۷ صنایع دستی پرطرفدار برای صادرات در ایران
ایران در حال حاضر سی و یکمین صادر کننده صنایع دستی جهان است و از ۴۰۰ رشته ی شناخته شده ی صنایع دستی، ۳۰۰ رشته در ایران تولید می شود که اکثر این تولیدات بومی خود کشور است. ما در بعضی از این رشته ها بازار دنیا را در دست گرفته ایم به طور مثال در ظروف چینی دوران صفویه در دنیا شناخته شده هستیم و در حوزه ی این محصول بسیار خوب کار می کنیم و باید تلاش کنیم تا سایر اقلام را در دست بگیریم و میزان خرید صنایع دستی در اقلام مختلف را افزایش دهیم.
صنایع دستی بخاطر اینکه تمام فرآینده های آن توسط دست تولید می شود به آن صنایع دستی گفته می شود. اما هیچ کدام از صنایع دستی، فرآورده های آن شبیه به یکدیگر نیست. یعنی ممکن است یک محصول توسط یک صنعت گر تولید شود و همان محصول توسط یک صنعت گر دیگر نیز تولید شود و آن دو با یکدیگر کاملا متفاوت باشند و این عدم تشابه بسیار مهم است و این موضوع یکی از ویژگی های منحصر به فرد صنایع دستی است.
بخاطر همین، خلاقیت و ابتکار در تولیدکنندگان صنایع دستی بسیار مهم است. صنایع دستی با آداب و رسوم تولیدکننده هاست که ایجاد می شود و صنایع دستی هر منطقه نمایانگر نوع هر منطقه و فرهنگ و ارزش های همان منطقه است.
انواع صنایع دستی
بافته های داری، رودوزی های سنتی، هنرهای فلزیف مینا کاری، سفال گری، آبگینه، هنرهای مرتبط با چوب، هنرهای مرتبط با سنگ، نگارگری، چاپ های سنتی، حصیربافی، رنگ سازی، نمد مالی، پوسین دوزی، آثار چرمی و دیگر صنایع متفاوتی داریم که بعضی از این موارد در ایران کاربرد زیادی دارد و خیلی خوب کار می شود مثل:
· صادرات صنایع دستی شیشه ای
صنایع دستی شیشه ای یکی از بخش های مهم صنایع دستی در ایران است که ¼ از کالاهای صادراتی صنایع دستی مربوط به شیشه است.
با روش های مختلفی ما می توانیم صنایع دستی شیشه ای را تزیین کنیم و ارزش افزوده ی آن را بیشتر کنیم و فروش خوبی داشته باشیم. این روش های تزیین مثل تراش، حکاکی، نقاشی و معرق شیشه هستند و ارزش و تنوع کالا را بیشتر می کنند و سلایق مختلف را پوشش می دهند و به افزایش فروش و صادرات صنایع دستی شیشه کمک می کند.
بازار های عمده ی گالری صنایع دستی و فروش صنایع دستی سنتی ایران، آسیا، آفریقا و بعضی از کشور های اروپایی هستند. بسیاری از طرح های صنایع دستی شیشه به خصوص طرح شاه عباسی، به حوزه ی خلیج فارس، امارات و قطر صادر می شود.
امارات، کویت، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، افغانستان، گرجستان، کانادا، انگلستان، فرانسه، لبنان، ژاپن، ازبکستان، آفریقای جنوبی، سوئد، کنیا، ایتالیا، ماداگاسکار، نیجریه، تایلند، پاکستان، ترکیه و آلمان واردکننده های صنایع دستی شیشه ای هستند.
· صادرات صنایع دستی سفالی
ما در این شاخه استعداد بسیار خوبی داریم اما متاسفانه خیلی عرضه نکرده ایم. صنایع دستی به کل محصولاتی هستند باید دیده شوند. باید عرضع شوند تا مشتری آن ها را خریداری کند. صنایه دستی مانند گندم نیستند که نیاز به دیدن عکس آن نباشد.
باید روی این محصولات برند سازی شود. یکی از مزایای صنایع دستی سفالی که آن را از محصولات دیگر متمایز می کند، متریال ارزان آن است. با یک هزینه ی اولیه کم می شود محصول سفالی را تولید و عرضه کرد. دومین موردی که مهم است و در صنایع دستی کار نشده است؛ رقابت خیلی در این صنایع کم است و محصولات منحصر به فرد به نظر می آیند.
سفال های ایران، سفال های خیلی خوبی است.
سفال های مینا کاری و لعاب کاری شده است. در یک سری کار ها مثل سفال می شود کار را تولید کرد و با یک هزینه ی ۵، ۱۰ و یا ۲۰ برابر مبلغ تولید شده، می توانیم بفروشیم و سود کنیم. کمتر کالایی با این حاشیه سود بالا می توان یافت.
صنعت گران این حوزه متأسفانه، بین المللی فکر نمی کنند و معمولا فقط به تولید داخل فکر می کنند و آن را نیز نمی توانند خوب بفروشند. از آن جهات که در این حوزه رقبای شما بین المللی فکر نمی کنند، خودتان را به راحتی می توانید در دنیا معرفی کنید. کسانی که ئارد این حوزه می شوند واقعا می توانند آینده ی طلایی داشته باشند.
· صادرات گلیم
گلیم و حصیر یک محصول شناخته شده است و ایران نیز در این مورد کار می کند. گلیم از آن دسته هنرهایی است که مخاطبان خاص خودش را دارد. نقش و بافت ایرانی طرفداران خاص خودش را دارد و خوشبختانه ایران در حوزه خوب کار می کند. ایران یکی از قوی ترین صادر کننده های گلیم است و خرید حصیر نیز رونق فراوانی دارد. هند و پاکستان نیز در این حوزه صادرات خوبی دارند.
مهم ترین عوامل رشد صادرات صنایع دستی
- پیدا کردن بازار هدف تبلیغات: خودمان را معرفی کنیم
- برند سازی کردن: ما باید در بازار های جهانی حضور داشته باشیم و برند سازی کنیم تا معتبر و قوی جلوه کنیم تا اینکه مشتری ها از ما خرید داشته باشند.
- بسته بندی: بسته بندی خوب فوق العاده در صنایع دستی مهم است زیرا خیلی از تولید کننده ها فکر می کنند که محصول را به دست مشتری برسانند کافی است. بسته بندی ها باید زیبا و مناسب باشد زیرا :
- محصولات شکستنی هستند و باید درست و مناسب بسته بندی شوند.
- بسته بندی ها باید آن قدر زیبا و شکیل باشد حتی در مواردی ممکن است ارزش نرخ تمام شده ی این بسته بندی ها بیشتر از محصول تولید شده باشد اما بسته بندی زیبا و شکیل که باشد می تواند فروش را زیاد کند و حاشیه سود را افزایش دهد.
- تبلیغات: تبلیغات چه نقشی در فروش ما دارند؟ شما باید به دنیا اعلام کنید که چه محصولی، با چه کیفیتی و چه ویژگی ها و امتیاز هایی دارید و باید مشتری ها را ترغیب کنید که از شما خریداری کنند.
در دنیای امروز هیچ شغلی بدون تبلیغات موفق نمی شود حتی تجارت هایی که فکر می کنند ممکن اسن برند سازی در حرفه ی آن ها نقش نداشته باشد، می تواند باعث پیش رفت آن ها شود. این مورد برای تجارت صنایع دستی بسیار مهم است زیرا شما ناچار به معرفی و در معرض دید قرار دادن محصولاتتان هستید.
بازار هدف صنایع دستی
صنایع دستی متفاوتی داریم که هر کدام بازار خودشان را دارند و یک سری کشور ها هستند که بهتر آن ها را خریداری می کنند.
بم با توجه به محصولات خودمان، بازارهایی که مناسب ما هستند را شناسایی می کنیم برای مثال یک سری صنایع دستی ایرانی هستند مانند سجاده که در کشورهای مذهبی تقاضای بیشتری دارند. زیورآلات دست ساز سنتی ایرانی در کشورهای عربی بازار خوبی دارند. کشورهای اروپایی صنایع دستی تزیینی ما را می پسندند. پس ما باید بازار هدف خود را شناسایی کنیم.
حقوق گمرکی و مالیات های صنایع دستی
محصولات صنایع دستی مشمول هیچ گونه هزینه ای بابت تعرفه های گمرکی معاف است. این امتیاز برای پیشرفت کشور منسوب شده است. اقتصاد ایران در واقع اقتصاد تک محصولی به حساب می آید به این دلیل که تمام تمرکز ما بر روی محصولات نفتی بود اما از زمانی که تحریم ها به وجود آمد و قیمت نفت افت پیدا کرد در چند سال اخیر با ماهش درآمد های ارزی مواجه شده بودیم و در حال حاضر کشور ما به کسانی که صادرات داشته باشند و محصولات ارائه بدهند و ارز وارد کشور کنند نیاز دارد. یکی از محصولات پیشنهادی ما صنایع دستی است.
به طور کلی ما محصولاتمان را به صورت فرآوری نشده و خام عرضه می کنیم و این باعث شده است که به محصولاتمان ارزش افزوده ی زیادی تعلق نمی گیرد. از این جهت حاشیه سود پایینی داریم و ارز کمتری وارد کشور می شود. هر چقدر ارزش افزوده روی محصولات بیشتر باشد و فروش خام ما کمتر باشد، حاشیه سود خود ما را بهتر می کند و امکان فروش را بیشتر می کند.
مزایای صادرات صنایع دستی
- سهم بالایی در اشتغال ما ایجاد می کند زیرا توسط افراد ایجاد می شوند. هر چقدر بیشتر تولید کنیم و صادر کنیم از نیروی بیشتری استفاده می کنیم و اشتغال زایی داریم.
- هزینه ی تولید فوق العاده پایین: برای تولید از نیروی انسانی استفاده می کنیم. هزینه ی نیروی متخصص در ایران نسبت به دیگر کشور ها بسیار پایین است و قابل قیاس با دیگر کشورها نیست.
- تنوع تولید و عدم نیاز به زیرساخت های گسترده: نیاز به دستگاه های پیشرفته و شرایط خاص نداریم. خیلی از خانوم ها در خانه صنایع دستی را تولید می کنند و خیلی از افرادی که جویای کار هستند بدون نیاز به مغازه می توانند، تولید کنند.
بر اساس آمار گیری گمرک ایران، آمار ۷ ماهه صادرات صنایع دستی ما در امسال نسبت به سال گذشته حدود ۷۶% بیشتر شده است؛ این نشان دهنده ی این است که مردم ما این موضوع را متوجه شده اند که دنیا به این زمینه نیاز دارد. حتی با این افزایش آمار، بازار برای فعالیت جا دارد.
صادرات فرش دستباف ایرانی
کالایی که فوق العاده از ایران صادر می شود به همین علت رقیب در این حوزه زیاد است و بازار نسبتا اشباع شده است البته این گونه نیست که بگوییم نباید در این زمینه وارد شوید بلکه اگر تولید کننده و شرایط لازم را دارید می توانید با بررسی وارد این حوزه شوید.
صادرات صنایع دستی مسی
کار در این حوزه فوق العاده خوب است. افرادی که ساکن زنجان هستند در این منطقه صنایع دستی مسی فوق العاده کار می شود. اگر تولید کننده هستید و یا به تولید کنندگان نزدیک هستید یک امتیاز مثبت است. در دنیا این محصول متقاضیان زیادی دارد.
تفکر اشتباه در مورد صنایع دستی
تفکر سنتی است که افرادی که صنایع دستی تولید می کنند باید به شکل سنتی کار کنند و بفروشند. مشاهده می کنید که فروش به این صورت بازار خوبی ندارد اما تجار در فضای مجازی به شکل آنلاین به دنبال این محصولات هستند.
زمانی که یک تاجر بخواهد محصولی را از ایران خریداری کند اولین کاری که می کند سرچ در اینترنت است تا با اطلاعات آن محصول آشنا شود. اگر ما خوب کار کرده باشیم و عرصه ی خوبی داشته باشیم می توانیم افراد را ترغیب به این کنیم که با ما آشنا شوند و از ما خرید کنند. تولید کننده ها هستند که دیدگاه سنتی دارند وگرنه دنیای امروز رو به صنایع دستی مدرن آورده است و اکثر قشر جوان جامعه خریداران و متقاضیان این صنایع هستند.
صادرات صنایع چوبی
صنایع چوبی باید از جوب هایی باشد که تولید خودمان است مثلا اگر mdf کار نشود بهتر است زیرا mdf وارداتی است. اگر تولید کننده چوب خودمان باشیم و چوب را به شکل های جعبه، قاب عکس، تابلو و… کار کنیم متقاضیان خوبی دارد، زیرا تولید برای ما ارزان و کشورهای همسایه توجیح می دهند از کشوری که ارزان و نزذیک است خرید کنند.
معرفی ۷ صنایع دستی برتر ایران که در جهان حرف اول را می زنند
هویت هر کشوری را می توان در لا به لای فرهنگ و تاریخ آن تمدن کهن یافت، و این هویت بخشی از یک داستان باستانی از ارتباطات هنر و تمدن انسان های آن منطقه را بیان می کند.ایران با دارا بودن تمدنی فاخر و بسیار عمیق، یکی از پایه گذاران تمدن فرهنگی و تاریخی در میان تمام کشورهای دنیا محسوب می گردد.این جلوه از تمدن ایران را می توان در هنر به جا مانده از نیاکان ایرانیان در آثار تاریخی همچون مقبره ها، مساجد، کاخ ها و بسیاری دیگر از این دسته از آثار یافت، اما در این آثار تاریخی آثار هنری نقش اصلی را عهده دار می باشند.
آثار هنری با بکارگیری در انواع ساختارهای جامعه نقش خود را در انتقال رسالت خود، به عنوان یک بخش از هویت فرهنگی ایران با ایجاد لایه های مختلف بومی و ملی در آثار فرهنگی از گذشته تا به امروز ایفا کرده است. اما در میان آثار هنری با وجود فرهنگ های مختلف در سراسر ایران شاهد آثار متفاوتی هستیم که یکی از فاخرترین این آثار هنری، هنر صنایع دستی می باشد که جلوه ای از فرهنگ قومی و ملی را به عرصه ظهور می رساند. در این مطلب قصد داریم با گزیده ای از بهترین آثار صنایع دستی ایران که شهرتی جهانی دارند آشنا شویم.
صنایع دستی چیست؟
بطور کلی صنایع دستی را می توان “استفاده از هنر دست افراد به واسطه ابزارهای اولیه و مواد بومی، که اقدام به تولید یک صنعت هنری می کنند دانست”.
تمایز صنایع دستی با انواع محصولات امروزی بیشمار است، این هنرهای دستی نه تنها از لحاظ پروسه تولیدی با محصولات دیگر متفاوت هستند، بلکه نگرشی متفاوت را به مشتاقان این هنر القا می کنند.اما وجه تمایز این صنایع با محصولات امروز در پروسه تولید خلاصه نمی گردد، و امور دیگری همچون فرهنگ مختص آن هنر و طرز تفکر و قدمت فرهنگی آن منطقه که در آن این هنرهای دستی تولید شده نیز را بازتاب می کند به طوری که، هنر صنایع دستی را نه به عنوان یک کالا، بلکه به عنوان یک تبادل ارزش ملی و فرهنگی تلقی می نمایند.
محققان و نویسندگان بزرگی همچون تایلر در قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی، هنر را تلفیقی از پیچیدگی های سنت و فرهنگ یک جامعه معرفی می کند، با این احتساب ایران با دارای بودن فرهنگی غنی و تاریخی بسیار عمیق یکی از پیشروان رواج این صنعت از قرون گذشته تا به امروز بوده است، به طوری که هنر صنایع دستی در ۳۰۰۰ گونه مختلف هنری در کشور به ثبت رسیده است.
ویژگی های صنایع دستی:
هر هنری باید دارای ویژگی هایی باشد که با توجه به چهارچوب های مشخص شده سازمان ثبت جهانی و فاکتورهای مشترک دیگر قصد داریم تا ویژگی های یک هنر در صنایع دستی را برشمریم.
- انجام قسمتي از مراحل اساسي توليد توسط دست، ابزار و وسايل دستي.
براي توليد هر يك از فرآوردههاي دستي مراحل متعددي طي ميشود ولي انجام كليهي اين مراحل به وسيلهي دست و ابزار و وسايل دستي الزامي نبوده.
چنانچه تنها قسمتي از مراحل اساسي توليد به اين طريق انجام شود، محصول توليد شده با توجه به ویژگی های مطرح شده در صورت دارا بودن این فاکتورها می توان یک محصول را در دسته بندی هنر صنایع دستی دانست.
- حضور موثر و خلاق انسان در توليد و شكل بخشيدن به هنری طراحی گشته و، امكان ايجاد تنوع و پياده كردن طرحهاي مختلف در مرحلهي ساخت محصولات متنوع هنری
- ایجاد و یا بهره وری از مواد اولیه بومی
- بکارگیری اصول فرهنگی و ایجاد نگاره های فرهنگی بومی و ملی
- مقرون به صرفه بودن نسبت به ارزش آن در مقایسه با محصولات دیگر
- قابلیت ایجاد بسترهای گسترش تولیدی در مناطق مشابه بومی
- قابلیت انتقال پروسه تولید از طریق خانوادگی و یا اصول انتقال فرهنگی آن منطقه مانند شاگرد و استادی
دسته بندی هنرهای صنایع دستی:
در صنایع دستی با توجه به تفاوت های مختلف در ابعاد و نوع این هنرهای دستی از منظر سازمان ثبت جهانی، در ردیف های مختلف قرار میگیرند که به عبارت زیر می باشند.
- ساخت ساير فرآوردههاي دستي
- ساخت زينتآلات
- ساخت ساير فرآوردههاي دستي
- ساخت اشيا مستظرفه و هنري
- مینا کاری
- معرق کاری
- خاتم سازی
- ساخت محصولات فلزی و آلیاژها
- حصیربافی
- دست بافی
- منبت کاری و کنده کاری بر روی چوب
- نازک کاری روی چوب
- خراطی چوب
- حکاکی و تراش برای روی سنگ
- حکاکی بر روی فلزات و آلیاژها
- کاشی گری
- توليد فرآوردههاي پوست و چرم
- شیشه گری
- سفالگری و سرامیک کاری
- نمدمالی
- ملیله کاری
- چاپ های سنتی
- روکاری بافتنی
- توليد فرآوردههاي پوست و چرم
صنایع دستی برتر کشور:
حالا که با صنایع دستی آشنا شدیم باید این موضوع را دریابیم که، در میان فوج عظیمی از هنر صنایع دستی، بعضی از این صنایع مورد توجه ویژه مخاطبان و علاقمندان ایرانی و بین المللی، قرار گرفته است که در ادامه متن به آن خواهیم پرداخت.
۱٫فرش های دستباف:
نماد فرهنگی کشور در صنایع دستی را با شاخص های مختلفی می توان سنجید اما، بطور معمول یک محصول معرف این بنیه فرهنگی و هنری در جهان خواهد بود. فرش دستباف و گلیم نمادی است که از دوران باستان تا به امروز نماد اقوام ایران و ایرانیان بوده است، و این محبوبیت به صورت بین المللی با پذیرش فرش ایرانی به عنوان زیباترین و بالاترین کیفیت در این زمینه از صنایع دستی مورد پذیرش قرار گرفته است.
فرش های دستباف ایرانی با طراحی منحصر بفرد و با تکیه بر سنت طرح های جلوه نگر و بعضا قومی و ملی در سده ۱۷ در به اوج شکوفایی خود دست یافت و این امر تا به امروز فرش های دستباف ایرانی همچون گلیم، زیلو، قالی و قالیچه ها را در زمره یکی از محبوب ترین آثار صنایع دستی جهان قرار داده است.
۲٫ظروف مسی و شیشه ای:
از کهن ترین تکنولوژی های ایرانیان می توان از فناوری تولید ظروف مسی و شیشه ای و شکل دهی در سده های گذشته با طراحی خاص اشاره نمود. شیشه گری نه تنها در ایران بلکه در جهان از ابتدایی ترین تکنولوژی پیشرفته ساخته دست بشریت است که ایرانیان از پیشروان این علم بودند، و آثار این شیشه در مقیاس جهانی نیز به نام ایرانیان ثبت گردیده است.
اما دوران اوج این صنعت را پس از فراز و نشیب های بسیار زیاد می توان در دوره سلجوقیان کنکاش نمود. در این دوره ایرانیان با ایجاد فناوری برای شکل دهی و ایجاد نقش های برجسته بر روی شیشه این صنعت را تبدیل به یک فناوری با قابلیت بالا نمودند.
همچنین می توان اولین فلزکاران و بالاخص مسگران را ایرانیان دانست، که به فناوران این زمینه مسگر می گفتند که، با توجه به قابلیت های بسیار زیاد همچون میکروب زدایی در غذا، قدرت تحمل حرارت بالا و داشتن اشکال زیبا به سرعت باعث گسترش این هنر در کشورهای مختلف دنیا شد. این ظروف مسی با داشتن ارکان مختلف و ویژگی هایی پزشکی تا هنری هم اکنون جز صنایع دستی بسیار محبوب تبدیل گشته که ایران سهم بسزایی در این صنعت را دارد.
۳٫سرامیک و سفال:
سفال و سرامیک جز کهن ترین هنری های طراحی در ایران محسوب می گردد و استفاده در آثار تاریخی و فرهنگی مختلف و همچنین نقش این صنعت در ساخت ابزار دکوری و کاربردی سبب محبوبیت این صنعت در سراسر جهان گردیده که ایران سهم قابل توجهی در این بازار را به خود اختصاص داده است.
علم سفال و سفالگری با ساختن ظروف گلی بوجود آمده است که می توان در این بین به پیاله ها و کوزه های سفالی که از اعصار گذشته مورد استفاده بوده نام برد. این علم با قدمتی ۱۰ هزار ساله یک از صنایع پیشرفته بالقوه باستانی بوده که قدیمی ترین این کارگاه های سفالگری جهان در شوش قرار دارد. همچنین معرق کاری کاشی که با استفاده از سرامیک و کاشی ها صورت می گرفته که با طراحی و رنگ بندی بسیار دقیق بکار می رفته است، و هم اکنون بسیاری از نمادهای تاریخی ما را به خود مزین کرده است.
۴٫هنری های معرق و مینا کاری:
ایران یکی از صادرکننده های اصلی مینا کاری و چوب های طراحی شده با با طراحی معرق است که، با هنر ظریف خود چشم هر بیننده را محو خود می کند. این شیوه از صنایع دستی به دلیل شباهت عملکردی با صنایع دستی دیگری همچون کاشی کاری معرق بازتاب های متنوعی را در طول زمان در کاربرد و نوع طراحی در یکدیگر ایجاد کرده اند.هنرهای چوبی با اختصاص دادن جلوه های متنوع و استفاده در آثار مختلف، یکی از محبوبترین نمادهای صنایع هنر دستی ایران در ابعاد جهانی محسوب می گردد به طوری که سهم قابل توجهی را در صنعت صادراتی کشور به عهده دارد.
۵٫زیورآلات باستانی:
آلیاژ های گران قیمت و البته بسیار شکیل و زیبا از دیرباز یکی از صنایع مورد علاقه ایرانیان و کشورهای دیگر بوده است. در ایران شهرهای غربی و جنوبی با دارا بودن آلیاژهای مختلف از جنس های مختلف مثل طلا، نقره، فیروزه و… شروع به تولید و ایجاد انواع زیورآلات با طرح های متنوع و سبک و سیاق فرهنگ و هنر بومی خود کردند.
این زیورآلات که در اعصار گذشته در قالب ترکیبی با لباس محلی مورد استفاده قرار میگرفته ، نقش مهمی در آداب و رسوم و نماد اقوام مختلفی ایرانی داشته، که این سنت باعث ایجاد فرهنگی بر اساس این نوع پوشش خاص و تمایز آنها با یکدیگر گردیده است. این زیورآلات و نحوه طراحی و شکل دهی به این فلزات گرانبها، مورد توجه کشورهای مختلف همسایه و سطوح دیگر جهان قرار گرفت و در قرن های گذشته تبدیل به یک صنایع دستی لوکس و محبوب گشت، و امروزه مردم بخشی از هویت خود را طرح های اصیل این اقوام می توانن بیابند.
۶٫قلاب دوزی:
این هنر یعنی قلاب دوزی که به ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح می گردد، یکی از مشهورترین آثار رودوزی ایرانی محسوب می گردد. این هنر که با ابزاری بسیار ساده صورت می پذیرد، که در واقع با استفاده از نخ های ابریشمی و رنگ های متنوع آثاری هنری را بر روی پارچه ها ایجاد می کنند، که معمولا این نوع پارچه های در حالت کیفیت عالی خود از جنس ماهوت مورد استفاده قرار میگرفته است.
این نوع هنر در انواع مختلف تزئینی مانند: لباس، دامن، پرده و… کاربرد داشته است. این هنر در تاریخ ایران با توجه به قدمت خود تبدیل به یکی از ارکان اصلی هنرهای دستی ایرانیان گشته و جهانیان را با این هنر خود از طریق صادرات آشنا کرده و مخاطبان زیادی را به خود جذب نموده است
۷٫سرمه دوزی:
این صنعت با قدمتی که به دوره اشکانیان باز می گردد، این نوع هنر که از قدیمی ترین انواع هنر تزیینی پارچه محسوب می شود، با توجه به قدمت ایران در صنایع هنر دستی در این زمینه به خواستگاه مخاطبان این هنر بدل نموده است.محبوبیت این هنر تا آنجا پیشرفت که در دوره تیموریان پرده های تزئینی خانه کعبه را با استفاده از سرمه دوزی انجام داده اند، که باعث ایجاد نقش و نگار های بسیار زیبا و جلوه ای منحصر بفرد در کعبه گشته بود.
سرمه ها به طور معمول از فلزات گرانبها و براق مانند طلا و نقره ساخته می شدند، که در اعصار بعد برای ایجاد کاربردی عمومی تر در بین مردم، از فلزات آلیاژی دیگر که با قیمت کمتر ولی با همان زیبایی وجود داشته اند، در ایجاد نقش های تزئینی مورد استفاده قرار گرفته است.
ایران با دارا بودن پتانسیلی قوی از قرون گذشته تا به امروز یکی از بزرگترین و مشهورترین صادرکننده صنعت های مزین شده به این هنر دستی یعنی هنر سرمه دوزی می باشد.