اجتماعیمعرفی کسب و کار

پکیج بهتر است یا آبگرمکن؟

امروزه تمامی منازل مجهز به سیستم‌های گرمایش آب و محیط داخلی ساختمان هستند، چرا که وجود آب گرم و گرم شدن فضای منزل، یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد محسوب می‌شود. این سیستم در برخی منازل به صورت سیستم گرمایش مرکزی با موتورخانه و یا پکیج و شوفاژ دیواری بوده و در برخی دیگر نیز با بخاری و آبگرمکن.

در واقع سیستم پکیج را می‌توان به عنوان رقیب اصلی برای انواع آبگرمکن‌ها دانست. با این حال، بسیاری از مردم در هنگام خرید وسایل گرمایشی، با این سوال مواجه می‌شوند که پکیج بهتر است یا آبگرمکن؟ کدام یک از این گزینه‌ها برای ساختمان آنها مناسب‌تر است و کدام یک را باید خریداری کنند؟ تعمیر آبگرمکن هزینه بیشتری دارد یا تعمیر پکیج ؟ به دلیل اهمیت این موضوع، ما نیز در ادامه این مطلب به معرفی این دو می‌پردازیم تا ببینیم فرق آبگرمکن دیواری با پکیج در چیست و مزایا و معایب هر یک از آنها کدام است.پیش از آنکه به بررسی تفاوت‌های آبگرمکن دیواری با پکیج و نقاط ضعف و قوت هر یک بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با ماهیت این دو سیستم گرمایشی آشنا شویم.

خدمات پکیج در تهران:

اگر شما در تهران نیازمند خدمات پکیج مانند: تعمیر پکیج در تهران، سرویس و نصب پکیج هستنید کافیست یا نزدیکترین نمایندگی تهران سرویس آنلاین به خود تماس حاصل نمایید و با ثبت درخواست خود از خدمات ما با 6 ماه ضمانت برخوردار شوید.

آبگرمکن دیواری چیست؟

آبگرمکن دیواری در واقع آبگرمکن بدون مخزن است، که آن را هم با نام آبگرمکن فوری می شناسند. وظیفه آبگرمکن این است که آب گرمی که ما مصرف می کنیم را تولید کند.

نحوه کار کردن این آبگرمکن ها به این صورت می باشد که آب سرد وارد آبگرمکن می شود و از کویل یا لوله های مسی داخل آبگرمکن قرار دارد، عبور می کند.

در ادامه به دلیل اینکه مشعلی در زیر لوله ها قرار دارد، آن لوله ها گرم شده و در نتیجه دمای آب درون کویل ها نیز بالا برود. در این مقاله لوله کشی آبگرمکن دیواری به طور مفصل توضیح داده شده است.

نکاتی در مورد خرید آبگرمکن دیواری

قبل از خرید آبگرمکن های دیواری باید کمی تحقیق شود تا آبگرمکن متناسب با نیاز خود را انتخاب و خریداری کنیم.

در زمان خرید آبگرمکن حتما باید به موارد زیر دقت شود:

1. رده مصرف انرژی

با توجه به اینکه آبگرمکن ها از وسایل پرمصرف می باشند اما با توجه به پیشرفت در این زمینه آبگرمکن هایی تولید شده اند با رده های انرژی مناسب که این رده مصرف انرژی تاثیر مهمی در کاهش هزینه های برق و گاز شما دارد.

کارایی یا رده مصرف انرژی به واسطه نموداری مشخص می گردد که به ازای آب گرم تولیدی، میزان مصرف گاز را در یک روز ارزیابی می کند. بنابراین آبگرمکن های کارایی بالاتری دارند که فاکتور انرژی بالاتری هم داشته باشند.

2. حداکثر قدرت حرارتی (ظرفیت)

این شاخص را با واحد کیلو کالری در ساعت اندازه گیری می کنند و همان طور که از اسم آن پیداست نشان دهنده ظرفیت حرارتی آبگرمکن است. بنابراین بالا بودن آن سبب می شود آب گرم بیشتری از آبگرمکن خارج شود.

3. حداقل فشار ورودی

این شاخص نشان دهنده حداقل آب ورودی برای روشن شدن آبگرمکن می باشد که واحد اندازه گیری آن بار می باشد. این مقدار در مناطقی که از فشار آب پایینی برخوردار هستند توجه به آن بسیار مهم و ضروری می باشد.

4. نوع گاز مصرفی

این آبگرمکن ها چون آبگرمکن های گازی می باشند، سوخت مصرفی آن ها گاز شهری و یا گاز مایع می باشد.

5. حداکثر خروجی آب گرم

 مقدار خروجی آب گرم از آب گرمکن دیواری بر اساس لیتر در دقیقه اندازه گیری می گردد که حداکثر مقدار خروجی آب گرم را نشان می دهد.

6. فن تخلیه آلاینده ها

برخی از آبگرمکن های دیواری سیستم فن تخلیه دارند که با استفاده از فن تعبیه شده در مسیر خروجی باعث می شود سرعت خروج آلاینده ها بیشتر شود.

پکیج چیست؟

پکیج دستگاهی است با ابعاد کوچک، که مانند یک موتورخانه عمل می‌کند. با این تفاوت که در نصب پکیج به لوله کشی های بزرگی بر خلاف موتورخانه احتیاجی نیست. پکیج علاوه بر اینکه وظیفه گرم کردن آب مصرفی منازل را بر عهده دارد بلکه به عنوان یک سیستم گرمایشی محسوب می‌شود. به این طریق که، پکیج آب گرم رادیاتورها را به منظور گرم کردن محیط خانه تامین می‌کند. که همین موضوع می تواند یکی از تفاوت پکیج با آبگرمکن به حساب آید. بازدهی و راندمان بالا، امنیت بیشتر و همین طور استفاده مستقل هر واحد از پکیج، از مزایای آن به شمار می‌روند.

هر پکیج دارای لوله هایی است که در قسمت بالای مشعل، به منظور ورود آب سرد و خروج آب گرم تعبیه شده است. سنسوری در لوله ها قرار داده شده که هنگام باز و بسته شدن شیر آب، فعال شده و به محض باز شدن آب گرم مشعل روشن و پمپ آب فعال می‌شود و آب گرم مورد نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد.

شناخت بیشتر پکیج ها

پکیج از نظر محل نصب در دو مدل زمینی و دیواری و همینطور از نظر تعداد مبدل حرارتی به انواع مختلف فن دار، بدون فن، یک مبدله و دو مبدله شناخته می شود. ممکن است در زمان استفاده از پکیج با مشکلاتی مانند گرم نشدن آب و یا غیره مواجه شوید، بهتر است در آن زمان برای حل مشکل و تعمیر پکیج خود سریع اقدام نموده تا با آسیب های جدی تری مواجه نشوید. در ضمن مشکلات پیش آمده را با متخصصین در میان بگذارید که آنها در هر لحظه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشند.

مقایسه پکیج و آبگرمکن :

  1. پکیج بهتره یا آبگرمکن؟ بطور کلی پکیج، یک موتورخانه کامل با بالاترين بازدهی و کیفیت و با کمترين مصرف انرژی و فضا می‌باشند و به صرفه‌تر از آبگرمکن‌های دیواری هستند؛ زیرا می‌توان از مزاحمت موتورخانه و شوفاژ راحت شد و همچنین اینکه به کمک پکیج علاوه بر تامین آب گرم مصرفی، گرمایش مطبوع نیز برای محیط فراهم می‌شود.
  2. ممکن است فکر کنید که پکیج‌ها به دلیل قیمت بالاتری که نسبت به آبگرمکن دارند، به صرفه نیستند؛ اما به این نکته توجه کنید که شما با خرید پکیج با یک تیر دو نشان می‌زنید و دیگر نیاز به پرداخت هزینه برای بخاری و آبگرمکن ندارید.
  3. حذف لوله کشی گسترده در ساختمان‌ها و استقلال واحدهای هر ساختمان از جهت تامین آب گرم مصرفی از مهمترین مزایای پکیج‌های دیواری است.
  4. به کارگیری تجهیزاتی مثل پرشر سوئیچ هوا در انواع پکیج شرایط را برای دسترسی کامل به آب گرم فراهم آورده و توجه به وضعیت این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است.
  5. اشغال فضای کم از دیگر مزیت‌های پکیج‌های دیواری و آبگرمکن‌های دیواری است، اما باید به این نکته مهم توجه کنید که پکیج را در محیط‌های کوچکتر از 60 متر نمی‌توانید استفاده کنید.
  6. آبگرمکن‌های بدون مخزن معمولا یک مشکل بزرگ دارند و آن این است که بطور ناگهانی آب سرد شده و تشخیص علت خاموش شدن شمعک آبگرمکن نیز گاها افراد را به دردسر می‌اندازد. اما در پکیج دیواری این مورد مشاهده نشده است. این مشکل بیشتر در فصل زمستان دیده شده که همین دلیلی بر ارجحیت پکیج‌های دیواری بر انواع آبگرمکن مخزنی خصوصا در مناطق سردسیر است. برخی مواقع این مشکل با بررسی و تنظیم شعله آبگرمکن برطرف می‌شود.

پکیج بهتر است یا آبگرمکن

  1. اگر در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید با قطعی برق بطور مکرر روبه رو هستید، استفاده از آبگرمکن بجای پکیج را بیشتر به شما توصیه می‌کنیم، زیرا پکیج‌های دیواری کاملا از برق استفاده می‌کنند.
  2. یک نکته مهم که در هر دو این وسیله‌ها وجود دارد این است که باعث می‌شوند که محیط شما خشک شود و هوای آن سنگین شود که این شرایط برای کوکان ممکن است خطرناک باشد. بهتر است هر از گاهی پنجره‌ها را باز کنید تا در محیط هوا رد و بدل شود.
  3. در نهایت اگر می‌خواهید که یک پکیج با عمر طولانی و دوام بالا داشته باشید، بهتر است به دلیل رسوب گذاری املاح موجود در آب، بصورت دوره‌ای آن را سرویس کرده و به فکررسوب گیر پکیجباشید.

10.در مکان‌هایی که آب مصرفی با املاح زیادی همراه است وضعیت لوله کشی آبگرمکن دیواری باید بطور مداوم بررسی شود. نصب رسوب گیر آبگرمکن و انجام اقداماتی مثل رسوب زدایی آبگرمکن دیواری از جمله مواردی بوده که با راه اندازی این مبدل حرارتی باید بصورت دوره‌ای صورت گیرد.

  1. از نظر خطر پذیری هم بدلیل استفاده استانداردهای مطلق اروپایی و تامین گرمایش با آب گرم و رادیاتور، خطر پذیری ساختمان توسط بخاری و آّبگرمکن حذف شده و دیگر هیچ نیازی به آبگرمکن و بخاری در ساختمان نیست.
  2. تعمیرات یک پکیج چندین برابر آسان‌تر از تعمیرات یک موتورخانه بزرگ و پیچیده می‌باشد. به همین دلیل در مصرف هزینه‌های تعمیرات بسیار صرفه جویی می‌شود.

در آخر آبگرمکن دیواری یا پکیج؟

در این مطلب دیدیم که معایب پکیج در مقایسه با مزایا و کارایی آن قابل چشم پوشی است. از این رو می‌توان گفت که استفاده از پکیج به مراتب بهتر و مناسب‌تر از آبگرمکن بوده و به خوبی پاسخگوی نیاز اعضای خانواده است. اما اگر بودجه شما برای خرید و نصب پکیج کافی نیست، در این صورت بهتر است از آبگرمکن استفاده کنید و آب گرم مصرفی خود را از طریق آبگرمکن تامین کنید. در غیر اینصورت با تحقیق و بررسی درباره انواع پکیج و خدمات تاسیسات ساختمان، پکیجی با کیفیت را انتخاب کرده و نصب کنید. اگر چه پکیج‌ها از استاندارد بالایی برخوردارند، اما بین آنها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، که سبب برتری یکی بر دیگری می‌‌شود.