نماد سایت ماه نیوز

تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت نباید سیگار کشید؟

عناوین اصلی خبر پنهان

نکات طلایی برای موفقیت در ایمپلنت دندانی

یکی از دلایلی که بسیاری از بیماران که یک یا چند دندان خود را کشیده اند نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؛ سیگارکشیدن است. در صورتی که با ترک سیگار درصد موفقیت کاشت ایمپلنت تا ۹۰% افزایش می یابد. آمارها نشان می‌دهد که یک درصد از دلایل عدم موفقیت کاشت ایمپلنت مربوط به سیگار کشیدن افراد است. همچنین نتایج مطالعات مشخص کرده است که حدود ۱۵ درصد از افرادی که سیگار می کشند؛ مجبور به تعویض ایمپلنت دندان پنج سال پس از کاشت ایمپلنت شده اند.

البته سیگار کشیدن موجب نمی شود که به طور کامل از انجام ایمپلنت دندان ناامید شود به هر حال افراد سیگاری نیز باید بتوانند دندان های از دست رفته خود را جایگزین کنند. اما زمانی که افراد سیگاری تصمیم می گیرند از روش کاشت ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده کنند باید توصیه های زیر را رعایت کنند تا مطمئن شوند که ایمپلنت های دندانی با موفقیت کامل در دهان آنها کاشته می شود:

برای پاسخ به سوالات خود باید به متخصص ایمپلنت مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری را بدست آورید.

• همین حالا سیگار کشیدن را ترک کنید

 بدیهی است که گفتن این حرف از عمل کردن آن راحت تر است اما احتمالاً از دندان پزشکان و متخصصان مختلف شنیده اید که ترک سیگار برای انجام ایمپلنت دندان ضروری است. پس چه بهتر که همین الان سیگار را ترک کنید و به بهبود سلامت عمومی بدن خود و همچنین حفظ بهتر بهداشت دهان و دندان خود کمک کرده و زیبایی لبخند خود را بازگردانید.

اگر نمی توانید سیگار را برای همیشه ترک کنید باید حداقل یک هفته قبل و بعد از انجام عمل جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید.

همه ما می‌دانیم که ترک سیگار حتی برای یک روز چون به یک عادت روزمره تبدیل شده واقعاً مشکل و آزار دهنده است اما باید با خودتان کنار بیایید و سعی کنید به نتیجه کار فکر کرده و تصمیم خود را بگیرید برای کاشت ایمپلنت موفق ترک سیگار به مدت یک هفته قبل و یک هفته بعد از عمل جراحی ضروری است.

• عادت سیگار کشیدن خود را به نصف کاهش دهید.

اگر فکر می کنید واقعا نمی توانید برای چند هفته کشیدن سیگار را کنار بگذارید؛ بهتر است کشیدن سیگار را به حداقل برسانید. حتی اگر سعی کنید که تعداد سیگار هایی که در روز می کشید را به نصف برسانید میزان موفقیت عمل جراحی شما برای کاشت ایمپلنت به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

چرا کاشت دندان به روش ایمپلنت برای افراد سیگاری چالش برانگیز است؟

همه می‌دانیم که سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. علاوه بر مشکلاتی که افراد سیگاری از لحاظ سلامتی با آن مواجه هستند این عادت می تواند روی دندان های فرد نیز تاثیر بسیار ناخوشایندی داشته باشد.

به عنوان مثال سیگار کشیدن فرآیند کاشت دندان را کمی پیچیده می کند. البته نمی‌توان گفت که کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری غیر ممکن است اما نکته اینجاست که سیگار کشیدن موجب کاهش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت می شود و ایمپلنت های دندانی را در طولانی مدت با مشکل مواجه می کند. بدیهی است ایمپلنت های دندانی کاشته شده در دهان افراد سیگاری مانند افراد غیر سیگاری روند بهبودی یکسانی ندارد.

 بسیاری از متخصصان دهان و دندان بر این باورند که سیگار کشیدن به بافتهای دهان و دندان آسیب می رساند و موجب ضخیم شدن لایه بالایی سلول های پوست می شود. همچنین سیگار کشیدن به غدد بزاقی دندان نیز آسیب می رساند و موجب خشک شدن آنها می شود. در این شرایط بزاق دهان که می تواند باکتری ها را از بین ببرد خشک شده و در نتیجه رشد باکتری با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و بیماری های پریودنتال ایجاد می شوند.

نیکوتین و ترکیبات سمی دیگر موجود در سیگار روی عروق محیطی درون دهان تاثیر گذاشته و موجب کاهش جریان خون و کاهش شدید سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در بهبود زخم ها می شود.

برای دریافت اطلاعات مزایا و معایب ایمپلنت فوری وارد لینک زیر شوید.

منبع

• سیگار کشیدن و بهداشت دهان و دندان

دهان و دندان، اولین ناحیه ای از بدن است که حین سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو تحت تاثیر قرار می گیرد. سیگار کشیدن از دو جهت روی سلامت دهان و دندان تاثیر می گذارد: اول اینکه سیگار کشیدن موجب سوختن بافت‌های داخل دهان شده و کراتوسیس keratosis تولید می کند. در نتیجه لایه بالایی سلولهای پوستی ضخیم می شود.

دوم اینکه سیگار کشیدن به غدد بزاقی آسیب وارد می کند و در نتیجه دهان خشک می شود. به علاوه نیکوتین و دیگر محصولات جانبی که در سیگار موجود است روی رگ های خونی محیطی که در دهان و پوست و وجود دارند اثر منفی گذاشته و موجب می شود جریان خون کاهش پیدا کرده و به درستی عمل خونرسانی به سطوح دیگر انجام نشود.

• سیگار کشیدن و سیستم ایمنی بدن

سیگار کشیدن روی سیستم ایمنی و مکانیسم های بهبود یافتن زخم و سیستم دفاعی بدن نیز اثر منفی می گذارد. خشک شدن دهان موجب افزایش رشد باکتری های بیماری زا شده و شدت بیماری های پریودنتال یا عفونت لثه را افزایش می دهد اثرات طولانی ‌مدت کشیدن سیگار و مصرف تنباکو می تواند موجب سرطان قلبی – عروقی؛ ریه و بیماری متابولیک شود.

• سیگار کشیدن و کاشت ایمپلنت

 تحقیقات و تجربیات بالینی نشان می دهد که کارایی ایمپلنت های دندان بسته به نوع تیتانیومی که از آن ساخته شده‌اند و همچنین نحوه اتصال آن با استخوان فک متفاوت است. فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت با فک در دوام و استحکام آن تاثیر قابل توجهی دارد.

سیگار کشیدن بلافاصله پس از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت موجب تاخیر در بهبود و افزایش عفونی شدن و احتمال افتادن ایمپلنت می شود. البته این احتمالات قطعی نیست اما نتایج تحقیقات نشان داده که درصد عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری در دوره جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک طی دو تا سه هفته اول بعد از کاشت ایمپلنت بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

• سیگار کشیدن و تحلیل استخوان فک

مشکل سیگار کشیدن روی ایمپلنت‌ها فقط به دوره جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک محدود نمی‌شود بلکه تحقیقات نشان می‌دهد حتی در صورتی که ایمپلنت ها به خوبی با استخوان فک فرد سیگاری جوش بخورند همچنان خطر تحلیل استخوان به علت سیگار کشیدن و در نتیجه افتادن ایمپلنت دندان یا لق شدن آن در افراد سیگاری بیشتر است. تجربه نشان داده افراد سیگاری نمی‌توانند بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنند و به همین علت تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت های دندانی با علائمی مانند عفونت و التهاب لثه که تا استخوان فک گسترش پیدا می کند موجب افتادن ایمپلنت ها در فاصله کوتاهی پس از کاشت آن ها در استخوان فک افراد سیگاری میشود.

چطور می توان از بروز مشکلات بعد از کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری جلوگیری کرد؟

روش های مختلفی وجود دارد که افراد سیگاری می‌توانند از ایجاد مشکلات جدی برای ایمپلنت های دندان و افتادن آنها جلوگیری کنند. اگر تصمیم گرفته اید ایمپلنت‌دندان بکارید؛ بهترین تصمیم برای شما ترک سیگار است. اما اگر ترک این عادت برای شما مشکل است باید سعی کنید حداقل یک هفته پیش از انجام عمل جراحی و دو هفته بعد از آن از کشیدن سیگار خودداری کنید.

همچنین باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کنید و به طور منظم به دندانپزشک در مراجعه کرده و هر گونه پوسیدگی و عفونت یا مشکلات لثه را به سرعت درمان کنید تا کاشت ایمپلنت با مشکل مواجه نشود. به این منظور می توانید در سایت dentalimplantsclinic.ca اطلاعات جامع تری در این مورد بدست آورید.

آیا افراد سیگاری کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت هستند؟

اگر سیگار می‌کشید کاندید ایده آلی برای انجام ایمپلنت دندانی نیستسد. البته بهتر است پیش از تصمیم گیری با دندان پزشک مشورت کرده و روش های ترک عادت سیگار کشیدن را نیز جویا شوید. هر چند می توان ایمپلنت دندان را حتی زمانی که سیگار می کشید در دهان شما کاشت اما دندانپزشک عوارض و پیامدهای ناشی از کشیدن سیگار روی ایمپلنت های دندان را به تفصیل برای شما شرح خواهد داد.

مهمترین پیامد کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری، بهبود نیافتن زخم آنها پس از انجام عمل جراحی و عارضه ای به نام حفره خشک است. این عارضه مهم ترین دلیل عدم موفقیت کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری است. به همین علت پزشک شما را از کشیدن سیگار منع می کند چون سیگار تهدید جدی برای ایمپلنت دندان است.

چرا دندانپزشکان معمولا از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری خودداری می کنند؟

بسیاری از دندانپزشکان از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری خودداری می کنند و ممکن است در صورتی که سیگاری باشید؛ مجبور شوید به چندین دندانپزشک مراجعه کنید تا یکی از آنها کاشت ایمپلنت را در دهان شما بپذیرد. مشکل اصلی افراد سیگاری، لثه ها و استخوان های آنهاست که به اندازه کافی قدرت و استحکام ندارد که بتواند پایه ایمپلنت را در خود نگه دارد.

هر چند پیوند استخوان می تواند برای افزایش استحکام و کمک به رشد استخوان مفید باشد اما عمل پیوند استخوان در افراد سیگاری نیز با مشکل جدی کند بودن روند بهبود پس از جراحی مواجه است. سیگار کشیدن موجب می‌شود رشد استخوان در ناحیه ای که پیوند انجام شده به اندازه کافی نباشد و در نتیجه فرآیند خوب شدن و بهبود یافتن با مشکل مواجه شود. در این شرایط هیچ دندانپزشکی نمی تواند پایه ایمپلنت را در استخوان فک فرد سیگاری بکارد.

تاثیر سیگار کشیدن بر روی طول عمر ایمپلنت دندان

برای موفقیت ایمپلنت، باید عوامل متعددی از یک جراحی خوب گرفته تا یک پروتز خوب و نگهداری مناسب آن ادغام شوند. کارآزمایی‌های بالینی میزان موفقیت دائمی بالایی را برای ایمپلنت‌های دندانی درونی در بیماران کاملاً بی‌دندان نشان می‌دهند. شکست‌ این روش درمانی با نرخ پایینی اتفاق می‌افتند، اما معمولاً در افرادی که دارای عوامل خطر هستند، خوشه‌بندی می‌شوند. (عامل خطر هر چیزی است که شانس یا احتمال شکست را افزایش دهد.)

گزارش‌شده برای موفقیت و شکست ایمپلنت عموماً به عوامل مرتبط با بیمار (به عنوان مثال وضعیت سلامت عمومی بیمار، عادات سیگار کشیدن، کمیت و کیفیت استخوان، حفظ بهداشت دهان)، ویژگی‌های ایمپلنت مانند ابعاد، پوشش، و بارگذاری، محل کاشت و تجربه پزشک تقسیم می‌شوند. به طور کلی، عوامل مرتبط با بیمار در تعیین احتمال شکست ایمپلنت بسیار مهمتر از عوامل مرتبط با ایمپلنت هستند.

کارآزمایی‌های بالینی ایمپلنت‌های دندان به طور مداوم سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل خطر اولیه بیمار محور برای از دست دادن ایمپلنت ارزیابی می‌کنند. مطالعات مختلف میزان شکست ایمپلنت ها را در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری گزارش می دهند که بین ۶.۵٪ تا ۲۰٪ متغیر است و مکانیسم آنها ممکن است از طریق مسیرهای بیولوژیکی موضعی و سیستمیک انجام شود.

اثرات سیگار بر بقا و موفقیت ایمپلنت در مناطقی که استخوان ترابکولار با کیفیت پایینی دارند، بارزتر است. در افراد سیگاری، ایمپلنت‌های فک بالا در مقایسه با ایمپلنت‌های فک پایین، میزان شکست بیشتری دارند. انقباض عروق ناشی از جذب موضعی نیکوتین در جریان خون عامل مهمی برای شکست ایمپلنت در برخی مطالعات است. این امر می‌تواند نرخ نارسایی در فک پایین را در میان سیگاری‌ها توضیح دهد، زیرا این ناحیه توسط زبان پوشانده شده و از این رو در برابر تأثیر موضعی دود تنباکو محافظت می‌شود.

یک مطالعه در مورد پروتز مبتنی بر ایمپلنت فک پایین منتشر شده و به شکست بیشتر ایمپلنت در افراد سیگاری (۳۰ تا ۴۰ نخ سیگار در روز) اشاره کرد.

در مطالعه ای بر روی بیمارانی که بیش از ۲۰۰۰ ایمپلنت انجام داده بودند، پس از عمل جراحی مرحله دوم به طور قابل توجهی در افراد سیگاری شکست خوردند. تأثیر تنباکو بر بهبودی پس از کاشت ایمپلنت با تأثیر پس از کشیدن دندان متفاوت است، زیرا زخم های ایمپلنت بسته شده بودند و تطابق دقیق ایمپلنت با بافت استخوانی اجازه نمی داد که میزان مداخله در بهبودی توسط دستگاه منقبض کننده عروق باشد.

این نتایج نشان می‌دهد که افزایش شکست ایمپلنت در افراد سیگاری نتیجه بهبود ضعیف یا یکپارچگی استخوانی نیست، بلکه به دلیل قرار گرفتن بافت‌های اطراف ایمپلنت در معرض دود تنباکو است.

افزایش فعالیت آرژیناز در افراد سیگاری با ایمپلنت دندان در مقایسه با افراد غیر سیگاری با ایمپلنت دندان بسیار تعجب آور است. گفته شده است که افزایش فعالیت آرژیناز ممکن است منجر به تولید کمتر اکسید نیتریک شود که در نتیجه حساسیت به عفونت باکتریایی و شکست ایمپلنت را در افراد سیگاری افزایش می دهد.

سیگار کشیدن نیز تأثیر زیادی بر میزان عوارض ایمپلنت دارد. پس از انجام ایمپلنت دندان باعث از دست دادن استخوان حاشیه ای به میزان قابل توجهی می شود.

از دست دادن استخوان حاشیه ای اطراف ایمپلنت در افراد سیگاری در فک بالا بارزتر است. از دست دادن استخوان حاشیه ای بیشتر در افراد سیگاری مشاهده شد. بیمارانی که سیگار می کشیدند و بهداشت نامناسب دهان و دندان داشتند، پس از ۱۰ سال حدود سه برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری از دست دادن دندان را تجربه کردند.

سیگار کشیدن ممکن است تا حدی بر موفقیت از طریق تغییرات در سطوح تحلیل استخوان تأثیر بدی بگذارد.

پیشنهاد می شود که بیمار باید حداقل ۱ هفته قبل از عمل سیگار کشیدن را متوقف کند تا سطوح افزایش یافته چسبندگی پلاکت ها و ویسکوزیته خون و همچنین اثرات کوتاه مدت مرتبط با نیکوتین معکوس شود. بیمار باید حداقل تا ۲ ماه پس از کاشت ایمپلنت از مصرف دخانیات خودداری کند، تا این زمان ترمیم استخوان به مرحله استئوبلاست پیشرفت کرده و استئواینتگراسیون اولیه ایجاد شود.

پیشنهاد شده است که اثرات مضر ممکن است با ترک سیگار، استفاده از آنتی بیوتیک های قبل از عمل و ایمپلنت های پوشش داده شده با هیدروکسی آپاتیت کاهش یابد.

نکات کلیدی این مقاله را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

استعمال دخانیات اثرات نامطلوبی بر سلامت عمومی و همچنین سلامت دهان و دندان فرد دارد و در نتیجه تمام اقدامات درمانی انجام شده در دهان از جمله کاشت ایمپلنت تأثیر منفی می گذارد.

  1. میزان شکست ایمپلنت در افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری بیشتر است و با مصرف دخانیات نسبتی مستقیم دارد.
  2. در افراد سیگاری، شکست ایمپلنت در فک بالا بیشتر از فک پایین است و تعداد قابل توجهی از ایمپلنت ها پس از جراحی مرحله دوم شکست می خورند.
  3. در افراد سیگاری، از دست دادن استخوان حاشیه ای و بروز پری ایمپلنتیت پس از کاشت ایمپلنت بیشتر است.
  4. ایمپلنت‌هایی که در سینوس‌های ماگزیلاری پیوند شده افراد سیگاری قرار می‌گیرند، دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری شکست می‌خورند.
  5. برای افزایش بقای ایمپلنت در افراد سیگاری، توصیه می شود این عادت را ۱ هفته قبل و تا ۲ ماه پس از کاشت ایمپلنت قطع کنند.

اگر با ایمپلنت دندان سیگار می کشید چه اتفاقی می افتد؟

ایمپلنت های دندانی با جراحی از طریق یک برش در لثه قرار می گیرند و به استخوان فک پیچ می شوند. به دلیل این برش ها، پس از جراحی ایمپلنت دندان خطر عفونت وجود دارد. کسانی که در دوران نقاهت به سیگار کشیدن ادامه می دهند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند. سیگار باعث افزایش باکتری های داخل دهان می شود.

سیگار کشیدن چگونه بر پیوند استخوان دندان تاثیر می گذارد؟

اگر استخوان یا لثه‌های شما پوسیده شده یا در شرایط بدی قرار دارند، پیوند استخوان گزینه‌ای مناسب است. با این حال، برخی از تلاش‌ها برای پیوند استخوان برای کسانی که سیگار می‌کشند بی‌اثر بوده است. نکته اصلی این است که سیگار باعث کاهش سرعت رشد استخوان در کل بدن، از جمله ناحیه دهان یا صورت می شود.

آیا سیگار کشیدن منع مصرف ایمپلنت دندان است؟

سیگار نباید منع مطلق در باشد. با این حال، بیماران باید مطلع شوند که اگر در مرحله بهبود اولیه پس از کاشت ایمپلنت سیگار می کشند یا اگر سابقه مصرف سیگار قابل توجهی داشته باشند، در معرض خطر قابل توجهی از شکست ایمپلنت هستند.

چه مدت پس از کاشت ایمپلنت دندان می توانم سیگار بکشم؟

مدت زمانی که طول می کشد تا بتوانید بعد از جراحی ایمپلنت سیگار بکشید متفاوت است، اما به طور کلی توصیه می شود دو تا سه ماه منتظر بمانید . در چند روز اول پس از جراحی، بدن شما لخته های خونی تولید می کند که از ورود غذا و باکتری به محل جلوگیری می کند.

اگر قبل از جراحی دهان سیگار بکشید چه اتفاقی می افتد؟

کشیدن سیگار، سیگار برگ و قلیان می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. آخرین کاری که باید قبل از جراحی ایمپلنت دندان انجام دهید این است که آسیب پذیری خود را در برابر عفونت و عوارض کاهش دهید، بنابراین بهتر است از قبل سیگار نکشید.

علائم شکست ایمپلنت دندان چیست؟

  1. مشکل در جویدن
  2. التهاب لثه
  3. تحلیل لثه
  4. افزایش تورم
  5. لق شدن ایمپلنت یا دندان جایگزین شده
  6. درد یا ناراحتی شدید

میزان شکست ایمپلنت دندان چقدر است؟

مطالعات نشان داده اند که بین ۵ تا ۱۰ درصد ایمپلنت های دندانی با شکست مواجه می شوند. از طرف دیگر، این بدان معنی است که بین ۹۰٪ تا ۹۵٪ درصد موفقیت وجود دارد که از نظر روش های دندانپزشکی و پزشکی شانس بسیار خوبی است.

آیا نیکوتین بر جراحی دهان تأثیر می گذارد؟

خطرات مرتبط با بیهوشی را افزایش می دهد و می تواند منجر به عوارض دیگری برای بیماران جراحی شود. میزان اکسیژن دریافتی اندام ها و بافت های حیاتی ما را کاهش می دهد. این باعث می شود روند بهبودی و خود جراحی خطرناک تر شود.

خروج از نسخه موبایل