نماد سایت ماه نیوز

طریقه مصرف قرص سیپروهپتادین برای چاقی

قرص سیپروهپتادین چیست؟

نوعی داروی آنتی‌هیستامین است که برای تحریک اشتها و افزایش‌وزن استفاده می‌شود. اصلی‌ترین فواید آن تسکین علائم آلرژی‌های فصلی شامل بثورات پوستی، خارش یا آبریزش چشم و آبریزش بینی است، اما ممکن است در برخی موارد برای افزایش اشتهای کودکان و بزرگ‌سالان یا درمان بیماری‌های مختلف نیز استفاده شود. همچنین، این دارو با برخی از داروها ممکن است تداخل دارویی داشته و مصرف آن خطرساز باشد.

به‌همین دلیل، این مقاله را به‌طور کامل به توضیح درمورد انواع سیپروهپتادین، داروهای هم‌گروه آن، مکانیسم اثر، دوز مصرفی، تاثیر آن بر روی الگوی خواب، اشتها، میگرن، دیابت، کودکان، تعریق و مدیریت درد اختصاص داده و درمورد عوارض و تداخلات دارویی و توصیه‌های مرتبط با این دارو نیز صحبت خواهیم نمود. همچنین قابل ذکر است که لینک دانلود اپلیکیشن رژیم غذایی دکتر غیاثوند هم اکنون در سایت ما موجود می باشد.

موارد مصرف قرص چاقی سیپراکتین و سیپروهپتادین

قرص چاقی سیپراکتین بیشتر در درمان بی اشتهایی وهمچنین درمان آلرژی ناشی از تب یونجه، کهیر، میگرن و درمان عوارض داروهای ضدافسردگی مانند اختلالات جنسی و تعریق زیاد استفاده می‌شود. امروزه مصرف خودسرانه قرص چاقی سیپروهپتادین در حال افزایش است. سیپروهپتادین اشتها را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث چاقی می‌شود. اگر مصرف این قرص را کنترل نکنید، ممکن است موجب چاقی بیش از اندازه شود. قرص چاقی سیپروهپتادین با ممانعت از جذب سروتونین به کاهش اضطراب و افسردگی نیز کمک می‌کند. با این حال داروی درمانی اصلی در درمان افسردگی نیست و اغلب برای کاهش استرس پیش از جراحی تجویز می‌شود.

اشکال دارویی سیپروهپتادین

سیپروهپتادین به‌صورت قرص و شربت تولید شده و قابل مصرف است.

توصیه‌های دارویی قرص سیپروهپتادین

قبل‌ از مصرف شربت یا قرص سیپروهپتادین، در صورت‌ داشتن یک یا چند مورد از موارد زیر حتما با پزشک صحبت کنید:

رعایت نکات زیر نیز قبل‌ازمصرف سیپروهپتادین ضروری است:

پس از مصرف سیپروهپتادین، از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند، خودداری کنید.

عوارض جانبی مصرف قرص اشتها آور سیپروهپتادین

در مصرف همه داروها باید به عوارض جانبی آن توجه کرد؛ به خصوص داروهایی مثل قرص چاقی سیپروهپتادین به آلرژی و حساسیت مربوط هستند. با این حال اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده، حتما فوائد دارو برای شما ضرورت بیشتری داشته است. مهم‌ترین عوارض جانبی این قرص شامل موارد زیر است. در صورت بروز هر کدام از علائم زیر آن را به درمانگر خود اطلاع دهید. یکی از عوارض جانبی مصرف قرص اشتها آور سیپروهپتادین، کم خونی است.

این قرص را به صورت خوراکی طبق دستور پزشک خود، معمولا ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید. اگر از نوع مایع این قرص استفاده می‌کنید، دوز را با استفاده از یک وسیله یا قاشق مخصوص به دقت اندازه گیری کنید. دوز دارو بر اساس سن و وضعیت پزشکی تعیین می‌شود. در کودکان نیز این دوز ممکن است بر اساس وزن و اندازه بدن در نظر گرفته شود. می‌توانید قرص چاقی سیپروهپتادین را قبل یا بعد از هر وعده غذایی میل کنید. برخی از افراد این قرص چاقی را همراه با مقدار زیادی آب می‌خورند. اگر مصرف یک وعده را فراموش کردید، نگران نباشید دوز بعدی را در زمان مشخص خود بخورید و به برنامه عادی مصرف آن ادامه دهید.

دارو‌های هم‌گروه سیپروهپتادین

قرص سیپروهپتادین جزو گروهی از داروها به‌نام آنتی‌هیستامین‌هاست. سیپروهپتادین یک آنتی‌هیستامین نسل اول است که دارای فعالیت‌های آنتی‌کولینرژیک و آنتی‌سروتونرژیک نیز است. برخی داروهای مشابه این دارو در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

مکانیسم اثر قرص سیپروهپتادین چگونه است؟

سیپروهپتادین یک آنتی‌هیستامین نسل اول از کلاس پیپریدین است که دارای خواص آنتی‌کولینرژیک، آنتی‌سروتونرژیک و بی‌حس‌کننده موضعی است. به‌نظرمی‌رسد قرص سیپروهپتادین اثرات آنتی‌هیستامینی و آنتی‌سروتونینی خود را با کمک رقابت با هیستامین و سروتونین آزاد برای اتصال به گیرنده‌های مربوطه اعمال می‌کند. تضاد سروتونین با مرکز اشتهای هیپوتالاموس ممکن است دلیل توانایی سیپروهپتادین در تحریک اشتها باشد.

میزان دوز مصرفی قرص سیپروهپتادین

میزان دوز مصرفی این دارو براساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان متفاوت است. در کودکان، دوز تجویزشده ممکن است براساس وزن و اندازه بدن باشد. در ادامه دوزهای قرص سیپروهپتادین به تفکیک نوع بیماری بیان می‌شود:

میزان دوز مصرفی سیپروهپتادین براساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان متفاوت است.

روش مصرف قرص سیپروهپتادین برای درمان اختلالات جنسی

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی‌نفرین (SNRI) و ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای (TCA) معمولاً در درمان سندرم‌های عصبی و سایر دردها استفاده می‌شوند. بااین‌حال، اختلال عملکرد جنسی یک عارضه جانبی رایج است که تا حدودی در 30 تا 40 درصد از بیمارانی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد.

ناتوانی در تجربه لذت کامل جنسی، اغلب برای بیماران مبتلابه افسردگی مزمن مشکل‌ساز است؛ هرچند داروهایی که برای درمان تجویز می‌شوند نیز در این امر دخیل هستند. به‌نظر می‌رسد اختلال در عملکرد جنسی مربوط به داروهای ضدافسردگی با افزایش فعالیت سروتونرژیک، به‌ویژه در گیرنده‌های HT25 و HT35 مرتبط باشد، اما چنین تصور می‌شود که مهار گیرنده‌های HT15 توسط سیپروهپتادین باعث کاهش اختلال عملکرد جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی می‌شود. نتایج برخی مطالعات نیز نشان می‌دهد که سیپروهپتادین ممکن است سطح سروتونین را در برخی از بیماران کاهش دهد. صرف‌نظر از این موضوع، آرام‌بخش‌ها نیز باید موردبحث قرار گیرند، زیرا ممکن است عملکرد جنسی و همچنین عملکرد روز بعد را مختل کنند.

برای بیماری که قبلاً سیپروهپتادین مصرف می‌کرده و نسبت به آرام‌بخش هم تحمل نشان داده است، مصرف دوز موردنیاز از این دارو، قبل‌از آمیزش جنسی ممکن است یک راه‌حل معقول باشد. بااین‌حال، برای اکثریت قریب به‌اتفاق بیمارانی که با اختلال عملکرد جنسی ناشی از داروهای ضدافسردگی مواجه هستند، به پزشکان توصیه می‌شود از تجویز داروهایی با فعالیت سروتونرژیک پس‌سیناپسی خودداری نموده و به ‌جای آن بوپروپیون و میرتازاپین را استفاده کنند.

اثر سیپروهپتادین روی الگوی خواب

اثر احتمالی قرص سیپروهپتادین روی الگوی خواب، احتمالاً به‌دلیل فعالیت آنتی‌کولینرژیک آن است. سیپروهپتادین یک آنتی‌هیستامین نسل اول و مشابه دیفن‌هیدرامین است که توانایی نفوذ به سدخونی مغزی داشته و اثر آرام‌بخش و خواب‌آور دارد. بااین‌حال، نشان داده شده است که آنتی‌هیستامین‌ها بیشتر بر تأخیر خواب و حفظ آن تأثیر می‌گذارند، ولی در رفع بی‌خوابی مزمن موثر نیستند. این مقدار محدود از اثرگذاری هم احتمالاً به دلیل تاکی‌فیلاکسی است که با استفاده مداوم این دارو، تحمل اثرات آرام‌بخش افزایش می‌یابد. تاکی‌فیلاکسی به آنتی‌هیستامین‌ها تا 3 روز بعد از مصرف گزارش شده است، اما برخی از مطالعات اثربخشی را تا 2 هفته بعد هم نشان می‌دهند.

اثر سیپروهپتادین روی دیابت

سیپروهپتادین و مترگولین با کاهش مقاومت به انسولین، متابولیسم گلوکز را در دیابت بهبود می‌بخشند.

اثر قرص سیپروهپتادین روی میگرن

برخی از سردردها به‌دلیل فعال‌شدن یک سیستم داخلی در زمانی که سروتونین از پلاکت‌ها آزاد می‌شود، ایجاد شده و نوعی اثر انقباض عروقی به‌وجود می‌آورند که جریان خون را به مغز کاهش می‌دهد. این کاهش سروتونین، علاوه‌بر تحریک عصب سه قلو، باعث اتساع عروق در مغز می‌شود که نتیجه آن القای یک پاسخ التهابی است. هفت نوع گیرنده سروتونین وجود دارد، ولی تنها گیرنده‌های HT15 و HT25 نقش مستقیمی در ایجاد انقباض عروق مغز دارند. علاوه‌بر‌این، اعتقاد بر این است که زیرواحدهای HT1B5 و HT1D5 نیز در انقباض عروق در مغز و ایجاد میگرن نقش دارند.

مصرف سیپروهپتادین اثرات بازدارنده‌ای بر آزادسازی پپتید، مهار HT1D5 و H5 ایجاد می‌کند که نتیجه آن، جلوگیری از پاسخ التهابی ناشی از تحریک عصب سه قلو و کاهش سردرد میگرنی است. به‌این‌ترتیب، سیپروهپتادین ممکن است یک گزینه درمانی مناسب برای بیمارانی باشد که با داروهایی که در حال حاضر برای پیشگیری از میگرن استفاده می‌شوند (مانند مسدودکننده‌های بتا و ضدصرع)، بهبود نیافته‌اند. این دارو برای استفاده طولانی‌مدت درنظر گرفته نشده است. همچنین، باید توجه داشت که اثرات ضدسروتونرژیک سیپروهپتادین ممکن است در دوزهای بالا منجربه گیجی و توهمات بینایی یا افزایش‌وزن ناخواسته شود.

اثر سیپروهپتادین روی کودکان

قرص سیپروهپتادین در بزرگسالان، برای تسکین علائم آلرژیک، سردرد و برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود، اما برای کودکان معمولا کاربردهای مرتبط با افزایش اشتها، کمک به تخلیه معده و بهبود علائم تهوع و استفراغ را دارد. یافته‌های علمی بر ارتباط مثبت بین درمان با سیپروهپتادین هیدروکلراید و افزایش‌وزن در کودکان پیش از بلوغ تاکید می‌کند. اثر سیپروهپتادین روی کودکان، کمک به تخلیه معده و بهبود علائم تهوع و استفراغ است.

اثر سیپروهپتادین روی اشتها

محرک‌های اشتها برای کمک به اطفال، بزرگسالان و سالمندانی که با کاهش اشتها و کاشکسی (که ممکن است ناشی از بیماری‌های مزمن مانند فیبروز کیستیک، سرطان و HIV/AIDS باشد) دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تجویز می‌شود. مژسترول، سیپروهپتادین، استروئیدهای آنابولیک، هورمون‌های رشد و کانابینوئیدها، همگی به‌دلیل خواص تحریک‌کننده اشتها کاربرد دارند. بیشتر این محرک‌ها عوارض جانبی منفی ایجاد می‌کنند. اثر مهاری سیپروهپتادین بر گیرنده‌های سروتونین در هیپوتالاموس نیز احتمالاً به دلیل توانایی آن در تحریک اشتهاست. نتایج حاصل از مطالعات کوتاه‌مدت و بلندمدت نشان می‌دهد که سیپروهپتادین به‌عنوان یک محرک اشتها برای بیماران مبتلابه فیبروز کیستیک موثر به‌نظر رسیده و از افزایش‌وزن مطلوب با حداقل عوارض جانبی حمایت می‌کند.

اثر سیپروهپتادین روی مدیریت درد

اگرچه سیپروهپتادین جزو داروهای خط اول درمان درد نیست، اما ممکن است جزو گزینه‌های مدیریت درد برای سردردهای مقاوم به درمان و تسکین علائم تشدید شده توسط درد مزمن مانند بی‌خوابی و کاشکسی محسوب شود. سیپروهپتادین همچنین می‌تواند در بهبود علائم بیمارانی که از درد مزمن همراه با اختلالات خواب، سردرد یا کاهش اشتها رنج می‌برند نیز نقش داشته باشد.

عوارض قرص سیپروهپتادین در درازمدت

به‌طورکلی، واکنش‌های نامطلوب دارویی رایج در بیمارانی که سیپروهپتادین مصرف می‌کنند، ناشی از فعالیت آنتی‌هیستامینرژیک و آنتی‌کولینرژیک است. بنابراین، مصرف قرص سیپروهپتادین در بیماران مبتلابه گلوکوم توصیه نمی‌شود، زیرا اثرات آنتی‌کولینرژیک آن ممکن است منجربه افزایش فشار داخل چشم شود. علاوه‌براین، سیپروهپتادین ممکن است احتباس ادراری را نیز در بیماران مبتلابه هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات تشدید کند. گروه دیگری از بیمارانی که باید از درمان با این دارو منع شوند، کسانی هستند که از مواد افیونی استفاده می‌کنند، زیرا این ترکیب ممکن است با اثرات آرام‌بخش خود، باعث یبوست در این افراد شود. همچنین، در درازمدت، این دارو می‌تواند پوست را به نور خورشید حساس کند.

ازسوی‌دیگر، مشخص شده است که استفاده طولانی‌مدت از این قرص می‌تواند عوارض جانبی مانند قند خون و دیابت، ادم، فشار خون بالا و سرکوب سیستم ایمنی را ایجاد کند. بر‌خلاف اکثر آنتی‌هیستامین‌های نسل اول، سیپروهپتادین با موارد متعددی از آسیب آشکار بالینی کبد نیز همراه است. گاهی اوقات لاغری بیش از حد باعث می‌شه سمت داروهای چاقی و اشتهاآور بریم، اما یادتون باشه این بدترین خیانتیه که به بدنتون می‌کنید. برای رسیدن به تناسب اندام، رژیم افزایش وزن سالم و ورزش بهترین راهه. اگه می‌خوای هم وزن اضافی کن هم سالم باشی روی لینک زیر بزن

اثر سیپروهپتادین روی تعریق

داروهای آنتی‌کولینرژیک می‌توانند به‌عنوان یک درمان بالقوه برای تعریق بیش ازحد استفاده شوند. این احتمال وجود دارد که سیپروهپتادین با آنتاگونیسم سروتونین خود باعث کاهش تعریق شود.

عوارض مصرف بیش‌ازحد قرص سیپروهپتادین

از عوارض مصرف بیش‌ازحد قرص سیپروهپتادین، تپش قلب است. البته واکنش آلرژیک بسیارجدی به این دارو به‌ندرت اتفاق می‌افتد، ولی افرادی که دچار مشکلات زیر هستند، باید قبل‌ازاستفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهند. کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر باشند. این دارو اغلب به‌جای خواب‌آلودگی در کودکان خردسال باعث ایجاد هیجان می‌شود. افراد مسن نیز ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به‌ویژه خواب‌آلودگی، سرگیجه، یبوست، گیجی یا مشکل در ادرار‌کردن حساس‌تر باشند. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز و تجویز پزشک مصرف شود.

تداخلات دارویی قرص سیپروهپتادین

تداخلات دارویی می‌تواند نحوه عملکرد داروهای فرد را تغییر داده یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. مصرف قرص سیپروهپتادین به‌همراه داروهایی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، می‌تواند این اثر را بدتر کند. بنابراین افراد باید قبل‌ازمصرف قرص خواب، داروی مخدر، شل کننده عضلانی، داروی اضطراب، افسردگی یا تشنج با پزشک خود مشورت کنند. داروهای زیر نیز ممکن است با سیپروهپتادین تداخل داشته باشند:

قرص سیپروهپتادین معمولا به‌عنوان ضدآلرژی تجویز می‌شود، اما گاهی ممکن است براآیا تا به حال نام سیپروهپتادین را شنیده‌اید؟! بسیاری از افراد این قرص را به عنوان یک آنتی ‌هیستامین می‌شناسند، ولی برخی دیگر از تاثیر آن در چاقی و افزایش وزن نیز اطلاع دارند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با مکمل قرص سیپروهپتادین و همچنین عوارض سیپروهپتادین در دراز مدت و طریقه مصرف قرص سیپروهپتادین آشنا کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

منبع:

myastheniagravis.org

youtube.com

خروج از نسخه موبایل