نماد سایت ماه نیوز

از چه ایده‌هایی برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

هدف از دکوراسیون داخلی چیست؟

همان‌طور که گفتیم دکوراسیون داخلی دانشی است که در هر فضایی کاربرد دارد، مثلا آینه کنسول سفید در خانه برای به وجود آوردن فضایی گرم و صمیمی که موجب آسایش و راحتی اعضای خانواده می‌شود و نیازهای هر یک از افراد را فراهم می‌کند، به کار می‌رود. در فضاهای تجاری برای جذب مشتری، در محیط اداری باعث بالاتر رفتن کارآیی کارمندان می‌شود و نتایج را زیر و رو می‌کند.

 برای طراحی دکوراسیون داخلی باید چه مراحلی طی کرد؟

شاید فکر کنید چیدمان کردن میز کنسول و دیگر اجزای یک خانه که کاری ندارد و از هر کسی برمی‌آید، پس خودمان خیلی راحت می‌توانیم خانه را دکور کنیم. اگر شما هم تسلط کافی به این حیطه دارید، مسلما می‌توانید هر فضایی را دکور کنید اما همیشه مراجعه به متخصص، درحالی که خودتان هم آگاهی نسبی از موضوع داشته باشید، نتیجه بهتری دربر دارد.

حالا برویم ببینیم غیر از مراجعه به متخصص چه کارهای دیگری باید انجام داد. البته گفتن این نکته ضروری است که دکوراسیون داخلی برای هر پروژه‌ای قابل تعریف است؛ چه خانه شما نوساز باشد و چه نیاز به بازسازی داشته باشد. در هر دو صورت می‌توانید با توجه به نیازتان فضای داخلی را دکور کنید (در ادامه در مورد دکوراسیون داخلی در خانه‌های نوساز و بازسازی شده به تفکیک صحبت می‌کنیم). پس مراحل اجرای دکوراسیون داخلی عبارت است از:

  1. نیاز سنجی: این‌که هر خانواده‌ای سبک زندگی مخصوص خود را دارند و باید با توجه به این سبک؛ خانه مناسبی داشته باشند تا در آن احساس راحتی کنند. مثلا اگر زیاد اهل مهمانی دادن و دورهمی هستید، داشتن یک فضای پذیرایی بزرگ و مبل چستر بزرگ اهمیت زیادی دارد. اگر تفریح بچه‌ها در اولویت است، داشتن فضا و ابزار مناسب بازی، نیاز شما محسوب می‌شود. پس در مرحله اول ببینید هر کدام از اعضای خانواده چه عادت‌ها، نیازها و سلیقه‌ای دارند.
  2. انتخاب سبک: برای داشتن یک فضای یکپارچه که تمامی ریز فضاها هماهنگی خوبی باهم داشته باشند، بهتر است که سبک مشخصی را برای دکوراسیون خانه انتخاب کنید که در ادامه به تفصیل درباره این قسمت صحبت می‌کنیم. فقط بهتر است سلیقه تمامی افراد خانواده را بدانید، سبک‌های دکوراسیون داخلی را به خوبی بشناسید تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه سبکی به سلیقه همه نزدیک‌تر است.
  3. تعیین و تقسیم بودجه: در همه کارها مسلما بودجه حرف اول را می‌زند. نمی‌شود بدون حساب و کتاب پروژه را شروع کرد، چون ممکن است در مراحل پایانی به مشکل بر بخورید. پس بهتر است بودجه کلی را تعیین کنید، با توجه به نوع پروژه -نوساز یا بازسازی- کارهایی که باید انجام شوند را لیست کنید و باتوجه به اهمیت و اولویت، به هر قسمت بودجه‌ای را اختصاص دهید تا کار راحت‌تر شود.
  4. تهیه مود بورد (Mood Board): شاید برایتان سوال باشد که مود بورد چیست؛ خیلی ساده است، قرار است مجموعه‌ای باشد از هر چیزی که دوست دارید تا با طراح و دکوراتور در میان بگذارید یا در مراحل انتخاب جزئیات و خرید، خودتان از آن استفاده کنید. پس اگر قرار است بازارگردی داشته باشید یا اینترنت را زیر و رو کنید، هر چیزی که دوست دارید را ذخیره کنید؛ رنگ، الگو، بافت، جزئیات طراحی و … تا به موقع از آن‌ها استفاده کنید (صادقانه بگویم، مود بورد معجزه می‌کند، حتما از آن استفاده کنید. فقط کافی است تمام تصاویری که مورد علاقه‌تان است را کنار هم بیاورید و مشخص کنید از هر تصویر کدام قسمتش را بیشتر دوست دارید، در این‌صورت دکوراسیون ایده آل شما می‌شود مجموعه‌ای از جزئیات مورد علاقه‌تان از هر تصویر).
  5. مراجعه به متخصص: وقتی دستتان حسابی پر بود از اطلاعات و نمونه‌های تصویری، می‌توانید دنبال دکوراتور مناسب بگردید و وقتی فرد مدنظرتان را پیدا کردید، تمام مراحلی که تا الان طی کردید را به اشتراک می‌گذارید. بهتر است زمانی را به طراح بدهید تا آزادانه بتواند طرح مدنظرش را پیاده کند. از آن، مدل سه بعدی تهیه کند و با شما در میان بگذارد.

  استفاده از فناوری‌های روز را دست کم نگیرید، چون تماما به نفع شما تمام می‌شود. باعث می‌شود شما قبل از اقدام به هر کاری، حتی عقد قرارداد، طرح را ببینید و در صورتی که خوشتان آمد وارد مرحله بعدی شوید. در این‌صورت هر تغییری هم در طرح نیاز باشد، اعمال می‌شود. تجسم شما از فضا واقعی‌تر است، درصد خطا پایین می‌آید و هدر رفت زمان و هزینه به کم‌ترین حد می‌رسد.

از این‌جا به بعد کار را به متخصص بسپارید! در بسیاری از کشورهای خارجی از این مرحله به بعد دکوراتور وظیفه و مسئولیت تمام کارها را به عهده دارد و طبق اطلاعاتی که از کارفرما کسب کرده، خریدها را انجام و طرح را پیاده می‌کند، نهایتا خانه مبلمان شده و تمیز در اختیار مشتری قرار می‌گیرد اما شاید این فرهنگ چندان در کشور ما هنوز رایج نباشد. پس بهتر است برای انتخاب موارد اساسی و خرید وسایل همراه دکوراتور باشید. مطمئنا قبل از اقدام به خرید تمامی قسمت‌های خانه اندازه‌گیری می‌شود تا در انتخاب وسایل اشتباه نکنید.

نکات دکوراسیون داخلی در خانه نوساز چیست؟

اغلب، پروژه‌های نوساز برای دکوراسیون داخلی گزینه‌های بهتری هستند، چون با دید بازتری انتخاب شده‌اند و نکات اصلی در آن‌ها مدنظر قرار گرفته است. فضای خالی و دست‌نخورده‌ای که مثل یک کاغذ سفید منتظر است ما آن را با طرحمان قشنگ‌تر کنیم. معمولا نکات دکوراسیون داخلی خانه نوساز به‌صورت زیر است:

نکات دکوراسیون داخلی در خانه‌ی بازسازی شده چیست؟

پروژه‌های  معمولا از چندین بخش تشکیل می‌شود و بودجه باید بین این بخش‌ها تقسیم شود. به همین دلیل ممکن است تفاوت‌هایی با یک پروژه نوساز داشته باشد. در تمامی پروژه‌های بازسازی، اولین کار رفع ایرادات و تعمیرات است. اگر نقشه فضا نیاز به تغییر داشته باشد، باید انجام شود و نهایتا نوبت به دکوراسیون داخلی می‌رسد. براساس حرفی که اول زدیم اینجا اولویت‌بندی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. پس شما باید ببینید در این پروژه چه کاری برایتان اهمیت دارد:

در دکوراسیون داخلی چه موضوعات و عناصری نقش دارند؟

هر فضایی، از اجزای فیزیکی و بصری متفاوتی با توجه به کاربردش تشکیل می‌شود. برای داشتن یک فضای داخلی مناسب، بدون توجه به کاربرد، استفاده از چندین عنصر اهمیت دارد:

  1. رنگ
  2. نور
  3. الگو
  4. گل و گیاه
  5. مبلمان

در ادامه در مورد هر یک از عناصر 5 گانه بالا بیشتر توضیح می‌دهیم.

1.    نقش رنگ در دکوراسیون داخلی

وقتی وارد یک محیط می‌شوید چه چیزی اول نظر شما را به خود جلب می‌کند؟ مطمئنا رنگ‌های موجود در فضا. حالا این رنگ‌ها می‌توانند به زمینه اختصاص داشته باشند یا به عناصر موجود در فضا، تفاوتی ندارد، مهم انتخاب درست این رنگ‌ها است. احتمالا چیزی که بیشترین تاثیر را بر انتخاب رنگ دارد و مقدم بر آن است، انتخاب باشد. چون اکثر سبک‌ها پالت رنگی مخصوص به خودشان را دارند.

اما به‌صورت کلی رنگ در یک فضا نباید باعث آشفتگی بصری شود، یعنی نباید تضادهای افراطی عمدی داشته باشد و نباید افراد را خسته، کسل و بی‌انرژی کند. استفاده از رنگ‌هایی با تناژ یکسان و سایه‌های متفاوت یا رنگ‌های مکمل بهترین انتخاب در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. طیف رنگ‌های سرد و گرم می‌توانند ترکیب خوبی با هم بسازند اما استفاده صرف از رنگ‌های گرم یا رنگ‌های سرد در دراز مدت نتیجه مطلوبی ندارد چون مستقیما در روحیه افراد اثر می‌گذارد.

2.    نقش نور در طراحی دکوراسیون داخلی

مطمئنا الان دیگر اهمیت نور طبیعی بر کسی پوشیده نیست و طراحی فضاهای داخلی به سمتی پیش می‌رود که تا حد ممکن حجم بیشتری نور وارد فضا شود. اما در کنار نورهای طبیعی، نورپردازی مصنوعی واجب است و نمی‌شود آن را نادیده گرفت. پس در وهله اول سعی کنید مانعی برای عبور نور و هوا نباشید؛ یعنی در انتخاب پرده و سایه‌بان پنجره دقت کافی را داشته باشید.

نورپردازی مصنوعی هم بهتر است برای هر فضا به‌صورت اختصاصی طراحی شود و از نورپردازی کلی پرهیز کنید. تنوع نوری اهمیت زیادی دارد، یعنی سعی کنید نورهای گسترده، خطی و نقطه‌ای را در کنار هم داشته باشید، حتی می‌توان رنگ‌های مختلف نوری را به کار برد. استفاده از لامپ‌های قابل تنظیم، چه از لحاظ زاویه و چه نور، کمک بزرگی به دکور کردن می‌کند. مثلا بهتر است فضای غذاخوری، پیشخوان یا زیر کابینت‌های آشپزخانه نورپردازی مختص به خود با ارتفاع مناسب داشته باشند.

3. اثر الگو (طرح و نقش دیوارها، مبلمان و ..) در طراحی داخلی

حظ بصری نکته‌ای است که شاید همه به دنبال آن باشیم اما ندانیم چطور می‌شود به آن دست پیدا کرد. یکی از عوامل تاثیرگذار در این مساله، الگوهایی است که در دکوراسیون منزل به کار می‌بریم؛ طرح و نقش دیوارها، روکش مبلمان، فرش، حتی طرح اکسسوری‌هایی که به عنوان تزئین در فضا استفاده می‌شوند اهمیت زیادی دارند. بازهم اینجا سبک شاید در انتخاب الگوها نقش داشته باشد. اما حفظ تعادل و جلوگیری از آشفتگی دو اصل اساسی در انتخاب الگوها به شمار می‌روند. در خیلی موارد الگوهای بومی و ارگانیک طرفدارن بیشتری دارند.

 4. نقش گل و گیاه در دکوراسیون

تقریبا هر فضایی و هر سبکی موافق استفاده از گل و گیاه طبیعی است. انرژی که از گیاهان دریافت می‌شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای در فضا و افراد دارد. برای همین توصیه می‌شود تا جایی که فضا و سبک مدنظرتان اجازه می‌دهد، از این عنصر بهره کافی ببرید. در استفاده از گل و گیاه می‌شود خلاقیت‌های زیادی نشان داد، مثلا دیوارهای سبز، پاسیو، گلدان‌های آویز و … انتخاب‌های متنوعی هستند.

5.  نقش مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی

تقریبا مهم‌ترین عنصر در دکوراسیون داخلی مبلمان است. مبلمان شامل تمامی وسایلی است که ما در دکور یک فضا و چیدمان خانه می‌بینیم. از کاناپه، صندلی و میز گرفته تا ظروف و وسایل تزئینی.  به دلیل تنوع مبلمان و کاربرد آن‌ها، انتخاب و چیدمان اهمیت زیادی پیدا می‌کند و همین اصول فضای شما را خوب یا بد می‌کند. این اصول چه چیزهایی هستند؟

خروج از نسخه موبایل