نماد سایت ماه نیوز

دلایل به صدا افتادن بدنه خودرو چیست؟

یکی از دلایل صدا دادن بدنه و کابین خودرو، درب های آن هستند. درب‌های خودرو از ساختار بسیار محکمی برخوردار هستند، بنابراین در هنگام رانندگی به راحتی باز نمی‌شوند. درب صندوق عقب و کاپوت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما از آنجایی که درهای خودرو اغلب باز و بسته می شوند، ممکن است با مشکلات زیادی مانند باز نشدن، باز و بسته شدن نامناسب و یا قفل ناقص مواجه شوند که در این صورت نیاز به تنظیم دارند وگرنه موجب ایجاد سرو صدا در داخل کابین هنگام رانندگی خواهند شد. و همچنین ممکن است که بر روی قیمت خودروی شما نیز تاثیر منفی بگذارد.

در ابتدا باید بدانیم که یکی از راههای کم کردن صدای داخل کابین رگلاژ درب ها و یا خرید دستگیره درب اتومبیل جدید یا تعمیر آنها  هستند

مقدمه ای بر تنظیم درب خودرو:

درب های جلو و عقب خودرو و همچنین کاپوت و درب صندوق عقب خودرو از قطعات بسیار بادوام خودرو هستند که کمتر از سایر اجزای آن آسیب می بینند. اما ممکن است به دلیل باز و بسته شدن مداوم در، تنظیمات آن ها به هم بخورد و این امر با مشکلاتی مانند باز و بسته شدن زیاد، باز و بسته شدن نامناسب یا قفل شدن کامل همراه باشد.

در اکثر خودروها، سیستم قفل درب کاملاً مکانیکی است، به این معنی که وقتی دستگیره در برای خروج از خودرو فشار داده می شود، چندین میله حرکت می کند تا اهرم دور قلاب قاب درب آزاد شود و درب باز شود. واشرها فضای بین بدنه اصلی و درب را پر می کنند تا از نظر نشت آب و سر و صدا آب بندی شود. دستگیره بیرونی درب خودرو نیز با یک تکه سیم فلزی به درب متصل می شود.

قطعه فلزی متصل به دستگیره توسط فنری به در وصل می شود که با بازکردن درب خودرو متوجه آن خواهید شد. با کشیدن دسته، سیم متصل به آن سفت شده و باعث رها شدن سوئیچ از قلاب فریم می شود که منجر به باز شدن درب خودرو می شود. در کنار این تفاسیر باید گفت که درب خودرو شامل قطعات مختلفی می شود که هر کدام در باز و بسته شدن مناسب آنها نقش دارند. در ادامه این مطلب ابتدا با علل بروز مشکلات و شکستگی درب خودرو آشنا می شوید و سپس به نحوه تنظیم خودرو می پردازیم.

دلایل شکستن خراب شدن درب اتومبیل:

قبلا ذکر شد که درب خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، بنابراین در صورت گرفتگی یا آسیب دیدن درب خودرو، باید همه چیز را بررسی کرد.

 دلایل شکستگی درب خودرو عبارتند از:

در برخی موارد میلگردهای مکانیکی داخل درب خودرو که حالت خمیده دارند، انحنای خود را از دست می دهند، به طوری که با باز شدن درب خودرو، کشش کافی در داخل ایجاد نمی کند و درب گیر کرده و باز نمی شود.

درزگیرها از لاستیک ساخته شده اند و ممکن است به مرور زمان فرسوده شده یا بشکنند، در این صورت باید تعویض شوند. البته می توانید به طور مرتب عایق ها  را با مواد مخصوص روغن کاری کنید تا عمر مفید آن ها افزایش یابد.

هنگامی که دستگیره پلاستیکی بیرونی درب خودرو می شکند، قسمت فلزی متصل به آن را نمی توان به جای اصلی خود بازگرداند و در نتیجه درب خودرو باز نمی شود.

وقتی در ماشین را باز می کنید، سیم فلزی و فنر داخلی آن با کشیدن دستگیره سفت می شود و با رها شدن دستگیره، فنرها و قلاب ها به حالت اولیه باز می گردند. اگر سیم فلزی و فنر فرسوده شود، درب به سختی باز و بسته می شود.

با گذشت زمان و وزن زیاد، درب خودرو می تواند از لولا به سمت پایین متمایل شود و باعث شود که چفت ها و قلاب ها دیگر رو به روی هم نباشند و منجر به باز و بسته شدن غیرعادی درب خودرو شود. ممکن است در ابتدا فقط یک صدای اضافی بشنوید، اما به مرور زمان صدا بیشتر شده و مشکل ساز خواهد شد.

نحوه تنظیم درب ماشین (رگلاژ)

تنظیم درب خودرو نیاز به مهارت دارد و بهتر است بازکردن قفل درب را به یک استادکار بسپارید اما اگر می خواهید خودتان این کار را انجام دهید ابتدا باید درب یا پنل درب را باز کنید تا اجزا و قطعات مکانیکی داخل آن جدا شود. ببینید مشکل از کدام قسمت است و بعد برای باز کردن پانل در، پیچ های موجود در قسمت های مختلف را باز کنید. برای باز کردن پیچ ها به گریس، یک آچار چهار پایه، یک آچار 10، یک آچار آلن تخت و یک آچار ستاره ای نیاز دارید. این پیچ ها در مکان هایی مانند پشت دستگیره داخلی درب خودرو، نزدیک پنجره و زیر براکت قرار دارند.

با آلن ستاره ا ی می توانید به راحتی پیچ و سگک های قفل را باز کنید اما با بازکردن پیچ ها و زدن کمی روان کننده به آن ها و چند بار باز و بسته شدن درب خودرو می توانید مشکل قفل شدن درها را حل کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، قفل درب خودرو باید تعویض شود. اگر مشکل در انحنای میلگردها باشد باید کمی کج شوند تا کشش لازم ایجاد شود.

در مواردی که مشکل اصلی مربوط به شکستگی قفل در است یا راهی برای تعویض قطعه آسیب دیده وجود ندارد، با تعمیرکار تماس بگیرید. در نظر داشته باشید که درب خودرو را فقط در موارد ساده می توانید تنظیم کنید و تعمیر اساسی را باید به کارشناس خبره بسپارید. به این ترتیب بعد از رگلاژ کردن و تعمیر قفل و تعویض دستگیره داخلی درب و دستگیره خارجی درب اتومبیل، به میزان زیادی صدای داخل کابین را کم کرده اید.

خروج از نسخه موبایل