد داد. وجود برخی از ویژگی های اضافی در کمربندهای طبی نحوه بستن کمربند و استفاده از آن را برای برخی از استفاده کنندگان سهولت خواهد بخشید.

معرفی انواع کمربندهای طبی و موارد استفاده از آن ها

کمربندهای طبی را می توان در سه دسته مختلف جای داد. این سه دسته شامل موارد زیر می باشند.

توجه به پوست با آموزش نحوه بستن کمربند طبی

نحوه بستن کمربند طبی با رعایت یکسری نکات می تواند اثر بهتری داشته باشد. اولین و مهمترین نکته مربوط به چگونگی بستن کمربند طبی، درست بستن آن است. همچنین درست بستن کمربند موجب کاهش عوارض بستن کمربند طبی خواهد شد. توجه به توصیه های پزشک معالج در استفاده از این کمربندها اهمیت دارد. مدت زمان استفاده از کمربندهای طبی باید مورد توجه قرار گیرد.

برخی از کمربندهای ذکر شده در بالا قابلیت استفاده شبانه روزی دارند. در حالی که برخی دیگر در مدت زمان های کوتاه می بایست مورد استفاده قرار گیرند. از جمله عوارض بستن محکم کمربند طبی می توان به بروز مشکلات پوستی اشاره کرد. بستن صحیح کمربند طبی می تواند عوارض ناشی از آن را کاهش دهد. به طور کلی هنگام استفاده از کمربندهای طبی برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از استفاده آن ها می بایست نظافت شخصی را رعایت کرد.

اصول و نحوه بستن کمربند طبی

برای بستن کمربند طبی لازم است از شخص دومی کمک گرفت. بستن کمربند طبی به تنهایی دشوار است. نحوه بستن کمربند طبی ممکن است باعث ایجاد فشار زیاد روی ناحیه درد شده و نتیجه درمان را معکوس کند. بیمار می تواند از یک صندلی با ارتفاع مشخص برای بستن کمربند طبی استفاده کند.

برای این منظور کمربند را به صورت کاملا باز روی صندلی قرار دهید و روی صندلی بنشینید. همزمان که می ایستید کمربند را با خود بردارید و ببندید. بستن کمربند طبی با این شیوه مانع از چرخش بیمار و ازدیاد درد خواهد شد. در صورت باز شدن کمربند از جلو می توان در حالت درازکش آن را بست. در حالت درازکش بهتر است از قسمت های پایین کمربند برای بستن آن اقدام کنید.

کاهش عوارض بستن کمربند طبی

با رعایت یکسری نکات ساده می توان از عوارض بستن کمربند طبی جلوگیری به عمل آورد. نحوه بستن کمربند طبی و استفاده مداوم از آن می تواند موجب سفت شدن پوست بدن گردد. سفت شدن پوست به ویژه در قسمت هایی که فشار کمربند بیشتر است؛ بیشتر مشاهده می شود. شما می توانید از الکل برای این قسمت از پوست استفاده کنید. استفاده از الکل موجب سفت شدن سریعتر پوست شما خواهد شد. با سفت شدن پوست، شما درد کمتری را احساس خواهید کرد.

هنگام استفاده، برای کاهش عوارض بستن کمربند طبی به هیچ وجه از لوسیون های مختلف پوست استفاده نکنید. استفاده از لوسیون ها و کرم های مرطوب کننده رطوبت پوست را افزایش می دهد. افزایش رطوبت پوست در صورت استفاده از کمربندهای طبی به صورت یک عامل محرک عمل کرده و موجبات زخم شدن پوست را فراهم می آورد. بر این اساس پوست ناحیه ای که کمربند را روی آن می بندید تا جایی که امکان دارد باید خشک و بدون رطوبت باشد.

عوارض گوارشی ناشی از بستن نادرست کمربند طبی

یکی دیگر از عوارض بستن کمربند طبی می تواند مشکلات مربوط به دستگاه گوارش باشد. محکم بستن کمربند طبی در ناحیه شکم می تواند موجب اختلال در عملکرد هضم و دفع مواد از طریق روده گردد. از جمله شایع ترین عارضه بستن کمربند طبی می توان به یبوست، نفخ، درد معده و غیره اشاره کرد. همچنین فشار ناشی از محکم بستن کمربندهای طبی می تواند مانع از نشستن و برخاستن آسوده شما گردد. در صورت بروز این امر فرد برای برخاستن آسان تر از استخوان های لگن استفاده می کند. استفاده از استخوان های لگن و عقب بردن آن حین نشستن و برخاستن، موجب فشار مضاعف بر زانوهای بیمار می شود. در نتیجه این امر، زانوها در معرض آسیب جدی قرار می گیرند.

جلوگیری از تشدید درد کمر با تصحیح نحوه بستن کمربند طبی

استفاده از کمربندهای طبی در صورت محکم بستن آن ها موجب ظهور قوس در کمر می شود. تشدید این پدیده موجب بیرون زدگی دیسک ها خواهد شد. در نهایت ثبات ستون فقرات مختل خواهد شد و راه رفتن و نشستن و ایستادن برای فرد مشکل می شود. به طور کلی محکم بستن کمربند طبی موجب فشار طولانی مدت روی عضلات و رباط ها شده و بیمار شاهد دردهای شدید در ناحیه کمر خواهد شد. هنگام بستن کمربندهای طبی بیمار بهتر است از لباس های تنگ استفاده نکند.

همچنین بهتر است با انجام مداوم یک سری نرمش های ساده، ماهیچه های لگن و اطراف ستون فقرات خود را تقویت کند. تقویت این ماهیچه ها مانع از بروز دردهای شدید در این نواحی خواهد شد. مهمترین نکته در خصوص نحوه بستن کمربند طبی این است که استفاده از این کمربند به هیچ وجه مانع از حرکت راحت فرد نخواهد شد. افزایش یا کاهش عوارض بستن کمربند طبی بستگی به نحوه استفاده صحیح بیمار از این محصول دارد.

خروج از نسخه موبایل