عمومیمعرفی کسب و کار

آیا هارد اکسترنال نیاز به پارتیشن بندی دارد؟

عناوین اصلی خبر پنهان

هر آنچه که باید در مورد پارتیشن بندی بدانید

آیا می دانید ریکاوری رم اس دی کارت گوشی چیست و یا چه زمانی هارد اکسترنال به پارتیشن بندی نیاز دارد؟ در این مقاله نکاتی را آورده ایم تا پاسخ این سوالات خود را بیابید. وقتی روی یک اقدام به نصب ویندوز می‌کنید، برنامه‌ی نصب کننده به دیسک شما به‌عنوان مجموعه‌ای از فضاها که به چیزی اختصاص داده نشده است نگاه می‌کند. شما باید اقدام به ایجاد بخشی کنید که سیستم بداند از کدام قسمت هاردتان می‌تواند استفاده کند. به این بخش گفته می‌شود. وقتی شما پارتیشنی را با یک فایل سیستمی فرمت می‌کنید به‌واسطه‌ی آن قابل‌استفاده می‌شود و نام Volume به خود می‌گیرد.

ممکن است نصب استاندارد ویندوز با یک پارتیشن هم انجام شود و همه فایل‌ها را در خود جای بدهد. در این صورت فایل‌های ویندوز، اطلاعات شخصی شما، برنامه‌های نصب‌شده و فایل‌های دیگر در همان یک پارتیشن ذخیره می‌شوند.

اگر کامپیوترتان را تازه خریداری کرده باشید ممکن است یک پارتیشن ثانویه کوچک باهدف بازیابی اطلاعات داشته باشد. این پارتیشن از پارتیشن اصلی جداست تا اگر نصب ویندوزتان خراب شود هنوز بتوانید به‌وسیله‌ی پارتیشن پشتیبان آن را به حالت اول بازگردانید.

نکات مثبت پارتیشنبندی کردن هارد درایو

چگونه هارد را ریکاوری کنیم و چرا باید هارد درایو خود را پارتیشن بندی کنیم؟ در اینجا دلایل خوبی برای این قضیه آورده شده است.

     1.راحتی نصب دوباره

جدا نگاه‌داشتن فایل‌های سیستمی ویندوز از اطلاعات شخصیتان، انجام عملیات روی ویندوز را ساده‌تر می‌کند.

به‌عنوان‌مثال نصب دوباره‌ی ویندوز وقتی‌که قبلاً روی یک پارتیشن به‌صورت جداگانه نصب‌شده است، زیاد کار سختی نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پارتیشن ویندوز را فرمت کنید و دوباره ویندوز را نصب کنید. در این صورت برنامه‌های نصبی و فایل‌هایتان سر جای خود باقی می‌مانند.

شما همچنین می‌توانید پارتیشن ویندوز خود را clone کنید تا از تنظیمات ویندوزتان کپی بگیرید و بعداً در صورت لزوم به آن بازگردید.

    2.بک آپ سادهتر

اطلاع از اینکه چگونه هارد را تعمیر کنیم، امری ضروری است. بااینکه گذاشتن فایل‌ها در یک پارتیشن جداگانه بک آپ به‌حساب نمی‌آید ولی می‌تواند طرح بک آپ شمارا ساده‌تر کند.

درست مثل نصب ویندوز، شما می‌توانید کل پارتیشن را clone کنید تا یک کپی دقیقی از اطلاعاتش داشته باشید. مسیر ساده‌تر این است که به برنامه‌ی بک آپ خود دستور دهید از تمام درایوتان محافظت کند تا اینکه یک فولدر یا فایل را به‌طور مشخص هدف قرار دهد.

      3.بهبود بالقوهی امنیت

پارتیشن‌بندی درایوتان به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتتان را در مقابل حمله‌ی بدافزارها ایمن نگاه‌دارید. اگر بدافزاری روی پارتیشن ویندوزتان جا بگیرد، شانس کمتری برای صدمه زدن به اطلاعات شخصیتان در دیوارک‌های دیگر دارد. در این مورد شما می‌توانید با نصب دوباره‌ی ویندوز مشکل را حل کنید.

البته، این موضوع بستگی به نوع حمله دارد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در وهله‌ی اول خود را در مقابل بدافزارها ایمن نگاه‌دارید.

      4. سازماندهی بهتر

شاید شما فردی باشید که علاقه دارد هر چیزی را در جای مشخصی قرار بدهید. پارتیشن‌بندی کردن این شانس را به شما می‌دهد اطلاعاتتان را به شیوه‌ی راحت‌تری تقسیم‌بندی کنید. شاید بخواهید یک پارتیشن را به بازی و برنامه‌ها و پارتیشن دیگر را به اسناد، موسیقی و فایل‌های مشابه اختصاص دهید.

اگر فکر می‌کنید ساماندهی که در یک پارتیشن دارید برایتان کافی نیست، می‌توانید با افزایش پارتیشن‌ها اطلاعات خود را سرراست تر کنید.

    5.چندین سیستم اجرایی نصب کنید

به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانم از ذهنم سیستم رویاییمو بیرون کنم. اینکه یه کامپیوتر رو میزی داشته باشم که پارتیشنی داشته باشد که تمام فایل‌های ویندوز ها داخلش باشد.

در بالا راجع به جدا کردن فایل‌های ویندوز و اطلاعات شخصی صحبت کردیم؛ اما این تنها دلیلی نیست که ما را مجبور کند را پارتیشن‌بندی کنیم. شما می‌توانید با اضافه کردن یک پارتیشن به درایوتان یک سیستم اجرایی دیگر مثل ویندوز روی آن نصب کنید.

شاید بخواهید که در کنار ویندوز از لینوکس هم بهره ببرید. می‌توانید بدون اینکه به ویندوزتان کاری داشته باشید یک پارتیشن جدید برای لینوکس بسازید.

با این روش شما می‌توانید برای برنامه‌هایی که با ورژن قدیمی سازگاری دارند ورژن قدیمی ویندوز را نصب کنید.

بیشتر بخوانید :

استفاده از فایلهای سیستمی گوناگون

یکی دیگر از استفاده‌های داشتن چند پلت فرم برای پارتیشن‌بندی، کار با چندین فایل سیستمی است. نیازی نیست با درایو اینترنال خود چنین کاری انجام دهید. بااین‌وجود استفاده از فایل‌های سیستمی مختلف در درایوهای اکسترنال، درصورتی‌که از چند OS روی بهره می‌برید، هوشمندانه به نظر می‌رسد.

به‌عنوان‌مثال شما ممکن است یک هارد درایو 1 ترابایتی اکسترنال را به چندین پارتیشن تقسیم کنید. اگر یکی از آن‌ها را FAT32 و یا exFAT کنید با ویندوز سازگار هستند و اگر دیگری را به Mac Os Extended تغییر دهید پارتیشن موردبحث با مک به‌خوبی کار خواهد کرد. این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا در راستای نیازهایتان بهترین استفاده را از فضای موجود کنید.

نکات منفی پارتیشنبندی هارد درایو

روی دیگر سکه این است که دلایلی هم وجود دارد که شمارا از پارتیشن‌بندی منع می‌کند. در اینجا به بعضی از آن‌ها اشاره‌شده است.

اگر دقت کافی نداشته باشید، داشتن چندین پارتیشن ممکن است منجر به فاجعه‌ای مثل از بین رفتن اطلاعاتتان شود. اگرچه برای هر پارتیشنی که ساخته‌اید ورودی‌های جداگانه‌ای نشان می‌دهد، آن پارتیشن‌ها هنوز به‌صورت فیزیکی روی یک درایو هستند.

به همین خاطر اگر هارد درایوتان خراب شود، به یک دلیل طبیعی صدمه بخورد و یا دیگر کار نکند، باید با تمام اطلاعاتش خداحافظی کنید. این قضیه ممکن است برای کاربران تازه‌وارد شوکه کننده باشد. چراکه ممکن است این‌طور فکر کنند که هر پارتیشن در قسمت This Pc بیانگر یک دستگاه فیزیکی جداگانه است؛ درصورتی‌که این‌طور نیست.

بنابراین بک آپ گرفتن از اطلاعاتتان در ویندوز، بدون توجه به اینکه روی چه درایوی باشد، ضروری است.

یکی از بزرگ‌ترین عذاب‌ها وقتی شما چندین پارتیشن دارید این است که آن‌ها را سرراست نگاه‌دارید. وقتی پارتیشن‌هایتان از 3 یا 4 بیشتر می‌شود، دیگر آن منفعتی که از آن به‌عنوان ساماندهی یاد می‌شود را از دست می‌دهید و کارتان می‌شود دنبال اطلاعات گشتن.

حتی با یک یا دو پارتیشن اضافی برای اینکه فایل‌ها و برنامه‌هایتان را در درایوهای دیگر ذخیره کنید باید اقدام به نصب ویندوز کنید. این موضوع کار را نسبت به زمانی که همه‌ی فایل‌ها را در یک پارتیشن ذخیره می‌کنید پیچیده‌تر می‌کند.

داشتن پارتیشن‌های متعدد همچنین ریسک به وجود آمدن اشتباه را بالا می‌برد. این امکان وجود دارد که وقتی پارتیشنی را می‌کنید به‌طور اتفاقی به‌جای آن پارتیشن دیگری را پاک‌کنید.

·         پارتیشنهای حقهباز و فضای هدررفته

وقتی فقط یک پارتیشن دارید نگرانی درباره‌ی فضای دیسک و درایو به‌صورت کامل ندارید؛ اما وقتی چندین پارتیشن دارید، ممکن است از اینکه یک پارتیشن تان فضایش پرشده است و پارتیشن‌های دیگر خالی هستند در تنگنا قرار بگیرید.

فضای محدود به این معناست که ممکن است سورپرایز شوید. به‌عنوان‌مثال یک آپدیت اصلی برای ممکن است به فضایی بیشتر از آن فضایی که شما در پارتیشن خوددارید نیاز داشته باشد. در این شرایط مجبورید که تعدادی از بازی‌ها و برنامه‌های خود را پاک‌کنید و به فضای پارتیشن ویندوز بی افزایید.

خوشبختانه ویندوز تجمیع و کوچک کردن پارتیشن‌ها را ساده کرده است و شما محکوم‌به سایزهایی ابتدایی نیستید؛ اما در کل اندازه‌گذاری دوباره‌ی پارتیشن‌ها اغلب ناجور است.

·         بهطورکلی برای یک کاربر متوسط ضروری نیست

بسیاری از کاربران حرفه‌ای به خاطر دلایلی که در بالا به آن‌ها اشاره شد هارد خود را پارتیشن‌بندی می‌کنند که خیلی هم خوب است؛ اما برای یک کاربر متوسط پارتیشن‌بندی کردن اغلب غیرضروری به‌حساب می‌آید. کاربران سبک معمولاً آن‌قدری فایل ندارند که برای مدیریت فایل‌هایشان به پارتیشن‌های دیگر نیاز داشته باشند. آن‌ها همچنین علاقه‌ای به نصب سایر سیستم‌هایی اجرایی هم ندارند. بااینکه پارتیشن‌بندی کردن کار پیچیده‌ای نیست، پتانسیل ایجاد مسئله برای یک کاربر تازه‌وارد را دارد. در مقایسه با سودهای کمی که آن اشاره شد، تلاش برای پارتیشن‌بندی کردن برای آن‌ها ارزشش را ندارد.

·         SSD ها بسیاری از سودهای گذشته را نقض میکنند

بسیاری از فواید پارتیشن‌بندی هارد با اضافه شدن در کامپیوترهای مدرن دیگر از اهمیت بالایی برخوردار نیست. برای بحث و گفتمان درباره‌ی این مسئله به بخش زیر نگاهی بی اندازید.

پارتیشنبندی HDD در مقابل پارتیشنبندی SSD

همان‌طور که می‌دانید هارد درایوهای قدیمی مکانیکی هستند. قسمت‌هایی در حال گردش دارند که برای نوشتن و خواندن اطلاعات مورداستفاده قرا می‌گیرد. به این دلیل نظم و ترتیب اطلاعات در درایو به دسترسی سریع‌تر به اطلاعات موجب می‌شود. اگر درایو مجبور باشد که برای اطلاعاتی که از هم دور هستند بچرخد، این قضیه عملکردش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای دوره‌ای پارتیشن‌بندی کردن راه‌حلی برای این مشکل به‌حساب می‌آمد. پارتیشن اصلی که ویندوز در آن نصب است خارج از دیس قرار می‌گرفت تا بیشترین سرعت خواندن را داشته باشد. اطلاعاتی مانند موسیقی و دانلودها که از اهمیت کمتری برخوردار بودند نیز داخل دیس قرار می‌گرفتند. جدا کردن اطلاعات همچنین به defragmentation به‌عنوان بخشی اساسی در نگهداری و بهبود سرعت هارد کمک می‌کند.

اما هیچ‌کدام از مسائلی که گفته شد درباره‌ی SSD ها صدق نمی‌کند. آن‌ها برای دسترسی سریع به اطلاعات از استفاده می‌کنند و به محل قرارگیری اطلاعات بی‌توجه هستند؛ بنابراین در این هارد ها بهینه‌سازی قرارگیری فایل‌ها در دیسک دغدغه‌ی آن‌چنانی به‌حساب نمی‌آید. شما احتیاجی به defragment کردن درایوهای SSD ندارید.

همچنین نگران این نباشید که با پارتیشن‌بندی هارد خود به آن صدمه بزنید. SSD خودش فایل‌ها را بدون توجه به پارتیشن‌ها سروسامان می‌دهد. همچنین برای بارهای سیکل های نوشتاری و خواندنی طراحی‌شده است.

نحوهی پارتیشنبندی درایوتان در ویندوز

تصمیم گرفتید که یک پارتیشن جدید در هارد درایوتان بسازید؟ ما این موضوع را پوشش داده‌ایم. از راهنمای مدیریت پارتیشن‌های هارد درایو در ویندوز 10 بازدید کنید.

آیا پارتیشنبندی ارزشش را دارد؟

در مورد سود و ضرر پارتیشن‌بندی هاردتان بحث کردیم. به‌طور خلاصه، برای یک کاربر متوسط دردسری که برای پارتیشن‌بندی هارد وجود دارد در مقایسه با چیزی که نصیبش می‌شود به این معناست که باید به همان چیزی که دارد قانع باشد و فکر پارتیشن‌بندی به سرش نزند؛ اما برای کاربران پرکار و حرفه‌ای که می‌خواهند فایل‌هایشان جدا باشد و از طرف دیگر کم‌آوردن فضا در یک پارتیشن هم برایشان مهم نیست، پارتیشن‌بندی برایشان سودمند به نظر می‌رسد.

چگونه هارد اکسترنال را پارتیشن بندی کنیم؟

در این مقاله قصد داریم به آموزش پارتیشن بندی هارد اکسترنال بپردازیم. بر خلاف هارد دیسک‌های داخلی، اکثر هاردهای اکسترنال از قبل پارتیشن بندی و فرمت شده هستند. با این حال، ممکن است در برخی هاردها پارتیشن بندی صورت نگرفته باشد. اگر نیاز پارتیشن بندی هارد اکسترنال یا تغییر در نوع پارتیشن بندی دارید.

ابزار مدیریت دیسک ویندوز به شما این امکان را می‌دهد که این کار را از طریق یک رابط گرافیکی ساده انجام دهید. در طول فرایند، شما همچنین باید در مورد قالب بندی تصمیم بگیرید. استفاده از سیستم فایل FAT32 درایو را با سیستم عامل های دیگر سازگار نگه می دارد، اما اگر فقط از درایو در ویندوز 7 استفاده می کنید، NTFS انتخاب خوبی است.

در تعریف پارتیشن بندی باید بگوییم یک تقسیم بندی منطقی برای کل فضای هارد است. هنگامی که شما یک هارد دیسک را به کامپیوتر ویندوزی متصل کنید به صورت پیش فرض تنها یک پارتیشن به نام C دارد که شما می‌توانید پارتیشن های جدید به آن اضافه کنید.

آموزش پارتیشن بندی هارد اکسترنال

در پاسخ به این سوال باید بگوییم برای پارتیشن بندی هارد اکسترنال شما دو راه پیش روی دارید یکی استفاده از قابلیت‌های ویندوز و راه دوم استفاده از نرم افزار پارتیشن بندی هارد اکسترنال است. در این مقاله هر دو راه را به صورت کامل بررسی می‌کنیم. پارتیشن بندی هارد اکسترنال این امکان را به شما می دهد که بتوانید اطلاعات درون هارد را مرتب سازی کنید و دسترسی و مدیریت آن‌ها سریع تر و بهتر انجام شود. از دیگر مزیت‌های پارتیشن بندی درایو اکسترنال، پشتیبان گیری آسان است.

پارتیشن بندی هارد اکسترنال از طریق ویندوز

برای این که بخواهید از طریق ویندوز پارتیشن بندی کنید می توانید از دو روش مختلف این کار را انجام دهید. روش اول پارتیشن بندی هارد با استفاده از قابلیت Disk Management در ویندوز و روش دوم استفاده از پنجره Command Prompt است.

پارتیشن بندی هارد اکسترنال در ویندوز 10 با قابلیت Disk Management

  1. در ابتدا هارد اکسترنال خود را از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل کنید در صورتی که هارد شما سالم باشد سیستم شما به صورت خوکار هارد را شناسایی می‌کند.
  2. با فشردن کلید ترکیبی windows+R یک کادر تایپ برای شما باز می شود که باید داخل آن عبارت diskmgmt.msc را تایپ کنید و سپس گزینه OK را بزنید.
  3. حال پنجره‌ای مشابه تصویر زیر برای شما باز می‌شود که در آن می‌توانید لیست هاردهای خود را مشاهده کنید. باید درایو اکسترنال که قصد دارید آن را پارتیشن بندی کنید را از این لیست انتخاب کنید و سپس روی آن کلیک راست کنید. از منو باز شده روی گزینه New Simple Volume کلیک کنید.
  4. در ادامه باید ظرفیتی را که قصد درید به پارتیشن جدید اختصاص دهید را تعین کنید. نکته قابل توجه این است که اگر هارد اکسترنال شما ظرفیت کافی نداشته باشد باید، حجم پارتیشن‌هایی که قبلا ایجاد کرده‌اید را کاهش دهید.
  5. در آخر شما باید برای پارتیشن جدید از بین حروف انگلیسی یک نام مشخص کنید تا از سایر پارتیشن ها مجزا شود.

کار پارتیشن بندی در این مرحله به اتمام می‌رسد اما بهتر است قبل از ذخیره هر فایل در پارتیشن جدید ابتدا یک بار آن را فرمت کنید.

پارتیشن بندی هارد از طریق Disk Management چه مشکلاتی دارد؟

استفاده از Disk Management برای کاربر دو مورد محدودیت ایجاد می‌کند. اولین مشکل اساسی این است که اگر بخواهید پارتیشن بندی جدیدی درست کنید باید هارد اکسترنال را به شکل کامل فرمت کنید. دومین مشکلی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید پارتیشن هایی که بیش از 32 گیگابایت ظرفیت دارند امکان استفاده از فایل FAT32 وجود ندارد.

پارتیشن بندی هارد اکسترنال از طریق Command Prompt

برای پارتیشن بندی هارد اکسترنال از طریق command Prompt ابتدا هارد خود را از طریق کابل usb به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید. در پنجره کامند پرامپت عبارت Disk Management را وارد کنید.

برای دسترسی به پنجره Command Prompt باید دکمه ترکیبی windows + R را فشار دهید سپس از منو Run عبارت CMD را تایپ کنید. اگر مراحل را درست طی کرده باشید یک پنجره سیاه رنگ برای شما باز می‌شود که به آن پنجره Command Prompt گفته می‌شود.

حال باید به ترتیب دستورات زیر را وارد کنید و بعد از هر دستور دکمه Enter  را بزنید.
•    List disk
•    Select disk
•    Create partition primary size = 2048
در این دستور به جای عدد 2048 هر عددی را که برای ظرفیت پارتیشن قرار است اختصاص دهید وارد کنید.
•    Assign letter = G
در این دستور به جای حرف G هر حروف دیگری را که دوست دارید پارتیشن را با آن نام گذاری کنید، وارد کنید.
•    Format fs = nfts quick
•    Exit

با زدن دستور Exit کار پارتیشن بندی هارد اکسترنال به پایان می‌رسد.

پارتیشن بندی هارد از طریق Command Prompt چه مشکلاتی دارد؟

پارتیشن بندی هارد از طریق Command Prompt نیز مانند روش قبل برای پارتیشن هایی که بیش از 32 گیگابایت ظرفیت دارند امکان استفاده از فایل FAT32 را ارائه نمی‌دهد. همچنین فرایند پارتیشن بندی هارد غیر قابل تغییر است.

پارتیشن بندی هارد اکسترنال از طریق برنامه

علاوه بر قابلیت‌های خود ویندوز شما می‌توانید از نرم‌افزارهای جانبی برای پارتیشن بندی استفاده کنید. اگر دو روش بالا نیازهای شما را برطرف نمی‌کنند و نیاز به ویژگی‌های بیشتر برای پارتیشن بندی هارد اکسترنال دارید می‌توانید از نرم افزارهای جانبی استفاده کنید.

یکی از بهترین نرم‌افزارهای پارتیشن بندی هارد اکسترنال MiniTool Partition Wizard نام دارد. این نرم افزار برای افرادی که از ویندوز نسخه‌های 7/8/10/XP استفاده می‌کنند، کارایی دارد. هم چنین مشکلی که با آن در پارتیشن بندی از طریق ویندوز یعنی عدم پشتیبانی از فایل FAT32 مواجه بودیم، دیگر نخواهیم دید. برنامه MiniTool Partition Wizard از تمام فایل‌های سیستمی از جمله NTFS، exFAT،FAT32/16/12 وExt2/3/4 پشتیبانی می‌کند.

سخن آخر

در مقاله آموزش پارتیشن بندی هارد اکسترنال به روش‌هایی که می‌توانید از آن‌ها برای پارتیشن بندی هارد استفاده کنید اشاره کردیم. پارتیشن بندی دارای مزایا و معایبی است که هر فرد باید با در نظر گرفتن ویژگی‌های مورد انتظار تصمیم به پارتیشن بندی هارد خود کند یا خیر. از جمله مزایا پارتیشن بندی هارد اکسترنال می‌توان به سازماندهی بهتر اطلاعات، ساده سازی انجام عملیات روی ویندوز مانند نصب دوباره و نصب چند سیستم اجرایی مانند استفاده از دو سیستم عامل مانند لینوکس و ویندوز روی یک کامپیوتر اشاره کرد.

پرسشهای متداول

آیا پارتیشن بندی هارد اکسترنال ارزش دارد؟

بله. با توجه به مزایا و محدودیت‌هایی که برای پارتیشن بندی هارد اکسترنال ذکر کردیم اگر به درستی و هوشمندانه هارد خود را پارتیشن بندی کنید می‌تواند برای شما مفید باشد ولی در صورت استفاده نادرست و ایجاد پارتیشن های اضافه می‌تواند کار را برای شما سخت‌تر کند.

آیا پارتیشن بندی تاثیری روی عمر مفید هارد اکسترنال دارد؟

خیر. پارتیشن بندی هارد اکسترنال تاثیری بر عمر هارد ندارد و شما می توانید بدون نگرانی از کم شدن عمر هارد خود اقدام به پارتیشن بندی کنید.

آیا پارتیشن تاثیری روی سرعت هارد دارد؟

خیر. ولی توصیه می‌شود پارتیشن ها را متناسب با ظرفیت هارد خود انجام دهید. پارتیشن بندی هیچ تاثیری روی کم شدن یا زیاد شدن سرعت هارد ندارد.