فکر میکنید کاربران اینترنت چگونه صفحات و وبسایتهای مورد نظر خود را پیدا میکنند؟ پیام تبلیغاتی؟ بیلبرد؟ پخش تراکت؟ تبلیغات رسانهای؟
بیش از ۹۰درصد کاربران اینترنت با موتور جستجو وب سایتهای مورد نظر خود را پیدا میکنند. این آمار نشان می دهد که سایر روشهای تبلیغاتی حداکثر میتوانند ۱۰درصد کاربران اینترنت را شامل شوند.
شما به دو روش کلی میتوانید در موتورهای جستجو جایگاه بهتری داشته باشید. روش اول بهینهسازی وبسایت بر اساس استانداردهای موتور جستجو است که آن را با نام SEO میشناسیم و توسط برترین شرکت های بازاریابی اینترنتی انجام می شود. روش دوم نوعی تبلیغات است و باید هزینهای را به گوگل یا سایر موتورهای جستجو پرداخت کنید. به شیوه دوم PPC گفته میشود که مخفف Pay Per Click است.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، حدود ۸۰درصد وبسایتهایی که به دنبال بهبود موقعیت خود در سرپ هستند، از روش سئو برای این ارتقا استفاده کرده اند. روش تبلیغات یاppc فقط در ۲۰درصد شرایط موفق بوده است.
در نتیجه اگر به دنبال ورود به صفحات اول گوگل یا سایر موتورهای جستجو هستید، وبسایتی با کدهای بهینه طراحی کنید. وبسایت خود را ریسپانسیو کنید، محتوای متنی و تصویری باکیفیت و آموزنده تولید کنید و تمام عناصر موجود در سایت خود را به بالاترین و باکیفیتترین سطح استاندارد گوگل ارتقا دهید.
سئو دنیای بسیار گستردهای دارد. در این دنیا یک سری استانداردها برای وبسایتهای حاضر در فضای وب تعریف شده است. رقابت بسیار عادلانه و مشخص است. هر وبسایتی که سایت خود را به استانداردهای موجود نزدیکتر کند، در صفحات اولیه موتور جستجو دیده میشود.
برای اینکه بطور کامل در مورد بهینهسازی موتور جستجو یا seo اطلاعات کسب کنید، بهتر است مقاله جامع سئو چیست به زبان ساده را مطالعه کنید.
حتما بخوانید: سئو سایت های فروشگاه اینترنتی چگونه است؟
مهمترین امکانات صفحه نتایج موتورهای جستجو یاserp چیست؟
صفحه نتایج موتورهای جستجو امکاناتی فراتر از آنچه که در ذهن دارید در اختیار شما قرار میدهد. ممکن است شما بطور تجربی و با جستجو در گوگل با بسیاری از این ویژگیها مواجه شده باشید. اما قرار است در اینجا این امکانات فوقالعاده را با جزئیات به شما معرفی کنیم.
Featured snippet
پاسخ برجسته گوگل یاfeatured snippet یکی از امکانات جالبserp است. بسیاری از مواقع پیش میآید که گوگل پاسخ سوال کاربر را در گراف دانش خود ندارد. در این مواقع سوال کاربر بیپاسخ نمیماند. گوگل معتبرترین پاسخ از بین وبسایتها را انتخاب میکند و در بالای اولین لینک صفحه یک نمایش میدهد.
معمولا یک تیتر، نام وبسایت و توضیحات مختصری در این کادر به نمایش در میآید. اگر فکر میکنید گوگل ادز بهترین گزینه برای دیده شدن در صفحه اول است، بهتر است بیشتر فکر کنید. قرار گرفتن بدون هزینه در بالای لینک اول امکانی است که serp در اختیار شما قرار میدهد.
Image pack
بسته تصاویر، پکیج تصاویر یا Image pack یکی دیگر از امکاناتserp است. زمانی که کلمه کلیدی خاصی را سرچ میکنید، در صفحه اول گوگل یک باکس حاوی چند عکس به شما نشان داده میشود. این تصاویر معمولا در سطرهای اولیه نمایش داده شده و شما را به سمت بخش جستجوی تصاویر هدایت میکند.
باکس تصاویر به صلاحدید گوگل، زمانی ایجاد میشود که گوگل احساس کند دیدن تصاویر بیشتر میتواند به درک مطلبی که به دنبالش هستید کمک کند.
برای اینکه عکسهای وبسایت شما در بسته تصاویر دیده شود، باید یک سری دستورالعملها رادرعایت کنید.
نحوه قرار گرفتن تصاویر در باکس تصاویر گوگل
از تگ alt مناسب استفاده کنید.
عنوان درستی به عکس اختصاص دهید.
عکس باید حجم مناسبی داشته باشد.
Url تصویر باید قابل درک باشد.
In-depth article
نتایج جامع یا مقالات جامع که ترجمه عبارتin-depth article میباشد، یکی دیگر از امکانات خاص سرپ است. زمانی که کلمه کلیدی شما نتایج جامعی داشته باشد و پاسخ اصلی گنگ و مبهم باشد، گوگل بطور خودکار یک باکس سهتایی از مقالات را برای شما آماده میکند. معمولا هرکدام از این مقالات مربوط به یک وبسایت متفاوت است و لینک آنها برای استفاده عموم نمایش داده میشود.
این باکس معمولا در پایین صفحه قرار میگیرد. ظاهر این باکس معمولا به نتایج ارگانیکserp شبیه هستند، اما نحوه رنک گرفتن و رسیدن آنها به صفحه اول موتور جستجو کاملا با نتایج ارگانیک متفاوت است.
Knowledge card
کارت دانش اطلاعاتی است که در مورد موضوعات مشخصی در بالای نتایج سرپ دیده میشود. این باکس شامل اطلاعاتی است که توسط کاربران گوگل قابل ویرایش هستند. برای مثال اطلاعات ویکیپدیا معمولا در کارت دانش نمایش داده میشود.
همچنین در این بخش اطلاعات همکاران گوگل یاGoogle Partners هم نمایش داده میشود. همکاران گوگل بعضی از وبسایتهای خاص هستند که با گوگل همکاری میکنند و اطلاعات خاصی را در بخش گراف دانش برای مخاطب نمایش میدهند.
توجه داشته باشید که کارت دانش زیرمجموعه و عضوی از گراف دانش گوگل است. نحوه رنک گرفتن در کارت دانش فارغ از شیوه ارگانیک است. اما در عین حال بسیاری از وبسایتها امکان دستیابی به این جایگاه درserp را ندارند.
Knowledge Panel
پنل دانش را معمولا با اسم گراف دانش میشناسیم. نتایجی این بخش از صفحه نتایج گوگل بر اساس دادههای قابل ویرایش توسط کاربر و همچنین دادههای تایید شده توسط Google Partners است.
پنل دانش ویژگیهای مشابه کارت دانش دارد. بنابراین دسترسی به این جایگاه برای اکثر وبسایتهای موجود در فضای وب غیرممکن است. زمانی که با کامپیوتر شخصی یا لپتاپ خود در اینترنت جستجو میکنید، نتایج گراف دانش بصورت باکسی در سمت راست نتایج ارگانیک قرار میگیرد.
Local pack
مجموعه محلی یکی از مهمترین امکانات serp بخصوص برای کسب و کارهای محلی است. برای مثال وقتی شما عبارت “رستوران دریایی در تهران” را در گوگل سرچ میکنید، یک باکس شامل سه لوکیشن و آدرس برای شما نمایش داده میشود.
این آدرسها یا موقعیت جغرافیایی، مکان دقیق نزدیکترین نتایج جستجو در مورد کلمه کلیدی شما است. بنابراین کاربر به سادگی لوکیشن مورد نظر را مشاهده و بررسی میکند. این امکان هم به نفع کاربران و هم به نفع صاحبان وبسایتها است.
اهمیت بسته محلی تا جایی پیشرفته که در حال حاضر رشتهای به نام سئوی محلی یا Local Seo برای بهینهسازی وبسایتها بوجود آمده است. وبسایتهایی که در کسب و کارهای محلی میگنجند، با استفاده درست از امکانlocal pack میتوانند شرایط خود در سرپ را ارتقا دهند.
Local teaser pack
مجموعه تیزر محلی در واقع ویژگیهایی مشابه با مجموعه محلی دارد. بصورت یک باکس سهتایی نمایش داده میشود و اطلاعات آن بیشتر مربوط به هتلها، رستورانها و موارد اینچنینی است. در این باکس برای مثال سه هتل معروف در شهر شیراز نمایش داده میشوند و اطلاعاتی نظیر قیمت، موقعیت محلی، دسترسیهای و… درباره آنها نمایش داده می شود.
با کمک گزینههایی که در کنار باکس Local teaser pack وجود دارند، میتوانید نحوه مرتبسازی آنها را به دلخواه تغییر دهید.
Related Questions
سوالات مرتبط شبیه به یک کارت در نتایج اولیه سرپ نمایش داده میشوند. در این کارت معمولا سوالاتی مطرح شدهاند و مرتبت با کلمه کلیدی یا سوالی است که شما از موتور جستجوگر پرسیدهاید.
هرکدام از این سوالها در بیشتر مواقع یکFeauterd Snippet هستند. زمانی که روی سوال مورد نظر در کارت سوالات کلیک کنید، یک تیتر با توضیحات مقدماتی برای شما نمایش داده میشود. هرکدام از این سوالات شما را وارد یک لینک مشخص میکند.
قرار گرفتن در این کارتها به بهینهسازی ارگانیک شما وابسته است. هرچه محتوای شما ارزش علمی بالاتری داشته باشد و قابل استناد باشد، احتمال اینکه گوگل شما را در بخش سوالات مرتبط نمایش دهد بسیار بیشتر است.
یک راهکار بسیار کاربردی به شما پیشنهاد میکنیم تا بتوانید با استفاده از آن وارد بخش سوالات مرتبط شوید. در اینترنت کلمات کلیدی مربوط به حوزه فعالیت خودتان را سرچ کنید. در سرپ به دنیال سوالات مرتبط بگردید. سپس هر سوال را بعنوان یک عبارت یا کلمه کلیدی در نظر گرفته و برای آن محتوای سئو شده تولید کنید.
News box
News box یا جعبه اخبار یکی از امکانات بسیار کاربردی برای وبسایتهای خبری است. در گذشته بخش In the news در سرپ وجود داشت، اما ویژگیهای جعبه خبری را نداشت. در جریان بروزرسانی سال ۲۰۱۴ این بخش به صفحه نتایج گوگل اضافه شد.
اخباری که در این بخش نمایش داده میشوند باید لحظهای و بهروز باشند. اخبار قدیمی جایی در این بخش ندارند.
شرایط راهیابی به این صفحه با بهینهسازی ارگانیک وبسایتها متفاوت است. البته یک وبسایت برای اینکه به این بخش برسد مسیر سختی را پیشرو ندارد، فقط باید یک سری مشخصات را که گوگل تعیین کرده داشته باشد.
این باکس معمولا به صورت سهتایی و افقی در بالای صفحه نتایج ظاهر میشود. همچنین یک فلش کوچک وجود دارد که به کمک آن میتوانید اخبار و اتفاقات بیشتری را مشاهده کنید.
Shoping Results
نتایج خرید، یک بخش تبلیغاتی در سرپ است و با پرداخت هزینه میتوانید این جایگاه را از گوگل دریافت کنید. بعنوان مثال شما در وبسایت خود جدیدترین لپتاپ های سونی را میفروشید. با خرید جایگاه تبلیغاتی نتایج خرید، کاربر در بهترین صفحه سرپ عکس محصول، ویژگیها و اطلاعات قیمتی را میبیند. با کلیک بر روی این بخش، کاربر بطور مستقیم وارد صفحه خرید وبسایت شما میشود.
به همین سادگی میتوانید کاربر را مجاب کنید از لینکهای دیگر بازدید نکند و مستقیم خرید خود را از صفحه شما انجام دهد.
فعالسازی این امکان هزینهبر است و ممکن است برای بسیاری از وبسایتهای فروشگاهی داخلی (با توجه به قیمت ارز خارجی) مقرونبهصرفه نباشد.
Video
ویدئوهایی که مرتبط با کلمه کلیدی شما باشند، در نتایج سرپ دیده میشوند. البته گوگل باید تشخیص دهد که درک کلمه کلیدی با پخش ویدئو برای کاربر آسانتر است. معمولا با تایپ نان سک فیلم، خواننده، واقعه و موارد اینچنینی ویدئو هم در صفحه اول پیشنهاد داده میشود.
ویدئوهای پیشنهادی اغلب از دو سایت معروف یوتیوب و آپارات است. برای وب سایتهای دیگر هم امکان قرار گرفتن در این بخش وجود دارد. هرچه کیفیت ویدئو بهتر، بازدید از سایت و ویدئو بیشتر باشد، امکان قرار گرفتن در این بخش بیشتر است.
توییت
اگر توییت پربازدید و خاصی در رابطه با کلمه کلیدی شما وجو داشته باشد، در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده می شود. لینک مربوط به توییتر است و کاربر را مستقیما به این صفحه هدایت میکند. اما قطعا نام و برند شما دیده خواهد شد و یک تبلیغ عالی برای دیده شدن است.
Reviews
هرچه وبسایت یا لینک خاصی از وبسایت شما بازدید بیشتری داشته باشد، از طرف گوگل ستارههایی در کنار لینک شما در نتایج جستجو نمایش داده میشود. ثابت شده که هرچه تعداد ستارههای شما در صفحات سرپ بیشتر باشد، کاربران با احتمال بیشتری وارد وبسایت شما میشوند.
Adwords Top
وبسایتهایی هستند که برای دریافت جایگاه صفر در سرپ هزینه پرداخت میکنند. بر اساس سطح ارتباطی که با کلمه کلیدی بخواهيد، این هزینهها متغییر هستند. این امکانserp ربطی به بهینهسازی ارگانیک ندارد و فقط با پرداخت هزینه و بصورت موقتی انجام میشود.
نتایج ارگانیک
نتایج ارگانیک پای ثابت صفحه نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو هستند. نتایج ارگانیک در واقع همان وبسایتهایی هستند که بالاترین سطح بهینهسازی یا سئو را به خود اختصاص داده و توانستهاند در صفحه اولserp قرار بگیرند.
Site Links
زمانی است که شما به دنبال یک برند خاص در اینترنت هستید. برای مثال کلمه کلیدی سامسونگ را سرچ میکنید. گوگل ممکن است تا حداکثر ۱۰ لینک مرتبط را برای کاربر نمایش دهد. دلیل وجود لینکهای کناری این است که کاربر تا حد امکان به نتیجهای که مدنظر داد نزدیک شود.
اگر می خواهد درباره ساختار سایت چیست؟ مدلهای مختلف معماری سایت در سئو بیشتر بدانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.