نماد سایت ماه نیوز

اندازه استاندارد تخت خواب یک نفره

انتخاب یک تخت خواب یک نفره یا حتی دو نفره با ابعاد صحیح امری بسیار مهم است چرا که اگر تخت خواب دارای ابعاد استاندارد نباشد، شما هنگام خرید تشک، دچار مشکل خواهید شد. ما در این مقاله، ابعاد استاندارد تخت یک نفره و قیمت تخت خواب دو نفره در یافت آباد را به شما معرفی می‌­کنیم تا با اطلاعات کامل و کافی اقدام به خرید نمایید. البته همواره به یاد داشته باشید که خرید تخت از فروشگاه‌­های معتبر به نفع شماست چرا که فروشگاه‌­های معتبر و خوشنامی که سال­ها در صنعت صنایع چوبی مانند تخت و کمد فعالیت نموده‌­اند تمامی استانداردها را رعایت کرده و خیال شما بابت کیفیت آن­ها در طولانی مدت نیز آسوده است.

جالب است بدانید که اندازه استاندارد تخت خواب در کشور‌های مختلف متغیر می‌باشد. این تفاوت دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها میزان تزیینات روی قاب تخت خواب، سلیقه، ترجیحات مردم آن کشور، اندازه و سایز محل سکونت، کاربری متفاوت، و اندازه تشک­‌های تولید شده است. رایج‌ترین شکل تخت خواب، شکل مستطیل می‌باشد اما امروزه تخت خواب‌های دایره شکل نیز در بازار رواج یافته که طرفداران خاص خود را دارد.

امروزه اغلب خانواده‌‌ها با مشکل کمبود فضا در منازل روبه‌­رو هستند و یا می‌­خواهند تخت خواب نوجوان برای فرزندشان تهیه نمایند که متناسب با دکوراسیون اتاق نوجوان بوده و زیاد جاگیر نباشد، از همین رو سعی می‌کنند تا از تخت خواب‌های کوچک و گاهاً غیراستاندارد استفاده کنند. غافل از اینکه استفاده از این تخت‌ها اغلب ضربات جبران‌­ناپذیری به سلامتی آ‌ن‌ها وارد می‌کند. البته از نظر زیبایی‌شناسی نیز استفاده از تخت‌ خواب‌های نامناسب نتیجه‌ای جز بی‌نظمی در منازل ندارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که پیش از هر چیز باید به آن توجه کرد داشتن احساس راحتی است، پس حتی اگر فضای محدودی دارید به جای خرید تخت­‌های غیراستاندارد و کوچک به فکر خرید تخت یک‌­نفره کم‌­جا باشید.

ابعاد استاندارد تخت­ها

قبل از پرداختن به اندازه‌ استاندارد تخت خواب بهتر است بدانید که در واقع سایزهای ذکر شده، اندازه تشک می‌‌باشد و اندازه کلی تخت خواب متناسب با میزان تزئینات به کار برده شده در تخت‌ها بستگی دارد، معمولاً قاب تخت خواب بین ۷ تا ۱۰ سانتی­متر بزرگ­تر از تشک ساخته می­‌شود و این به دلیل راحت­‌تر جا گرفتن تشک روی تخت می‌­باشد.

ابعاد تخت نوزاد

کوچکترین سایز تخت خواب مخصوص نوزادان و کودکان است. سایز استاندارد تخت خواب نوزاد دارای ۱۳۰ سانتی‌متر طول و ۷۰ سانتی‌متر عرض و ۳۵ سانتی‌متر ارتفاع از زمین می‌باشد، البته در نظر داشته باشید که برخی از تخت­خواب­‌های نوزاد، قابل تبدیل به تخت­خواب نوجوان نیز می­باشند که به آن­ها گفته می­شود و گزینه مناسبی برای یک صرفه­‌جویی آینده­‌نگرانه می­باشند چرا که فرزند شما قادر است تا سنین نوجوانی ( ۱۲ سالگی) از آن استفاده نماید.

ابعاد استاندارد تخت یک­نفره

تخت‌خواب‌های یک نفره دارای سایز‌های متفاوتی‌اند که طول همگی آن‌ها ۲۰۰ سانتی‌متر می­باشد ولی با عرض‌های مختلفی ارائه می­گردند که شامل عرض ۹۰، ۱۰۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ می‌باشد. برای تمامی این ابعاد تشک‌های مناسب در بازار موجود است، اما رایج‌­ترین سایز استاندارد در تخت خواب‌های یک نفره، به ویژه به عنوان تخت نوجوان طول دو متر، عرض ۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر است ولی این ابعاد برای یک فرد بزرگسال شاید کمی کوچک باشد، پیشنهاد ما در این رابطه خرید تخت با عرض ۱۰۰ سانتی­متر می‌­باشد؛

البته شما برای انتخاب تخت مناسب باید برخی مسائل مانند اندازه محیط، جثه فردی که می­‌خواهد از تخت استفاده نماید و سلیقه خود را نیز درنظر بگیرید. به تخت با عرض ۱۴۰ سانتی متر، تخت یک و نیم نفره یا دو قلو نیز گفته می‌شود که معمولاً به صورت باکس نیز در بازار موجود بوده که از راحتی بسیار زیادی برخوردار است. (

اگر شما برای تخت نوجوان، به دنبال طرح‌­های فانتزی مثل تخت خواب اسپرت مدل ماشین و غیره می‌­گردید که گاهی تنها به صورت سفارشی ساخته می­‌شوند، حتما به فکر مرحله بعدی که خرید تشک با ابعاد مناسب آن تخت است باشید. همه چیز زیبایی نیست، در مواردی مثل کالای خواب، که بر کیفیت زندگی انسان و مسئله مهمی مثل رشد کودک و نوجوان تأثیر می­‌گذارد هیچگاه کیفیت را فدای قیمت ارزان و یا صرفا ظاهر زیبا، نکنید.

ارتفاع تخت از زمین نیز مهم است

به جز مدل باکس که فاصله کمی از زمین دارد، تخت شما اعم از یک نفره، دونفره و حتی تخت نوجوان، بهتر است ۳۵ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد. این فاصله علاوه بر مزایای فنگ­شویی و زیبایی شناسی‌­ای که دارد، باعث می­شود هوا در زیر تشک در جریان باشد تا از رشد باکتری، قارچ و یا موارد آلرژی‌­زای دیگر جلوگیری شود، به علاوه این فاصله برای اینکه شما بتوانید زیر تخت را با جاروبرقی و یا تی تمیز نمایید نیز بسیار ضروری است.

فروشگاه بامبینو با بیش از ۳۰ شعبه در سراسر کشور، ارائه دهنده خاص‌­ترین و زیباترین تخت­‌های یک‌­نفره استاندارد با عرض ۱۰۰ و ۱۲۰ سانتی­متر می‌­باشد که کیفیت کم‌­نظیر محصولات خود را تا سال‌­ها تضمین می‌نماید. اابعاد تخت خواب چوبی یکی از مسائل مهم در زمان خرید تخت است که هم موجب می‌شود تخت خواب شما در اتاق، جلوه زیباتری داشته باشد و هم موقع استراحت و خوابیدن روی تخت، احساس بهتری را تجربه کنید در نظر گرفتن اندازه اتاق خواب، قد و وزن فردی که قرار است از تخت استفاده کند و همچنین توجه کردن به استانداردهای اندازه تخت خواب می‌تواند معیار خوبی برای تعیین ابعاد جدید شما باشد.

انواع سایز تخت

سایر تخت بستگی به نوع آن دارد. به طور کلی سرویس‌های خواب موجود در بازار یا به صورت تک نفره کودک، یا تک نفره بزرگسال یا یک و نیم نفره بزرگسال یا دو نفره بزرگسال تولید می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت بین این محصولات نیز ابعاد آنهاست. اندازه استاندارد یک تخت یک نفره کودک و یک نفره بزرگسال به ترتیب 60 در 140 سانتی‌متر و 90 در 200 سانتی‌متر است. اما تخت‌های یک نفر با عرض 100، 120 و 140 سانتی‌متر نیز در بازار وجود دارد. سرویس‌های یک و نیم نفره که به تخت‌های دوقلو نیز معروف هستند؛ با اندازه استاندارد 140 در 200 سانتی‌متر تولید می‌شوند.

موضوع ابعاد استاندارد تخت در سرویس خواب‌های دو نفره کمی متفاوت است. چرا که این تخت‌ها خودشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به طور کلی یک سرویس خواب دو نفره استاندارد باید دارای 200 سانتی‌متر طول و 160 یا 180 سانتی‌متر عرض باشد. اما سرویس‌های کوئین دو نفره از نظر ابعاد کمی متفاوت‌تر از سرویس خواب‌های معمولی هستند. این محصولات معمولا در ابعاد 160 در 200 سانتی‌متر با ارتفاع 45 تا 50 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. اما ابعاد تخت‌های دو نفره کینگ و سوپر کینگ به ترتیب 180 در 200 سانتی‌متر و 200 در 200 سانتی‌متر است.

مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب ارتفاع تخت خواب چوبی

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که در مورد ابعاد تخت خواب چوبی مورد توجه قرار می‌گیرد، ارتفاع تخت خواب است. یک تخت خواب استاندارد باید به گونه‌ای ساخته شود که شما با نشستن روی لبه تخت به راحتی بتوانید پاهای خود را روزی زمین بگذارید.از نظر فنگ شویی برای اینکه فرد در زمان خوابیدن روی تخت آرامش بیشتری را تجربه کند، باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. تخت خواب‌های خیلی کوتاه و یا خیلی بلند و تخت خواب‌هایی که زیر آن‌ها کمد به کار رفته است، از لحاظ فنگ شویی مناسب نیستند.

به علاوه از لحاظ زیبایی شناسی بهتر است ارتفاع تخت خیلی بلند و یا خیلی کوتاه نباشد و با ارتفاع سقف همخوانی مناسبی داشته باشد. خواب راحت و مفید یکی از مهمترین عوامل برای سلامتی هر فرد است. هر شخصی تقریبا بین ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز را باید بخوابد. برای خوب خوابیدن می بایست بستر مناسبی فراهم باشد که امروزه تخت خواب های یک نفره یا چند نفره با جنس های متفاوتی در دسترس است که می توان خریداری نمود. یکی از مهمترین معیارها در انتخاب تخت خواب تک نفره اندازه آن است.

اندازه استاندارد تخت خواب یک نفره در کشور‌های مختلف با توجه به جثه ساکنان آن متفاوت است. تفاوت در ابعاد تخت خواب دلایل دیگری نیز می تواند داشته باشد که از جمله آن تزییناتی است که روی قاب تخت خواب یک نفره صورت می گیرد و همین طور طول و عرض تخت خواب یک نفره و اندازه تشک آن است. رایج ‌ترین شکلی که برای تخت خواب یک نفره اغلب مورد قبول است، مستطیل است. اما امروزه تخت خواب‌ های دایره ای شکل نیز وارد بازار شده است که طرفداران خاص خود را نیز دارد.

تخت خواب یک نفره و اهمیت آن

به دلیل این که امروزه اغلب خانواده‌‌ ها مشکلاتی از قبیل کمبود فضا در آپارتمان محل زندگی خود دارند، تخت خواب های یک نفره کوچکتر از اندازه استاندارد تولید شده اند که بیشتر مقبول واقع شوند اما استفاده از این تخت‌ یک نفره علی رغم زیبایی هایی که ممکن است در دکوراسیون داخلی اتاق داشته باشد ممکن است آسیب های غیر قابل بازگشتی را به همراه آورد.

لازم به ذکر است که تخت های غیر استاندارد از لحاظ بی نظمی محیط هم تاثیرگذار هستند. تخت استاندارد به منظور ایجاد راحتی و حس خوشایند و خوابی آرام است که کوچک بودن تخت نتیجه ای معکوس را همراه خواهد داشت و سبب بی خوابی و کسلی فرد می شود. از این رو بهتر است که با دانستن اندازه مناسب برای تخت خواب یک نفره حتی الامکان از اندازه استاندارد آن استفاده نمود.

ارتفاع در تخت خواب یک نفره

بر اساس تحقیقات بسیاری که صورت گرفته است ارتفاع مناسب تخت خواب تاثیر بسیاری بر روی راحتی شخص هنگام خوابیدن دارد. برخی از کارشناسان عقیده دارند که استفاده از تخت خواب‌هایی که ارتفاع کمی از سطح زمین دارند یا تخت هایی که زیر آن از کشو استفاده شده است مناسب نیستند زیرا انرژی مورد نیاز در هنگام خواب در اطراف آن جریان ندارد. ارتفاع تخت یک نفره از لحاظ زیبایی در دکوراسیون داخلی اتاق نیز اهمیت ویژه ای دارد به عنوان مثال در اتاق خواب هایی که سقف بلندی دارند بهتر است از تخت‌هایی استفاده شود که ارتفاع بیشتری دارند و بلندتر هستند. البته امروزه تخت یک نفره با ارتفاع کوتاه تر بیشتر مد نظر طراحان دکوراسیون داخلی است.

ابعاد تخت خواب یک نفره

تخت خواب‌ یک نفره سایزهای متفاوتی دارد که مشتری ممکن است بر اساس ابعاد اتاق که در نظر دارد آن را سفارش بدهد، اما به طور کلی اغلب تخت یک نفره دارای طول ۲۰۰ سانتی‌متر و عرض‌های متغیر مانند ۹۰، ۱۰۰، ۱۲۰ یا ۱۴۰ سانتی متر می باشد. اما به طور کلی اگر می خواهید تخت خواب یک نفره با سایز استانداردی داشته باشید، استاندارد در تخت خواب‌های یک نفره، طول ۲۰۰ سانتی متر، عرض ۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر می باشد که نکته مهم درباره سایز تخت‌های یک نفره جثه فرد مورد نظر نیز می باشد. به عنوان مثال اگر فردی جثه نسبتا بزرگتری دارد بهتر است که عرض بیشتری برای تخت خواب یک نفره در نظر گرفته شود و تخت استاندارد یک نفره با ابعاد ذکر شده نیز مناسب افرادی با جثه متوسط است.

تشک مناسب برای تخت یک نفره

تشک‌هایی که برای تخت خواب یک نفره تهیه می شوند اغلب دو سایز دارند. طول تشک‌ها اغلب ۲ متر است که برای تخت های نوجوان ممکن  است دارای طول ۱۸۰ سانتی متر نیز باشند. بعلاوه عرض تشک ها نیز بنابر آنچه استاندارد تخت خواب یک نفره در نظر گرفته شد ۹۰ سانتی متر است. در هتل‌ها و بیشتر مراکزی که برای اقامت مسافران اتاق مهیا می کنند.

اغلب از سایز استاندارد تخت خواب یک نفره به عنوان سایز استاندارد استفاده می شود که برای آن نیز از تشک یک نفره استاندارد آن نیز استفاده می‌کنند. این سایز تشک، برای کودکان و افرادی که اندام متوسط دارند مناسب است. سایز دیگری که برای تشک های یک نفره در نظر گرفته شده است عرض ۱۲۰ سانتی متری آن است که این سایز اغلب برای افرادی که جثه بزرگ و درشت هیکل هستند مناسب است و یا برای مادرانی که به همراه فرزند خود می خوابند نیز مناسب است.

قیمت تخت خواب یک نفره

قیمت تخت خواب های یک نفره بر اساس جنس آن و ابعاد آن متفاوت است. اغلب جنس تخت خواب یک نفره چوبی و یا ام دی اف است که انواع فلزی آن مانند فرفورژه ها هم در دسترس هستند که می توانید بر اساس سلیقه خود هر یک را انتخاب کنید. قیمت تخت خواب یک نفره معمولا متغیر است که هر یک با توجه به متریال به کار رفته در آن، نوع چوب آن و همین طور ارتفاع و طول و عرض تخت محاسبه می شود. در بسیاری موارد نیز سرویس های خواب تک نفره موجود است که به همراه دراور و کشو در کنار تخت خواب یک نفره به فروش می رسد و مناسب برای دکوراسیون داخلی اتاق است.

تخت خواب یک نفره دخترانه و پسرانه

طرح تخت خواب یک نفره برای کودکان و نوجوانان می تواند در زیبایی و جذابیت دکوراسیون اتاق خواب تاثیر بگذارد. قبل از اینکه بخواهید برای انتخاب مدل تخت خواب یک نفره فرزند خود اقدام کنید بهتر است که ابعاد اتاق خواب را به خوبی در دست داشته باشید و تخت خوابی با ابعاد و اندازه مناسب اتاق با توجه به طرح های دخترانه و پسرانه آن انتخاب کنید.

علاوه بر اندازه تخت خواب یک نفره که باید هماهنگ با ابعاد اتاق خواب باشد، مدلی که انتخاب می کنید نیز بسیار اهمیت دارد. طرح تخت خواب بهتر است که با دکوراسیون اتاق هماهنگی داشته باشد. تخت خواب یک نفره معمولا از جنس چوبی، ام دی اف و یا فرفورژه هستند که بر اساس سلیقه و بودجه خود هر یک را می توانید انتخاب کنید.

منبع:

ikea.com

خروج از نسخه موبایل