نماد سایت ماه نیوز

با انواع خانه هوشمند بیشتر آشنا شوید

عناوین اصلی خبر پنهان

خانه هوشمند چیست؟

 به نقل از خانه هوشمند کارن کمتر کسی را می‌توان این روزها پیدا کرد که در مورد خانه هوشمند و تجهیزات هوشمندسازی ساختمان تا به حال خبری نخوانده باشد یا حداقل چیزی نشنیده باشد. بسیاری از ما حتی اگر تابه‌حال خانه خود را هوشمند نکرده‌ایم و در یک خانه هوشمند زندگی نمی‌کنیم اما بارها و بارها در مورد خانه هوشمند شنیده‌ایم و دوست داشتیم خانه‌ای داشته باشیم که گجت‌ها و وسایل آن توان درک حرف و فرمان صوتی ما را داشته باشد و بدون نیاز به حضور فیزیکی ما بسیاری از کارها را انجام دهد و علاوه بر این لوکس و زیبا باشد.

می‌توان در تعریفی کلی، خانه هوشمند را اینطور توصیف کرد: خانه هوشمند سازه‌ای مدرن است که در آن علاوه‌براینکه افراد خانواده با یکدیگر ارتباط دارند، وسایل و لوازم خانه هم با هم ارتباط دارند.

اینترنت اشیا و تکنولوژی هوشمندسازی ساختمان در این روزها ارتباط بین انسان با اشیا و اشیا با اشیا را در خانه‌های مدرن کاملاً تغییر داده است و در مواردی به صورت شگفت انگیز می‌بینیم که یک خانه هوشمند و تجهیزات داخل آن نیازها و علایق ما را شاید حتی بهتر از اعضای یک خانواده درک و اجرا کند! واقعا داشتن خانه هوشمند جذاب است؛ نه؟

مفهوم سناریو در خانه هوشمند چیست؟

هر زمان که تصمیم بگیرید در خانه‌ای هوشمند با امکانات لوکس زندگی کنید باید درک درستی از مفهوم سناریو داشته باشید. سناریو در خانه هوشمند یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های داشتن خانه هوشمند است. سناریو در خانه هوشمند برای انجام یک سری از کارهای دنباله‌دار و پشت سرهم و تکراری در زمان های مختلف به کار گرفته می‌شود که می‌تواند از طریق پنل کنترل مرکزی و یا گوشی موبایل فعال و غیرفعال شود . کاربران در خانه هوشمند می‌توانند برای برآورده کردن نیازهای روزانه فقط با لمس یک دکمه فرمان موردنظرشان را صادر کنند. این کار توسط سناریوهایی که از پیش تعریف شده است انجام می‌شود.

خانه هوشمند و سناریو صبح یا Good morning Smart life

در خانه هوشمند با تعریف سناریو صبحگاهی می‌توانید مطمئن باشید که حتی در یک روز شلوغ کاری صبحی ایده‌آل را شروع کنید. به‌این‌ترتیب قهوه صبح به‌صورت اتوماتیک آماده می‌شود؛ پرده‌ها کنار می‌روند تا نور آفتاب خانه را روشن کند و حمام داغ انتظارتان را خواهد کشید.

سناریوی میهمانی  Party Time در خانه هوشمند

آماده کردن فضای خانه برای میهمانی در زندگی شلوغ و پرمشغله این روزها اصلا کار آسانی نیست و اگر در خانه‌ای هوشمند زندگی نکنیم؛ وقت و انرژی زیادی از ما خواهد گرفت. داشتن خانه هوشمند به ما این امکان را می‌دهد که حتی برای حالت میهمانی هم سناریو تعریف کنیم. دراین‌صورت در زمان تعیین شده برای ورود میهمانان به خانه، بعد از باز شدن درب خانه روشنایی لازم در راهروها تامین خواهد شد.

سپس، روشنایی داخلی خانه در حالت ۱۰۰%  و رنگ نور تعیین شده قرار می‌گیرد، موسیقی شاد و هیجان‌انگیز مطابق انتخاب شما از طریق سیستم صوتی هوشمند نصب شده در تمام خانه پخش می شود، سیستم سرمایشی و گرمایشی در حالت متناسب با تعداد افراد حاضر در خانه تنظیم خواهد شد، پرده قسمت پذیرایی بسته می‌شود و خلاصه همه‌چیز آماده یک میهمانی ایده‌آل می‌شود.

سناریو آرامشRelaxation Mode  و مطالعه Reading Mode در خانه هوشمند

شما می‌توانید در خانه هوشمند تمامی شرایط محیطی را متناسب با نیازتان تنظیم کنید. اوقاتی مانند استراحت و مطالعه می‌توانند سناریوی مخصوص به خود را خواهند داشت و تنها از طریق لمس یک گزینه روی گوشی، این شرایط فراهم خواهد شد. شما می‌توانید به کمک دیمر لامپ میزان روشنایی لامپ‌ها در اتاق یا سالن پذیرایی خانه شما دقیقا مطابق با نیاز چشم برای مطالعه یا استراحت تنظیم می‌شود.

سناریو مسافرت در خانه هوشمند  Vacation Mode

با نصب در ساختمان می‌توانید بدون اینکه نگران سرقت خانه و یا اتفاقات غیرمنتظره دیگری مانند نشت گاز، ترکیدگی لوله آب، اتصال سیم‌های برق و حتی آب دادن به باغچه و گلدان‌هایتان باشی،  به‌راحتی برای سفری لذت‌بخش برنامه‌ریزی کنید. کافیست زمانی که از خانه خارج می‌شوید سناریوی مسافرت را فعال کنید تا شیرهای اصلی گاز و آب بسته شوند. همچنین سیستم سرمایش و گرمایش خاموش و دوربین‌های مداربسته و سیستم امنیتی فعال می‌شود. در این وضعیت قفل دیجیتال به‌صورت اتومات قفل خواهد شد و سیستم آبیاری هوشمند گیاهان، درنبود شما وظیفه آبدهی به گل‌ها را برعهده خواهد گرفت.

تاثیر داشتن خانه هوشمند در مدیریت زمان و نظم

فقط کافی است یک هفته در سازه‌ای هوشمند زندگی کنید تا متوجه تاثیر فوق‌العاده داشتن خانه هوشمند در نظم و مدیریت زمان شوید. شاید در ابتدا بسیاری از اوقات تلف شده که صرف انجام کارهای تکراری و روزمره زندگی، مانند خاموش و روشن کردن چراغ‌ها یا کنار زدن و کشیدن پرده‌ها، می‌شود به چشم نیاید. اما به مرور زمان متوجه خواهید شد که همین کارهای کوچک و به‌ظاهر بی‌اهمیت تا چه اندازه در صرفه‌جویی زمان کمک می‌کند و باعث سرعت‌بخشی به امور می‌شود. با زندگی در خانه هوشمند و به‌کارگیری تجهیزات هوشمند، می‌توانید با تعریف سناریوهای مختلف و زمان‌بندی انجام کارهای روتین و تکراری خانه مطمئن شوید که بهمحض رسیدن به خانه نیاز نخواهید داشت که هیچ کار غیرضروری و تکراری انجام دهید.

مثلا با نزدیک شدن شما به منزل، سیستم فراخوانی آسانسور نزدیک شدنتان را تشخیص می‌دهد و درست زمانی که وارد پارکینگ شدید، درب برایتان باز خواهد بود. چای‌ساز یا قهوه‌سازتان قبل از ورود شما به خانه روشن خواهد شد تا به‌زودی نوشیدنی گرم محبوبتان آماده باشد. سیستم روشنایی هوشمند درطول مسیرتان در پارکینگ، راه‌پله و جلوی درب، نور کافی را به‌صورت خودکار تامین می‌کند و دمای منزلتان روی میزان ایده‌آلتان تنظیم شده است. داشتن خانه هوشمند درست مثل زندگی در قلعه‌ای باشکوهیست که خدمتکار آن هوش مصنوعی است.

بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه قبض های انرژی ماهانه با خانه هوشمند

این روزها بسیاری از کشورهاT از جمله کشور ما با آلودگی هوا و محیط‌زیست مواجه شده‌اند و از طرف دیگر هم منابع طبیعی انرژی رو به کاهش هستند. صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساده‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین استراتژی برای بهبود این وضع است. ازطرفی هزینه‌های بالای انرژی و صرفه‌جویی در آن یکی دیگر از محرک‌های طراحان خانه‌های هوشمند بوده است.

مشترکین خانگی یکی از مهم‌ترین منابع مصرف‌کننده انرژی در تمام دنیا هستند. اما خانه‌های هوشمند از این قاعده مستثنی می‌شوند. مدیریت عملکرد تجهیزات هوشمند خانه و تجهیز گجت‌های الکترونیک به سنسورهای داخلی و خارجی به‌طور چشمگیری مصرف انرژی در این سازه‌ها را کاهش می‌دهد.

درواقع می‌توان به خانه‌های هوشمند، سازه‌های سبز و دوست‌دار محیط‌زیست هم گفت و تمام کسانی که طرفدار محیط‌زیست هستند و به حفظ آن اهمیت می‌دهند، می‌توانند با خیال راحت به هوشمندسازی خانه‌های خود دست بزنند. طبعا هزینه‌های پایین‌تر انرژی و قبض‌های گاز، برق و آب هم به‌اندازه کافی محرک خوبی برای این کار محسوب می‌شوند.

کاهش مصرف انرژی در چه بخش‌هایی از خانه هوشمند اتفاق می افتد؟

افزایش رفاه و آسایش و زندگی لوکس در خانه هوشمند

یکی از مزایای اصلی داشتن خانه هوشمند بهره بردن از زندگی در فضایی لوکس و مدرن است. اما برای اینکه تصویر بهتری از زندگی در خانه‌های هوشمند داشته باشید، به چند مزیت و امکان این سازه‌ها اشاره می‌کنیم:

چگونه تجهیزات خانه هوشمند آسایش و رفاه را برای کاربران فراهم می کنند؟

قفل دیجیتال جزئی جدایی‌ناپذیر از خانه هوشمند

در عصر جدید، هرروز گجتی یا ابزاری از وسایل خانگی به جمع تجهیزات هوشمند می‌پیوندد و جریان زندگی هوشمند را به سمت جلو می‌راند تا آسایش خاطر کاربران تامین شود. یکی از ملزومات خانه‌های هوشمند، تجهیز به قفل دیجیتال است. اصلا ترکیب خانه هوشمند و کلید و قفل سنتی با هم جور نیستند.

قفل دیجیتال چیست؟

شاید برای شما هم بارها پیش آمده باشد که و پشت درب مانده باشید؛ یا حتی فراموش کرده باشید کلید را بردارید و در طول روز ذهن‌تان درگیر حل کردن این مشکل باشد که چطور . اما خانه هوشمند با نصب یک قفل دیجیتال لوکس و زیبا دغدغه شما را بابت امنیت و قفل بودن درب‌ها برطرف خواهد کرد. با قفل هوشمند، کلید در سرانگشتتان است و همیشه با شما خواهد بود.

مقایسه انواع قفل دیجیتال؛ بهترین قفل دیجیتال را بشناسیم

انتخاب قفل دیجیتال هم مانند هر وسیله دیگری به‌میزان زیادی با سلیقه و نیاز شما در ارتباط است. مثلا اگر شما فردی هستید که با اعداد و ارقام و حفظ کردن کد و رمز میانه خوبی ندارید، بهتر است قفل رمزدار نخرید و به جای آن قفل درب اثر انگشتی یا قفل دیجیتالی تشخیص چهره را انتخاب کنید.

یا اگر کاربریتان از قفل دیجیتال  فضای اداری است، بهتر است که از استفاده کنید. یعنی حتما  زمان سفارش قفل هر نوع قفل دیجیتالی را همراه ریموت بخرید. از آنجایی که داشتن خانه هوشمند ترندی نسبتا جدید در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود، ادراک کاربران از این مفهوم کمی گنگ ومبهم است.

برای دریافت درک درست از خانه هوشمند و تصمیم‌گیری بهتر در این زمینه، نیاز دارید که مقالات خانه هوشمند را جستجو و مطالعه کنید. مقلات زیادی در این زمینه تدوین شده‌اند که به شما کمک می‌کنند اطلاعات مهمی درباره سازوکار خانه‌های هوشمند و هوشمندسازی به‌دست بیاورید. همچنین بااستفاده از این مقالات، می‌توانید برندهای مختلف گجت‌های هوشمند را مقایسه و درباره ویژگی‌های هرکدام اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

خانه هوشمند BMS

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS، نوعی از فناوری جدید دنیا در این صنعت است که درراستای بهبود مدیریت یکپارچه گجت‌های خانه هوشمند ساخته شده است.

اجزای سیستم هوشمند BMS

خانه هوشمند BMS به عنوان سیستم نظارتی و کنترلی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که این اجزا ساختمان هوشمند را در کنار یکدیگر و هماهنگ با هم مدیریت می‌کنند. اجزای سیستم خانه هوشمند BMS شامل موارد زیر است:

در هر سیستم هوشمند، برای تجزیه و تحلیل و عملکرد نهایی به اطلاعات ورودی سیستم نیاز داریم. در خانه هوشمند bms حسگرها اطلاعات را از محیط اطراف جمع‌آوری و به سیستم مرکزی ارسال می‌کنند.

کنترلرها در سیستم هوشمند سازی ساختمان BMS نقش دستوردهنده یا فرمانروا دارند و بر اساس اطلاعات ورودی و همچنین تجزیه‌وتحلیل آنها دستوراتی را به عمل‌گرها می فرستند.

عملگرها تجهیزاتی هستند که وظیفه انجام دستورات اجزای قبل از خود را در ساختمان هوشمند BMS ایفا می‌کنند.

چرا لازم است این روزها از سیستم هوشمند BMS در ساختمان ها استفاده کنیم؟

برای یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه BMS هم می توانید از کتاب آموزش BMS که به زبان ساده استفاده کنید. در این کتاب تمامی مباحث مربوط به خانه هوشمند BMS و هوشمند سازی به زبانی ساده شرح داده شده است.

گجت‌های هوشمند

داشتن خانه هوشمند و زندگی در آن بدون حضور ابزارک یا گجتهای هوشمند به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست و تصور همه امکانات مدرن خانه هوشمند مانند فرمان‌های خودکار بدون این گجت‌ها فقط در حد رویا باقی می‌ماند.

معرفی تعدادی از گجت‌های هوشمند

هزینه راه اندازی خانه هوشمند

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب گجت برای داشتن خانه هوشمند، هزینه و قیمت محصول یا خدمات است. به همین دلیل، نیاز است که قبل از تصمیم‌گیری یا اقدام، کمی بیشتر از هزینه هوشمندسازی خانه و قیمت تجهیزات آن بدانیم و البته خبر خوب در مورد خانه هوشمند اینکه این روزها اکثر خانواده‌های ایرانی هم می‌توانند با درنظرگرفتن بودجه‌ای معقول و متوسط  خانه‌ای هوشمند داشته باشند. از آنجایی که تولیدکنندگان داخلی به فکر تولید تجهیزات خانه هوشمند مطابق استانداردهای جهانی افتاده‌اند که به این شکل قیمت خانه هوشمند به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند.

تجهیزات امنیتی هوشمند

هیچ‌کس دوست ندارد به خاطر سرقت و دزدی که این روزها روبه‌افزایش است، تمام دارایی خود را از دست بدهد و حتی جانش درخطر بیفتد. بنابراین این روزها یکی از تجهیزاتی که مطابق با تکنولوژی روز دنیا هرروز به‌روزتر و امن‌تر می‌شود تا راه ورود سارقین و مجرمین را سد کند، تجهیزات امنیتی هوشمند است .تجهیزات امنیتی هوشمند به صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

تجهیزات امنیتی هوشمند شامل سنسورهای تشخیص حرکت، دوربین‌های مدار بسته و… است که به‌سرعت و بادقت بالا حضور افراد ناشناس را در خانه یا حتی محیط اطراف ساختمان تشخیص می‌دهند و صاحبخانه را مطلع خواهند ساخت تا اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به داخل خانه را انجام می‌دهند .

راهنمای خرید تجهیزات امنیتی برای خانه هوشمند

منبع : خانه هوشمند آمازون اکو

خروج از نسخه موبایل