عمومیمعرفی کسب و کار

آموزش کشیدن الگوی بالاتنه جلو و پشت

آموزش الگوی بالاتنه

اغلب لباس هایی که میخواهیم بدوزیم نیاز به الگو خیاطی بالاتنه دارند (یعنی شامل بالاتنه هستند) پس الگوی بالاتنه بسیار مهم است اولین کاری که باید انجام دهید رسم الگوی بالاتنه است زیرا این کار می تواند بهترین نقطه برای شروع کار شما باشد در مطلب قبلی روش اندازی گیری بالاتنه رو گفتیم در این بخش از مجله آموزش خیاطی سورن به آموزش کامل رسم الگوی اساس بالاتنه می پردازیم که به راحتی با دنبال کردن این آموزش که از دوره های آموزش خیاطی فنی حرفه ای برگرفته ایم، میتوانید الگوی اولیه ی بالاتنه رو رسم نمایید پس با ما همراه باشید.

اندازه های مورد نیاز برای الگوی بالاتنه

همانطور که در مقاله های دوره آموزش دوخت شومیز گفتیم، برای رسم الگوی بالاتنه به اندازه هایی نیاز دارید که در اختیار داشته باشید عبارتند از:

  • دور سینه
  • دور کمر
  • دور باسن
  • بلندی بالاتنه جلو
  • بلندی بالاتنه پشت
  • سرشانه
  • دور گردن
  • بلندی خط حلقه
  • بلندی باسن

توجه داشته باشید الگو بالاتنه را بر روی یک کاغذ مناسب رسم کنید تا بتوانید از این الگو در کار های بعدی نیز استفاده کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای رسم الگوی بالاتنه

در کنار کاغذ الگو به ابزارهایی برای رسم الگو نیاز دارید، از جمله ابزارهای مورد نیاز برای رسم الگوی بالاتنه عبارت اند از متر اندازه گیری، پاک کن، مداد اتود، خط کش منحنی و خط کش مندرج

روشهای مختلف رسم الگوی اولیه بالاتنه

امروز با پیشرفت خیاطی متد های گوناگونی در این زمینه وجود دارید که میتوان الگوی بالاتنه را با روش ها و یا متد های مختلفی رسم کرد از جمله متد های که استفاده میشود متد مولر متد گرلاوین متد متریک و… است تفاوتی د بیس کار وجود ندارد و اصولا تفاوت اصلی این متد ها در نحوه اندازه گیری و بکار گیری محاسبات مختلف در انها هست  ماسی کردیم آسان ترین روش رو برای شما با متد تلفیقی یاد بدهیم.

رسم الگوی بالاتنه قسمت جلو

1- ابتدا کادری به عرض یک چهارم +2 دور باسن و طول به اندازه قدر لباس مورد نظر(اندازه از کنار گرد تا قد بدلخواه) رسم مینماییم.

قد لباس فرضی 60 سانتی متر

خط افقی (الف- ب) عرض پارچه و خط عمودی (الف – ت) طول پارچه میباشد.

خط باسن: روی خط باسن از خط مرکزی جلو به اندازه یکم چهارم +2 به سمت چپ رفته علامت می گذاریم و از خط سینه به خط باسن رسم می کنیم.

رسم ساسون های الگوی بالاتنه:

رسم ساسون پهلو: از خط کمر در خط پهلو 2 سانتی متر داخل شده و علامت میگذاریم از این علامت گودی کمر را رسم میکنیم.

رسم ساسون بزرگ زیر سینه:

ابتدا قد سینه را از کنار گردن روی الگو خیاطی علامت زده و از خط مرکزی جلو یک دوم فاصله سینه به سمت چپ رفته به گونه ای که این دو نقطه در یک قسمت بهم برسند.روی خط کمر 1 فاصله سینه جلو رفته و علامت گذاشته از این علامت به صورت عمود 14 سانتی متر پایین رفته و واین سه نقطه را به یکدیگر وصل میکنیم. روی خط کمر از طرفین علامت 1.5 سانتی متر به دو طرف رفته  وساسون را رسم میکنیم.

رسم ساسون حلقه بالاتنه:

برای برطرف کردن کیست حلقه یک ساسون درگودترین قسمت حلقه رسم میکنیم.

نکته: این پنس را میتوتن هنگام پرو لباس هم گرفت.

رسم الگوی بالاتنه قسمت پشت:

ابتدا کادری به عرض یک چهارم دور باسن و طول به اندازه قد لباس مورد نظر (اندازه از کنار گردن تا قد به دلخواه)  رسم مینماییم.

قدر لباس در پست بر اساس قد لباس در قسمت جلو رسم می شود. مثال 60 سانتی متر

برای رسم الگوی خیاطی بالاتنه پست کادری به عرض یک چهارم دور باسن و قد لباس رسم کرده واز خط مرکز پشت  در قسمت خط گردن 7 تا 8 سانت  به سمت راست رفته  و3 سانتی متر پایین آمده و هلال گردن را رسم میکنیم تفاوت الگوی پشت و جلو این است که  در خط کارور از یک دوم کارور پشت استفاده کرده و برای خط سینه و خط باسن  یک چهارم  دور سینه و باسن استفاده میکنیم.

نکته در رسم الگوی اولیه بالاتنه:

:رسم خطوط افقی در قسمت جلو وپشت یکسان میباشد.

رسم ساسون پشت الگوی بالاتنه:

ساسون پهلو: 2 سانتی متر از خط کمر داخل شده یه سر را به خط سینه و یک سر را به خط باسن وصل میکنیم.

ساسون خط مرکزی پشت: 2 سانتی متر خط کمر داخل شده یه سر را به خط باسن و یک سر را به خط کارور وصل میکنیم.

نکته: این ساسون در موقعی که خط مرکزی پشت در روی دو لای بسته پارچه قرار میگیرد احتیاج به رسم آن نیست.

ساسون بزرگ: از خط سینه یک دوم فاصله سینه  و از خط کمر16 سانتی متر پایینتر از خط کمر به اندازه یک دوم فاصله سینه به سمت پهلو علامت زده و این سه نقطه را بهم دیگر وصل می نماییم و روی خط کمر از طرفین 1.5 سانتیمتر بیرون رفته و ساسون را رسم میکنیم.

الگوی بالاتنه در متد های مختلف به شکل های گوناگونی رسم میشود بعضی از متدهای خیاطی نیاز به محاسبات زیاد دارند که فرد رو از دیدن اموزش خیاطی منصرف میکنه ولی ما در این روش سی کردیم با متدی آسان و تلفیقی که مناسب برای اندام های ایرانی است آموزش را ارائه کنیم در واقع بعضی از متد های که الان در کشورمون تدریس میشه یا از قدیم مونده مناسب سازی نشده برای اندام های ایرانی و یا الگو ها باید حتما شخصی سازی بشود ولی ما و با بهترین و ساده ترین روش ممکن آموزش رسم الگوی بالاتنه رو بهتون یاد دادیم امید واریم که مورد پسند شما واقع گردد.

آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین

در دنیای خیاطی روش های مختلفی برای دوخت لباس ها وجود دارد. این روش ها یا متدها به خاطر تفاوتی که در ریزه کاری ها، فرمول ها و محاسباتی که دارند به روش های مختلفی تقسیم شده اند. از جمله روش هایی که در دنیای خیاطی از آن ها برای دوخت لباس ها استفاده می شود می توان به روش متریک، گرلاوین، سایز بندی و مولر اشاره کرد. ما در این آموزش دوره مانتو دوزی سورن قصد داریم شما را با روش گرلاوین و آموزش رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین آشنا کنیم.

روش گرلاوین چیست؟

قبل از این که به سراغ روش گرلاوین برویم نیاز است که آشنایی اولیه ای با متد گرلاوین پیدا کنید، روش گرلاوین روشی است که تمام قسمت های بدن سایز می شوند. این روش از جمله روش های پیچیده و قدیمی که در حرفه ی خیاطی به کار گرفته می شود، اما به خاطر دقتی که در الگوی روش گرلاوین وجود دارد می توان با اندازه گیری های صحیح، لباس های شیک و خوش پوشی را با استفاده از این متد تولید کرد. اما در کنار پیچیدگی که در روش گرلاوین وجود دارد این روش به دلیل خروجی خوبی که به همراه دارد طرفداران خاص خود را دارد.

نکاتی در مورد نحوه ی اندازه گیری به روش گرلاوین

قبل از این که شروع به رسم الگوی خیاطی به روش گرلاوین کنید نیاز است که ابتدا با چند نکته در مورد نحوه ی اندازه گیری به روش گرلاوین آشنا شوید:

  • فرد در هنگام اندازه گیری باید حتما لباسی که می خواهد زیر لباسی که تصمیم به دوخت آن داریم را به تن داشته باشد تا فرد در هنگام پوشیدن لباس مورد نظر زیر لباس دوخته شده احساس راحتی کند و لباس برای او تنگ نباشد.
  • اندازه گیری باید از روی لباس نازک و یا یک لباس زیری انجام شود زیرا اندازه گیری از روی لباس های ضخیم باعث می شود که سایز فرد بالا برود.
  • نکته ی بعدی که باید به آن توجه داشت این است که فرد در هنگام اندازه گیری باید در راحت ترین حالت ممکن باشد، چون بعضی از افراد به دلیل حساس بودن، در هنگام لمس بدن آن ها توسط متر تغییر حالت می دهند و همین مسئله موجب می شود که افراد هنگام اندازه گیری سایزهایی مانند کارور پشت خود را به سمت جلو خم کنند و در نهایت اندازه ی کارور پشت و یا سایر اندازه ها با وقعیت سازگار نباشند.
  • همان طور که گفتیم برای رسم الگو به اندازه هایی برای رسم الگو نیاز داریم. اندازه های مورد نیاز برای رسم الگوی بالاتنه به روش گرلاوین عبارتند از: دور سینه، دور باسن بزرگ و کوچک، قد باسن بزرگ و کوچک، دور کمر، کارور جلو، کارور پشت، قد کف جلو، قد جلو، قد پشت، کنفرماسیون، دور گردن، طول سرشانه، دور حلقه آستین، قد استین تا آرنج، قد استین تا مچ، دور مچ، دور بازو و دور آرنج.