نماد سایت ماه نیوز

نحوه گرفتن پناهندگی در ترکیه

عناوین اصلی خبر پنهان

ثبت نام و روش تعيين وضعیت پناهندگی كميسارياى عالى سازمان ملل متحد در امور پناهندگان

از تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۸ ثبت نام و تعیین وضعیت پناهندگی در کشور ترکیه توسط  کمیساریای عالی سازمان ملل متحد پناهندگان به پایان رسید.

اداره کل مدیریت مهاجرت (DGMM) به عنوان یک نهاد ملی و با برخورداری از قوانین حمایت بین المللی از اتباع خارجی، مسئولیت ثبت نام و بررسی پرونده های تحت حمایت بین المللی را بر عهده خواهد داشت. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در طی مدت شکل گیری این روند، اداره مهاجرت را درتمام مراحل ثبت نام متقاضیان برای حمایت بین المللی و روند مراجعه ایشان، پشتیبانی خواهد کرد.

ازتاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) ثبت نام و ارجاع اتباع خارجی به منظور بهره مندی از حمایت بین المللی و همچنین تعیین وضعیت پناهندگی در کشور ترکیه را متوقف ساخت.

بر اساس قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی، اتباع خارجی که مایل به درخواست حمایت بین المللی در ترکیه هستند، می بایست پس از ورود به کشور ترکیه به ادارات مدیریت مهاجرت استان (PDMM) در استان ها و شهرهای این کشور مراجعه نمایند. ادارات مهاجرت استان ها  ثبت نام و بررسی درخواست های حمایت بین المللی ارائه شده توسط افراد را بعهده گرفته و انجام خواهد داد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد فعالیت های حمایتی خود، از جمله ارائه ی خدمات مشاوره به پناهندگان و پناهجویان را در ترکیه ادامه خواهد داد. در صورتی که نیازمند خدمات حمایتی هستید و یا نیاز به مشاوره در مورد روند پناهجویی، حقوق و تعهدات خود در ترکیه را دارید، می توانید به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و یا سازمان های همیار آن مراجعه فرمایید. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با متقاضیان حمایت بین المللی در تماس بوده و پس از کسب رضایت از فرد متقاضی، به اطلاعات ارائه شده توسط فرد متقاضی به اداره مهاجرت استان دسترسی خواهد داشت.

در این زمینه، اگر اخیرا وارد کشور ترکیه شده اید و تا به حال توسط اداره مهاجرت ثبت نام نکرده اید:

شرایط پناهندگی در ترکیه

گاهی پناهندگی آخرین راه حل برای بسیاری از افراد خارجی است و ترکیه یکی از در دسترس ترین گزینه هاست پس آشنایی با شرایط پناهندگی در ترکیه ضروری است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد وظیفه ارائه فعالیت‌ های حمایتی از قبیل ارائه مشاوره به پناهندگان را به عهده دارد.

در صورتی که نیاز به خدمات حمایتی یا مشاوره در مورد روند و شرایط پناهندگی در ترکیه و سایر حقوق و تعهدات خود در ترکیه و شرایط شهروندی ترکیه داشته باشید. این امکان برای شما وجود دارد که به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و شرکای اجرایی آن مراجعه نمایید.

این کمیساریا با پناهجویان در تماس می ‌باشد. پس اخذ رضایتنامه از پناهجویان، می ‌تواند به اطلاعات ارائه شده توسط ایشان دسترسی داشته باشد. موسسه حقوقی ما سعادت ضمن ارائه توضیحات در خصوص این موضوع یعنی شرایط پناهندگی در ترکیه شما را اکیدا از پناهندگی در ترکیه و یا هر کشور دیگری بر حذر می دارد. به راه های قانونی دعوت می کند. در این زمینه، نکات قابل توجهی وجود دارد که در ذیل به بررسی آن ها می پردازیم.

حقوقی پناهندگی در ترکیه

این کشور یکی از امضاء کنندگان اصلی کنوانسیون پناهندگان 1951 بود. با این وجود ترکیه کنوانسیون را با “محدودیت جغرافیایی” تصویب کرد. برای افرادی که خارج از این منطقه هستند. ممکن است ترکیه به اندازه ییکی از وضعیت های موقت (وضعیت پناهندگی مشروط، اجازه اقامت بشردوستانه یا حفاظت موقت) محدود شود.

به نوبه خود، افراد واجد شرایط برای حمایت بین المللی می توانند توانایی اقامت در ترکیه را داشته باشند و مجبور به بازگشت به کشور خود نباشند. اما در نهایت باید راه حل دراز مدت را در خارج از ترکیه پیدا کنند. آنها توانایی ادغام در جامعه ترکیه ندارند.

درباره پناهندگی در ترکیه

 پناه ‌جویانی که قبلا به وسیله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ثبت نام نموده و به شهر اقماری مرجوع گشته ‌اند. در نامه ارجاعی صادره به وسیله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آمده است که برای درخواست پناهندگی و حمایت‌ بین ‌المللی باید به اداره مدیریت مهاجرت استان مراجعه شود.

فعالیت ‌های حمایتی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و شرکای آن از قبیل ارائه خدمات مربوط به مشاوره به پناهندگان و پناهجویان در کشور ترکیه ادامه خواهد یافت. این کمیساریا با پناهجویان در تماس خواهد بود. بعد از جلب رضایت از آنان، به اطلاعات ارائه شده از سوی ایشان دسترسی می ‌یابد. درباره مهاجرت به ترکیه از طریق لینک مذکور اطلاعات جامعی را کسب نمائید.

از این رو میانگین مهاجرینی که از طریق مختلف به این کشور مهاجرت نموده اند، نمودار زیر را بررسی بفرمائید:

انواع روش مهاجرت غیر قانونی در ترکیه

ترکیه پناهندگی را به 2 روش سیاسی و اقتصادی می پذیرد. تعریف هر کدام از این موارد عبارتند از:

جهت مهاجرت قانونی به این کشور یکی از روش ها روش تحصیلی است. از این رو مقاله تحصیل در ترکیه را مطالعه بفرمائید.

سیاست های مهم پناهندگی در ترکیه

متقاضی تعهد می کند تا اطلاعات هویت را به درستی گزارش کند. متقاضی باید در هنگام ثبت نام مدارک شناسایی و اسناد مسافرتی را در اختیار مقامات صالح قرار دهد. اگر چنین اسناد در دسترس باشد. برای این منظور، ممکن است یک جستجو از متقاضی و اموال او انجام شود. اگر در زمان ثبت نام مستندات مربوط به هویت متقاضی وجود نداشته باشد، تعیین هویت براساس اطلاعات حاصل از مقایسه اطلاعات شخصی و از تحقیقات صورت می گیرد.

در زمان ثبت نام، مقامات نیز اطلاعاتی در مورد دلایل متقاضیان برای ترک کشور مبدا محل اقامت دائمی سابق را دریافت می کنند. متقاضیان از زمان و مکان مصاحبه برای تعیین موقعیت خود مطلع می شوند. اگر یک متقاضی تهدیدی برای بهداشت عمومی ارزیابی شود، تحت بررسی غربالگری قرار خواهد گرفت. جهت‌ اطلاع از شرایط و هزینه زندگی در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

ثبت نام و شروط پناهجویی در ترکیه

پناهجویانی که اخیرا به این کشور آمده ولی هنوز در اداره مهاجرت استانی یا PDMM ثبت نام ننموده ‌اند. از این رو بایستی پس از ورود به ترکیه به اداره مهاجرت استانی رفته و ثبت ‌نام نمایند. جهت انجام ثبت نام در اداره مهاجرت و استفاده از حمایت بین ‌المللی از سوی ادارة مدیریت مهاجرت استان یا PDMM، احتیاجی به داشتن معرفی‌ نامه از سازمان ملل یا UNHCR آنکارا نیست.

لذا کفایت می‌کند که برای ثبت‌ نام به اولین دفتر اداره مدیریت مهاجرت استان یا PDMM مراجعه نمایید. هر متقاضی قادر است درخواست خود مبنی بر پناهندگی در ترکیه را در تمامی 81 استان ترکیه به مراجعه ذیربط ارائه نماید. جهت کسب اقامت در ترکیه مقاله مذکور را مطالعه بفرمائید.

اقامت دائم ترکیه از طریق پناهندگی

با توجه به این که اقامت دائمی در بعضی از شهرهای ترکیه غیرمجاز می‌ باشد. لذا اگر متقاضی درخواست خود را در یکی از استان‌های غیر مجاز ارائه نماید. پرونده وی به یکی از استان ‌هایی که در آنجا اقامت بلند مدت امکان ‌پذیر می ‌باشد ارجاع خواهد شد. لازم به ذکر است که کلیه دفاتر حمایتی اداره مهاجرت کشور ترکیه در قبال نیازهای حمایتی پناهجویان و آسیب‌های احتمالی مسئولیت دارند. جهت اطلاع از شرایط کار و زندگی در ترکیه مقاله مشخص شده را از سایت مرجع ما مطالعه بفرمائید.

بنابراین چنانچه متقاضی نیازهای خاصی دارد باید فرد مصاحبه‌ کننده در اداره مدیریت مهاجرت استان را به طور کامل مطلع سازد. سپس در طی ارزیابی که اداره مذکور در رابطه با پرونده متقاضی انجام می ‌دهد. خواسته متقاضی بر حسب نیازهای اولویت‌بندی خواهد گردید. گفتنی است که همچون گذشته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و شرکای اجرایی آن سازمان در این کشور به ارائه خدمات حمایتی به پناهجویان از جمله مشاوره به متقاضیان پناهندگی ادامه خواهد داد.

در صورتی که به خدمات حمایتی یا مشاوره نیاز دارید این امکان برای شما وجود دارد که به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان‌ های اجرایی آن مراجعه نمایید. این کمیساریا با پناهجویان در تماس خواهد بود. بعد از جلب رضایت از آنان، به اطلاعات ارائه شده از سوی ایشان دسترسی می ‌یابد.

مراحل مصاحبه تعیین وضعیت پناهندگی نزد UNHCR ترکیه

مصاحبه مذکور که به وسیله کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان انجام می‌گیرد. براساس دریافت اطلاعات متقاضی و بررسی آنها می ‌باشد. هدف آن نیز این می ‌باشد که آیا افراد دارای شرایط دریافت پناهندگی هستند یا خیر و یا به قرار دیگر آیا وضعیت ایشان با ملاک ‌های مندرج در اساسنامه 1950 سازمان ملل و ماده «الف» عنوان پناهندگی همخوانی دارد یا خیر.

در کشور ترکیه مصاحبه مربوط به تعیین پناهندگی به وسیله کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بر طبق اختیارات و تعهدات تبیین شده و با هماهنگی و به موازات مراحلی که به وسیله دولت ترکیه تبیین شده، اجرا می‌شود. جهت اطلاع از شرایط کار در سایر کشورها مقاله کار در پرتغال را مطالعه بفرمائید.

سوال اول در شرایط پناهندگی در ترکیه

دلیل لزوم انجام محاسبه برای تعیین وضعیت پناهندگی به وسیله کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان چه می‌باشد؟ مشخص شدن وضعیت مربوط به پناهندگی متقاضیانی که مشمول تعریف پناهندگی می‌شوند. یکی از آیتم‌ های اصلی روش حمایتی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان است.

این کمیساریا برای انجام کمک و حمایت خود با کاراترین و بهترین شیوه‌ها با کسانی که مشمول تعریف پناهندگی می‌ باشند. مصاحبه‌ های تعیین وضعیت پناهجویی را انجام می ‌دهد. این پروسه در واقع یک راه‌حل دائم نیز برای برطرف شدن مشکل آنان فراهم می‌نماید. به عبارتی منظورمان را به طور واضح‌ تر این گونه بیان می ‌کنیم:

سوال دوم در شرایط پناهندگی در ترکیه

مقصود از مصاحبه تعیین وضعیت پناهندگی با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان چه می‌ باشد؟ وضعیت پناهجویی افراد توسط مصاحبه ‌های فردی مشخص می ‌گردد. این مصاحبه‌ها با کمیساریای مذکور روشی است که در آن پناهجویان قادر خواهند بود ادعاهای خود را با جزئیات به اثبات برسانند.

دلایل شخصی خود را در مورد ترک کشور خود و واهمه آنها در صورت بازگشت به کشور مبدأ خود چه می ‌باشد. این اطلاعات به کمیساریای مذکور یاری می ‌دهد تا بهتر بتواند در مورد ادعای متقاضیان تصمیم بگیرد. مصاحبه توسط یک افسر ارزیاب نیز انجام می ‌گیرد. او از پناهجویان سؤالاتی در رابطه با دلایلی که باعث ترک کشور شده است می ‌پرسد تا بتواند به نتایج بهتری برسد.

سوال سوم در شرایط پناهندگی در ترکیه

مصاحبه مربوط به تعیین وضعیت پناهندگی چگونه انجام می‌ پذیرد؟ این مصاحبه جداگانه و به صورت فردی با پناهندگان یعنی متقاضی اصلی و فرد اعضاء بزرگسال خانواده و وابستگان در یک پرونده انجام می‌ شود. این مصاحبه توسط یک مترجم که به وسیله پناهجو انتخاب شده است. با زبان که مورد ترجیح پناهجو می‌ باشد انجام می ‌شود. از پناهجو در مورد واضح بودن ترجمه سؤال می ‌شود.

پناهجو این امکان را دارد که جنسیت مصاحبه ‌کننده را انتخاب نماید. لازم به ذکر است که محتوای مصاحبه، جزئیات آن و کلیه سوالاتی که به وسیله افسر ارزیاب پرسیده می‌ شود. پاسخ‌هایی که به وسیله پناهجو داده می ‌شود. به وسیله افسر ارزیاب در رایانه درج می ‌گردد. همچنین رضایت پناهجو به صورت صوتی ضبط می ‌گردد. جهت تحصیل پزشکی در ترکیه مقاله مذکور در اختیار شما قرار گرفته است.

مصاحبه تعیین وضعیت پناهندگی در ترکیه

لازم به ذکر است که کلیه مصاحبه مربوط به تعیین وضعیت پناهندگی به صورت محرمانه خواهد بود. در آغاز مصاحبه با پناهجو مشاوره‌ های لازم انجام می ‌گیرد. مطلب دیگری که توسط افسر ارزیاب از پناهجو خواسته خواهد شد. این است که به منظور آسان‌ سازی امر تصمیم گیری در ارتباط با پرونده نهایت همکاری را به عمل آورد. صرفا حقایق را بیان نماید. ضمنا به پناهجو گوشزد می ‌شود که مصاحبه فوق و روند تصمیم ‌گیری در مورد آن به صورت رایگان می ‌باشد. همچنین می ‌تواند در هر صورت بروز هر گونه تخلف، این مطلب را گزارش نماید.

همراهی پناهجویان توسط نماینده حقوقی

اگر پناهجویان درخواست ‌هایی مبنی بر همراهی شدن به وسیله نماینده حقوقی یا شخص ثالث در مصاحبه ارائه نمایند، کمیساریای عالی این درخواست‌ها را بررسی نموده تا در زمان مصاحبه با حضور نماینده قانونی پناهجو و یا شخص ثالثی که نوع مشارکت و عملکرد آنها به وسیله کمیساریای عالی سازمان ملل مطابق با قوانین استاندارد جاری سازمانی باشد مد نظر قرار داده شود.

لازم به ذکر است که امضاء پناهجو برای اختیار دادن به این شخص یا نماینده لازم است. کمیساریای عالی در این راستا فرمی تهیه نموده است. نماینده‌ای که به وسیله متقاضی تعیین شده و صاحب صلاحیت بوده است. از طرف کمیساریای عالی به رسمیت شناخته شده قادر خواهد بود. مدارک، عرض حال و درخواست‌ها را از جانب پناهجو ارائه نماید. کمیساریای عالی آنها را مورد توجه قرار می‌دهد. به عنوان الزامات پیگیری می‌نماید.

مراحل مصاحبه تعیین وضعیت پناهندگی

دادن مشاوره در مورد حقوقی که قبلا ذکر شده، وظایفی که به پناهجو محول شده و مراحل مربوط به مصاحبه می ‌باشد. از پناهجو خواسته می ‌شود که اطلاعات اولیه ‌‌ای که در فرم ثبت ‌نام نوشته شده و مربوط به او می ‌باشد را تأیید نماید. ضمنا هر گونه مدارک شناسایی یا مدارک مربوط به سفر یا مدارک دیگر را که تمایل به نشان دادن آنها دارد را ارائه نماید.

در ادامه از پناهجو سوالاتی در رابطه با الزاماتی که پناهجو براساس قوانین ملی ترکیه تعهد به انجام آنها دارد. از این رو توسط افسر ارزیاب پرسیده می‌شود. سپس دلایل ترک کشور توسط پناهجو، توسط افسر ارزیاب پرسیده می‌شود. سؤالات دیگری نیز پرسیده می‌شود که به قرار ذیل می‌ باشد:

شرایط مرحله پایانی پناهندگی ترکیه

در پایان از پناهجو پرسش ‌هایی در رابطه با شفاف ‌سازی یا تأیید اطلاعاتی که در طی مصاحبه بیان نموده انجام می‌ شود. افسر ارزیاب از پناهجو سوال می‌ نماید که آیا تمایلی به تکمیل آنچه که قبلا گفته دارد یا خیر. همچنین اگر سؤالی یا ابهامی برای او باقی مانده است مطرح نماید.

متقاضیان می ‌توانند برای به روز رسانی کردن اطلاعات تماس خود به درگاه اینترنتی results.unhcr.org مراجعه نمایند.

وضعیت پناهجویان ایرانی در کشور ترکیه

با توجه به وجود مرز مشترک بین کشور ایران و کشور ترکیه بیشتر پناهجویان ایرانی کشور ترکیه را برای پناهندگی انتخاب می کنند. بسیاری از پناهجویان ایرانی کشور ترکیه را به عنوان مقصدی موقت برای رسیدن به کشورهای آمریکایی و کشورهای اروپایی انتخاب می کنند.

متقاضیانی که قصد پناهندگی در ترکیه را دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که مشکلات زیادی در این راه وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی عدم وجود مکان مناسبی برای اسکان پناهجویان می باشد. در سال 2016 حدودا 30000 متقاضی ایرانی وارد کشور ترکیه شده اند. بیشتر این افراد به دلایل مختلفی مانند: اختلافات سیاسی و اختلافات مذهبی وارد این کشور شده اند. جهت اطلاع از شرایط تحصیل در این کشور مقاله ویزای تحصیلی ترکیه را مطالعه بفرمائید.

بررسی شرایط درخواست پناهندگی ترکیه

متقاضیان به هیچ عنوان مبلغی بابت مصاحبه تعیین وضعیت پناهندگی و سایر خدمات پرداخت نمی ‌نمایند. در صورتی که بابت خدمات ارائه شده از متقاضی وجهی درخواست شد. این که متقاضی در این رابطه مشکوک شد می ‌تواند در اسرع وقت به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اطلاع ‌رسانی نماید.

در مقاله ای که از نظر گذراندید به ارائه توضیحاتی در خصوص شرایط پناهندگی در ترکیه پرداختیم که امید است برای شما عزیزان مفید بوده باشد. شما می توانید موضوعات مشابه شرایط پناهندگی در ترکیه را نیز در سایت ما پیدا کنید. هر چند پیشنهاد ما به شما اقدام از طریق روش های قانونی می باشد.

لازم به ذکر است موسسه حقوقی ما هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی ندارد. هیچ توضیحی نیز درخصوص این موضوع یعنی شرایط پناهندگی در ترکیه ارائه نخواهد داد. اما می تواند شما را در مسیر مهاجرت به سایر کشورها مانند مهاجرت به لیتوانی به صورت قانونی یاری کند.

شرایط اقامت در ترکیه به عنوان پناهنده و نحوه ارزیابی پرونده

در این نوشته به بحث و گفتگو پیرامون حق مراجعه افراد برای دریافت حفاظت بین المللی (کسب عنوان پناهنده یا پناهدهمشروط)، انصراف از این درخواست و نحوه ارزیابی پرونده درخواست پناهندگی خواهیم پرداخت.

مراجعه برای دریافت حفاظت بین المللی (کسب عنوان پناهنده یا پناهنده مشروط)

برای دریافت حفاظت بین المللی می توانید به هنگام ورود به ترکیه در دروازه های مرزی و یا در استان محل اقامت خود به شعبه استانی ادره کل مهاجرت مراجعه کنید. این مراجعه به صورت حضوری انجام می گیرد و به عنوان یک قانون کلی، افراد باید شخصا مراجعه کرده و درخواست خود را ارائه کنند.

اما اگر دلایل همه اعضای یک خانواده در درخواست حفاظت بین المللی مشابه باشد، سرپرست خانواده می تواند از طرف اعضای خانواده مراجعه کرده و تقاضای کلیه افراد خانواده را ارائه کند. در مورد آن دسته از اعضای خانواده که بالای 18 سال سن دارند، سرپرست خانواده باید رضایت نامه عضو مربوطه را نیز همراه داشته باشد.

در حین ثبت درخواست شما در برنامه حفاظت بین المللی، به شما یک ورقه ثبت درخواست حفاظت بین المللی داده می شود که شامل اطلاعات هویتی، شماره هویت خارجی که با رقم 99 شروع می شود و استان محل سکونت شما می باشد. این ورقه ثبت که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد، این امکان را به شما می دهد که بدون نیاز به مجوز دیگر بتوانید در ترکیه اقامت کنید.

این ورقه ثبت نام 30 روز اعتبار دارد و در صورت لزوم می تواند مجددا برای 30 روز دیگر تمدید شود. در صورت پایان اعتبار ورقه ثبت نام، متقاضی باید به اداره کل مهاجرت استان مراجعه کرده و آن را تمدید کند.

پس از ارانه درخواست خود مبنی بر تقاضای حمایت بین المللی، توسط اداره کل مهاجرت استان تاریخی برای انجام مصاحبه با شما تعیین می شود. ادره کل مهاجرت در صورت لزوم می تواند با شما مصاحبه های دیگری نیز انجام دهد. پس از انجام مصاحبه، روند ارزیابی پرونده شما آغاز می شود. کارت شناسایی متقاضی حفاظت بین المللی در روز مصاحبه به شما داده می شود.

این کارت شناسایی نشان می دهد که شما برای دریافت حفاظت بین المللی درخواست داده اید. این کارت در واقع مجوز حق اقامت شما در ترکیه است و در قبال ارائه آن هیچگونه هزینه ای دریافت نمی شود. این کارت شناسایی 30 روز اعتبار دارد و در صورت لزوم می تواند مجددا برای 30 روز دیگر تمدید شود.

انصراف از دریافت حفاظت بین المللی

می توانید با مراجعه به اداره کل مهاجرت استان از تقاضای خود برای دریافت حفاظت بین المللی انصراف دهید. همچنین عدم انجام تعهدات و تخلف از قوانین تعریف شده نیز به معنی انصراف از درخواست حفاظت بین المللی می باشد. شما می توانید به دلایلی مانند بازگشت به کشور خود و یا اظهار تمایل برای رفتن به یک کشور دیگر، درخواست خود را پس بگیرید.

با مراجعه به اداره کل مهاجرت استان می توانید درخواست انصراف خود را بصورت کتبی ارائه کنید. با ارائه این درخواست و یا در پی تصمیم این ادراه مبنی بر انصراف شما به دلیل انجام و یا عدم انجام امری از سوی شما، مراحل ارزیابی پرونده شما متوقف می شود.

کدام اعمال و رفتار به معنای انصراف از درخواست حفاظت بین المللی است:

– عدم حضور در تاریخ و محل تعیین شده برای انجام مصاحبه به شکل سه بار پیاپی و بدون هیچ عذر موجه،

– فرار از محل بازداشت اداری،

– عدم حضور در محل تعیین شده برای امضای دفتر مخصوص پناهندگان یا پناهندگان مشروط به شکل سه بار پیاپی و بدون هیچ عذر موجه،

– عدم حضور در شهری که برای اقامت شما تعیین شده و یا خروج از آن بدون اجازه،

– اعتراض و عدم پاسخگویی به سوالات هویتی،

– عدم انجام تعهدات خود به هنگام ثبت نام و انجام مصاحبه.

به هنگام مراجعه برای ثبت نام و ارائه درخواست برای دریافت حفاظت بین المللی، موظف به ارائه اطلاعات هویتی خود به شکلی صحیح و ارائه اسنادی می باشید که به اثبات هویت شما کمک می کند. ارائه اطلاعات ناقص یا نادرست ممکن است سبب رد درخواست شما برای دریافت حفاظت بین المللی شود و نیز مانع بهره‌مندی شما از حقوق و خدمات ارائه شده گردد.

در صورت درخواست شما، در مراحل ارائه تقاضا، انجام ثبت نام و نیز مصاحبه، مترجمی در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما خواهید توانست به زبان خود صحبت نمایید. کودکان بی سرپرست، معلولین، سالمندان، زنان باردار، کودکان تنها و بدون همراه بالغ، پدر یا مادر تنها همراه با یک یا تعدادی کودک، افرادی که در معرض شکنجه، تجاوز جنسی یا سایر خشونت های روانی، جسمی یا جنسی قرار گرفته اند، در استفاده از حقوق و خدمات ارائه شده از سوی اداره مهاجرت در اولویت قرار دارند و پرونده این افراد بدون نوبت مورد بررسی قرار می گیرد.

به عنوان متقاضی دریافت حفاظت بین الملل یا کسی که کارت شناسایی وی صادر شده و این عنوان را دریافت کرده، موظف به اقامت در استان یا در مرکز پذیرش و اقامتگاه تعیین شده برای شما هستید. علاوه بر این، از تاریخ تعیین استان محل اقامت برای شما، موظف هستید ظرف 20 روز با مراجعه به اداره کل نفوس استان، خود را معرفی کرده و آدرس محل اقامت خود را ابراز کنید.

اگر بر حسب ضرورت مجبور به مسافرت به شهر یا استان دیگری هستید، فراموش نکنید که باید با مراجعه به اداره کل مهاجرت شهر محل اقامت خود مجوز مسافرت بین شهری بگیرید. به همین ترتیب، اگر می خواهید شهر محل اقامت خود را تغییر دهید باید با مراجعه به اداره کل مهاجرت استان دلایل خود از این امر را همراه با یک درخواست مکتوب ارائه داده و منتظر نتیجه بمانید.

– در صورت حصول تغییرات در وضعیت شغلی باید این امر را ظرف 30 روز به اداره کل مهاجرت اطلاع دهید.

– در صورت حصول تغییرات در میزان درآمد، مالکیت اموال منقول و غیر منقول باید این امر را ظرف 30 روز به اداره کل مهاجرت اطلاع دهید،

– در صورت حصول تغییرات در آدرس محل اقامت، هویت و وضعیت تاهل باید این امر را ظرف 20 روز به اداره کل مهاجرت اطلاع دهید.

ارزیابی پرونده

درخواست شما برای دریافت حفاظت بین المللی ظرف 6 ماه مورد ارزیابی قرار می گیرد. اگر ظرف 6 ماه پرونده شما مورد ارزیابی قرار نگیرد این امر به شما اطلاع داده می شود. پس از ارزیابی پرونده، در صورت پذیرش درخواست شما، یک کارت شناسایی حاوی اطلاعات شخصی، شماره هویت خارجی که با رقم 99 شروع می شود و شهر محل اقامت شما صادر می شود که این امر به معنی پذیرش درخواست دریافت حفاظت بین المللی بوده و نیز حق اقامت در ترکیه را برای شما فراهم می کند.

فراموش نکنید که اگر از کشورهای عضو کمیسیون اروپا باشید، عنوان پناهنده به شما تعلق خواهد گرفت، اما اگر از کشور دیگری باشید، عنوان پناهنده مشروط به شما داده خواهد شد.

– بر اساس قوانین بین المللی، مدت اعتبار کارت شناسایی ارائه شده به افرادی که عنوان پناهنده را دریافت کرده اند، 3 سال می باشد. کارت شناسایی پناهنده مشروط و نیز افراد برخوردار از حمایت ثانویه به مدت 1 سال اعتبار دارد و در صورت لزوم تمدید می شود.

– لطفا توجه داشته باشید که برای بهره مندی از خدمات درمانی، اجتماعی و عمومی که در ترکیه به شما ارائه می شود، کارت شناسایی شما باید اعتبار داشته باشد و زمان اعتبار آن پایان نیافته باشد.

شما می توانید به نتیجه ارزیابی پرونده خود در زمینه دریافت حفاظت بین المللی اعتراض کنید و حتی از نتیجه اعتراض به دادگاهشکایت کنید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت حفاظت بین المللی و روند ارزیابی پرونده هایتان در اداره مهاجرت می توانید به سایت www.goc.gov.tr مراجعه کرده یا با شماره تلفن گویای YİMER 157 تماس بگیرید.

خروج از نسخه موبایل