عمومیمعرفی کسب و کار

علت حرکت نکردن لیفتراک برقی

نکاتی در خصوص تعمیر برد لیفتراک برقی با توجه به سیر تکامل از گذشته تا امروز

تاریخچه لیفتراک و لوازم یدکی لیفتراک سپاهان: میتوان اینگونه شروع نمود که اولین لیفتراک برقی که ساخته شد قبل از آن الکترو موتور ها ساخته شده بودند و سازندگان اولین لیفتراک برقی چالششان کنترل دور موتور بوده است و با توجه به سطح تکنولوژی مربوط به آن زمان تنها کاری که توانستند انجام دهند کنترل دور موتور پله ایی میباشد چرا میگوییم پله ایی شما فرض کنید که باطری لیفتراک شما 48 ولت باشد سیستم پله ایی معمولا در 4 مرحله از 0 ولت تا 48 ولت باطری را به وسیله کنتکتورها بر روی الکتروموتورها اعمال میکند.

در مرحله بعد با کمی ارتقا مقاومت های وات بالا در دستور کار کنترل دور موتور قرار گرفتند و نسبتا تجهیزات کمتری مورد نیاز بوده است ولی تلفات باضریب بسیار بالا در این سیستم ها به چشم میخورد. با ساخت قطعات نیمه هادی مانند تریستور ها و ترانزیستورها سازندگان ابتدا با ساخت کنترلرهای آنالوگ با انجام عمل کموتاسیون دور موتور نسبتا پایداری را ساختند این سیستم ها در ابتدا در صورت هرگونه ایراد پیش آمده هیچ گونه راهنمایی برای رفع آن ایراد وجود نداشته ولی چون این سیستم دارای پیچیدگی های بسیار زیاد نبوده ازطریق یک تعمیرکار حرفه ایی  ایرادات قابل رفع شده.

در ادامه کار با عمومی شدن انواع میکروکنترلر های همه کاره شرکت های سازنده درایورهای ترکشن از جمله لیفتراکها و دستگاهای انبار داری شروع به ساختن بردهای لاجیک کرده که ضمن کنترل دور حرکت و تولید سیگنال PWM  امکان خطایابی نیز در این سیستم ها گنجانده شد این خطاها ابتدا از طریق چشمک و در ادامه کد خطا در نمایشگر  نمایش داده شد سیستم خطایابی در کنار درایورهای مفصل کنترل دور باعث پایین آمدن هزینه و زمان تعمیرات شده هم اکنون تگنولوژی درایور لیفتراکهای برقی پا به پای سایر تکنولوژی ها حرکت میکند و تعمیرکاران این حوزه با مطالعه هر روز این سیستم ها میتوانند اقدام به ایراد یابی یا خطایابی نموده.

ماژول های لیفتراک برقی کدامند؟

1- ماژول باطری:باطری لیفتراک برقی تنها منبع تامین نیروی جابجایی بار میباشد بخش اعظمی از لیفتراک برقی را شامل میشود زیرا از نظر حجم بزرگ میباشد وعلت آن مداومت کار میباشد (کم کردن دفعات شارژ به آمپر باطری بستگی دارد).

2- ماژول شاسی:شاسی در تمام ماشین آلات قطعه ایی میباشد که سایر ماژول ها هدفمند بر روی آن سوار میشوند.شاسی لیفتراک برقی باطری – دکل -الکتروموتورها -درایور -قطعات هیدرولیک و غیره بر روی آن جای میگیرند.

3- ماژول الکتروموتورها: عامل حرکت و جابجایی لیفتراک برقی و به طبع بار میباشد و بخش حرکت و هیدرولیک و فرمان هرکدام الکتروموتور مخصوص خود را دارند و هم اکنون به دو فرم جریان مستقیم و جریان متناوب در لیفتراکهای برقی استفاده میگردد.

4- ماژول هیدرولیک: ماژول هیدرولیک شامل پمپ هیدرولیک و فشار شکن ها و شیر فرمان (اوربیتال فرمان) و شیر کنترل(جکهای بالابری و جکهای سینه و ساید شیفتر و فورک پوزیشنر و سایر الحاقیه ها)  و جکهای هیدرولیک و اتصالات و شیلنگها و لوله های انتقال فشار میباشند.

نکته:شیرکنترل لیفتراک برقی بوسیله سنسور یا میکروسوییچ های نصب شده بر آن عامل روشن شدن الکتروموتور هیدرولیک گردیده و با انتخاب اپراتور میتوان فشار هیدرولیک را به جکهای بالابری یا سینه یا سایدشیفتر و سایر الحاقیه ها انتقال داد.

5- ماژول درایور: این ماژول شامل برد های الکترونیکی کنتاکتورها و تریستورهای قدرت و ترانزیستورهای قدرت با تکنولوژی های متفاوت میباشد و وظیفه کنترل بالابری و حرکت و سایر فعل و انفعالات لیفتراک برقی را به عهده دارد.

 لیفتراک برقی و کاربرد آن چیست و جهت انجام کار از چه امکاناتی بهره میبرد:

لیفتراک برقی دستگاهی (ماشینی ) مجهز به ماژولهای مخصوص جهت جابجایی انواع بار و پالت های استاندارد و چینش انبارها با قایلیت جابجایی بار در ارتفاع این لیفتراکهای برقی با توجه به اینکه از باطری به عنوان منبع نیرو به جای سوخت های رایج(گازوییل و بنزین و LPG  و  CNG ) استفاده میکند بسیار پاک و بی سرو صدا کار میکند و کاربردی بسیار وسیع دارند ولی به طور عموم جهت کار در انبارها و دارو سازیها و انبارهای مربوط به مواد غذایی و سردخانه ها و … مورد استفاده قرار میگیرد .

لیفتراک برقی با توجه به محدودیت هایی مانند منبع انرژی و سایر مواد از حیث اندازه و تناژ جابجایی دارای محدودیت میباشد و وزنهای بالای 4000 کیلو عمومیت ندارد اما در عوض از حیث مدل بسیار پر بارند از جمله لیفتراکهای 3 چرخ که دارای کورس بالای فرمان میباشند و مخصوص انباره با قفسه های تنگ میباشند.

 از عواملی که انعطاف پذیری فرمان لیفتراک برقی را بالاتر میبرد ترکیب 2 الکتروموتور نصب شده در اکسل جلو و نیز استفاده از تنها یک چرخ در عقب.

 نکته : تنها بر روی لیفتراکهای برقی میتوان 3 چرخ بودن را اعمال کرد.

 رابطه تناژ لیفتراک برقی با ولتاژ باطری لیفتراک برقی:

 در لیفتراکهای برقی توان باربری با ولتاژ باطری رابطه ایی مستقیم دارد و به تناسب بالا رفتن ولتاژ باطری وزن بالابری نیز بالا رفته در لیفتراکهای با ولتاژ پایین مانند 24 ولت که کارخانه یوهانریش آلمان بیشترین تولید از این نوع را داشته حجم کابلهای تغذیه الکتروموتورها و واسط ترمینالی باطری این لیفتراکها زیاد میباشد و به اصطلاح ضریب نهایی توان در اینجا آمپر میباشد و اگر آمپر مولفه ای اول باشد سیستم جهت کارکرد به کابل کلفت تر و تجهیزات با آمپر بالاتر نیازمند میباشد.در لیفتراکهای برقی تناژ بالا ولتاژ بالاتر میباشد و اگر ولتاژ مولفه غالب در لیفتراک برقی باشد تجهیزات الکترونیکی آمپر پایین تر انتخاب میگردند و کابلهای رابط نازک تر میباشند.

تعمیر لیفتراک برقی چگونه صورت می پذیرد؟

این شرکت با توجه به دانش کسب شده درجریان امورات محموله ونیز تجربه ی کافی در خصوص فروش قطعات لیفتراک های برقی و نیز انجام انواع خدمات و تعمیر لیفتراک برقی خدمات زیر را انجام میدهد:

مثلا درایور لیفتراک برقی لینده دارای ترانزیستورهای BJT میباشند که از لحاظ ظاهری با همه نمونه های Bjt بسیار متفاوت میباشد و تنها شرکت سازنده آن از این ترانزیستورها در درایورهای خود استفاده مینمایند که از لحاظ ظاهری در جایگزینی و ولتاژ کاری و آمپر منطبق میباشند.

D- ارتقای سیستم های حرکت و بالابری انواع لیفتراکهای برقی مانند : تغییر سیستم لیفتراک برقی باتوجه به کارشناسی کارشناسان مجموعه،ارتقاءسیستم های المنتی،کنتاکتوری به بردی یا درایوری که خود باعث بهینه شدن طول عمر الکتروموتورهای و لوازم مکانیکی لیفتراک برقی میگردد مانند:پایین آمدن درصد بازوبسته شدن تیغه کنتاکتورها،دقیق شدن زمان بازو بست کنتاکتورهای چنجر جلوگیری از ضربه زدن الکتروموتورها درنهایت انجام اقدام تخصصی ونصب درایور ایده آل باعث نرم شدن بسیار حرکت ونیز بالابری می گردد.

E- درتمامی فعل انفعالات فوق این شرکت اقدام به تهیه ی اقلام  باکیفیت جهت رضایت مشتریان عزیز می نماید که موجب بالا رفتن کیفیت تعمیر لیفتراک برقی میگردد.

F- تعمیر لیفتراک برقی که ازجانب هیدرولیک و اجزا مکانیکی صدمه دیده: شامل انواع جکهای هیدرولیکی آنها و پمپ و شیرکنترل هیدرولیک وتعویض و پرس شیلنگهای هیدرولیکی.

ایرادات جکهای لیفتراک برقی :

۱- روغن ریزی و نشتی از پکینگهای مرزی پرفشار جکهای بالابری و جک های سینه و جک فرمان  در محیط .

۲- فرار روغن از پیستون داخل جکهای هیدرولیک بعلت صدمه دیدن لوازم پیستون مانند اورینگ و پکینگهای مخصوص ضد سایش. ایراد این ناحیه به بیرون سرایت نمیکند در اصطلاح موجب خالی کردن جکها میشود .

۳- ایراد پمپ هیدرولیک لیفتراک برقی موجب پایین آمدن فشار ثابت هیدرولیک میگردد و علت هم خوردگی پوسته داخلی پمپها – تیز شدن چرخ دندها – صدمه دیدن لوازم آبندی پمپها میباشد.

۴- شیر هیدرولیک لیفتراکهای برقی نیز مانند بقیه لیفتراکها میباشد و میتواند از جانب لوازم آبندی دوچار ایراد شود که به طبع موجب نشتی به محیط خارج میگردد یا دوچار گشادی غلاف اسپول گردد که موجب گیر کردن یا شکستن اسپولها میشود.

G- تعمیر اکسل لیفتراک برقی : رفع عیوب مربوط به شاسی لیفتراک برقی عمده ایرادات لیفتراک برقی مانند خوردگی مفصلها و رفع روغن ریزی جک فرمان . صدمه دیدن شفت ها و بوش ها در خصوص تعمیر اکسل لیفتراک برقی میتوان اکسل لیفتراکهای قدیمی که در آنها از تعداد زیادی سیبک ساخته شده اند میتوان سیبک ها را به بوش های دوبل تبدیل کرد و نرخ خرابی را پایین آورد اکسل لیفتراک بسیار حساس میباشد در صورت تنظیم نبودن طرفین سرعت خراب شدن مخصوصا خوردگی بوشها و لاستیک سابی و فشار به جک هیدرولیک یا جعبه فرمان بالا می رود . در اکسل لیفتراک های برقی که در سیستم حرکت از دو عدد الکتروموتور استفاده میکنند جهت شبیه سازی هرزگرد دیفرانسیل از یک سنسور اثرهال یا پتانسیومتر نصب بر روی اکسل استفاده مینمایند که در بعضی از موارد ناحیه نصب سنسور صدمه میبیند و اطلاعات ناصحیح به کنترلر حرکت ارسال مینماید.
H- تعمیر باطری لیفتراک برقی: برای تعمیر باطری و نگهداری باطری لیفتراک برقی به منظور 1- در وحله اول سلامت برد و درایور مربوط به لیفتراکهای برقی لیفتراک نیازمند باطری سلامت میباشد و 2- نیز پایین نیامدن ساعت کار مفید لیفتراک برقی نیازمند باطری سالم میباشد در خیلی از باطری لیفتراک برقی امکان بازیابی مجدد باطری وجود دارد که شرکت توکو لیفتراک با دانش کافی و امکانات موجود توان این کار را دارد و در نهایت از نظر مالی و فنی برای مشتری بسیار مفید میباشد.

امکانات جهت بررسی باطری:

1- چکاب از طریق  بصری : در بازدیدهای روزانه اگر باطری از لحاظ ظاهری صدمه دیده باشد قابل کشف میباشد و بسته به نوع خرابی قابل بررسی میباشد ایرادات شامل بادکردگی سلولها – سولفاته زدن ترمینالها – سرریز الکترولیت – دمای بالای ساطح از باکس باطری – خوردگی باکس باطری – تیره شدن آب باطری و …

2- تست هیدرومتر  : وسیله ای است با کاربرد بسیار ساده جهت بررسی غلظت آب مقطعر به اسید سولفوریک باطری لیفتراک برقی  که رقم آن با رقم گزارش شده کارخانه سازنده باید مقایسه گردد و در صورت اختلاف نیروی متخصص باید آن را بررسی کند.

توجه:: در بررسی باطری سرب اسیدی لیفتراک برقی علاوه بر علم با توجه به رفتار بسیار فریبنده این باطریها تجربه فراوان نیز بسیار مهم است.

 انواع خرابیهای باطری های اسید سربی و راه حل مشکلات:

1- خرابی پارگی و پوسیدگی اتصالات سربی و کابلی و مسیکه بسیاری از زمانهای خوردگی و سلفات زدگی قابل دیدن نبوده و از ترفندهای خاص مورد بررسی قرار میگیرند.با تعویض اتصالات و بازسازی ترمینال های آسیب دیده

2-ریزش صفحات مثبت باطری .در این خصوص اگر تنها در چند سلول دیده شود با تعویض این سلول ها و جاگذاری با آمپر استاندارد قابل حل میباشد ولی اگر بیشتر سلولهای 2 ولتی آسیب ببینند حتما باکس باطری به کل باید تعویض گردد.

3- شارژ نشدن طولانی مدت باطری های لیفتراکی یا تراکشن باعث آلوده شدن صفحات مثبت و سلفاته زدن آنها شده و کارکرد طبیعی باطری از بین میرود که رفع ایراد بستگی به زمان خواب دارد و با شارژ و دشارژ شدن حرفه ایی رفع میگردند مورد بعدی شستشوی صفحات با محلولهای خاص .

4- بهم خوردن درصد اسید سولفوریک به آب مقطعر که باید دوباره تنظیم گردند.

5- جوش آوردن و بالا رفتن دمای باطری لیفتراک برقی : استاندارد دمای لیفتراک برقی معمولا بین 8 درجه سانتیگراد تا 50 درجه سانتیگراد آستانه تحمل جهت شارژ شدن استاندارد باطری میباشد.

  • از دلایل مهم بالای دما و جوش آوردن الکترولیت رقیق بودن اسید نسبت به حد استاندارد باطری.
  • علت دیگر بالا رفتن حرارت باطری لیفتراک برقی پایین بودن سطح آب باطری.
  • ریختن متریال (سرب و اکسید سرب و دیگر فلزات) باطری و انباشته شدن در کف قاب پلاستیکی باطری.
  • استاندارد نبودن جریان خروجی از شارژر نسبت به آمپراژ باطری لیفتراک برقی.