اقتصادیمعرفی کسب و کار

کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز و متمرکز

کیف پول غیر متمرکز چیست؟ معرفی 5 کیف پول برتر غیر متمرکز

کیف پول یکی از مفاهیم مهم در ارتباط با رمز ارزها است. موضوعات مختلفی پیرامون کیف پول‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها جنبه عمومی و برخی دیگر جنبه خصوصی دارد. فعالان بازار رمز ارزها باید حتما آشنایی نسبی روی این موضوعات داشته باشند؛ چرا که عملا امنیت سرمایه آن‌ها در بازار رمز ارزها رابطه تنگاتنگی با کیف پول‌ها دارد. در این مقاله از ارزیدو قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که کیف پول غیر متمرکز چیست؟ برای دریافت پاسخ این سؤال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول فیزیکی برای نگهداری اسکناس‌های نقد شما کاربرد دارند؛ اما وقتی پای کیف پول ارز دیجیتال به میان می‌آید، دیگر ماجرا از این قرار نیست که دارایی شما دقیقا درون کیف پول ذخیره شود. بلکه بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر روی بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و در ازای آن کلیدهای خصوصی به شما تعلق می‌گیرد که نشان‌دهنده مالکیت‌تان بر آن ارزهای دیجیتال است.

کلیدهای خصوصی موقعیت دقیق دارایی شما را در بستر بلاک‌چین در بر دارند و برای دسترسی به آن‌ها نیاز به کلید خصوصی دارید. به عبارت دیگر کلیدهای خصوصی برای کیف پول غیر متمرکز حکم همان رمز کارت بانکی را دارد.

بنابراین کیف پول ارز دیجیتال، برنامه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد رمز ارزهای خود را ذخیره، مدیریت و ارسال کنند. کیف پول‌های ارز دیجیتال به مدل‌های مختلفی از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند که در مقاله جداگانه‌ای به طور مفصل در این باره بحث کرده‌ایم. برای مطالعه بیشتر در این خصوص می‌توانید به آن مقاله مراجعه کنید.

اما در یک دسته‌بندی می‌توان کیف پول‌ها را به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم کرد. در ادامه بیشتر در این خصوص بحث می‌کنیم.

کیف پول متمرکز چیست؟

وقتی صحبت از کیف پول متمرکز می‌شود، منظور کیف پولی است که مدیریت دارایی‌های درون آن توسط شخص ثالث انجام می‌شود. به عنوان مثال وقتی شما از یک صرافی متمرکز مانند بایننس، کوکوین یا کوین بیس استفاده می‌کنید، در واقع مشغول استفاده از کیف پول متمرکز هستید. این صرافی‌ها از کلیدهای خصوصی شما اطلاع دارند. وقتی فرمان ارسال، دریافت یا ذخیره یک ارز دیجیتال را کیف پول متمرکز خود صادر می‌کنید، در واقع شخص ثالث به عنوان واسطه این فرامین را اجرا می‌کند.

به این ترتیب تمام فرآیندها مشابه همان سیستم سنتی بانکی خواهد بود. بانک دارایی شما را نگهداری می‌کند. شما به حساب بانکی‌تان دسترسی دارید؛ اما در عین حال بانک هم از این قابلیت برخوردار است. کار کردن با کیف پول‌های متمرکز راحت است؛ اما واقعیت این است که با ذات غیر متمرکز بازار رمز ارزها و فناوری بلاک‌چین تا حدودی در تضاد است.

کیف پول غیر متمرکز چیست؟

کیف پول غیر متمرکز مدیریت و نگهداری دارایی را در اختیار مالکان قرار می‌دهد. به این معنی که سرویس ارائه دهنده خدمت دسترسی به کلیدهای خصوصی دارایی کاربران ندارد. به این ترتیب نقش شخص ثالث در نگهداری ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال به طور کامل حذف می‌شود. نکته مهم در خصوص کیف پول غیر متمرکز این است که برای استفاده از آن‌ها نیاز به سطحی از تخصص وجود دارد تا بتوان امنیت کیف پول را تضمین کرد. بنابراین گزینه مناسبی برای کاربران مبتدی نیستند.

به کمک کیف پول‌های غیر متمرکز می‌توان معاملات همتا به همتا را انجام داد. این نوع معاملات امنیت و استقلال را به صورت توأمان در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ چرا که با حذف شخص ثالث عملا نظارتی بر تراکنش‌ها اتفاق نمی‌افتد.

کیف پول‌های غیر متمرکز به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • کیف پول داغ: دارایی‌ها به صورت آنلاین نگهداری می‌شوند و برای تراکنش‌های روزمره مناسب هستند.
  • کیف پول سرد: دارایی‌ها به صورت آفلاین نگهداری می‌شوند و برای نگهداری طولانی مدت رمز ارزها مناسب هستند.

کاربران معمولا از هر دو کیف پول فوق استفاده می‌کنند. کیف پول داغ برای معاملات روزانه و کیف پول سرد را برای نگهداری دارایی‌شان استفاده می‌کنند.

آیا کیف پول غیر متمرکز واقعا وجود دارد؟

وقتی پای نهادها نظارتی از تراکنش‌های مالی کنار برود، عملا بستر مناسبی برای انواع و اقسام سوءاستفاده‌های احتمالی باز می‌شود. بنابراین این سؤال پیش می‌آید که آیا از منظر دولت‌ها کیف پول غیر متمرکز قانونی است؟ واقعیت این است که مفهوم غیر متمرکز بودن به معنای مطلق کلمه عملا هیچ‌گاه محقق نمی‌شود؛ چرا که ارائه دهندگان خدمات نرم‌افزاری کیف پول موظف هستند تا قوانین و مقررات مالی کشورها را رعایت کنند.

هر چند که موافقان کیف پول‌های غیر متمرکز معتقدند که قوانین دست و پاگیر موجب سرکوب نوآوری شده و آزادی‌های مدنی را سلب می‌کند؛ اما قانون‌گذاران در کشورهای مختلف نسبت به وضع قوانین در زمینه عملکرد کیف پول‌های غیر متمرکز مصمم هستند.

به عنوان مثال اخیرا برخی از کاربران ایرانی و ونزوئلایی کیف پول تراست والت اشاره کرده‌اند که حساب‌های کاربری آن‌ها مسدود شده است. تراست والت یک کیف پول غیر متمرکز است ولی با توجه قوانین آمریکا مجبور به اعمال چنین سیاست‌هایی شده است. بنابراین نباید واژه غیر متمرکز خیلی ما را دچار گمراهی کند.

معرفی 5 کیف پول غیر متمرکز برتر ارزهای دیجیتال

در ادامه بحث درباره کیف پول غیر متمرکز بد نیست که به معرفی تعدادی از برترین کیف پول‌های غیر متمرکز بپردازیم. تعداد زیادی کیف پول در سال‌های اخیر منتشر شده‌اند. همین مسئله باعث شده است که انتخاب بهترین گزینه از بین آن‌ها تا حدی دشوار شود. در اینجا 5 مورد از برترین کیف پول‌ها را که کاربران زیادی دارند، با هم بررسی می‌کنیم.

1. کیف پول تراست والت (Trust wallet)

تراست والت یک کیف پول غیر متمرکز است که توسط صرافی بایننس اداره می‌شود. تراست والت بیشتر برای کاربران موبایلی طراحی شده است و در حال حاضر به عنوان پرکاربردترین کیف پول نرم افزاری در سراسر دنیا به شمار می‌رود. این کیف پول از توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 و ERC-223 پشتیبانی می‌کند.

2. کیف پول متامسک (Metamask)

متامسک یکی دیگر از برترین کیف پول‌های غیر متمرکز است که در ابتدا صرفا افزونه مرورگر وب آن در دسترس بود و امروز اپلیکیشن‌ موبایل آن نیز قابل استفاده است. متامسک از توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس BEP-20 پشتیبانی می‌کند. علاوه بر آن این کیف پول از معاملات راه‌حل لایه دوم مانند پالیگان نیز پشتیبانی می‌کند. متامسک نیز از امنیت بالایی برخوردار است و کاربران زیادی در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند.

3. کیف پول کوین بیس (Coinbase Wallet)

وقتی صحبت از کیف پول غیر متمرکز به میان می‌آید، به هیچ عنوان نمی‌توان به سادگی از کنار کیف پول کوین بیس عبور کرد. کوین بیس از رابط کاربری ساده‌ای برخوردار است و در نسخه‌های وب، دسکتاپ و اپلیکیشن موبایل در دسترس کاربران قرار دارد. ضرایب امنیتی فوق‌العاده‌ای برای این کیف پول در نظر گرفته شده است که از این حیث، آن را به گزینه‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده است.

4. کیف پول ترزور (Terzor)

ترزور یکی از کیف پول‌های سخت افزاری غیر متمرکز است که دارایی‌ها را به صورت سرد نگهداری می‌کند. این کیف پول در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. برای نگهداری طولانی مدت دارایی‌ها توصیه می‌کنیم که حتما از این کیف پول استفاده کنید. ضرایب امنیتی کیف پول ترزور در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

5. کیف پول لجر (Ledger)

لجر یک کیف پول غیر متمرکز سخت افزاری دیگر است که از بیش از 1800 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این کیف پول سرد نیز در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود و دارایی‌ها را به صورت سرد نگهداری می‌کند. همچنین نرم افزار Ledger Live را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که برای مدیریت حساب کاربری بسیار ایده‌آل است.

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که کیف پول غیر متمرکز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که خیلی تحت تأثیر کلمه غیر متمرکز قرار نگیرید. شاید ارائه دهندگان خدمات کیف پول‌های غیر متمرکز عملا به کلیدهای خصوصی شما دسترسی نداشته باشند؛ اما در عمل محدودیت‌های قوانین و مقررات در کشورهای مختلف اجازه آزادی مبادلات و انتقال دارایی‌ها را آن طور که ادعا می‌شود، نمی‌دهد.

کیف پول غیر متمرکز چیست؟

مقدمه

با ظهور تکنولوژی بلاکچین و ارز‌های دیجیتال و گسترش نقل و انتقالات مالی با استفاده از این تکنولوژی نوظهور، طبیعتاً نیاز به یک محل امن برای نگهداری آنها داریم. کیف پول‌های رمزارزی این کار را انجام می‌دهند. از آن‌جایی که ماهیت و مزیت ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آنها است، حذف ناظر یا شخص ثالث به یک اولویت در این حیطه تبدیل شده است. از این رو در این مقاله به بررسی کیف پول غیر متمرکز و معرفی نمونه‌های آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تعریف کیف پول رمزارزی چیست؟

برای بررسی کیف پول غیر متمرکز ابتدا ببینیم کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه تعریفی از آن داریم. تعریفی که ما از کیف پول در ذهنمان داریم، با تعریف کیف پول رمزارزی تفاوت دارد! در کیف پول‌های امروزی، ما وجه نقد و کارت‌های اعتباری خود را نگهداری می‌کنیم.

همان‌طور که کیف پول‌های متداول دلار یا در واقع وجه نقدمان را برای ما نگهداری می‌کنند، کیف پول‌های رمزارزی نیز برای ما ارز‌های دیجیتال _اعم از بیت کوین (BTC) و آلت کوین‌ها مثل اتریوم (ETH)_ را نگهداری می‌کنند.

البته این‌طور نیست که ارز‌های دیجیتال ما واقعاً درون کیف پول رمزارزی باشند! در واقع ارز‌های دیجیتال ما روی بلاکچین‌ها (Blockchain) که یک دیتابیس یا پایگاه داده غیرمتمرکز و عظیم هستند، نگهداری می‌شوند و این کیف پول‌ها فقط درگاه و رابطی برای استفاده ما از رمزارزمان هستند.

برای درک بهتر این موضوع به این مثال دقت کنید. فرض کنید شما پول و وجه نقدی خود را درون بانکی نگهداری می‌کنید و آن بانک برای استفاده شما از وجه نقدتان به شما کارتی اعتباری داده است. شما این کارت اعتباری را درون کیف پول خود نگهداری می‌کنید ولی آیا پول شما واقعاً درون آن کارت و کیف پولتان است؟ خیر، آن کارت اعتباری فقط درگاهی برای دسترسی آسان شما به وجه شما است و پول شما در واقع در بانک نگهداری می‌شود؛ درست مثل تعریف نحوه نگهداری رمزارزها.

در واقع شما برای دسترسی به کیف پول یا همان والت (Wallet) خود نیاز به کلیدی به نام کلید خصوصی (Private Key) دارید. این کلید خصوصی در واقع محل قرارگیری دارایی شما در بلاکچین را مشخص می‌کند و بنابراین شما می‌توانید از این طریق به دارایی‌هایتان دسترسی داشته باشید.

به بیانی بهتر، کلید خصوصی در مرحله اول امکان دسترسی به کیف پولتان را می‌دهد و در نتیجه شما از این طریق به دارایی‌هایتان که در کیف پول هستند نیز دسترسی خواهید داشت.

کیف پول دیجیتال در واقع یک اپلیکیشن است که می‌توانید آن را روی موبایل یا کامپیوتر خود نصب کنید و از طریق آن اقدام به نگهداری، مدیریت و انتقال رمزارز‌های خود بکنید.

البته در انتخاب یک ولت خوب برای نگهداری دارایی‌های دیجیتالتان، شما باید فاکتور‌هایی را مد نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین و امن‌ترین ولت را برای استفاده انتخاب کنید. در ادامه مقاله به شما اطلاعاتی برای یک انتخاب خوب داده خواهد شد.

در ادامه، کیف پول متمرکز را تعریف می‌کنیم و پس از آن به کیف پول غیر متمرکز می‌رسیم.

کیف پول رمزارزی متمرکز چیست؟

بیشتر افراد هنگام شروع فعالیت در زمینه رمزارز‌ها از یک کیف پول یا خدمات متمرکز (Centralized) استفاده می‌کنند. کیف پول یا خدمات متمرکز به این معنی است که یک شخص سومی نیز به اطلاعات و کیف پول شما دسترسی دارد؛ هرچند که این به معنی ناامن بودن این کیف پول‌های نیست، ولی خب با هدف رمزارز‌ها که به دنبال غیرمتمرکز کردن تمام جوانب اقتصاد هستند، در تناقض است! از اینجا نیاز به کیف پول غیر متمرکز شکل می‌گیرد.

از کیف پول‌های رمزارزی متمرکز می‌توان کیف پول کوین بیس (CoinBase) یا حتی کیف پول داخلی صرافی بایننس (Binance) را نام برد.

همچنین ببینید: آموزش ترید ارزهای دیجیتال در صرافی کوین بیس (Coinbase) و بایننس (Binance)

کیف پول متمرکز که در واقع شخصی سوم هم به آن دسترسی دارد، بیشتر شبیه به بانکداری‌های سنتی امروزی و سیستم اقتصادی امروزی است تا شبیه به صنعت ارزهای دیجیتال و بلاکچین‌ها.

در واقع این سوم شخص از طرف شما اقدام به ارسال یا مدیریت دارایی‌های شما می‌کند؛ درست مانند بانک‌های امروزی. به بیانی واضح‌تر، شما در این روش از طریق شخص سومی که می‌تواند یک کارگزار بانک یا یک سیستم که متعلق به یک صرافی است باشد، به دارایی خود دسترسی دارید.

استفاده از ولت‌های متمرکز در بین کاربران محبوب‌تر است! همچنین استفاده از این نوع ولت‌ها ساده‌تر از نوع غیرمتمرکز آن است؛ ولی کاربران بسیاری دخالت یک شخص سوم در فعالیت‌های رمزارزی‌شان را غیرضروری و حتی یک تهدید می‌دانند!

ولت‌های متمرکز امنیت بالایی دارند و خدمات خوبی را به کاربران خود ارائه می‌دهند؛ ولی باید این را در نظر داشته باشید که در این روش در واقع چیزی تغییر نکرده است! شما همچنان برای فعالیت خود، وابسته به یک شخص سوم هستید.

رمزارز‌ها و کلاً صنعت بلاکچین آمده که همین سوم شخص‌ها یا واسطه‌های بی‌مورد را حذف کند و تمام اختیارات را چه در زمینه مالی و چه در زمینه‌های دیگر در اختیار خود کاربر بگذارد.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید کنترل کامل دارایی‌هایتان در اختیار خودتان باشد، بهتر است که از کیف پول‌ های غیر متمرکز (Decentralized) استفاده کنید.

کیف پول رمزارزی غیر متمرکز چیست؟

کیف پول غیر متمرکز یا به عبارتی کیف پول شخصی (Personal Wallet) کیف پولی است که تمام اختیارات دارایی‌هایتان را به شما می‌دهد و واسطه‌ها یا همان سوم شخص را حذف کرده است.

این کیف پول‌ها توسط نهاد یا شرکتی خاص ارائه نشده‌اند و به جای آن روی کامپیوتر یا هارد شما قرار دارند و دسترسی واسطه به طور کامل قطع شده است.

کیف پول های غیر متمرکز به شما امکان تراکنش‌های شخص به شخص (P2P) را به طور کاملاً خالص و بدون دخالت واسطه می‌دهد. در واقع تراکنش‌های شما کاملاً در اختیار خودتان هستند و کسی هم از این تراکنش باخبر نخواهد شد. این نوع از تراکنش‌ها تا قبل از ظهور اولین ارز دیجیتال که همان بیت کوین است، امکان‌پذیر نبود!

به وجود آمدن امکان انجام تراکنش‌های شخص به شخص (P2P) از چند جهت حائز اهمیت است. مهم‌ترین آنها استقلال و امنیت در تراکنش‌ها است. دخالت یک واسطه، طبیعتاً امینت را کاهش می‌دهد؛ به هر حال هک شدن سیستم‌های متمرکز و دزدی از آنها غیرممکن نیست!

به علاوه، استفاده از سیستم‌های مالی غیر متمرکز امکان نظارت مالی دولت‌ها را از بین خواهد برد. به عبارتی طرفداران کیف پول های غیر متمرکز دوست ندارند که فعالیت‌های مالی‌شان توسط دولت کنترل شود!

والت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری چه ویژگی‌هایی دارند؟

کیف پول‌ گرم یا هات والت (Hot Wallet) که مهمترین آنها والت‌های نرم افزاری هستند و کیف پول‌ سرد یا کلد والت (Cold Wallet) که مهمترین آنها والت‌های سخت افزاری هستند، سطح امکانات و امنیت متفاوتی را ارائه می‌دهند.

یکی از تفاوت‌هایی که هات ولت‌ها با کلد ولت‌ها دارند این است که شما برای مدیریت این نوع ولت‌ها نیاز به اتصال به اینترنت دارید که از طرفی باعث سهولت در مدیریت دارایی‌ها می‌شود و از طرف دیگر خطرات احتمالی اتصال به اینترنت اعم از هک شدن و از بین رفتن دارایی‌ها را در بر دارد.

برخی والت‌های نرم‌افزاری توسط یک شرکت یا نهاد متمرکز پشتیبانی می‌شوند که البته کلید خصوصی شما را در اختیار ندارند و شما کنترل نسبتاً کاملی بر دارایی‌های خود دارید. کیف پول‌ تراست والت (Trust Wallet) و کیف پول‌ کوینومی (Coinomi) دو ولت نرم‌افزاری شناخته‌شده هستند.

هات ولت‌ها یا همان ولت‌های نرم‌افزاری برای انجام تراکنش‌های شما مناسب هستند ولی شاید برای نگهداری مقادیر زیاد داراییتان مناسب نباشند!

این را مد نظر داشته باشید که کیف پول‌ گرم نرم‌افزاری است و به اینترنت متصل می‌شود و هر لحظه امکان هک شدن و از بین رفتن دارایی‌های شما وجود دارد!

بهترین روش نگهداری دارایی‌های دیجیتال، نگهداری آن در کلد ولت‌ها یا همان کیف پول‌ های سخت افزاری است؛ زیرا این ولت‌ها به اینترنت متصل نیستند و بنابراین هک کردن و نفوذ به آنها نیز به این راحتی‌ها نیست.

اگر فردی بخواهد به دارایی‌های درون کیف پول سخت افزاری شما دسترسی داشته باشد، باید هم خود دستگاه و هم پین و رمز عبور و سایر پیش‌نیاز‌های امنیتی را که روی این ولت‌ها پیاده‌سازی شده، داشته باشد. همین مسئله امنیت این کیف پول‌ها را به شدت بالا برده.

البته برای انتقال ارز‌های دیجیتال خود از این کیف پول‌ها راه سختی در پیش نخواهید داشت. در طراحی رابط کاربری این نوع کیف پول‌ها نیز ظرافت زیادی به کار رفته است.

کول والت (Cool Wallet) و لجر (Ledger) دو برند مطرح ولت‌های سخت افزاری موجود در بازار هستند.

البته به احتمال زیاد در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که از هر دو نوع این ولت‌ها استفاده کنید!

آیا کیف پول غیر متمرکز قانونی است؟

در حال حاظر استفاده از کیف پول‌ غیر متمرکز قانونی است ولی به احتمال زیاد نیاز باشد مقرراتی برای آنها وضع شود. دلیل آن هم این است که این نوع سیستم انتقال و نگهداری پول، کار را به شدت برای قاچاقچیان و کسب‌ و کار‌های فاسد راحت کرده است.

همان‌طور که می‌دانید، هر تکنولوژی دو جنبه دارد، یکی خوب و دیگری بد! این به ما بستگی دارد که از کدام جنبه آن استفاده ‌کنیم.

البته آمار‌ها نشان می‌دهد که قاچاق در سیستم‌های مالی سنتی حتی راحت‌تر انجام می‌شود. ولی در مجموع، حوزه ارز‌های دیجیتال و چگونگی استفاده از کیف پول‌ غیر متمرکز نیز نیازمند قانون‌گذاری صحیح و عادلانه است.

هر چند که برخی با قانون‌گذاری در این زمینه مخالف‌اند و بر این عقیده‌اند که قانون‌گذاری در این زمینه و نظارت شدید بر این تکنولوژی، آن را به سمت تحت کنترل درآمدن و متمرکز شدن سوق می‌دهد.

هر چند که بعضی از سازمان‌های نظارتی مانند شبکه اجرایی جرائم مالی ایالات متحده (FinCEN) خود را نسبت به قانون‌گذاری در زمینه کیف پول‌ غیر متمرکز علاقه‌مند نشان داده‌‌اند ولی تاکنون قانونی در این زمینه به اجرا در نیامده است.

چه کیف پولی مناسب شما است؟

اینکه کدام کیف پول مناسب شما است، طبیعتاً به مقدار تسلط شما در استفاده از این کیف پول‌هاو همچنین مقدار راحتی و امنیتی که از آن کیف پول می‌خواهید بستگی دارد. در ادامه به بررسی چند کیف پول غیر متمرکز می‌پردازیم که ممکن است برای شما مناسب باشند.

کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X Wallet)

قطعاً کیف پول لجر یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این کیف پول سخت افزاری است و امکان اتصال به موبایل و کامپیوتر شما را دارد و می‌توانید با استفاده از آن به راحتی اقدام به نقل و انتقال دارایی‌های خود بکنید.

کیف پول لجر نانو ایکس از بیش از 1800 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند که این حجم از پشتیبانی بسیار کاربردی و کافی است. با استفاده از این کیف پول، هم امنیت یک کیف پول سخت افزاری را تجربه می‌کنید و هم توسط نرم‌افزار آن می‌توانید به صورت مداوم وضعیت دارایی‌هایتان را بررسی کنید.

کیف پول ترزور مدل تی (Trezor Model T)

یکی دیگر از انتخاب‌های مناسب در زمینه کیف پول سخت افزاری، همین کیف پول غیر متمرکز ترزور مدل تی است! این کیف پول یک صفحه نمایش لمسی بسیار کاربردی دارد. همچنین از یک حافظه Micro SD رمزگذاری‌شده نیز پشتیبانی می‌کند.

این کیف پول همچنین امکان اتصال به صرافی‌های متمرکزی مانند Changelly و CoinSwich را دارد که به شما امکان مبادله کردن هر چه راحت‌تر ارز‌های دیجیتالتان را می‌دهد. این کیف پول از بیش از 1600 ارز دیجیتال نیز پشتیبانی می‌کند.

کیف پول مای اتر والت (MyEtherWallet)

مای اتر والت یک کیف پول رایگان و اوپن سورس است که از سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرده است. این والت به خودی خود یک والت نیست! بلکه پلتفرمی است برای ایجاد والت روی شبکه اتریوم. با استفاده از این کیف پول، بر خلاف کیف پول‌‌های متمرکز که دارایی‌های شما روی یک سرور خارجی نگهداری می‌شود، دارایی‌هایتان مستقیماً روی کاپیوتر شما قرار دارد؛ بنابراین احتمال از بین رفتن دارایی‌هایتان کمتر است و امنیت شما بالاتر خواهد بود.

سخن پایانی

دنیا در حال حرکت به سوی غیرمتمرکز شدن است. تمام جوانب زندگی امروز در آینده دیگر به این شکل نخواهد بود. مسئله اقتصاد نیز یکی از جوانب مهم زندگی است که به لطف ارز‌های دیجیتال در حال تغییر و بهبود است.

انتخاب یک کیف پول خوب، کمک شایانی به سرمایه‌گذاری شما در صنعت بزرگ ارز‌های دیجیتال خواهد کرد. با انتخاب غلط، سرمایه خود را به خطر نیندازید!

 

منبع مقاله:

https://www.arzido.com/learn/wallet-learning/