نماد سایت ماه نیوز

خالکوبی ابرو و عوارض آن چیست؟

خالکوبی یا Tatto و بررسی عوارض آن

به نقل از بهترین کلینیک کاشت ابرو در تهران علاقه‌مندان به مجله پزشکی ؛ جالب است بدانید؛ در نظرسنجی سال 2015، حدود 2،225 نفر از بزرگسالان در آمریکا، یعنی تقریبا 29 درصد از آن‌ها، حداقل یک خال‌کوبی داشتند و براساس مطالعات سال 2016، بین 0.5 تا 6 درصد از بزرگسالانی که دارای خالکوبی یا Tatto هستند دچار عفونت شده‌اند.

خال‌کوبی و کاشت ابرو که پس از ایجاد، موجب درد شدید شود و تقریبا چند روز و یا چند هفته ادامه داشته باشد، اغلب آلوده شده و به مراقبت­‌های پزشکی نیاز دارد، اما با انجام مراقبت‌های اولیه و بهداشت خوب، بیشتر تاتو‌های جدید به طور کامل در عرض چند هفته بهبود می‌یابند. با این حال، در برخی موارد، خال‌کوبی می‌تواند باعث عفونت‌هایی شده که حتما به مراقبت پزشکی و درمان نیاز دارند و این مورد به ویژه در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف یا افرادی که به جوهر، رنگدانه‌ها و یا رنگ‌ها آلرژی دارند، رخ خواهد داد.

علائم عفونت خالکوبی یا Tatto

در اینجا به برخی از علائم عفونت خالکوبی یا Tatto می­‌پردازیم، علائمی همچون:

تب، به ویژه بیش از 102 درجه فارنهایت

درد طولانی مدت یا شدید، قرمزی و تورم

زخم‌هایی که حاوی مایع غلیظ سفید و یا زرد رنگ می‌باشند

درد عضلانی و دردی که بر تمام بدن تاثیرگذار باشد

افسردگی شدید یا ناتوانی و ضعف

زخم‌های برجسته و قرمز رنگ

اسهال

تهوع و استفراغ

مشکل دیگری که امکان رخ دادن آن وجود دارد، کمخونی بوده که بیشتر کودکان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به نقل از سایت دکتر گویا اکثر عفونت‌های خالکوبی زمانی رخ می‌دهد که مانع پوستی برداشته شده و همین امر سبب می‌شود که میکروب­‌ها به داخل بدن نفوذ کنند. خالکوبی همچنین می‌تواند عفونت را با معرفی برخی از مواد عفونی به پوست یا خون وارد کند.

علل شناخته شده عفونت خالکوبی یا Tatto

علل شناخته شده عفونت خالکوبی یا Tatto عبارتند از:

عفونت‌های باکتریایی

برخی از عفونت‌های باکتریایی از طریق تجهیزات آلوده، جوهر آلوده و ورود باکتری به محل زخم منتقل شوند.

عفونت‌های باکتریایی مرتبط با عفونت تاتو عبارتند از

استافیلوکوک اورئوس و عفونت‌های استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

باکتری‌های استافیلوکوک یکی از علل شایع عفونت پوست و یکی از دلایل شایع عفونت‌های مرتبط با خالکوبی هستند.  افراد مبتلا به MRSA اغلب دچار تب، تنگی نفس، پنومونی و شرایط مرتبط با ایمنی مانند آرتروز خواهند شد.

عوارض جانبی مرتبط با عفونت‌های MRSA

برخی از عوارض جانبی مرتبط با عفونتهای MRSA عبارتند از:

عفونت خون و مسمومیت عفونی حاصله در اثر جذب باکتری‌ها و مواد فاسد به خون

زخم‌های برجسته و ایجاد قرمزی

نارسایی ارگان‌ها

عفونت و تورم بافت‌ها

کما

مرگ

عفونت‌های میکوباکتریوم (NTM)

علاقه‌مندان به مجله پزشکی ؛ در دهه گذشته، عفونت‌های NTM به علت فزاینده‌ای از عفونت‌های پوستی با خال‌کوبی مرتبط شده‌اند و بیشتر عفونت‌های NTM، ناشی از جوهر آلوده و استفاده از آب غیر استریلیزاسیون می‌باشد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، جوهر آلوده یک شرکت باعث شد تا 35 نفر در 19 کشور مختلف، دچار عفونت شوند. عفونت NTM معمولا بر روی بدن زخم‌های سخت و قرمزی را ایجاد کرده که ممکن است طی یک هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد.

عفونت‌های ویروسی

هنگامی که پوست باز شود، آلودگی‌های ناشی از خال‌کوبی از منابع آلوده وارد بدن شده و سبب ایجاد عفونت‌های ویروسی خواهند شد. منبع عفونت‌های ویروسی اغلب سوزن یا تجهیزات این کار است که پس از استفاده‌ مکرر از آن‌ها به درستی تمیز نشده است.

در این قسمت برخی از عفونت‌های ویروسی بالقوه مرتبط با خالکوبی یا Tatto را نام خواهیم برد که عبارتند از:

هپاتیت B

هپاتیت C

HIV

زگیل‌های ویروسی

آلودگی یا آلرژی

بر اساس یک مطالعه در سال 2016، میزان آلودگی برای جوهرات خالکوبی به میزان بیش از 10 درصد معمول نیست. بعضی از افراد، مخصوصا کسانی که شرایط ایمنی را رعایت می‌کنند، حساسیت بالایی نسبت به روش و جوهر مصرفی دارند. بعضی از مردم نیز به خودِ جوهر خالکوبی آلرژی دارند (معمولا مولکول‌های خاصی به نام هاپنز، که بیشترین آنها در رنگ قرمز، آبی و سبز است).

واکنش‌های آلرژیک جوهر تاتو اغلب بسیار شدید بوده و باعث ایجاد خارش و زخم‌هایی بسیار سخت و ضخیم می‌شوند که اغلب این زخم‌ها نیاز به مراقبت پزشکی دارند و در غیر اینصورت صدمات زیادی را به فرد خواهد رساند.

اغلب خالکوبی‌های حرفه‌ای باعث التهاب‌های جزئی شده و استراحت و یخ به از بین رفتن عوارض جانبی خالکوبی بسیار کمک خواهد کرد. داروهای ضد التهابی بدون نسخه، مانند تیلنول نیز معمولا کمک بسزایی خواهد کرد.

داروهای آنتی هیستامین مانند بنادریل، می‌توانند علائم واکنش‌های آلرژیک جزئی مانند دانه‌های کوچک قرمز رنگ و یا خارش را در اطراف محل خالکوبی کاهش دهند. کرم‌های ضد آنتی بیوتیک، انواع پماد‌ها و یا قرص‌ها اولین نوع درمان توصیه شده برای اکثر عفونت‌های پوستی می‌باشند.

اگر شرایط جدی‌تری از جمله عفونت ویروسی وجود داشته باشد، ممکن است یک نمونه کوچک از پوست افراد در قسمت آسیب دیده، برای آزمایش و تشخیص به آزمایشگاه فرستاده شود.

جلوگیری از عوارض و عفونت‌های خال‌کوبی

ساده­ترین راه برای جلوگیری یا کاهش خطر عفونت خالکوبی یا Tatto این است که یک فرد مجاز و ماهر را برای انجام این کار انتخاب کنید. افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که مبتلا به عفونت‌های خونی یا پوستی هستند، نباید از خالکوبی استفاده کنند تا از عوارض بیشتر جلوگیری کرده و دیگران را به بیماری مبتلا نسازند. انتخاب تکنسین‌ها و سالن‌هایی که حداقل در چند سال گذشته در این زمینه کار کرده‌اند.

به عنوان مثال محیط‌های کثیف، اغلب نشانه‌ای از یک وضعیت کلی غیر بهداشتی است و اطمینان حاصل کنید که تکنسین‌ها از سوزن‌های جدید و تجهیزات استریل شده استفاده می‌کنند واگر مطمئن نیستید، حتما بپرسید.

اطمینان از تکنسین مجرب

همچنین، اطمینان حاصل کنید که تکنسین از تک جوهر و جوهر تایید شده توسط FDA استفاده کرده و یا جوهرها را از آن‌ها درخواست می‌کند و باید مطمئن باشید که تکنسین قبل از شروع کار، ناحیه پوست را کاملا تمیز کرده و خالکوبی را با استفاده از سابئر استریل، شستشو یا ضدعفونی دهد، همچنین به خاطر داشته باشید که تکنسین باید در تمام مراحل دستکش‌های استریل پوشیده باشد.

هرگز خالکوبی را توسط فردی که احساس ناخوشایندی نسبت به آن دارید و از نظر شما استرس­زا و یا متضرر به نظر می­رسد، انجام ندهید. به افرادی که آلرژی دارند یا بسیار حساس به جوهر هستند توصیه می‌شود از خالکوبی استفاده نکنند، گرچه خالکوبی اصلا توصیه نشده و مضرات بسیاری را برای افراد ایجاد می‌کند و باعث عفونت‌های پوستی و خونی می‌شود که بسیار دردناک خواهد بود.

سایر عوارض مرتبط با خالکوبی یا Tatto

محققان در طول چند دهه گذشته به شدت درمورد خطرات مربوط به خالکوبی یا Tatto اظهار نگرانی کرده و اعلام کردند، همانطور که هم‌اکنون انواع خالکوبی‌ به طور فزاینده‌ای محبوب شده است، حتما باید مطالعات بیشتری برای شناسایی عوارض بالقوه و نحوه جلوگیری از آن انجام شود. عوارض جانبی خالکوبی مستند شامل موارد زیر است:

زخم

ایجاد عفونت سال‌ها پس از بهبودی

التهاب طولانی مدت مرتبط با خالکوبی

حساسیت عصبی و درد

گسترش رنگدانه به مناطق دیگر پوست

تضغیف پوست و ایجاد عفونت

هر زمان که مانع پوست تضعیف شود و یا بدن به طور مستقیم در معرض مواد خارجی باشد، امکان دارد عفونت رخ دهد. بسیاری از خال‌کوبی‌های جدید، پس از بهبود در عرض چند هفته باعث ایجاد علائم ناخوشایند می‌شوند.

اگر چه بسیاری از خال‌کوبی‌های آلوده با پماد آنتی بیوتیک یا قرص‌های خوراکی درمان می‌شوند، اما عفونت‌های پوستی و خونی می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشند که به سلامت شما لطمه زده و زندگی شما را تهدید کند.

یک متخصص پزشکی باید علائمی را که در طی چند هفته پس از انجام خالکوبی، نمایان می‌شود را به دقت ارزیابی کند.

توجه داشته باشید که به طور قطع، هیچ نوع از خالکوبی یا Tatto به افراد توصیه نشده، زیرا آن‌ها را در معرض عفونت‌های خونی و پوستی قرار می‌دهد که بسیار خطرناک بوده و مشکلات عدیده‌ای را برای افراد ایجاد خواهد کرد.

منبع : خانه سفید

خروج از نسخه موبایل