سلامت و دانشمعرفی کسب و کار

انواع کشمش و خواص مربوط به هر کدام

یکی از انواع خوراکی های خوشمزه و میوه های خشک بسیار مغذی که از گذشته تا کنون به عنوان یکی از خوراکی های مفید و پر طرفدار برای پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد ، میوه خشکی به نام کشمش است. این میوه خشک در کنار سایر خشکبار های موجود در تمام فصل های سال یافت می شود و سرشار از خواص و ویتامین های فراوان برای بدن است. همان طور که می دانید به میوه رسیده و خشک شده انگور کشمش گفته می شود که با توجه به روش های خشک کردن مختلف و نوع انگوری که از آن به عمل می آید دارای انواع مختلفی است.

در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی شما با این میوه خشک مغذی و خوراکی محبوب و دوست داشتنی انواع مختلف این محصول را همراه با ویژگی ها و خواص هر کدام به شما معرفی کنیم تا بتوانید در هنگام خرید بر اساس نوع استفاده و ویژگی هایی که هر نوع از کشمش دارد محصول دلخواه خود را انتخاب کرده و خریداری کنید. برای آشنایی با این محصول همراه ما باشید.

آشنایی با کشمش

همان طور که گفته شد به انگور خشک شده که با استفاده از روش ها و شیوه های مختلفی خشک می شود کشمش گفته می شود. کشمش ها در هر نوعی که باشند از خواص و مزایای فراوانی برخوردار هستند و می توانند ویتامین ها و مواد معدنی مختلف را برای بدن فراهم کنند. کشمش به عنوان یک خشکبار پر طرفدار و مغذی شناخته می‌ شود که در برخی از انواع آجیل ها نیز به عنوان یکی از اجزای اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.
این میوه خشک بعد از خشک شدن نیاز به هیچ نوع شیرین کننده ای ندارد ، زیرا انگور در هر نوع و نمونه ای که باشد طعم شیرینی دارد و پس از خشک شدن به دلیل از دست دادن آب، شیرین تر نیز می شود.

از طرف دیگر کشمش بعد از خرما به عنوان یک شیرینی طبیعی در دنیا شناخته می شود که به دلیل داشتن قند بی ضرر آسیبی به بدن یا دندان ها وارد نمی کند و حتی می توان گفت برای بهبود پوسیدگی دندان ها گزینه بسیار مناسبی است. همچنین کشمش به عنوان یک قند طبیعی برای افراد دیابتی نیز شناخته می شود که با استفاده از آن نه تنها دچار بالا رفتن قند خون نخواهند شد بلکه می توانند قند خون بدن خود را کنترل کرده و نیاز بدن را در دریافت قند و شیرینی با یک خوراکی بی خطر تامین کنند. در ادامه شما را با فرایند تولید کشمش آشنا خواهیم کرد.

فرایند تولید کشمش

همان طور که در بخش های قبل اشاره شد کشمش از خشک شدن انگور تازه تولید می شود. به طور کلی در روش های صنعتی برای تولید کشمش، انگور را در یک محلول شیمیایی فرو می برند تا به این وسیله موم طبیعی پوست انگور از بین برود. این کار به این دلیل انجام می‌شود که با از بین رفتن موم طبیعی پوست انگور فرایند خشک شدن آن کوتاه تر شده و از طرف دیگر رنگ پوسته انگور نیز روشن تر خواهد شد. علاوه بر روش های صنعتی، تولید کشمش به روش سنتی نیز انجام می شود که با استفاده از محلولی تشکیل شده است از کربنات پتاسیم و روغن زیتون محلولی مشابه محلول شیمیایی مورد استفاده در روش های صنعتی ساخته می شود تا بتواند در از بین بردن پوست انگور موثر باشد. پس از این کار انگور را می توان در معرض مستقیم هوا چه در آفتاب و چه در سایه خشک کرد.

البته باید توجه داشت که انگور هایی که در آفتاب خشک می شوند در مقایسه با انگور های خشک شده در سایه دارای رنگ پوست تیره تری هستند. برای جلوگیری از تیره شدن رنگ کشمش از گوگرد یا دی اکسید گوگرد استفاده استفاده می‌شود که به این ترتیب کشمش حاصل دارای رنگ زرد طلایی خواهد بود. همچنین در مواردی که قرار است کشمش در حجم زیاد و در محلی انباشته شود، برای جلوگیری از به هم چسبیدن دانه های کشمش از روغن نباتی به عنوان پوششی برای کشمش استفاده می شود.

خواص و فواید کشمش برای بدن

مصرف کشمش فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و دارای خواص بسیار مهمی است . از جمله مهم ‌ترین خواص این محصول برای سلامتی بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف روزانه چند دانه کشمش برای معده بسیار مفید است و به دلیل خاصیت ملینی که دارد می تواند به هضم غذا و دفع سموم از بدن کمک فراوانی کند.
  • کشمش سرشار از مقدار مناسبی ویتامین های ب کمپلکس و آهن است که وجود این مواد می ‌تواند کمک شایانی به بهبود کم خونی بدن کند.
  • کشمش به عنوان یک آنتی اکسیدان مهم شناخته می‌ شود که می‌ تواند به بدن در برابر فعالیت رادیکال های آزاد کمک کند و به این ترتیب از ابتلا به انواع سرطان و تومورها جلوگیری کند.
  • کشمش یکی از خوراکی هایی که تا حد بسیار زیادی به تقویت بینایی کمک می کند و مصرف آن برای چشم بسیار مفید است.
  • این محصول به عنوان یک آنتی اکسیدان ضد التهابی شناخته می شود و خاصیت ضد باکتریایی دارد و به این ترتیب می تواند به درمان انواع عفونت های بدن کمک کند به طوری که با مصرف روزانه چند دانه کشمش می توانید از ابتلا به انواع سرماخوردگی و عفونت هایی مانند آن جلوگیری کنید.
  • کشمش یکی از مواد شیمیایی گیاهی و دارای قند طبیعی است که مصرف آن نه تنها برای دندان ضرر ندارد، بلکه می تواند از پوسیدگی دندان و جلوگیری از آسیب دیدن به دندان ها کمک کند و مصرف آن با جلوگیری از رشد باکتری باعث ایجاد دندان های خوش فرم شود.
  • همچنین مصرف کشمش به دلیل داشتن قند طبیعی و سرشار بودن از گلوکز و فروکتوز که باعث انرژی بخشی زیاد به بدن می شود می تواند از انباشته شدن کلسترول بد در بدن جلوگیری کند و در نتیجه وزن شما را به یک وزن ایده آل تبدیل کند.
  • کشمش سرشار از مقدار زیادی کلسیم است که می تواند از استخوان های شما در برابر نقرس و آرتروز محافظت کند.
  • خوردن کشمش به دلیل داشتن قند طبیعی می تواند به کاهش قند خون کمک فراوانی می کند.
  • علاوه بر داشتن فواید زیاد کشمش برای سلامت بدن این محصول یک ماده مغذی و بسیار مناسب برای حفظ سلامت و زیبایی پوست است که در موارد مختلف می‌ تواند از پوست در برابر هر گونه آسیب محافظت کرده و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مفید برای پوست به ترمیم پوست نیز سرعت می بخشد.
  • از دیگر خواص کشمش می توان به فواید آن برای سلامت و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد. این محصول با تقویت رگ های خونی جلوی پوسته شدن و شوره سر را می گیرد و در نتیجه از هر نوع ریزش مو و التهاب ایجاد شده در پوست سر جلوگیری می کند.

انواع کشمش و ویژگی های هر کدام

همان طور که گفته شد کشمش ها بر اساس نوع انگوری که از آن تولید می ‌شوند و همین طور با توجه به روش خشک کردن آن ها دارای انواع مختلفی هستند که در این جا قصد داریم چند نمونه از معروف ترین انواع کشمش را همراه با ویژگی های آن ها را به شما معرفی کنیم. برخی از مهم ترین انواع کشمش عبارتند از :

  • کشمش های سبز قلمی :

یکی از رایج ترین انواع کشمش که بدون شک همه شما با آن ها آشنایی دارید کشمش های سبز و قلمی شکل هستند که معمولاً از آن ها در انواع آجیل ها نیز استفاده می شود. در فرایند تولید این کشمش از یک نوع امولسیون سرد استفاده می ‌شود که این محلول از درصد های معینی از پتاسیم کربنات و روغن کشمش تشکیل شده است. کشمش های سبز قلمی از انرژی بسیار زیادی برخوردار هستند و می توانند گرینه بسیار مناسبی برای ورزشکاران، افراد میانسال، دانش‌آموزان و کوهنوردان محسوب شود.

 از جمله مهم ترین ویژگی ها و خواص درمانی این نوع کشمش نیز می‌توان به رفع خستگی و ضعف بدن، درمان و جلوگیری از پوکی استخوان، کمک به دستیابی به وزن دلخواه یا کاهش وزن، جلوگیری از انواع سرطان، کمک به سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد. کشمش های سبز قلمی از جمله پرطرفدار ترین انواع کشمش در بازار هستند و به دلیل شکل ظاهری زیبایی که دارند بسیار مورد توجه واقع شده اند.

  • کشمش های تیزابی :

یکی دیگر از معروف ترین انواع کشمش است که همه ما نیز آن را مصرف کرده ایم و طرفداران زیادی هم دارد. کشمش های تیزابی هستند. این نوع کشمش ها با نام های مختلفی مانند : انگوری، دودی، زرد یا قلمی شناخته می شوند. در رابطه با روش خشک کردن کشمش تیزابی باید این نکته را بیان کرد که این نوع کشمش از انگور های بی دانه تولید می شود. این انگور ها با استفاده از روغن تیزاب آغشته می شوند و در نهایت با دود گوگرد خشک می شوند. به همین دلیل این نوع از کشمش دارای رنگ زرد و کهربایی مایل به قهوه ای است.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا ترکیبات گوگرد برای بدن مضر نیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت این نوع کشمش نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلکه می تواند در تنظیم ضربان قلب، آرامش اعصاب در افراد عصبی و کاهش چربی خون بسیار موثر باشد.

  • کشمش آفتابی یا آفتاب خشک :

یکی دیگر از انواع کشمش ها همان طور که از نام آن مشخص است کشمش آفتابی است که فرایند خشک شدن آن در معرض نور مستقیم آفتاب صورت می گیرد. برای تولید این نوع کشمش از نوع خاصی انگور به نام انگور پیکانی یا انگور رسمی استفاده می شود. فرایند خشک شدن کشمش آفتابی به این صورت است که انگور ها پس از برداشت در محلولی به نام محلول تیزاب فرو برده می شوند و سپس در جای مشخص و مناسبی در برابر نور مستقیم آفتاب پهن می شوند. به این ترتیب کشمشی که حاصل می شود با نام کشمش آفتابی یا آفتاب خشک شناخته می ‌شود. این نوع کشمش به دلیل خشک شدن در معرض نور مستقیم آفتاب از رنگ تیره تری نسبت به انواع دیگر کشمش برخوردار است.

  • کشمش تیغی :

یکی دیگر از انواع کشمش ها که از نوع خاصی انگور مانند: انگور سبزه مال و انگور رزقی به وجود می آید با نام کشمش تیغی شناخته می شود. این نوع از کشمش از نظر فرایند تولید به کشمش آفتاب خشک شباهت دارد. به این صورت که برای تولید این نوع کشمش نیز انگور را در محلول تیزاب فرو می برند. تنها تفاوت این کشمش با کشمش های آفتابی در این است که این نوع کشمش در سایه و با استفاده از پهن کردن انگور روی بند های مخصوصی خشک می شود به طوری که می ‌توان این نوع کشمش را کشمش سایه خشک نیز نام گذاری کرد. رنگ کشمش تیغی در مقایسه با رنگ کشمش های آفتابی روشن تر است.

  • مویز :

یکی دیگر از انواع رایج کشمش ها که با استفاده از انگور های سیاه تولید می شود مویز نام دارد. مویز محصول شناخته شده ای در میان خشکبار است که خود دارای انواع و اقسام مختلفی است ولی به این دلیل که از یک نوع انگور به وجود می آید می توان آن را در خانواده کشمش نیز قرار داد. مویز مانند کشمش های آفتاب خشک در معرض نور مستقیم خورشید خشک می شود و در واقع همان انگور های سیاه خشک شده هستند که دارای سایز درشتی بوده و نسبت به نمونه های دیگر کشمش گوشتی تر هستند.

مویز دارای خواص و فواید بسیار زیادی است و جز خشکبار های مقوی و مغذی برای بدن محسوب می شود. این محصول می ‌تواند حجم زیادی از انرژی بدن را تامین کرده و به تقویت بدن کمک فراوانی می کند. مویز ها دارای انواع مختلفی مانند: بی دانه، شاهانی، ازبک و غیره هستند. هر چقدر رنگ مویز تیره تر باشد از مرغوبیت بیش تری برخوردار است و می‌ تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از آلزایمر نیز داشته باشد.

روش نگهداری کشمش

یکی از مواردی که پس از تهیه و خرید کشمش باید به آن توجه ویژه‌ ای شود روش نگهداری کشمش برای بالا بردن زمان ماندگاری آن است. بهترین روش برای نگهداری کشمش قرار دادن آن در ظروف دربسته و نگهداری در یخچال است. این کار باعث می شود علاوه بر این که تازگی کشمش حفظ شود از خشک شدن آن جلوگیری شود و ماندگاری کشمش افزایش پیدا کند.

معمولاً کشمش ها در جعبه هایی به مشتری عرضه می شوند و اگر شما نیز می خواهید کشمش را در همان جعبه ای که خریداری کرده اید نگهداری کنید بهتر است این را در یخچال قرار داده تا ماندگاری کشمش افزایش پیدا کند. بهترین زمان برای مصرف کشمش تا ۶ ماه است و اگر کشمش در این زمان مصرف شود بسیار تازه و خوش طعم خواهد بود.

از دیگر روشهای نگهداری کشمش می توان به نگهداری آن در کیسه های در بسته یا ظروف در بسته شد اشاره کرد که در جای خنک و تاریک نگهداری می شود. برای مثال: کابینت های آشپزخانه محل مناسبی برای نگهداری کشمش نیست چون در طول روز به دلیل وجود سایر اجزای آشپزخانه مانند گاز فضای آشپزخانه گرم می شود و کابینت ها نیز گرمای بسیار زیادی خواهد داشت. پس اگر می خواهید کشمش را در محلی خارج از یخچال نگهداری کنید بهتر است آن را در قفسه ای سرد و تاریک نگهداری کنید تا از خشک شدن کشمش و از دست رفتن ویتامین های آن جلوگیری شود.

نکات مهم در انتخاب و خرید کشمش

از جمله نکات مهمی که باید هنگام خرید کشمش به آن توجه ویژه ای شود این است که بهتر است کشمش هایی را خریداری کنید که به صورت طبیعی و بدون استفاده از هیچ نوع ماده شیمیایی و مواد افزودنی تولید می شود. این نوع از کشمش ها هر چند ظاهر زیبا و بهتری نسبت به کشمش های خشک شده با روش های طبیعی دارند، ولی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و نگهدارنده می توانند خواص کم تری داشته باشند. پس توصیه می شود نه تنها کشمش های خشک شده با روش های طبیعی را خریداری کنید، بلکه برای خرید کشمش از مراکز و فروشگاه های معتبر استفاده کنید که محصولات با کیفیتی را به شما ارائه می دهند.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله اشاره شد یکی از انواع محصولات و خوراکی هایی که در آجیل و خشکبار مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خواص و فواید فراوانی برای بدن است کشمش است. کشمش به میوه خشک شده انگور گفته می ‌شود که با استفاده از روش ‌های مختلفی خشک می شود. در این مقاله شما با انواع کشمش و ویژگی های مربوط به هر کدام آشنا شدید و مشاهده کردید که کدام از انواع کشمش روش های مختلفی را برای خشک شدن سپری می‌ کنند که می ‌تواند در شکل ظاهری و نهایی کشمش موثر باشند.

شما می توانید بر اساس نوع استفاده یکی از انواع کشمش را انتخاب کرده و مصرف کنید. برخی از کشمش ها به دلیل شکل ظاهری بهتری که دارند گزینه مناسبی برای پذیرایی، استفاده در آجیل ها و حتی صادرات به کشورهای دیگر هستند. ولی اگر شما قصد دارید از کشمش به منظور دارویی و برای بهره مندی از خواص آن استفاده کنید، زیاد درگیر شکل ظاهری آن نشوید و سعی کنید از کشمش هایی استفاده کنید که به صورت طبیعی خشک می شوند و در فرآیند خشک شدن آن ها از هیچ نوع ماده افزودنی و شیمیایی استفاده نمی شود.