نماد سایت ماه نیوز

ویژگی‌های انواع ساندویچ پانل + مشخصات فنی

بررسی ویژگی‌‌های انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها نوعی مصالح پیش ساخته و مقاوم هستند که توسط دو ورق فولادی به عنوان لایه‌های بیرونی و انواع عایق در لایه‎ میانی تولید و عرضه می‌شوند. برای لایه بیرونی پانل می‌توان از ورق‌های فلزی، آلومینیوم، آلوزینک و گالوانیزه استفاده کرد. همچنین از انواع فوم پلی اورتان، پلی استایرن، پشم شیشه و پشم سنگ نیز برای لایه درونی پنل‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به نکات کابردی خرید ساندویچ پانل و بررسی ویژگی‌‌های انواع ساندویچ پانل می‌پردازیم.

ویژگی‌های انواع پانل براساس نوع ورق

پانل آلوزینک

ورق آلوزینک (Aluzinc، Galvalume، Zincalume ) یکی از ورق‌هایی است که در ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود. آلوزینک، ترکیبی از آلومینیوم، روی و سیلیکون می‌باشد. در شرایطی که محیط دارای اسیدیته بالایی باشد و یا در فضاهای متراکم صنعتی از این نوع پانل استفاده می‌شود.

پنل ساندویچی گالوانیزه

ورق گالوانیزه (Galvazinc) در محیطی با رطوبت بالا استفاده می‌شود، این ورق دارای روی (Zn) با حفاظت کاتدی است و در اندازه‌های مختلف بسته به نوع کاربرد، تولید می‌شود. از مزایای این ورق می‌توان به طول عمر و دوام بالای آن در برابر حوادث طبیعی اشاره کرد؛ همچنین قیمت مناسب و هزینه نگهداری پایین از دیگر خصوصیات آن بوده و در ساخت ساندویچ پانل استفاده می‌شود.

ساندویچ پنل آلومینیوم

ورق آلومینیوم از جمله ورق‌هایی است که پس از آهن، در صنعت کاربرد بسیاری دارد و دارای اهمیت زیادی است. انعطاف پذیری، سبک بودن، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی از جمله ویژگی‌های پانل ساندویچی آلومینیوم به‌شمار می‌رود.

ویژگی‌های انواع ساندویچ پنل بر اساس نوع عایق

ساندویچ پانل پلی استایرن

استفاده از ساندویچ پانل پلی استایرن مزایای بسیاری از جمله بهره‌وری انرژی، نصب آسان و مقرون به‌صرفه بودن را به همراه دارد. تطبیق پذیری آن باعث می‌شود، برای کاربردهای داخلی و بیرونی مناسب باشد. این ماده همه‌کاره را می‌توان در دیوارها و سقف‌ها انواع سازه استفاده کرد.

پانل پلی یورتان

پانل‌ پلی اورتان یکپارچگی ساختاری و دوام عالی را جهت ساخت سازه‌ها ارائه می‌دهد. این محصول در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و اشعه ماوراء بنفش مقاوم بوده و عملکرد طولانی مدت را در شرایط محیطی سخت تضمین می‌کند. به طور خلاصه، استفاده از ساندویچ پانل پلی اورتان راه حلی موثر برای دستیابی به بهره‌وری انرژی و دوام در پروژه‌های ساختمانی مدرن می‌باشد.

پنل ساندویچی پشم سنگ

این پانل‌ها به دلیل ویژگی‌های عایق حرارتی استثنایی خود شناخته می‌شوند. هسته پشم سنگ به عنوان یک مانع در برابر انتقال حرارت عمل کرده و نیاز به سیستم‌های گرمایش یا سرمایش بیش از حد را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این، ساندویچ پنل‌های پشم سنگ قابلیت مقاومت عالی در برابر آتش را دارا می‌باشند. ماهیت غیر قابل احتراق بودن هسته پشم سنگ با جلوگیری از گسترش آتش، استانداردهای ایمنی افزایش یافته را در ساختمان‌ها تضمین می‌کند.

 پانل پشم شیشه

هسته پشم شیشه به عنوان یک مانع موثر در برابر انتقال حرارت عمل می‌کند و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. این پانل‌ها در صنایع مختلف مانند ساختمان‌های تجاری، تاسیسات صنعتی، سردخانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی کاربرد وسیعی دارند. پانل پشم شیشه به ویژه برای محیط‌هایی که نیاز به کنترل دما یا قابلیت عایق صدا دارند مناسب هستند.

ابعاد sandwich panel

ساندویچ پانل در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. ساندویچ‌های پانل سقفی آلوزینک که از ترکیبات روی، سیلیکون و آلومینیوم ساخته می‌شوند، به ضخامت ۴ تا ۱۰ سانتی‌متر هستند. همچنین طول این محصولات عددی بین ۲ تا ۱۲ متر و عرض آلوزینک هم ۱/۱۶ متر است که مقدار مفیدش چیزی حدود یک متر می‌باشد. ضخامت دیواری این محصول عددی بین ۴ تا ۱۵ سانتی‌متر و عرض مفید آن هم همان یک متر است. وزن هم بر اساس متریال و ضخامت پانل تفاوت دارد.

ضخامت ورق پلی‌اورتان سخت چیزی بین ۴ تا ۱۰ سانتی‌متر و طول این ورق به بلندی عددی حدود ۱۴ متر است. همچنین عرض آن حدود ۱/۰۸ متر و مفیدش همان ۱ متر می‌باشد. ورق فلزی آن از جنس گالوانیزه و آلومینیوم بوده و به صورت دورو و یا حتی تک‌رو تولید می‌شود. اندازه ورق‌های ساندویچ پانل دیواری در عرض ۱/۰۳ متر و به شکل مفید ۱ متر و طول آن‌ها نیز ۱۰ متر است. ضخامت هم همان ۴ تا ۱۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شده است، ولی در ساندویچ پانل صنعتی ضخامت ورق ۰/۵ میلی‌متر است که ضخامت عایق آن به ۱ سانتی‌متر نیز می‌رسد.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل

قیمت مقرون به صرفه و نصب آسان ساندویچ پانل از مهم ترین مزیت های آن ها است. پیش از این با موارد متعدد و مختلفی از کاربرد ساندویچ پانل آشنا شدیم و همان‌طور که می‌دانید هدف از تکنولوژی پیشرفته در هر زمینه‌ای صرف هزینه، زمان و انرژی کمتر، در ازای بهره‌وری بهتر و بیشتر است و استفاده از ساندویچ پانل‌ها از این قاعده مستثنی نیست؛ برخی از مزایای استفاده از این صفحات پیش ساخته شامل موارد زیر است:

تاثیر ساندویچ پانل در برآورد هزینه ها

به طور کلی یکی از اهداف و کاربرد ساندویچ پانل کاهش هزینه‌های مختلفی است که در ساخت سازه‌ها نقش دارند و این هزینه‌ها صرفاً جنبه اقتصادی نداشته و انرژی و زمان را نیز شامل می‌شوند؛ اما تفاوت هزینه اقتصادی استفاده از ساندویچ پانل‌ نسبت به مصالح قدیمی قابل چشم پوشی نیست.

البته این محصول پیش‌ساخته نیز تحت ‌تأثیر ملاک‌های مختلفی است و هزینه‌ نهایی ساخت پروژه با این صفحات به نوع پانل، متراژ به کار رفته در هر سازه، کیفیت و برند، مرکز عرضه‌کننده، نحوه خرید مخاطب و.. بستگی دارد و در هر ساخت و سازی برآورد هزینه‌ها متغیر است. علاوه بر جنبه اقتصادی اگر از پانل‌های ساندویچی بهره ‌بگرید، طی مدت زمان کوتاه و با کمک تعداد نیروی انسانی و تجهیزات مکانیکی کمتری پروژه خود را به اتمام می‌رسانید و این مسئله هم جنبه هزینه اقتصادی را کاهش می‌دهد و هم اتلاف زمان و انرژی را به حداقل می‌رساند.

کاربرد ساندویچ پانل

همانطور که اشاره کردیم ساندویچ پنل در انواع و اقسام سازه‌ها کاربرد دارد. این محصول در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی در بازار به فروش می‌رسد. کیفیت بالا و عایق خوب بودن این محصول را بسیار پرکاربرد کرده است. همچنین مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی باعث پراستفاده بودن این محصول نوظهور در صنعت ساختمان‌سازی شده است. وزن کم این محصول باعث شده‌ است که آن را در سقف بسیاری از بناها مورد استفاده قرار دهند. همین امر باعث شده است که از این سازه سه‌لایه در سقف کارخانجات استفاده کنند، زیرا کارخانجات و محیط‌های تولیدی به علت استفاده زیاد از انواع انرژی در معرض حریق قرار دارد و این محصول در برابر حریق مقاومت دارد.

از پرکاربردترین استقاده‌ها از ساندویچ پانل کانکس‌ها هستند. بسیاری پیش می‌آید که به دلیل حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله افراد آسیب‌دیده مجبور می‌شوند که برای مدتی از کانکس استفاده کنند. به دلیل آن که کانکس امکانات سرمایشی و گرمایشی یک خانه را ندارد، سعی می‌کنند که با عایق کردن کل آن توسط ساندویچ پانل از گرما و سرمای شدید در داخل آن جلوگیری کنند.

سردخانه‌های صنعتی و نیمه صنعتی دیگر مکان کاربرد ساندویچ پانل‌ها هستند. عایق حرارت بودن ساندویچ پانل‌ها عاملی است که برای سرد نگه داشتن داخل سردخانه از این محصولات بهره ببرند. ویلاهای پیش‌ساخته نیز در اغلب موارد با این پانل‌ها ساخته می‌شوند چون نصب و استفاده از آن‌ها راحت است. حتی این محصولات در صنایع دفاعی کاربرد دارد. عمده دلیل این کاربرد مقاومت ساندویچ پانل برابر خوردگی و زنگ‎زدگی است و همچنین مقاومت بالا هم‌زمان با وزن کم این محصولات بی‌تاثیر نیست.

سازه‌های فضایی، سالن‌ها و انبارها در بسیاری از موارد از ساندویچ پانل ساخته می‌شوند. بیمارستان‌ها هم برای حفظ دمای مطلوب داخل فضای بیمارستان ممکن است از این محصول بهره ببرند.

خروج از نسخه موبایل