نماد سایت ماه نیوز

حل مکعب روبیک به زبان ساده pdf

درباره‌ی مکعب روبیک بیشتر بدانیم

مکعب روبیک یک جورچین (پازل) مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام «ارنو روبیک» ابداع شد. نام اصلی آن «مکعب جادویی» است که توسط مخترع آن نام‌گذاری شده‌ است. این اسباب بازی فکری در سال ۱۹۸۰ به افتخار سازنده آن به «مکعب روبیک» تغییر نام داده شد و برنده جایزه ویژه بهترین پازل جهان در آلمان شد و گفته شده پرفروش‌ترین اسباب بازی جهان با ۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ عدد است. فروش مکعب روبیک در ایالات متحده در سال ۲۰۰۶ شاهد افزایشی ناگهانی بود. این افزایش به فیلم «در جستجوی خوشبختی» نسبت داده می‌شود. در این فیلم ویل اسمیت با حل کردن مکعب روبیک یک بازرگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در دانلود کتاب ترفندهای روبیک آمده است که هر مکعب روبیک کلاسیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ تکه و هر وجه دارای یک رنگ است، در نتیجه کلاً دارای ۶ رنگ (رنگ‌بندی سنتی: سفید، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، و سبز) است. گفته می‌شود این مکعب دارای 43 تریلیون جایگشت (تعداد ترکیب‌های ممکن برای موقعیت رنگ‌ها) است؛ و معمولاً افراد با دو روش مبتدی و حرفه ای آنرا حل می‌کنند که روش مبتدی دارای ۸ مرحله است و هر مرحله تقریباً دارای ۱ فرمول می‌باشد اما روش حرفه ای دارای 4 مرحله و بیش از ۱۰۰ فرمول است.

مکانیزم محوری این پازل به شما این امکان را می‌دهد که در هر وجه به طور جداگانه رنگ‌های دیگر را به هم بریزید، و هدف از بازی این است که تمام رنگ‌های آن در وجه خود و به صورت درست در کنار هم قرار گیرند.

در سال‌های بعد این مکعب گسترش یافت و مدل‌های دیگری از آن درست شده‌است، از جمله: ۲×۲×۲ (مکعب جیبی، مینی مکعب و یا مکعب یخی)، ۳×۳×۳ (مکعب استاندارد)، ۴×۴×۴ (انتقام روبیک، یا مکعب استاد) و ۵×۵×۵ (روبیک پروفسورها) و به تازگی اندازه‌های بزرگتر نیز درست شده‌اند (وی کیوب ۶ و وی کیوب ۷) و بزرگترین مکعبی که درست شده‌است ۱۷×۱۷×۱۷ می‌باشد. به تازگی مت واک رکورد حل آنرا با روبیک واک ۳ و زمان۷۵ /۴ ثانیه زد اما طولی نکشید که فیلیکس زمدگز رکورد جهان را با روبیک گنز ۳۵۶ ایر ادونس و با زمان ۴٫۷۳ شکانده است.

در ماه مارس سال ۱۹۷۰، لری نیکولز مکعب ۲×۲×۲ خود را به نام ” پازل با تکه‌های قابل گردش در گروه ” اختراع و درخواست حق ثبت اختراع در کانادا را برای آن کرد. قطعات مکعب نیکولز که با آهنربا به هم متصل شده بود. این مکعب با شماره ثبت (| ۳۶۵۵۲۰۱ ثبت اختراع آمریکا) در تاریخ ۱۱ آوریل سال ۱۹۷۲، دو سال قبل از اختراع روبیک ثبت شد و به وی اعطا شد.
در ماه آوریل سال ۱۹۷۰، فرانک فاکس درخواست ثبت اختراع مکعب ” کروی ۳×۳×۳ ” خود را ارائه داد و او گواهی خود را در بریتانیا با شماره ثبت اختراع (۱۳۴۴۲۵۹) در ۱۶ ژانویه، ۱۹۷۴ دریافت کرد.

ارنو روبیک “مکعب جادویی” خود را در سال ۱۹۷۴ اختراع و در سال ۱۹۷۵ در مجارستان با شماره ثبت اختراع HU۱۷۰۰۶۲ ثبت بین‌المللی کرد. اولین سری از این اسباب بازی در سال ۱۹۷۷ تولید و در مغازه‌های بوداپست برای فروش گذاشته شد. مکعب جادویی با تکه‌های به هم پیوسته پلاستیکی ارزان‌تر و سبک‌تر از مکعب آهن‌ربایی طراحی شده توسط نیکولز بود.

نحوه حل فرمول مکعب روبیک به زبان ساده تصویری بصورت مرحله به مرحله

How To Solve Rubik’s Cubic Formula Into Simplified In-Picture Step by Step

این روزها معکب روبیک یکی از سرگرمی ها و چالش های اساسی برای افراد مختلف شده است. ممکن است شما هم بارها سعی در حل این مکعب داشته اید و بعد از بارها شکست به این نتیجه رسیده باشید که حل این معما غیر ممکن است و یا کاری فراتر از توان انسانی است و فقط انسانهای فوق هوشمند قادر به حل آن هستند. در واقع مکعب روبیک نوعی مسئله ریاضی است و مانند تمام مسائل ریاضی دارای الگوریتم خاصی است که به کمک آن این مکعب به راحتی رمز گشایی خواهد شد. قبلا در آی ار میکس  را به شما معرفی کرده ایم و در پست امروز قصد داریم تا شما را با راحت ترین الگوریتم حل مکعب روبیک آشنا کنیم.

روش حل مکعب روبیک در یک نگاه

قبل از هر چیز باید بگوییم بعد از مطالعه این آموزش نیز ممکن است باتوجه به حالت های مختلف حل مکعب باز هم زمانبر باشد و نیاز به آزمون و خطای بسیاری داشته باشد اما با تمرین و پشتکار میتوانید به مرور سرعت خود را در حل مکعب روبیک افزایش دهید. فراموش نکنید حل مکعب برای خالق آن چیزی حدود ۱۸ ماه زمانبرده است پس نا امید نشوید.

مقدمات و تعاریف

اولین قدم، آشنایی با مقدمات و تعاریف و آشنایی با ساختار مکعب و برخی الگوریتم ها است. مکعب دارای ۶ وجه است که عبارتند از جلو، بالا، پشت، پایین، راست و چپ که به صورت زیر نام گذاری میشوند و جانمایی آنها در عکس زیر واضح است:

برای مثال وقتی گفته میشود U شما باید وجه بالایی مکعب را در جهت ساعت گرد یکبار بچرخانید نمونه ای از این حرکات برای آشنایی بیشتر شما عبارتند از:

برای آشنایی با حرکت های مختلف روش حل مکعب روبیک و تمرین بیشتر به همراه لینک دانلود کتاب درسی می توانید به سایت مراجعه کنید.

گام اول: صلیب

ایجاد صلیب یا به اضافه اولین و مهمترین گام برای حل مکعب روبیک است تصویر زیر مراحل روش حل معکب روبیک را به صورت مرحله به مرحله به شما نشان میدهد. این مرحله ممکن است مقداری گیج کننده باشد اما بعد از چند بار تمرین کاملا ساده خواهد شد.

احتمالا شما هم در تلاشهایتان در مدت حل مکعب متوجه شده اید، قطعه مرکزی هر وجه ثابت می ماند و در جای خود فقط بین وجه های مختلف جابجا می شود. پس این موضوع که دو رنگ تکراری در مرکز وجه ها وجود داشته باشد منتفی است. بنابراین می شود از همین موضوع کمک گرفت و ۴رنگ دیگر را در اطراف آن جمع کرد. شما میتوانید برای شروع هر رنگی که مایل هستید انتخاب کنید اما ما در این آموزش از انتخاب خود روبیک پیرو کرده و رنگ سفید را انتخاب کرده ایم.

اولین قدم تشکیل به اضافه سفید است که در صویر زیر مشاهده می کنید. فعلا لازم نیست در مورد نشکیل رنگ آبی و نارنجی که در تصویر اول می بینید نگران باشید. مهمترین مساله این است که به ازای در سوی به اضافه یک مکعب سفید در لایه بالا باشد و نیاز نیست که حتما این مکعب سفید در وجه بالایی باشد (مثل تصاویر زیر).

با استفاده از الگوریتم F R’ D’ R F2 و تکرار آن برای هر کدام میتوانید تمام مکعب ها که در وجه حانبی قرار دارند به وجه بالایی منتقل کنید.با این کار در این گام به اضافه شما تکمیل خواهد شد.

گام دوم: گوشه های سفید

وجه پایین مکعب را نگاه کنید به احتما ۵۰% یکی از گوشه هایی که می بینید از سه رنگ سفید – نارنجی و سبز تشکیل شده اند.

پایین: چنانچه این گوشه در پایین بود مکعب را در حالتی نگه دارید که گوشه مورد نظر در محل گوشه صورتی در عکس زیر قرار بگیرد و الگوریتم زیر را انجام دهید و آنقدر تکرار کنید که تمام گوشه ها در جای خود قرار گیرند. R’ D’ R D.

بالا: چنانچه این گوشه در بالا بود مکعب را در حالتی نگه دارید که گوشه مورد نظر در محل گوشه بنفش در عکس زیر قرار بگیرد و الگوریتم زیر را انجام دهید و آنقدر تکرار کنید که تمام گوشه ها در جای خود قرار گیرند. R’ D’ R D.

با این کار، چیدمان یک لایه تمام خواهد شد. پیشنهاد ما این است که از رنگ سفید شروع کنید چون با این کار احتمال چیدمان خودکار رنگ های دیگر بیشتر است.

گام سوم: لایه های میانی

تبریک میگوییم شما تا الان یک سوم کار را تمام کرده اید حال که وجه سفید تشکیل شده است میتوانید مکعب را بپیچانید و سفید را در رجه پایین قرار دهید. به دنبال وجهی بگردید که هیچ خانه زرد رنگی نداشته باشد. سپس با توجه به رنگ ها و وضعیت قرار گیری آنها یک حرکت به راست یا چپ مطابق عکس زیر و الگوریتم آن انجام دهید  و این روند را برای تمام وجه ها تکرار کنید

نمایشگاه بین‌المللی اسباب بازی لندن به جهان غرب و بعد از آن در ژانویه و فوریه ۱۹۸۰ با حضور در دو نمایشگاه بین‌المللی دیگر در نورنبرگ و نیویورک پازل خود را به جهان معرفی کرد و این اسباب بازی پس از اولین حضور در نمایشگاه بین‌المللی، به سرعت توانست جای خود را در قفسه‌های مغازه‌های اسباب بازی غرب باز کند و مکعب روبیک در چهار سال اخیر در ایران پرورش بسیار یافته‌است.

Panagiotis Verdes یونانی، مخترع روش ایجاد مکعب‌های بزرگتر از مکعب روبیک، از ۵×۵×۵ تا ۱۱×۱۱×۱۱ است. او در طراحی‌هایش، که شامل مکانیزم‌های بهبود یافته برای مکعب‌های ۳×۳×۳، ۴×۴×۴ و ۵×۵×۵، مناسب برای حل سرعتی است، همان‌طور که از تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۰۸ مدل‌های ۵×۵×۵، ۶×۶×۶، و ۷×۷×۷ در دسترس کیوبرها قرار گرفتند و در سال‌های اخیر در کشور ایران این مکعب توسعه بسیار یافته‌است و مورد علاقه آنان قرار گرفته‌است و حدود هفت میلیون مکعب روبیک در سال ساخته می‌شود البته این مقدار تولید مربوط به شرکت سون تاونز می‌باشد شرکت‌های مختلف دیگری هم برای تولید این مکعب وجود دارد مانند دایان و شنگ ان.

هواخواهان حرفه‌ای مکعب روبیک صدها الگوریتم (مجموعه‌ای از حرکات) برای حل کردن آن را یادمی‌گیرند. آن‌ها باید همچنین روی سرعت دستان خود نیز کار کنند. اگر یک تازه‌کار به حل کردن مکعب روبیک توسط یک فرد حرفه‌ای نگاه کند، متوجه می‌شود که آن‌ها برای چرخاندن قطعات مکعب به جای اینکه آن را کاملاً در دستانشان بگیرند به آن ضربه‌های ناگهانی می‌زنند. در تاریخ ۱۹ می ۲۰۱۴ گوگل لگوی خود را به مناسبت ۴۰ سالگی مکعب روبیک تغییر داد.

منبع : www.free-ebooks.net

خروج از نسخه موبایل