نماد سایت ماه نیوز

شرایط مهاجرت تحصیلی رویزا به کشورهای مختلف آپدیت 2023

شرایط مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف در سال 2023 چیست؟

مهاجرت تحصیلی چیست و چرا باید برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کرد؟ این سوالی است که در ابتدا بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن می گردند. تحصیل دریچه علم و مهارت را برای زندگی ایده آل فراهم می کند. در دوره جهانی سازی، بین المللی شدن آموزش عالی به طرز چشمگیری افزایش یافته و به یک فعالیت محور بازار تبدیل شده است. با پیشرفت سریع آموزش های بین المللی، دانش آموزان و دانشجویان بیشتر در کشورهای خارجی به دنبال تحصیلات عالی هستند و بسیاری هم اکنون تحصیل در خارج از کشور را به عنوان پله ای برای اقامت دائم در یک کشور در نظر می گیرند.

در اقتصاد امروز جهان دانش مهمترین عامل تولید و رشد اقتصادی و تضمین رقابت و نوآوری است. در کشورهای در حال توسعه، دانش به عنوان ابزاری مهم برای توسعه در نظر گرفته می شود. ساده ترین و شهودی ترین روش برای تعریف دانش همان معنای واقعی کلمه “آنچه مردم می دانند” است. دانش از فرد پدیدار می شود و همیشه ذاتاً با فرد در ارتباط است ، یعنی هر شخص دانش خود را از داده ها و اطلاعات خلق می کند.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته تغییر جمعیتی و تحولات منفی جمعیت را تجربه می کنند که انتظار می رود منجر به کمبود نیروی کار شود. در این زمینه، دانشجویان بین المللی به عنوان افراد ایده آل برای حفظ در نظر گرفته می شوند زیرا فرض بر این است که آنها با زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور میزبان آشنا هستند.

در دهه های گذشته میزان مهاجرت تحصیلی به صورت چشم گیری افزایش یافته است. هدف از این مطالعه کشف عناصر مؤثر بر تصمیم دانشجویان در مورد مهاجرت است. دو عنصر اصلی مؤثر بر مهاجرت دستمزدها و کیفیت آموزش است. باید تأکید کرد که کشورهایی که دارای بالاترین کیفیت آموزش هستند لزوماً کشورهایی با دستمزد بالا نیستند.

اگر قصد دارید آینده روشنی برای خود بسازید بهتر است در بهترین دانشگاه ها تحصیل کنید. در این مقاله کمک می کنیم به کسانی که به دنبال راهنمایی برای مهاجرت از طریق تحصیل هستند و نمی دانند به کدام کشور بروند و یا اینکه چه مدارک و مراحلی را می بایست پشت سر بگذارند. در ادامه این مقاله با ما در موسسه مهاجرت رویزا گروپ همراه باشید تا اطلاعات کافی در این زمینه را به دست آورید.

شرایط عمومی لازم برای مهاجرت تحصیلی

مهاجرت به روش های مختلفی امکان پذیر است ولی افراد باید با توجه به شرایط خود روشی که برای آن ها راحت تر است و شرایط آن فراهم تر است را انتخاب کنند. مهاجرت تحصیلی یکی از روش های مناسب و پر طرفدار در بین افرادی هست که علاقه به یادگیری و تحصیل دارند و هر کشوری قوانین مهاجرتی خاص خود را دارد.

افراد می توانند به عنوان دانش آموز برای تحصیل در مدارس خارجی در خواست دهند. کشور انگلستان، آمریکا و کشور های اروپایی مقصد های بسیار خوبی برای پیشرفت در تحصیل دانش آموزان می باشند. مدارس در برخی  کشور ها معمولا خوابگاه در اختیار دانش آموزان برای اقامت  قرار می دهند، ولی اگر مدارس خصوصی باشد بابت آن هزینه دریافت می کنند.

همچنین این امکان وجود دارد که افراد دانشجو بتوانند در دانشگاه های خارجی مشغول به تحصیل شوند. دانشجویان مهاجر پس از فارغ التحصیلی نیز می توانند تصمیم بگیرند در کشور مقصد بمانند و مشغول به کار شوند. حتی در بعضی کشور ها امکان این هست که پس از فارغ التحصیلی در صورتی که در کشور بمانند به آن ها تابعیت کشور مورد نظر تعلق می گیرد.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی

هر کشوری با توجه به قوانینی که دارد، مدارکی مطابق با قوانین را از مهاجرین دریافت می کند. مدارکی که در زیر آورده شده تقریبا در همه کشور ها یکسان می باشد.

مراحل لازم برای مهاجرت تحصیلی

لازم به ذکر است که انتخاب کشور مورد نظر بستگی به شرایط روحی، مالی و علایق افراد دارد. افراد باید به این موضوع دقت کافی داشته باشند چرا که قرار است چندین سال از زندگی خود را در آن کشور بگذرانند. موضوع مهم دیگری در رابطه با مهاجرت تحصیلی وجود دارد، که باید در ادامه به آن اشاره کرد. در صورت این که فرد بخواهد از طریق موسسات اقدام به مهاجرت تحصیلی کند می بایست توجه داشته باشد که حتما موسسه مورد نظر مورد تایید وزارت علوم باشد.

مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان

مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان هم در برخی کشور ها امکان پذیر است. اما نداشتن مدرک زبان برای ارائه باعث می شود تا قبل از شروع تحصیل، دوره های زبان را در کشور مقصد بگذرانید. برای گذراندن این دوره ها در برخی کشور ها از طرف دانشگاه می بایست تعیین سطح شوید و بعد اجازه شروع دوره ها به شما داده می شود.

معمولا در دوره های آموزشی می بایست فرد نمره حد نصاب را دریافت کرده تا بتواند تحصیل خود را در دانشگاه شروع کند. در صورتی که دانشجو در این دوره ها نمره حد نصاب را کسب نکند، می بایست دوره ها را تمدید کند. سطح این دوره ها با توجه به تحصیل در مقطعی که دانشجو می خواهد وارد دانشگاه شود متفاوت می باشد.

اخذ بورسیه تحصیلی

بورسیه کمک هزینه ای است که از طرف دانشگاه در اختیار دانشجویان و دانش آموزان برتر است قرار می گیرد و نیاز به باز پرداخت نیز ندارد. بورسیه ها از طرف دانشگاه و یا ارگان های مختلف دیگر برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند در نظر گرفته می شود. البته برای استفاده از بورسیه باید به این نکته توجه کرد که آیا دانشگاه مورد نظر بورسیه دارد یا خیر.

بورسیه گرفتن یک امکان بسیار عالی برای افراد دانشجو محسوب می شود؛ باید بیان شود که بورسیه های تحصیلی انواع گوناگونی دارند. تفاوت بین انواع بورسیه در این است که برخی از آن ها شامل تمام هزینه ها و برخی دیگر شامل تنها بخشی از هزینه ها می شود. بورسیه معمولا شامل دانشجویانی می شود که معدل خوبی دارند و همچنین دارای رزومه های تحصیلی خوبی در دانشگاه ها می باشند. همچنین ممکن است بورسیه شامل افرادی با قومیت یا نژاد های خاص شود. برخی از بورسیه ها نیز شامل رشته های خاص یا مختص به جنسیت های مشخصی می شود مانند بورسیه ویژه زنان و….

آمار و ارقام مهاجرت تحصیلی به خارج از ایران

کشورهای OECD تقریباً ۸۵٪ دانشجویان خارجی جهان را در خود جای داده اند که اکثر آنها فقط در ۶ کشور متمرکز هستند. آمریکا ۲۱٫۴٪، انگلیس ۱۲٫۶٪، فرانسه ۸٫۸٪، استرالیا ۷٫۶٪، آلمان ۷٫۴٪ و ژاپن۴٫۵٪ را به خود اختصاص داده است. آسیای شرقی و اقیانوس آرام در صدر لیست اعزام دانشجو قرار دارند و ۲۹٪ از کل دانشجویان بین المللی آموزش عالی را به خود اختصاص داده اند. دانشجویان چین ۱۵٪ از این کل را تشکیل می دهند. آمریکای شمالی و اروپای غربی ۱۸٪، سپس اروپای مرکزی و شرقی ۱۱٪، جنوب و غرب آسیا ۹٪، کشورهای عربی ۷٪ و آفریقا ۵٫۸٪ از کل دانشجویان بین المللی را تشکیل می دهند.

به صورت میانگین در حدود ۱۰ درصد از دانشجویان رشته های پزشکی در دانشگاه های ایران، مهاجرت تحصیلی کرده اند. در حال حاضر در حدود ۳ میلیون دانشجو برای ادامه تحصیل، کشورهای دیگر را انتخاب نموده و در برترین دانشگاه های دنیا مشغول به تحصیل می باشند. پیش بینی می شود تا ۵ سال آینده آمار مهاجرت تحصیلی تا مرز ۷ میلیون نفر خواهد رسید.

مزایای تحصیل در خارج از کشور به صورت کامل

تحصیل در خارج از کشور یک تجربه در حال تغییر زندگی است و برای بسیاری از دانشجویان، این به یاد ماندنی ترین تجربه در حرفه های خود در دانشگاه است. درک مزایای مشخص زندگی و تحصیل در یک کشور خارجی مهم است. مزایای مهاجرت تحصیلی با توجه به شرایط و خواسته های هر فرد یا دانشجو مشخص می شود.

ارتقاء شغلی

ویزای کار یکی از پر مخاطب ترین روش های مهاجرتی می باشد که در تفکرات تمامی افراد نقش بسته است. با توجه به محدودیت های موجود در روش های کاری، مهاجرت تحصیلی به عنوان یکی از برترین گزینه های علاقه مندان تبدیل شده است. به دلیل استانداردهای آموزش عالی در خارج از کشور و محیط پیشرفته فناوری، دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند در زادگاه خود از فرصت های شغلی و نقش شغلی بالاتری برخوردار هستند. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که والدین می خواهند فرزندان خود را به تحصیل در خارج از کشور برسانند.

سطح بالای آموزشی

دانشگاه های برتر ایران در رتبه بندی QS در رتبه های ۴۰۰ تا ۵۰۰ جهان قرار دارند. دانشگاه های شریف، تهران و امیر کبیر به عنوان برتری دانشگاه های ایران شناخته می شوند. از همین رو دانشجویان سایر دانشگاه های ایران با قصد مهاجرت تحصیلی قادر خواهند بود با ارائه رزومه های مناسب برای برترین دانشگاه های دنیا اقدام نمایند.

آشنایی با فرهنگ های تازه

مهاجرت تحصیلی به معنای ورود به دنیای دیگر و آشنایی با فرهنگ و سنت های مختلف می باشد. سفر، آشنایی در حالی مثمر ثمر است که به همراه کشف باب های تازه علم و دانش افزایی باشد. از همین رو با توجه به نگرش افراد می توان آشنایی با فرهنگ های جدید را به عنوان مزایای مهاجرت تحصیلی اشاره کرد. به طور کلی گفته می شود که محیط، به شخصیت سازی و نحوه تفکر کمک زیادی می کند.

دانشجویانی که تصمیم به تحصیل در خارج از کشور گرفتند، عموما در معرض فرهنگ های مختلف مردم قرار دارند و در تحلیل چیزها ذهنیت خوبی خواهند داشت. از این رو، تحصیل در خارج از کشور تأثیر خوبی در تغییر ذهنیت خواهد گذاشت.

یادگیری زبان جدید

به واسطه تحصیل در کشور ثانویه، یادگیری زبان و ارائه مدرک زبان از ملزومات مسیر مهاجرت تحصیلی می باشد. علاقه مندان به تحصیل در سایر کشورها با دنیای جدیدی از لغات، واژگان و دستور زبان آشنا می شوند که قادر خواهند بود برای تحصیل از آن استفاده نمایند.

شرایط مدرک مورد نیاز زبان برای هر کشور و مقطع متفاوت می باشد و متناسب با شرایط تعیین می شود. موسسه زبان آریاناپارس با ارائه دوره های زبان انگلیسی برای آن دسته از دانشجویان که به دنبال تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان و یا کشورهایی که دوره های خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، شرایط مناسبی را فراهم می نماید.

استقلال

تحصیل در خارج از کشور نه تنها منحنی یادگیری را برجسته می کند بلکه نگرش خودکفا را نیز بهبود می بخشد و همچنین کمک می کند تا یک سبک زندگی مستقل ایجاد کند. استقلال به عنوان یکی از برترین مزایای مهاجرت تحصیلی به حساب می آید. دانشجویان در با تحصیل در کشورهای دیگر استقلال لازم برای زندگی تنها و مدیریت آن را آموزش می بینند.

خروج از نسخه موبایل