نماد سایت ماه نیوز

نصب دستگیره درب چوبی پلاک و رزت دو تکه به آسان ترین روش

آموزش نصب دستگیره درب چوبی

دستگیره درب انواع مختلفی دارد و از قطعات اصلی هر نوع دربی بشمار می رود. بعد از خرید دستگیره درب نوبت به نصب آن میرسد. نصب دستگیره درب امری تخصصی است و معمولاً نصاب های درب آن را انجام می دهند. گاهی اوقات لازم است خودتان دست بکار شوید و دستگیره را نصب کنید یا شاید همین الان نیاز به نصب داشته باشید! بنابراین در ادامه برای آموزش نصب دستگیره درب با ما همراه باشید.

چند نوع دستگیره در داریم؟

قبل از آموزش نصب دستگیره درب باید بدانیم که در اصل چند نوع دستگیره درب داریم؟ روش نصب بسیاری از دستگیره ها مشابه است و تنها تفاوتی های جزیی دارند. معمولاً هر نوع دستگیره برای درب مخصوصی استفاده می شود و انتخاب آن به محیط ورودی شما بستگی دارد.

• دستگیره روزت

دستگیره های روزت ساختار دو تکه دارند. یک تکه شامل دستگیره برای باز و بسته شدن در و تکه دوم را کلید خور می گویند. اکثر دستگیره های روزت از جنس فولاد هستند و دارای آبکاری نیز می‌ باشند. نکته ای که در هنگام خرید دستگیره رزت باید توجه داشته باشید جنسه دسته و آهرم آن است.

• دستگیره پلاک

دستگیره های پلاک برای درب های چوبی مناسب هستند و ساختار یک تکه ای دارند‌. معمولاً دستگیره پلاک بوسیله پیچ روی درب سفت می شوند و کلید خور و دستی آنها یکی است. قیمت دستگیره پلاک با توجه به برند و جنس متفاوت است.

• دستگیره سالمندی

دستگیره های سالمندی مناسب افرادی است که از نظر فیزیکی دارای ضعف هستند و در بلند شدن و نشستن مشکل دارند. دستگیره های سالمندی یک تکه و میله ای شکل هستند و معمولاً در بیمارستان ها یا سرویس بهداشتی و حمام نصب می شوند. اگر جنس دستگیره درب سالمندی آهن باشد، دارای روکش و آبکاری است و اگر از استیل تشکیل شده باشد، بدون روکش است.

• دستگیره حیاطی

دستگیره های حیاطی یک تکه و ثابت هستند و بوسیله دست بالا یا پایین کشیده نمی شوند‌. معمولاً از این نوع دستگیره برای درب های آهنی استفاده می شود و از جنس های مختلفی مانند آهن، استیل، مس، برنج و….. غیره تشکیل می شوند.

• دستگیره مچی

با توجه به این مسئله که قفل دستگیره های مچی در مرکز آنها قرار دارد، برای درب های ورودی اصلی مناسب نیستند، چرا که امنیت پایینی دارند. دستگیره های مچی شامل یک تکه دستی گرد و صیقلی هستند‌.

• دستگیره درب استاده

دستگیره های درب ایستاده که به عنوان دستگیره درب ورودی آپارتمانی نیز شناخته می‌شوند نوعی از دستگیره های رزتی یا پلاک دار هستند که در یک طرف درب دارای دسته ثابت است و امکان باز و بست کردن درب فقط از طرف داخلی درب وجود دارد.

نصب قفل و دستگیره درب چوبی

در های چوبی از پراستفاده ترین درب ها هستند و معمولاً تمامی ادارات یا مجتمع های مسکونی دارای درب چوبی هستند. شاید برای شما هم بار ها اتفاق افتاده باشد که نیاز به نصب دوباره دستگیره یا تعمیر آن داشته باشید، اما دسترسی مناسبی به نصاب نداشته باشید! به همین دلیل آموزش نصب دستگیره درب برایتان مفید خواهد بود.

نحوه نصب دستگیره درب ضد حریق

درب های ضد حریق که آنها را با نام درب خروج اضطراری نیز می شناسیم، برای خروجی های اضطراری استفاده می شوند‌. معمولاً باز و بسته شدن این نوع درب ها فرآیند آسانی دارد و تنها وابسته به نیروی رانش یا مکانیکی هستند. در ادامه برای آموزش نصب دستگیره درب ضد حریق با ما همراه باشید.

دستگیره درب های ضد حریق مدل های مختلفی دارند و ممکن است با توجه به مدلشان، طریقه نصب متفاوتی نیز داشته باشند، اما روش نصب اکثر آنها مشابه است.

طریقه نصب دستگیره درب ضد سرقت

امروزه درب های ضد سرقت ممارست زیادی دارند، بگونه ای اکثر واحد های مسکونی یا اداری و تجاری دارای درب ضد سرقت هستند. این نوع درب ها که عموماً برای ورودی های اصلی استفاده می شوند، نتایج مثبت بسیاری مانند افزایش امنیت یا کاهش آمار سرقت خانگی داشتنه اند. آموزش نصب دستگیره درب ضد سرقت را در فهرست زیر بخوانید.

  1. 1. پیچ های سایز متوسطی در قسمت بیرونی دستگیره قابل مشاهده هستند، با استفاده از پیچ گوشتی پیچ ها را باز کنید. اگر دستگیره شما در قسمت بیرونی پیچ نداشت، بوسیله چاقو میله درونی را به داخل فشار دهید تا قفل باز شود.
  2. 2. پس از باز شدن پیچ های بیرونی، در صفحه داخلی نیز پیچ ها را باز کنید. ممکن است قفل شما در قسمت صفحه نیز فاقد پیچ باشد، در این صورت بوسیله چاقو صفحه را بلند کنید.
  3. 3. حالا نوبت آن رسیده است که قفل اصلی را باز کنید. قفل های اصلی دو نوع هستند، اگر قفل شما در قسمت بالایی و پایینی دارای پیچ بود، پیچ ها را باز کنید تا قفل شل شود. در صورتی که قفل از نوع ضربه ای بود، با یک چاقو یا پیچ گوشتی تخت قفل را بکشید تا خارج شود.
  4. 4. در این مرحله بایستی صفحه قفل را نصب کنید. برای نصب صفحه قفل تنها کافی است صفحه را در شکاف موجود قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر صفحه به راحتی در شکاف جای نگرفت، هیچ فشاری وارد نکنید.

فشار اضافی موجب تغییر شکل ساختمان قفل و آسیب آن می شود. پس از جای گذاری صفحه، سیم پیچ ها را محکم کنید. دقت داشته باشید که قسمت تخت قفل باید به طرف محیط ورودی باشد و قسمت مورب داخل قرار بگیرد.

  1. 5. قسمت بیرونی دستگیره را که شامل دو میله گرد و یک میله مربعی است، روی صفحه قرار بدهید. پیچ ها را بوسیله پیچ گوشتی سفت کنید، بگونه ای که دیگر دیده نشوند.

نکته: بعضی از دستگیره های درب ضد سرقت صفحه داخلی ندارد و هنگام نصب و تعویض باید بخش بیرونی را به میله ها متصل کنید.

هزینه نصب دستگیره درب

هزینه نصب دستگیره درب به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال قفل شما از نوع کارتی است یا رزت؟ البته در ابتدا باید در نظر داشته باشیم که درب ما از چه نوعی است! هزینه نصب دستگیره درب ضد سرقت با درب چوبی یا ضد حریق متفاوت است.

از عوامل دیگر به مرکز نصب انتخابی شما می توان اشاره کرد، تعمیرات و خدمات مربوط به درب ها اتحادیه خاص خود را دارد، اما ممکن است مراکز تفاوت جزیی با یکدیگر داشته باشند. ابزار لازم و میزان سختی کار نیز در هزینه نصب دخیل هستند، هر چه کار سخت تر یا زمان بر تر باشد، قطعاً هزینه بیشتری می طلبد.

سخن پایانی

با مطالعه مطالب فوق، اطلاعات لازم برای نصب انواع دستگیره را دریافتیم. نصب یا تعویض دستگیره درب معمولاً امری تخصصی است، اما با یک تمرین ساده استاد این کار خواهید شد. امیدواریم مقاله آموزش نصب دستگیره درب برای شما مفید بوده باشد، از همراهی شما تا پایان مطالب سپاسگزاریم.

خروج از نسخه موبایل