نماد سایت ماه نیوز

راه برای حل مشکل روشن نشدن و استارت نخوردن موتور برق

چگونه موتور برقی که روشن نمی‌شود را روشن کنم؟

خرید دیزل ژنراتور و موتور برقی نیاز به دانستن نکاتی است که در این مقاله به آنها می پردازیم. اما در ابتدا باید با روش های روشن نشدن موتور برقی آشنا شوید. برای این کار می‌توانید اقدامات زیر را در نظر بگیرید و انجام دهید:

    تعویض کلیدهای استارت

اگر استارت برقی شما کار نمی‌کند، بررسی کنید که سوئیچ همچنان کار می‌کند و اتصالات آن ایمن است.

اگر سوئیچ خراب باشد یا به درستی وصل نشود، موتور را در هنگام درگیر شدن روشن نمی‌کند.

می‌توانید با کمک تست با مولتی متر نیز بررسی کنید که سوئیچ معیوب است یا خیر.

تعویض کلیدهای استارت نسبتاً ارزان است و می‌توان آنها را با سهولت نسبی جدا کرد و مجدداً نصب کرد.

    تعویض باتری

برای اینکه بفهمید باتری از بین رفته است یا خیر، آن را با یک ولتاژ سنج تست کنید. قبل از آزمایش، باتری را به طور کامل شارژ کنید.

باتری‌ها به مرور زمان فرسوده می‌شوند و در نهایت باید تعویض شوند. اگر به باتری جدیدی نیاز دارید، برای اطمینان از جایگزینی باتری سازگار با باتری قدیمی، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

    تعویض رله استارت

رله استارت جریان ولتاژ پایینی را از باتری می‌گیرد و جریان ولتاژ بالاتری تولید می‌کند که برای ترغیب موتور استارت به چرخاندن دنده استارت و فلایویل استفاده می‌شود. رله ها با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. اگر تأیید کرده اید که باتری، سوئیچ و موتور شما همگی به خوبی کار می‌کنند، اما استارت برقی همچنان کار نمی‌کند، به احتمال زیاد رله خراب است و نیاز به تعویض دارد.

    محکم کردن اتصالات

اگر موتور استارت و سوئیچ شما کار می‌کنند، اما وقتی کلید استارت را می‌زنید، موتور درگیر نمی‌شود، احتمالاً مشکلی در اتصال بین دنده استارت و چرخ فلایویل وجود دارد. اگر موتور استارت شل شود یا به درستی محکم نشده باشد، هنگام چرخش دنده می‌تواند تکان بخورد و باعث آسیب به دندانه‌های چرخ دنده استارت و فلایویل شود.

چرخ دنده استارت در کنار موتور استارت قرار دارد و برای اتصال به چرخ دنده فلایویل که در داخل محفظه موتور است، نصب می‌شود. اگر دندانه‌های چرخ‌دنده استارت یا فلایویل فرسوده یا شکسته باشند، دنده آسیب‌دیده باید تعویض شود. اگر هر دو آنها در وضعیت خوبی به نظر می‌رسند، احتمالاً فقط شل شده اند و برای اطمینان از اتصال قوی باید دوباره محکم گردند.

    رادیاتور را بررسی کنید.

اگر رادیاتور از غبار، روغن یا بقایای آن پوشیده شود، موتور برق شروع به کار نمی‌کند. این مسئله می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور برق شما و خرابی آن شود. رادیاتور خود را از نظر خوردگی، کثیفی خنک کننده یا سایر علائم آلودگی بررسی کنید.

    تنظیمات سیستمی را بررسی کنید.

یک دلیل متداول برای شروع به کار نکردن یک موتور برق این است که دکمه های موتور برق به اشتباه فشار داده می‌شوند. به عنوان مثال، اطمینان حاصل کنید که هنگام شروع کار ناخواسته دکمه فشار توقف اضطراری را نیز فشار نمی‌دهید.

علت روشن نشدن موتور برق دیزلی

موارد متعددی می‌توانند سبب شوند تا به مرور زمان موتور برق دیزلی شما روشن نشود. علاوه بر مواردی که پیشتر به صورت کلی درباره این موضوع برایتان بیان کردیم، در ادامه شما را با چند علت رایج که سبب روشن نشدن این نوع موتور برق می‌شوند، آشنا می‌کنیم:

    نشتی سوخت

یکی از مشکلات رایج در سیستم سوخت رسانی، نشتی سوخت بوده که معمولا به دلیل عدم نگهداری درست و صحیح از دستگاه و یا نگهداری آن در مکانی نامناسب، ایجاد می‌شود. این اقدامات در نهایت سبب ترک خوردن لوله‌ها شده و نشتی سوخت در نهایت منجر به بروز مشکلات هواگرفتگی مسیر سوخت نیز می‌گردد.

    خراب بودن باتری

سولفاته شدن باتری‌ها نیز یکی از دیگر مواردی که سبب روشن نشدن موتور برق دیزلی می‌گردد. در این تعویض باتری به شما کمک خواهد کرد. بهتر است تا توصیه شرکت سازنده را در خصوص نصب و نگهداری باتری به خوبی در نظر داشته باشید.

    وجود هوا در سیستم سوخت رسانی

بروز این مشکل زمانی است که سوخت به درستی به موتور نمی رسد که دلیل آن وجود داشتن هوا در سوخت است. برای حل مشکل وجود هوا در این سیستم، می‌توانید راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید:

علت روشن نشدن موتور برق بنزینی

روشن نشدن موتور برق بنزینی می‌تواند 2 دلیل رایج داشته باشد که در این شرایط موارد زیر را بررسی کنید:

    سیستم سوخت رسانی

باید باک بنزین را بررسی کنید و در صورت لزوم سوخت رسانی را برای دستگاه انجام دهید.

    باتری ها

ضعیف بودن باتری و سولفاته شدن می‌تواند مانع از روشن شدن دستگاه گردد.

چه زمانی با یک متخصص فنی تماس بگیرم؟

در صورتی که بعد از تمام اقدامات بالا همچنان قادر به روشن کردن موتور برق خود نبودید، بهتر است تا با ما تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را از متخصصان و کارشناسان فنی ما به دست آورید.

10 علت که موتور برق شما روشن نمی شود

یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در مناطقی که از انرژی برق محروم هستند یا با مشکل تامین برق مواجه هستند، موتور برق می باشد این وسیله می تواند در مصارف خانگی تا صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد تا مادامی که آن محل به شبکه برق شهری متصل شود،

وقتی که ما اقدام به خرید موتور برق می کنیم با انواع و اقسام موتور برق با کیفیت های مختلف رو به رو می شویم، شما اگر موتور برق با کیفیت بالا یا متوسط تهیه بفرمایید در مدت زمان استفاده از موتور برق ممکن با مواردی مثل روشن نشدن موتور برق رو به رو شوید، که گاهی ممکن است یک مسئله کوچک باعث روشن نشدن موتور برق باشد و خود شما بتوانید به تنهایی بتوانید این عیب پیدا کرده و آن را بر طرف کنید و نیاز نباشد به تعمیرکار مراجعه کنید.

1 – کمبود روغن

اولین اقدامی که انجام می دهید چک کردن میزان روغن می باشد اگر میزان روغن کم باشد موتور برق روشن نمی شود و نیاز هست که به موتور برق روغن اضافه کنید البته یک نکته را در ذهن خود بسپارید و این آن است که موتور برق اگر در یک جای غیر مسطح باشد ممکن است شاخص روغن به اشتباه کمبود روغن را نشان بدهد بنابراین حتما قبل از روشن کردن، موتور برق را در یک سطح هموار قرار بدهید.

2 – سوخت

میزان سوخت را چک کنید و در صورتی کمبود، سوخت به میزان کافی به آن اضافه کنید، نکته ی دیگری که باید توجه کنید این است که برای اینکه موتور برق سخت روشن نشود اگر از سوخت باقی مانده داخل باک موتور برق دو ماه بدون استفاده می گذرد، پیشنهاد می شود با سوخت تازه جایگزین بشود.

3 – ساسات

یکی از علت هایی که موتور برق روشن نمی شود ممکن است مربوط به موقعیت ساسات باشد اگر می خواهید موتور برق را روشن کنید باید ساسات موتور برق در حالت بسته باشد و پس از اینکه موتور برق را روشن کردید و موتور گرم شد ساسات را درحالت باز قرار می دهید، اگر موتور برق را تازه خاموش کرده اید و موتور هنوز گرم هست نیاز نیست ساسات را در حالت بسته قرار بدهید، در بیشتر موتور برق ها ساسات معمولا بالای فیلتر هوا قرار دارد.

4 – شیر سوخت

اگر سوخت به اندازه کافی داخل باک وجود دارد و موتور برق روشن نمی شود، شیر سوخت را چک کنید که باز باشد در صورتی که باز بود اما سوخت به کاربراتور نمی رسید در ابتدا شلنگ سمت شیر سوخت را دربیارید و چک کنید سوخت خوب جریان دارد یا خیر، این کار کمک می کند تا اگر در مسیر سوخت اگر مانعی هست متوجه شوید، همچنین در مسیر سوخت، فیلتر سوخت وجود دارد آن را هم چک کنید تا گرفتگی نداشته باشد و نکته آخر اینکه اهرمی به نام شیر تخلیه خلاء در بالای مخزن سوخت وجود دارد، قبل از کار های بالا ابتدا این اهرم را در حالت باز قرار بدهید.

5 – کاربراتور

یکی از ایراد هایی که می توان بر مصرف کنندگان گرفت رعایت نکردن یکسری دستور العمل های ساده می باشد، یکی از این موارد تخلیه نکردن سوخت باقی مونده در مخزن و کاربراتور موتور برق می باشد برای زمانی که که نمی خواهیم از موتور برق برای مدت طولانی استفاده کنیم، در صورت تخلیه نکردن سوخت داخل کاربراتور، بعد از مدتی سوخت باقی مانده خواص خود را از دست می دهد و ممکن است باعث گرفتگی بشود و موتور برق روشن نشود.

در صورتی که این اتفاق افتاد، شیر سوخت را ببندید و پیچ تخلیه که پایین کاسه کاربراتور قرار دارد را باز کنید و اگر که مشکل رفع نشد کاسه پایین کاربراتور را کامل باز کنید و سوخت باقی مانده را خارج کنید، برای آنکه دیگر این مسئله رخ ندهد اگر قرار است از موتور برق برای مدت طولانی استفاده نکنید یک بار در ماه موتور برق روشن کنید تا سوخت جریان پیدا کند و یا اگر می خواهید موتور برق را انبار کنید سوخت داخل باک و کاربراتور را تخلیه بفرمایید.

6 – شمع

شمع موتور برق بعد از مدتی کار دچار رسوب می شود و نیاز است که تمیز بشود برای این منظور شمع را خارج کرده و در صورت وجود رسوب به وسیله چاقو یا وسیله ای مشابه آن شمع را تمیز کنید.

7 – سنسور روغن

پس از آنکه شمع را باز کردید و مطمئن شدید که اشکال از شمع نیست و موتور برق روشن نمی شود ممکن است اشکال از سنسور روغن باشه که دچار قطعی می باشد برای رفع این مشکل سیم سنسور روغن را جدا کنید و موتور برق را روشن کنید، خیلی از زمان ها کار کردن موتور برق در زمانی که سنسور روغن جدا هست و قبل از اتصال مجدد سنسور، این مشکل را برطرف می کند.

8 – باطری

اگر از موتور برق برای مدت طولانی استقاده نکنید ممکن است شارژ باطری موتور برق از دست برود و با استارت زدن روشن نشود، برای راه اندازی موتور برق از طریق هندل موتور برق اقدام کنید، با چند بار هندل زدن و روشن شدن موتور برق، بعد از چند ساعت کار کردن باطری شارژ می شود، اگر نتوانستید به وسیله هندل زدن موتور برق را روشن کنید، نیاز هست باطری موتور برق را باز کرده و توسط یک باطری دیگر شارژ کنید تا این مسئله برطرف شود.

9 – اتصال وسایل برقی

یکی از علت هایی که موتور برق روشن نمی شود این است که در هنگام روشن کردن موتور برق وسایل برقی را جدا نکرده اید، این یک مسئله خیلی ساده هست هنگامی که می خواهید موتور برق را روشن کنید هیچ کدام از وسایل برقی نباید به موتور برق متصل باشد و پس از آنکه موتور برق را روشن کردید می توانید وسایل را به ترتیب الویت به موتور برق وصل کنید.

10 – فیلتر هوا

وظیفه فیلتر هوا در موتور برق این است که هوای لازم برای احتراق را داخل کاربراتور وارد می کند، اگر فیلتر هوا وظیفه خود را به درستی انجام ندهد موتور برق روشن نخواهد نشد، شما باید فیلتر هوا را چک کنید و اگر نیاز بود تمیز و در صورت لازم تعویض شود تا موتور برق بتواند روشن شود و به درستی کار کند.

علت روشن نشدن موتور برق، از جمله مواردی بوده که در هنگام استفاده از موتور برق ممکن است برای شما مبهم باشد. در واقع یکی از موارد عیب یابی در موتور برق بررسی علت روشن نشدن آن است. در اصل مشکلات موتور برق و علت روشن نشدن موتور برق، در هنگام کار با این وسیله ممکن است برای شما دردسر ساز شده باشد.

داشتن اطلاعات کافی درباره طریقه روشن کردن موتور برق در این امر می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. در حالت کلی علت روشن نشدن موتور برق تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، بنابراین برای کاربرد صحیح این وسیله باید اطلاعات دقیقی درباره نحوه روشن کردن و راه اندازی آن را داشته باشید.

نکات تکمیلی علت روشن نشدن موتور برق

برای یافتن علت روشن نشدن موتور برق در بیشتر مواقع نیاز به یک عیب یابی کلی در سیستم کاربردی موتور برق وجود دارد. طریقه روشن کردن موتور برق و نحوه راه اندازی آن از جمله موارد مهم در استفاده صحیح و بدون ایراد از انواع موتور برق است.

سوالات مختلفی در خصوص علت روشن نشدن موتور برق از سوی کاربران مطرح شده است، که برای یافتن پاسخ مناسب و کلی در این خصوص بهترین راهکار تشریح مراحل عیب یابی یک موتور برق به صورت مرحله به مرحله می‌باشد. تعمیرگاه‌های مخصوصی برای تشخیص علت روشن نشدن موتور برق و همین طور عیب یابی این موتور وجود دارد. چند نکته کلیدی در این قسمت اشاره می‌گردد که می‌توانید قبل از مراجعه به تعمیرگاه این موارد را مورد بررسی قرار دهید.

در صورتی که با وجود انجام این نکات همچنان موتور برق روشن نشده باشد، مشکلات موتور برق ممکن است، اساسی تر و نیاز به بررسی وضعیت کالابراتور یا شیلنگ بنزین باشد که هر کدام نیازمند مشاهده هواکش، فیلتر و همین طور شیلنگ اصلی بنزین می‌باشد. در حالت دیگر ممکن است نیاز به تعویض شمع یا تعمیر نقاط اتصال شمع به موتور برق باشد که نیاز به تخصص در این زمینه دارد. بنابراین برای یافتن علت روشن نشدن موتور برق و رفع آن بهتر است به تعمیرگاه‌های مخصوص مراجعه گردد.

یکی از نکاتی که برای یافتن علت روشن نشدن موتور برق باید به آن توجه شود، داشتن آشنایی کافی درباره طریقه روشن کردن موتور برق و مطالعه کامل دستوالعمل کارکرد موتور برق است. توجه به نکات ایمنی استفاده و کاربرد موتور برق در هنگام روشن کردن این دستگاه که در دفترچه راهنمای آن تعبیه شده از مواردی است که باید توسط کاربر رعایت گردد. در این قسمت به مهمترین و اصلی ترین نکات قبل از روشن شدن و در حین کار موتور برق اشاره شده است:

موارد بیان شده در این بخش تنها قسمتی از نکات ایمنی استفاده از موتور برق در هنگام روشن شدن است، برای داشتن اطلاعات کافی در این خصوص حتما دفترچه مخصوص و مربوط به نحوه عملکرد و طریقه روشن شدن موتور برق را مطالعه کنید. در صورتی که همچنان درباره علت روشن نشدن موتور برق دچار ابهام هستید، از متخصصین و تعمیرکاران مخصوص این حوزه کمک بگیرید.

یکی از موارد قابل استناد در یافتن علت روشن نشدن موتور برق، مشخص شدن مشکلات موتور برق در هنگام کار یا قبل از شروع کار می‌باشد. بخشی از این مشکلات اصلی هنگام عیب یابی موتور برق در کارخانه یافت و رفع می‌گردد، اما یک سری دیگر از مشکلات موتور برق در عین انجام کار یا در صورت درست و اصولی راه اندازی نشدن موتور برق در محل استفاده بوجود می‌آید که برای شناسایی و رفع این خطاهای یافت می‌شود.

علت روشن نشدن موتور برق در برخی مواقع ممکن است تحت تاثیر معیوب شدن یک قطعه از این دستگاه باشد که در این خصوص نمایندگی‌ها و یا تعمیرگاه‌های مخصوص بهترین انتخاب برای یافتن مشکلات موتور برق و رفع آن هستند.

علت نوسان برق ژنراتور و یا عدم عملکرد مناسب ژنراتور ممکن است، یکی از علت‌های روشن نشدن موتور برق باشد.

از دیگر مواردی که در مشخص شدن علت روشن نشدن موتور برق تاثیر فراوانی دارد، یادگیری درست نحوه کار با موتور برق می‌باشد، برای داشتن اطلاعات کافی در این زمینه دفترچه و برچسب‌های مخصوصی همراه دستگاه موتور برق برای کاربر در نظر گرفته شده است. در صورت دیدن آموزش لازم برای استفاده از موتور برق به راحتی می‌توانید، مشکلات بوجود آمده در روند کار این دستگاه را شناسایی و علت روشن نشدن موتور برق را مشخص و رفع کنید.

از سری نکات مهم در بررسی علت روشن نشدن موتور برق این است که شما بعنوان یک کاربر ممکن است، در هنگام روشن و خاموش کردن دستگاه و یا راه اندازی آن دقت کافی یا مهارت لازم را نداشته باشید، بنابراین بهترین پیشنهاد در این زمان داشتن ارتباط با تکنسین‌های مخصوص راه اندازی دستگاه موتور برق می‌باشد. مورد بعدی که ممکن است که نحوه کارکرد و روشن شدن موتور برق تاثیر گزار باشد، رفع عیب‌های احتمالی دستگاه تحت نظارت تعمیرگاه‌های مشخص است. با اقدام به تعمیر خودسرانه دستگاه بدون داشتن اطلاعات کافی ممکن است به آن آسیب جدی وارد کنید.

خروج از نسخه موبایل