نماد سایت ماه نیوز

علت بار ندادن درخت گردو

مقدمه ای بر علت بار ندادن درخت گردو

خرید نهال گردو، کاشت و پرورش آن برای روستاییان در مناطق گوناگون، اهمیت و مزایای اقتصادی مناسبی به همراه دارد و باغداران فراوانی به  فروش مغز گردو اقدام می‌نمایند. از محصول آن با نام طلای سبز یاد می‌شود و در بازار رقابتی جهانی، جایگاه بسیار رفیعی را به خود اختصاص می‌دهد.

از این رو در صورت کاهش باردهی، ممکن است این پرسش برای شما پیش آید که چکار کنیم درخت گردو پربار شود، از همین روی در ادامه این مقاله از نهالستان اکین نهال؛ به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت. به دلیل آنکه ایران رتبه سوم در بازارهای جهانی در زمینه تولیدات این ماده غنی خوراکی گردو را به خود اختصاص می‌دهد، هرگونه اختلال در باردهی و کاهش محصول، دغدغه مهمی‌ برای باغداران و اقتصاد کشور به شمار خواهد آمد.

اهمیت پرورش گردو چیست؟

پیش از آن که به علت بار ندادن درخت گردو؛ بپردازیم، باید نگاهی به اهمیت این گیاه از دیدگاه اقتصادی برای روستاییان و باغداران دخیل در پرورش آن بیاندازیم. نهال گردو از نظر چوب و میوه‌های خوراکی گرچه در طبیعت نیز جمع آوری می‌شوند، اما به صورت عمده به کمک باغداران کاشته و پرورش داده خواهند شد.

چوب گردو، گونه‌ ای با رنگ قهوه‌ ای تیره و بسیار مقاوم توصیف می‌شود که در تولید الوار، روکش مبلمان، کابین‌های ظریف، بخشی از حکاکی در صنایع دستی و… جایگاه ویژه‌ای دارد. ارزش این چوب همواره در حال افزایش است از این رو هزینه تمام شده لوازم چوبی نیز بسیار زیاد عنوان می‌شود. بنابراین علت کوچک بودن گردو؛ و یا خشک شدن آن، چالش بزرگی در این زمینه خواهد بود. گردوی اروپایی (انگلیسی)، گردوی سیاه و… در مزارع و برای تولید میوه خود کاربرد وسیعی دارند. البته در صورتی که درخت به سن کهنسالی و بی باری برسد، از تنه آن برای مصارف ذکر شده استفاده می‌گردد.

مطالعه مشخصات انواع پربار

از آنجایی که صادرات این ماده محبوب، اهمیت اقتصادی بسیاری دارد، علت بار ندادن درخت گردو، و یا کاهش باردهی آن، می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. توجه به برخی نکات کلیدی در این زمینه می‌تواند مشکل ایجاد شده را به راحتی مرتفع نماید. سرمایه گذاران در این زمینه تمام توانایی خود را به کار می‌گیرند تا محصول فراوان و با کیفیتی را برداشت کنند. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به کوددهی، هرس، آبیاری، گرده افشان و … اشاره نمود.

بدیهی است که انجام هر مرحله به ابزار و دانش مخصوص خود نیازمند است. البته علت گردو ندادن درخت گردو، می‌تواند تحت تاثیر عوامل بسیاری شناخته شود. بروز بیماری ها، آفات، تغییرات دمایی شدید و … تنها بخشی از این موارد عنوان می‌شوند. ضمن آنکه کیفیت نهال گردو در ابتدای کاشت نیز تاثیر فراوانی دارد. نهال‌هایی با مقاومت بالا و اصلاح شده که به سرعت و طی یک تا سه سال به بار می‌نشینند، بهترین گزینه‌ها توصیف می‌شوند.

روش‌های افزایش باردهی درخت گردو

باید بدانیم که چکار کنیم درخت گردو پربار شود؛ تا با افزایش باردهی آن سود خالص خود از فروش محصول را افزایش دهیم. استفاده از کود دانه‌ای در عوض استفاده از کود مایعی می‌تواند یکی از راهکارها عنوان شود. بدیهی است که کوددهی به افزایش باردهی و بازدهی محصول گردو منجر خواهد شد. البته استفاده اصولی و آشنایی با مقادیر متناسب در هر هکتار زمین به همراه زمان مناسب آن و به ازای هر درخت مد نظر است.

استفاده از کودهای نیتروژن-فسفر-پتاسیم در فصل بهار و پیش از رویش گردوهای جدید بهترین زمان برای این امر عنوان می‌شود. یکی دیگر از راه‌های کاربردی می‌تواند شبیه سازی حس آسیب به درخت باشد. در پاسخ به این حالت، گیاه به ترمیم خود اقدام خواهد کرد.

این امر می‌ تواند به کمک ایجاد برش با یک چاقو بر روی درخت انجام شود. در این زمینه نیز تخصص و دانش کافی اهمیت بسیاری دارد. به یاد داشته باشید که بریدن بخشی از تنه به صورت دایره وار می‌تواند به خشک شدن کل درخت بیانجامد.

شرایط جغرافیایی هر منطقه نیز می‌تواند علت کوچک بودن گردو، یا حتی عدم باردهی آن را توجیه نماید. تغییرات دمایی شدید، یخبندان، بروز آفات و سایر بیماری‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار در این رابطه شناخته می‌شوند که به بار کم و بی کیفیت منجر خواهد شد. از این رو بهتر است نوع نهال کاشته شده با توجه به محیط و شرایط اقلیمی آن انتخاب گردد.

درختان پر بار گردو، قابلیت باردهی به صورت سالانه را خواهند داشت. البته الگوهای عملکرد آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این درختان نیز از الگوی باردهی تبعیت می‌کنند و این امر می‌تواند علت کوچک بودن گردو، یا عدم باردهی آن عنوان شود. مشخصه آن مقایسه سال‌هایی با محصول سنگین و نیز دوره‌هایی با محصول اندک یا بدون آن خواهد بود.

علت گردو ندادن درخت گردو

پیش از خرید آنلاین نهال گردو و بطور کلی ورود به هر تخصصی باید در آن زمینه تبحر کافی یافت. یافتن علت گردو ندادن درخت گردو، در صورتی که باغدار باشید به شدت اهمیت می‌یابد. یکی از این دلایل می‌تواند عدم تقویت بدنه درخت و شاخه به کمک فرآیند هرس عنوان شود. درختان گردو نباید در مجاورت یکدیگر کاشته شوند تا رقابت برای جذب نور و مواد غذایی، به کاهش باروری و خشک شدن آن‌ها منجر نشود. در نتیجه حین زمان کاشت باید به فاصله مناسب و افزایش بار و بر درخت در زمان رشد توجه نمود.

بدیهی است که پرورش گیاهان، بدون آبیاری مقدور نیست. این گیاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای رشد خود به آبیاری طبیعی یا مصنوعی نیاز خواهد داشت. علت بار ندادن درخت گردو؛ می‌تواند عدم توجه به مقدار و زمان آبیاری آن نیز عنوان شود. باید به خاطر داشت که میزان این امر در زمان ابتدایی کاشت و بلوغ آن متفاوت خواهد بود. برای هر گیاه تغذیه مناسب و کافی شرط اصلی رشد آن تلقی می‌شود.

خاکی عاری از مواد مغذی یا میزان اندک آن،  بسیار آسیب زننده خواهد بود. از نشانه‌ هایی نظیر کم رنگ شدن شاخ و برگ درخت گردو کوچک شدن میوه‌ها و کاهش باردهی به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که تغذیه گیاه به درستی صورت نمی‌پذیرد. این مشکل می‌تواند به کمک کودهای مناسب درمان شود.

هیچ درختی از آفات و بیماری‌ها در امان نخواهد بود؛ از این رو استفاده از سم‌های مناسب و تشخیص دز صحیح، به از بین بردن این عامل آسیب زننده منجر می‌شود. گرچه درختان گردو مقاومت خوبی نسبت به گرما و سرما از خود بروز می‌دهند اما سرما یا گرمای طولانی مدت می‌تواند برای گیاه تبعات وخیمی داشته باشد و علت کوچک بودن گردو، یا عدم باردهی آن را توجیه نماید.

درخت گردو و مزایای محصولات آن

علت بار ندادن درخت گردو؛ از آنجایی اهمیت فراوانی می‌یابد که تقاضای بسیاری برای خرید این محصول در بازار جهانی وجود دارد. کاهش میزان باردهی به معنای از دست دادن این بازار عنوان می‌شود. اما به چه دلیل این ماده خوراکی چنین محبوب بوده و سهم بزرگی از خوراکی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

این آجیل چروک مانند، به پوسته سختی مجهز است و با باز شدن آن میوه نمایان می‌گردد. گردو به صورت خام یا بو داده، تناول می‌شود. در آن می‌توان طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر پروتیین، چربی، فیبر، پتاسیم، کلسیم، فسفر و… را یافت که جاگاه غذایی بالایی داشته و برای سلامتی بسیار سودمند است.

به دلیل آنکه میزان محصول تاثیر مستقیم در سود دهی باغات دارد، علت گردو ندادن درخت گردو، به چالش بزرگی برای پرورش دهندگان آن تبدیل می‌شود. این ماده مغذی توسط بسیاری از کارشناسان تغذیه، به دلیل مزایایی که بر سلامتی دارد، برای قرارگیری در سبد خانوار به شدت توصیه می‌شود. فواید بی شمار آن بر مغز بر کسی پوشیده نیست.

مواد شیمیایی گیاهی مهمی از چربی‌ های غیراشباع دارد که سلامت و عملکرد آن را افزایش می‌دهد. وجود ویتامین E و سایر ویتامین‌های ضروری در گردو، به تقویت حافظه کمک خواهد نمود. همچنین با آن می‌توان به تقویت خلق و خو دست یافت و برای رشد سیستم عصبی مرکزی از آن استفاده نمود. تقویت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از مزایای روغن گردو عنوان می‌شود.

همچنین در برنامه‌ های غذایی، برای کاهش وزن نیز مغز گردو غذایی جایگاه ویژه‌ای را در میان وعده‌ها به خود اختصاص می‌دهد. البته تاثیر دیگر آن کمک به سلامت سیستم گوارشی بدن با غنی سازی میکروبیوتای روده یا همان میکروب‌های مفید عنوان می‌شود.

دلایل مهم بار ندادن درخت گردو

ممکن است یکی از مهمترین دغدغه پرورش دهندگان گردو، علت بار ندادن درخت گردو باشد. بررسی و پاسخ به این سوال، کمک می‌کند تا با فراهم کردن شرایط مناسب برای نهال، از باردهی درخت گردو اطمینان کسب کرد. هنگامی که باغدار با صرف هزینه و وقت فراوان، به پرورش گردو اقدام می‌کند، انتظار باردهی و دریافت سود مناسب را دارد. اما اگر به هر دلیلی درختان گردو باردهی نداشته باشند، بسیار خسارت بار است.

علت بار ندادن درخت گردو ممکن است مربوط به انتخاب نهال نامناسب، عدم رعایت نکات کاشت و یا عدم آگاهی از مراقبت‌های لازم پس از کاشت باشد. بنابراین قبل از کاشت نهال باید اطلاعات دقیق در مورد آن کسب کرد. در ادامه به معرفی چند علت بار ندادن درخت گردو می‌پردازیم. همچنین با استفاده از این راهکارها میتوانید اقدام به خرید و در نتیجه یک درخت گردو پربار و عالی داشته باشید.

انتخاب نامناسب نهال؛ اولین علت بار ندادن درخت گردو

علت بار ندادن درخت گردو ممکن است مربوط به انتخاب نادرست نهال باشد. عدم سازگاری نهال با شرایط اقلیمی منطقه کاشت، ممکن است موجب شود، نهال امکان باردهی نداشته باشد. برای مثال اگر نهالی که نیاز سرمایی بالایی دارد، در مناطق گرمسیر کاشته شود، به دلیل عدم تامین نیاز سرمایی آن، باردهی نخواهد داشت. همچنین علت بار ندادن درختان گردو در مناطق سردسیر ممکن است، زودگل بودن نهال کاشته شده و آسیب به جوانه‌ها در سرمای بهاره باشد.

بنابراین باید با اطلاعات کافی از شرایط آب و هوایی منطقه و بررسی ویژگی‌های انواع مختلف درختان گردو، نهال مناسب را انتخاب کرد. از طرف دیگر باید این نهال کیفیت و سلامت لازم را داشته باشد. برای اطمینان از کیفیت نهال، باید آن را از یک نهالستان معتبر خرید. نهالستان‌های که دارای مجوز جهاد کشاورزی می‌باشند، نهال خود را همراه با برچسب سلامت ارائه می‌دهند. یکی از مهمترین و بهترین نهالستان‌های معتبر که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، نهالستان اکین نهال است. این نهالستان به دلیل دارا بودن باغ مادر و حذف واسطه، تمامی نهال‌ها را با مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌دهد.

کاشت نامناسب نهال؛ علت بار ندادن درخت گردو

درختان گردو برای داشتن بازدهی بالا، محصولات درشت و با کفیت، نیاز به دریافت نور کافی دارند. بنابراین از مهمترین مسایلی که درکاشت نهال اهمیت دارد، توجه به میزان نور دریافتی روزانه توسط نهال است. نهال‌ها باید در مکان آفتابی و نیمه آفتابی کاشته شوند. کاشت آن در سایه و منطقه بدون نور ممکن است علت بار ندادن درخت گردو شود.

برای اینکه درخت گردو به میزان کافی نور دریافت کند، باید با فاصله مناسب در کنار یکدیگر کاشته شوند. زیرا اغلب درختان گردو شاخ و برگ انبوهی دارند و اگر در نزدیکی هم کاشته شوند، عدم جذب نور کافی، موجب کاهش میزان باردهی می‌شود. هرس درخت گردو نیز به دریافت نور کافی توسط شاخه‌های بارده کمک می‌کند. زیرا در عملیات هرس درختان، شاخه‌های اضافی که مانع دریافت نور شاخه‌های بارده و درختان مجاور می‌شوند، حذف می‌گردند.

نکته بسیار مهم دیگر در کاشت نهال، توجه به خود بارور یا عدم خود باروری نهال است. در فواصل معین کاشت نهال، باید نر و ماده بودن را رعایت کنید. برای نهال‌های غیر خودبارور از گرده افشان مناسب آن رقم استفاده کنید. توجه کنید که به کار بردن کود آمینواسید شوک باعث تسریع و بهبود عمل گرده افشانی می‌شود.

آبیاری نامناسب؛ علت بار ندادن درخت گردو

گاهی اوقات علت بار ندادن درخت گردو، تنش‌های آبی و آبیاری نامناسب و نامنظم درخت گردو است. انواع مختلف نهال گردو نیاز آبی متفاوتی دارد، اما نکته‌ای که در الگوی آبیاری همه گونه‌ها مشترک است، نیاز به تعداد دفعات آبیاری بیشتر در سال‌های اول کاشت است. اما درختان بالغ می‌توانند در فواصل طولانی‌تر آبیاری گردند. میزان آبیاری درختان بر میزان باردهی آن‌ها به شدت تاثیرگذار است. اگر درخت گردو دچار کم آبی و تشنگی شود، میزان باردهی آن کاهش خواهد یافت و در نهایت ممکن است باردهی نداشته باشد.

همان گونه که بی آبی ممکن است علت بار ندادن درخت گردو باشد، آبیاری بیش از انداره و غرقابی شدن خاک نیز ممکن است موجب عدم باردهی درخت گردو شود. زیرا غرقابی کردن درخت، موجب ابتلا آن‌ها به بیماری قارچی می‌شود. نیاز آبی درخت گردو توسط آبیاری طبیعی (برف و باران) و یا آبیاری مصنوعی تامین خواهد داشت.

تغذیه نامناسب، یک علت بار ندادن درخت گردو

در صورتی که خاک مواد مغذی نداشته باشد یا میزان آن کم باشد، درخت به طور مناسب رشد نمی‌کند. در صورت تغذیه نامناسب، شاخه‌ها و برگ‌های درخت کم رنگ می‌شوند، میوه‌ها کوچک‌تر از اندازه معمول شده و میزان باردهی کاهش می‌یابد. تغذیه ناکافی درخت، ممکن است موجب ریزش شکوفه‌های درخت در اوایل بهار شود. ریزش زودهنگام شکوفه‌ها، موجب بار ندادن درخت گردو خواهد شد.

در این حالت، باید خاک را با کوددهای مناسب، تقویت کرد. در واقع یکی از مهمترین و اصلی‌ترین علت بار ندادن درخت گردو، عدم تغذیه کافی درخت است. تلاش کنید هنگام کاشت نهال، منطقه‌ای را انتخاب کنید که دارای خاک حاصلخیز باشد تا نهال انرژی و توان کافی برای تولید میوه را از خاک دریافت کند و نیاز زیادی به کوددهی نباشد.

اما اگر مجبور به کاشت نهال در خاک عاری از معدنی و مغذی بودید، باید خاک را با کودهای مناسب از قبیل اسید هیومیک شوک، مولتی کمپلکس، کود سولوپتاس، کود سه بیست، کود نیترات کلسیم، کود فسفر بالا و کود آهن و … تقویت کنید. کود اسید هیومیک موجب غنی شدن خاک و قوی شدن ریشه‌های درخت می‌شود و نیاز به سایر کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهد.

تاثیر آفات و بیماری‌ها بر باردهی درخت گردو

در بسیاری از موارد ممکن است علت بار ندادن درخت گردو، حمله آفات و بیماری باشد. آفات و بیماری ممکن است موجب کاهش کیفیت میوه، کم شدن میزان باردهی یا عدم باردهی درخت گردو شود. بهترین راه برای مقابله با این مسئله، پیشگیری از ابتلا به آفات و بیماری است. اما اگر با وجود مراقبت‌های لازم، درختان به آفات یا بیماری مبتلا شدند، بلافاصله با وجود اولین علایم باید با آن‌ها مبارزه کرد تا از انتشار بیشتر جلوگیری کرد.

بنابراین قبل از برای پرورش نهال گردو باید با انواع آفات گردو، علایم و نحوه پیشگیری و مقابله با آن‌ها آشنا باشید. تا در زمان لازم، از سم‌های مناسب با دز صحیح استفاه کنید. سوختگی درخت گردو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های باکتریایی است که بر شاخ و برگ و آجیل تأثیر می گذارد. در بسیاری از موارد این بیماری ممکن است علت بار ندادن درخت گردو باشد.

نتیجه گیری و جمع بندی چکار کنیم درخت گردو پربار شود

برای داشتن محصولی پربار که مناسب صادرات بوده و سود قابل توجهی را به همراه داشته باشد، توجه به خصوصیات گیاه پیش از خرید نهال اهمیت بسیاری دارد. مراقبت‌های دوره کاشت، داشت و برداشت نیز در صورتی به ثمر خواهد نشست که این موارد به دقت بررسی شده باشند. علت بار ندادن درخت گردو؛ و یا محصول اندک آن، دلایل بسیاری را در برمی‌گردد.

یک یا ترکیبی از این عوامل می‌تواند به نابودی کامل سرمایه افراد منجر شود. گرچه خطراتی در این زمینه وجود دارد اما بسیاری با استفاده از روش‌های علمی و آشنایی با منطقه مورد کاشت بر این چالش‌ها غلبه نموده‌اند. اگر شما نیز عضو گروه باغداران هستید و به کاشت این محصول می‌پردازید، با به اشتراک گذاری ترفندها و روش‌های مراقبتی خود، می‌توانید گام بزرگی در افزایش بازدهی درختان سایر باغداران نیز ایفا نمایید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید. شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع نهال پربار با کارشناسان آکین نهال ارتباط برقرار کرده و با دریافت مشاوره رایگان، بهترین نهال میوه را خریداری نمایید. فروش انواع نهال میوه با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ضمانت بازگشت واقعی کالا صورت می پذیرد.

خروج از نسخه موبایل