نماد سایت ماه نیوز

هر آنچه که باید در مورد تفاوت لوله‌ های بدون درز و لوله‌ های درزدار  بدانید!

به نقل از خبرگزاری آریا و برگرفته از محتوای تفاوت لوله های درزدار و بدون درز  – لوله manisman یا Seamless Pipe در دسته لوله بدون درز و بدون جوش قرار می‌ گیرد و مطابق با استاندارد API 5L انستیتو آمریکایی تولید و به بازار مصرف عرضه می‌ شود. این قطعات، دو نوع کلی از انواع پروفیل‌ های فولادی هستند که هر‌کدام از آن‌ ها بسته به روش تولید، دارای مشخصاتی هستند که آن‌ ها را برای شرایطی خاص مناسب می‌ سازد.

آشنایی با لوله بدون درز

لوله مانیسمان یکی از انواع لوله های بدون درز است که به دلیل نبودن جوش در آن ها کاربرد زیادی در بخش هایی از صنعت که لوله درزدار نمی تواند پاسخگو باشد، دارد.  کیفیت تولید این مقطع فولادی نسبت به سایر محصولات بالا‌تر بوده و به‌ دلیل نداشتن فرآیند جوشکاری بر روی آن از استحکام بالا‌تری نسبت به مابقی کالا‌ها برخوردار است. نکته قابل‌ توجه این است که ساخت لوله بدون درز یا مانیسمان در قطر‌های پایین صورت می‌ گیرد. امروزه چندین روش ایجاد شده است که از این روش‌ ها می‌ توان به ریخته‌ گری، نورد اکسترود، اکستروژن، کشش عمیق و فلوفرمینگ اشاره کرد. یکی از مهم‌ ترین تفاوت لوله بدون درز و درزدار  این مورد است.

آشنایی با مقاطع فولادی درزدار

روش تولید این لوله درزدار  به‌گونه‌ ای است که ابتدا ورق فولادی برش خورده و پس از نورد به شکل دایره در می‌ آید. سپس در آخرین مرحله فاصله به‌ وجود آمده جوشکاری می‌ گردد و برای آزمایش فرستاده می‌ شود. پروفیل‌ های درز جوش مستقیم و اسپیرال دو نوع از انواع لوله درزدار  هستند. با گذشت زمان و توسعه فناوری، طراحی و تولید مدل اسپیرال به‌ صورت اقتصادی انجام می‌ شود.

تفاوت لوله بدون درز و درزدار

به لوله های فولادی درزدار، لوله های فولادی جوش داده شده نیز می گویند. آنها با تغییر شکل خمشی صفحات فولادی یا نوارهای فولادی جوش داده می شوند. لوله های درزدار نیز به صورت لوله های جوش داده شده درز مستقیم و لوله های جوش مارپیچی تقسیم می شوند. لوله فولادی جوش داده شده از جوشکاری یک صفحه فولادی که توسط یک درز یا یک درز مارپیچی به شکل لوله ای نورد شده است، تشکیل می شود. از نظر روش ساخت، بیشتر به لوله های فولادی جوش داده شده برای انتقال سیال کم فشار، لوله فولادی برقی با جوش مارپیچی، لوله فولادی جوشی مستقیم، لوله جوشی الکتریکی و موارد مشابه تقسیم می شود. تفاوت های این دو لوله در ادامه بیان می گردد:

1.     فرایند قالب‌ گیری

تفاوت لوله بدون درز و درزدار  در فرایند قالب‌گیری هم مشخص است. پروفیل ورق سیاه پس از جوشکاری، توسط نواری استیل باریک فولاد برش داده می‌ شود. بعد از آن با قالب‌ گیری سرد به شکل نهایی خود دست می‌ یابد. در ابتدا جوشکاری مخصوص و سپس جوشکاری فاصله انجام می‌ شود و محل جوش بیرونی کاملا پولیش و صیقل داده می‌ شود تا در انتها هیچ برآمدگی وجود نداشته باشد. اما نوع دیگر آن یعنی لوله بدون درزدار  از طریق کشش گرم قالب استوانه‌ ای انجام می‌ شود؛ بنابراین هیچ فاصله‌ای برای جوش وجود نخواهد داشت.

2.     فرق ظاهری

ماده اولیه مانیسمان ، شمش فولادی است. در نتیجه عیوب سطح بیرونی شمش با فرایند نورد گرم از بین نمی‌ رود؛ فقط پس از اتمام ساخت محصول، پولیش می‌ شود و جلا می‌ یابد.

3.     کارایی و کاربرد

مانیسمان  از استحکام بالا‌تری برخوردار است .لوله فولادی درزدار  عمدتاً به لوله فولادی جوش داده شده اشاره دارد و به دلیل هزینه کم و راندمان تولید بالا، لوله فولادی بدون درز در بسیاری از زمینه ها جایگزین می شود.

4.     امکان جوشکاری

تولید اجزای مانیسمان  یا بدون درز، فقط با مقررات اصلی ASTM انجام می‌ شود. عدم وجود ترکیبات شیمیایی فوق در پروفیل سیاه، ویژگی لوله درزدار  محسوب می‌ شود و نشان‌ دهنده تفاوت لوله بدون درز و درزدار  در همین است.

5.     مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت در برابر خوردگی خوب یا بد نیز بسته به ترکیب آلیاژ متفاوت است. هر دو محصول با همان ترکیب شیمیایی و عملیات حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی یکسانی دارند.

خروج از نسخه موبایل