نماد سایت ماه نیوز

پیگیری کارت کیملیک ترکیه و نحوه دریافت آن چگونه است؟

عناوین اصلی خبر پنهان

کیملیک ترکیه چیست؟

کیملیک در زبان ترکی به معنی هویت می باشد و اصطلاحا به کارت اقامت ترکیه (Residence of Turkey)، گفته می شود. افراد خارجی که درخواست اقامت و زندگی در ترکیه را میدهند اداره مهاجرت پس از قبول مدارک به آن ها کارتی میدهد که کیملیک نامیده میشود. با داشتن این کارت شما مقیم کشور ترکیه محسوب خواهید شد که امتیازاتی برای شما دارد.

برای داشتن اطلاعات کافی در مورد این موضوع به موسسه نیلان ترکیه مراجعه نمایید تا اطلاعات کامل تری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اما لازم است بدانید که شما شهروند ترکیه محسوب نمیشوید و دریافت این کارت هیچ امتیازی برای دریافت پاسپورت ندارد و نکته مهم تر اینکه با این کارت شما اجازه کار در ترکیه را نخواهید داشت و اگر بخواهید در این کشور کار کنید باید اجازه کار دریافت کنید.

اقامت توریستی ترکیه

اولین روش دریافت اقامت ترکیه، اقامت توریستی ترکیه است. ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است که سالانه پذیرای خیل کثیری از افرادی است که با قصد اقامت، تحصیل و یا گردش به این کشور وارد می‌شوند. اما از جمله روش‌هایی که این سال‌ها به‌واسطه آن، تعداد زیادی از هموطنان ما توانسته‌اند به ترکیه مهاجرت کنند، دریافت اقامت توریستی در ترکیه است. این نوع اقامت طبق شرایط و ضوابط خاصی صورت می‌گیرد که ایرانیان فراوانی با فراهم ساختن این‌شرایط و پرداخت هزینه‌های مربوطه، موفق به اخذ اقامت ترکیه شده‌اند.

این افراد با استفاده از روش‌های مختلف و ارائه مدارک لازم، می‌توانند در این کشور اقامت داشته و در صورت تصمیم به ادامه حضور در ترکیه، با رعایت برخی شرایط و انجام مراحل مورد نیاز، می‌توانند مدت اقامت خود در این کشور را تمدید کنند. برای اطلاع دقیق‌تر و کامل‌تر از شرایط اخذ اقامت توریستی در کشور ترکیه، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مدت زمان ویزای توریستی در ترکیه

به‌طورکلی، مدت زمان حضور در کشور ترکیه سه ماهه یا ۹۰ روزه است که برای اقامت در طی این مدت، هموطنان ما نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت. افرادی که قصد اقامت در کشور ترکیه را دارند، می‌توانند به ازای هر ۶ ماه، ۹۰ روز را بدون ویزا، ساکن ترکیه باشند. البته طی این‌مدت، فرد متقاضی نمی‌تواند هیچ‌گونه فعالیت تجاری و تحصیلی داشته باشد.

اما برای اقامت طولانی‌تر در این کشور، راه‌های قانونی ارزان‌تر و بهتری هم وجود دارد که داشتن اجاره‌نامه و یا خرید ملک، از آن جمله محسوب می‌شوند. مدت زمان این نوع اقامت در ترکیه، یک‌ساله است که نیازمند دریافت ویزای اقامت توریستی می‌باشند.

از چه راههایی میتوان اقامت توریستی یکساله اخذ کرد؟

معمولا افرادی که قصد حضور به مدت بیشتر از ۹۰ روز در ترکیه را دارند می‌توانند با برخورداری از شرایط لازم، برای دریافت اقامت یکساله اقدام کنند. همانطور که گفتیم، برای کسب اقامت توریستی در ترکیه که مدت‌زمان آن یک سال است.

روش‌ها و مدارک خاصی وجود دارد که از جانب دولت ترکیه در نظر گرفته‌شده و در صورت وجود دلایلی مانند آنچه در ادامه برخواهیم شمرد، می‌توانند از امکانات قانونی اقامت توریستی در کشور ترکیه بهره‌مند گردند. این دلایل و شرایط لازم برای دریافت اقامت یکساله توریستی از قرار زیر می‌باشد:

پس از اتمام مدت‌زمان یکساله اقامت فرد در خاک ترکیه، با ارائه مدارکی که نشان‌دهنده داشتن شرایط لازم جهت ادامه حضور در این کشور باشد، این امکان وجود دارد که جهت تمدید اقامت خود اقدام‌کرده و همچنان در این‌کشور حضور داشته باشد.

آیا امکان کار از طریق اقامت توریستی ترکیه وجود دارد؟

اگر مدت ۶ ماه از اقامت متقاضی در خاک ترکیه گذشته باشد و این اقامت به‌واسطه خرید یا اجاره ملک بوده‌باشد، می‌توان با اخذ مجوزهای لازم، در این کشور مشغول به کار شد.

در حقیقت دریافت مجوز کار در این کشور، مستلزم برخورداری از کارت اقامت یا کیملیک است.

این مجوز فعالیت در شرایطی به‌فرد داده می‌شود که استخدام او توسط یک کارفرمای ترک، صورت پذیرفته و در طول این مدت، حتمأ بیمه فرد نیز واریز شده باشد.

در این‌صورت می‌توان جهت اخذ اجازه نامه کار در ترکیه، اقدام نمود.

قوانین اقامت توریستی ترکیه به چهصورتی است؟

اقامت توریستی در ترکیه آسان ترین و کم هزینه ترین راه دریافت اقامت در ترکیه می باشد.

اما در سال های اخیر سختگیری در خصوص دریافت این اقامت برای سال اول زیاد شده است.

شما علاوه بر اجاره نامه ، نیازمند نشان دادن گردش حساب بانکی یا همان تمکن نیز می باشید.

و همچنین فرمی را در هنگام تحویل مدارک باید پر کنید که هدف از اقامت شما در ترکیه باید شرح داده شود.

داشتن بستگان نزدیک در ترکیه شانس شما را برای دریافت اقامت از طریق اجاره بالا می برد.

اگر به هر دلیل اقامت شما در ترکیه رد شود، مجبور به ترک خاک ترکیه خواهند بود و پس از اینکه یک‌سال را در خارج از ترکیه سپری نمودند، می‌توانند مجددأ با اجاره‌نامه برای درخواست اقامت توریستی در ترکیه، اقدام کنند.

دقت داشته باشید که برای دریافت اقامت ترکیه، فراهم‌کردن مدارک، موضوع بسیار مهمی است که می‌بایست به‌صورت کامل و صحیح، انجام شود.

اگر قصد تمدید حضور خود در ترکیه را نیز دارید، حتمأ دو ماه قبل از پایان مدت اقامت خود، شروع به گذراندن مراحل و امور مربوط به تمدید کنید.

نحوه اخذ کیملیک کارت ترکیه

توجه کنید که برای اخذ کیملیک ترکیه حتما باید در ترکیه حضور داشته باشید، چرا که برخی از مراحل اداری اخذ کیملیک به حضور شما نیاز دارد و به صورت غیرحضوری نمی‌توان این مراحل را انجام داد. در این قسمت مراحل اخذ کیملیک کارت ترکیه را به صورت گام به گام برای شما شرح خواهیم داد.

برای آشنایی با مزایای کارت کیملیک ترکیه این مطلب را تا انتها مطالعه نماید.

مرحله اول : خرید بیمه درمانی در ترکیه

اولین مرحله برای دریافت کارت کیملیک خرید یکی از بیمه های درمانی ترکیه است، چرا که در هنگام تکمیل فرم درخواست کیملیک (فرم راندوو) باید اطلاعات بیمه درمانی خود را نیز در آن وارد کنید. خرید بیمه درمانی در ترکیه به آسانی امکانپذیر است. درباره هزینه خرید بیمه درمانی در ترکیه در قسمت های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

مرحله دوم : تکمیل فرم درخواست کیملیک یا فرم راندوو

اتباع خارجی حتی اگر یک روز بیشتر از مهلت مقرر در ترکیه اقامت داشته باشند، باید فرم راندوو را تکمیل کنند. بنابراین دومین مرحله برای دریافت کیملیک، تکمیل است. متقاضیان اخذ کارت اقامت ترکیه باید فرم راندوو را به دقت تکمیل کنند و در قسمتی که مربوط به شغل است نباید چیزی بنویسند. چرا که بر طبق قوانین مهاجرتی، کار در ترکیه بدون داشتن مجوز کار در ترکیه (چالیشما ایزین) ممنوع است و اگر در هنگام تکمیل فرم راندوو مشخص شود که بدون مجوز در ترکیه کار کرده‌اید، با درخواست اقامت ترکیه مخالفت خواهد شد. پس از تکمیل کردن فرم درخواست کیملیک، زمان مراجعه تان به اداره مهاجرت ترکیه به شما اطلاع داده خواهد شد.

مرحله سوم : دریافت کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نومرسی

برای باز کردن حساب بانکی و یا انجام هر کار اداری دیگر در ترکیه نیاز به دریافت کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نومرسی دارید. بنابراین برای دریافت کیملیک نیز باید کد مالیاتی دریافت کنید، چرا که در هنگام مراجعه حضوری برای مصاحبه کیملیک کارت به این کد نیاز خواهید داشت.

مرحله چهارم : مهر کردن اجاره نامه توسط دفاتر نوتر ترکیه

اجاره خانه در ترکیه یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت ترکیه است. دفاتر نوتر همان دفاتر ثبت اسناد رسمی در ایران هستند. چنانچه برای دریافت اقامت در ترکیه خانه اجاره کرده‌اید، باید حتما اجاره نامه خود را در دفاتر نوتر ترکیه مهر کنید. به این کار نوتر کردن اسناد و مدارک نیز می‌گویند، بنابراین اگر در جایی شنیدید که باید مدارک یا اجاره نامه خود را نوتر کنید، به این معناست که باید به دفاتر اسناد رسمی (نوتر) ترکیه مراجعه کنید و مدارک یا اجاره نامه شما در این دفاتر مهر شوند.

مرحله پنجم : پرداخت هزینه های اداری کیملیک کارت  

برای دریافت کیملیک کارت باید هزینه های اداری مربوط به آن را پرداخت کرده و رسید دریافت کنید. درباره هزینه های اخذ کیملیک کارت در ادامه مقاله به صورت کامل توضیح خواهیم داد، ولی به صورت کلی هزینه اداری اخذ کارت اقامت ترکیه، شامل پرداخت حق خاک ترکیه و پرداخت هزینه صدور کیملیک کارت می‌شود.

مرحله ششم : شرکت در مصاحبه اقامت ترکیه

پس از تکمیل فرم راندوو ، زمان مراجعه حضوری شما به اداره مهاجرت ترکیه به شما اعلام خواهد شد. شما باید در زمان تعیین شده با مدارک مورد نیاز در اداره مهاجرت ترکیه حاضر شوید و مراحل اداری تشکیل پرونده خود را انجام دهید.

موسسه حامی مهاجر می‌تواند تمام مراحل اخذ کیملیک کارت ترکیه را در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه برای شما انجام دهد. در صورتی که قصد اخذ کیملیک ترکیه در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه را دارید، می‌توانید به وسیله شماره 02148406 با کارشناسان حامی مهاجر تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت کیملیک ترکیه

برای آنکه کارهای اداری اخذ کیملیک ترکیه در سریع ترین زمان انجام شود، بهتر است تمام مدارک لازم برای تمدید کیملیک ترکیه با خود به همراه داشته باشید. در صورتی که پرونده شما ناقص باشد، امکان بروز تاخیر و حتی رد شدن درخواست شما وجود دارد. مهم ترین مدارک برای گرفتن کیملیک ترکیه شامل موارد زیر است :

شرایط جدید اقامت ترکیه

در گذشته برای دریافت کیملیک ترکیه نیاز به طی مراحل اداری بیشتر و ارائه مدارک زیادتری بود. به طور نمونه برای دریافت اقامت ترکیه باید مدارکی همچون گواهی تمکن مالی، گواهی عدم سو پیشینه و حتی مدرک حضانت فرزند ارائه می‎کردید. آماده سازی تمام این مدارک مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی بود؛ اما در شرایط جدید اقامت ترکیه، تمام روندها و مدارک اضافی حذف شده اند و اخذ کیملیک ترکیه در زمان سریع‌تری امکان‌پذیر خواهد بود. به صورت کلی سیاست دولت ترکیه بر این است که شرایط اقامت در این کشور را ساده‌تر کند و همین عامل باعث شده است تا با وضع شرایط جدید اقامت ترکیه، اخذ کیملیک را نسبت به گذشته ساده تر و کم هزینه تر نماید.

 مدارک لازم برای کیملیک ترکیه

جهت اخذ کارت کیملیک ترکیه ابتدا باید مدارک ذکر شده در زیر را جمع آوری کنید. سپس باید مدارک را به زبان ترکی استانبولی ترجمه کرده و به تحویل دهید. در صورت نقص مدارک، به مدت 1 ماه فرصت دارید تا مدارک خود را تکمیل کنید.

مزایای کیملیک ترکیه

شما با اخذ کارت کیملیک ترکیه از مزایای بی شماری برخوردار می شوید. با اخذ این کارت به راحتی میتوانید در این کشور زندگی کنید و به انجام امور و فعالیت های اداری بپردازید. مزایای کیملیک کارت به شرح زیر است:

انواع کارت کیملیک + عکس کیملیک کارت

همانطور که در بالا ذکر کردیم کارت کیملیک به عنوان کارت شهروندی ترکیه نمی باشد و دارندگان این کارت با هویت مشخص در این کشور اقامت دارند. کارت اقامت کیملیک ترکیه در 2 نوع موقت و دائم برای متقاضیان صادر میگردد. در ادامه انواع کارت کیملیک را به طور کامل برای شما عزیزان توضیح داده ایم:

کارت کیملیک موقت

کارت کیملیک موقت با رنگ های مختلف صورتی، زرد و آبی برای متقاضیان صادر می گردد.

  1. کیملیک صورتی: برای اقامت توریستی در ترکیه بوده که با اخذ این کارت تنها برای مدت خاصی می توانید در این کشور اقامت داشته باشید.
  2. کیملیک زرد: برای دانشجویانی که در پذیرش شده اند.
  3. کیملیک آبی: برای متقاضیانی که برای خرید ملک یا اقامت کاری به این کشور مهاجرت کرده اند.

کیملیک دائم

کارت کیملیک دائم همانند کیملیک موقت می باشد و از لحاظ ظاهر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اگر اقامت موقت شما به پایان رسیده و اقامت دائم و را دریافت کرده اید، در این صورت میتوانید نسبت به تغییر کارت کیملیک و اخذ کیملیک دائم اقدام نمایید.

عکس کارت کیملیک ترکیه

سعی داشته با انتشار عکسهای کارت کیملیک اطلاعات و معلومات شما عزیزان در مورد کارت کیملیک افزایش دهد. در قسمت روی کارت، عکس متقاضی، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، شماره سریال 11 رقمی با کد 99، شماره سریال کارت درج شده است. در قسمت پشت کارت موارد دیگری اعم از نوع اقامت، نام شهر ثبت درخواست اقامت، تاریخ صدور کارت، تاریخ انقضا کارت، درج شده است.

نحوه دریافت کیملیک کارت ترکیه

شما از روشهای مختلفی اعم از اجاره یا خرید ملک، و تحصیل میتوانید مجوز اقامت ترکیه را دریافت کنید. اخذ اقامت از طریق اجاره ملک یکی از آسان ترین روشهای اخذ اقامت و کارت اقامت می باشد. اخذ کارت کیملیک به قانونی بودن اجاره نامه شما بستگی دارد. لازم به ذکر است اجاره نامه باید در دفاتر نوتر ثبت گردد تا بدون هیچ مشکلی کارت اقامت برای شما عزیزان صادر گردد.

خلاصه مراحل اخذ کیملیک کارت ترکیه

همانطور که در بخش قبلی نیز گفتیم، بهتر است بدانید جهت اخذ کارت کیملیک باید در این کشور حضور داشته باشید. تمامی مراحل گرفتن کیملیک ترکیه را به صورت گام به گام برای شما عزیزان بیان کرده تا به صورت قانونی و بدون دغدغه موفق به اخذ کارت اقامت ترکیه شوید.

مرحله اول: خرید بیمه درمانی

لازم به ذکر است تمامی متقاضیان که قصد اقامت در این کشور را دارند باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند. خرید بیمه درمانی به راحتی امکان پذیر بوده و شما باید ابتدا نسبت به خرید بیمه اقدام نمایید. هنگام تکمیل فرم درخواست کیملیک (فرم راندوو) باید اطلاعات بیمه خود را وارد کنید.

مرحله دوم: تکمیل فرم درخواست کیملیک و تعیین روز مصاحبه

در مرحله دوم باید به صفحه مربوط به مراجعه کرده و فرم های درخواستی را تکمیل نمایید. لازم به ذکر است باید قسمت شغل را خالی بگذارید زیرا شما مجوز کار ندارید (در این پر کردن قیمت شغل ممکن است درخواست شما ریجکت شود) بعد از تکمیل کردن فرم درخواست کیملیک ترکیه، تاریخ روز مصاحبه به شما اعلام میگردد.

مرحله سوم: دریافت کد مالیاتی

یکی از مهمترین مراحل اخذ کارت کیملیک، دریافت کد مالیاتی (شماره سریال 11 رقمی) می باشد. شما برای افتتاح حساب بانکی یا انجام امور مالی و اداری به کد مالیاتی نیاز دارید. دریافت کد مالیاتی یا ورگی نومرسی برای متقاضیان الزامیست زیرا در روز مصاحبه به این کد احتیاج دارید. با مراجعه به اداره مالیات میتوانید این کد را بدون هیچ هزینه ای دریافت کنید.

مرحله چهارم: نوتر کردن اسناد

دفاتر نوتر همانند دفاتر ثبت اسناد رسمی در ایران بوده؛ در صورت اجاره ملک باید مدارک و اسناد خود را نوتر کنید. (به عبارت دیگر اجاره نامه شما باید توسط دفاتر نوتر مهر شود)

مرحله پنجم: پرداخت هزینه کیملیک کارت

شما در این مرحله باید هزینه های کارت کیملیک را بپردازید سپس رسید پرداخت هزینه ها را به مدارکتان اضافه کنید. هزینه گرفتن کارت کیملیک شامل پرداخت حق خاک، صدور کارت و … می باشد که در ادامه به بررسی هزینه گرفتن کیملیک ترکیه می پردازیم.

مرحله ششم: شرکت در جلسه مصاحبه اقامت

حال در روز مصاحبه با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز به اداره مهاجرت مراجعه کنید. در صورت بررسی و تاییدیه مدارک، از اداره مهاجرت رسید تاییدیه دریافت می کنید. بعد از گذشت 10 الی 90 روز نتیجه نهایی به ایمیلتان ارسال می گردد. در صورت پاسخ مثبت اداره مهاجرت جهت ارسال کارت کیملیک منتظر بمانید.

گم کردن کیملیک کارت و درخواست صدور مجدد

البته به شما پیشنهاد می کنیم که در اداره پلیس بگید مدارکتون دزدیده شده نه این که اونها رو گم کرده اید. زیرا اگه بگید گم کرده اید ممکن است درخواست شما زیاد جدی گرفته نشه.

در تمام مناطق اداره نفوس ترکیه وجود دارد که شما می تونید به آنجا بروید و با ارایه ی کیملیک کارت یا اجاره نامه یا حتی قبض هایی مثل آب و برق و … برگه نفوس خودتون رو بگیرید. این برگه رو به راحتی می تونید تهیه کنید.

یه عکس با خودتون بردارید و به اداره مهاجرت برید به همراه عکس کپی پاسپورت، کپی کیملیک قبلی خودتون و گزارش اداره پلیس به همراه برگه نفوس خودتون رو به همراه داشته باشید. در اداره مهاجرت این مدارک رو باید به مسئول مربوطه تحویل بدید و درخواست صدور کیملیک المثنی رو بکنید. هزینه 80 دلار آمریکا و 72 لیر به همراهتون داشته باشید که برای صدور کارت باید پرداخت کنید.

خروج از نسخه موبایل