نماد سایت ماه نیوز

سرور مجازی چیست

سرور مجازی یا vps چیست؟

سرور مجازی چیست و چرا برخی از افراد از آن استفاده می کنند؟ شاید شما به تازگی عبارت VPS را شنیده باشید و با توجه به پیچیدگی های علم فناوری و اینترنت، که پر از مخفف های انگلیسی هستند، شما هم سردرگم شده و ندانید وی پی اس مخفف چیست و چه کارایی دارد. در این مقاله نحوه کار سرورهای مجازی را بررسی خواهیم کرد و آن را با vpn مقایسه می کنیم. در ادامه به صورت مختصر کاربردهای آن را مرور کرده و در نهایت خواهیم دید که یک vps چه تنظیماتی دارد.

سرور مجازی چیست ؟

سرور مجازی را می توان به عنوان یک وب سرور تعریف کرد که منابع یک رایانه را با دیگر سرورهای مجازی به اشتراک می گذارد. با داشتن یک سرور مجازی، کل منابع کامپیوتر ( سرور اختصاصی ) به یک کاربر داده نمی شوند، بلکه بین دو یا چند ماشین مجازی تقسیم می شوند.  در واقع، چندین سرور مجازی می ‌توانند بدون تأثیر گذاشتن بر عملکرد یکدیگر، روی همان تک سرور فعالیت کنند؛ اما بحث تخصیص منابع بین ماشین های مجازی کوچکتر، به حجم کار هر کاربر بستگی دارد.

ماشین ‌های مجازی را می توان به عنوان یک سرویس اجاره داد و با وجود عملکرد مشابه با یک سرور فیزیکی اختصاصی، هزینه بسیار پایین ‌تری از یک کاربر درخواست کرد. سرورهای مجازی نسبت به یک سرور اختصاصی از لحاظ ایجاد و پیکربندی، پیچیدگی کمتری دارند؛ و با توجه به اینکه تمام منابع در اختیار کاربر قرار نمی گیرند، هزینه پایین تری نیز دارند. اما مسلماً قدرت یک سرور اختصاصی کامل را ندارند.

VPSیعنی چه ؟

به عبارت دیگر، وی پی اس، همان سرور مجازی یا یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که گاهی آن را VPS نیز می نامند. VPS مخفف کلمه لاتین (Virtual Private Server) است که در حقیقت یک کلمه کاربردی در حوزه هاستینگ به شمار می آید. سرور مجازی با توجه به امکانات و پلن های انتخاب شده از سوی مشتری، سهم و بخش خاصی از منابع سرور را به خود اختصاص می دهند، مانند CPU، RAM و فضای هارد دیسک.

یک سرور مجازی یعنی سرور توسط یک مشتری میزبانی استفاده می شود. برخلاف میزبانی اشتراکی، هر سرور مجازی یک محیط سرور مجزا و تحت کنترل کاربر است. به طوری که کاربر می تواند نرم افزار دلخواه خود را نصب کرده، به روت دسترسی داشته، و کانفیگ ها را تغییر دهد. مجازی بودن این سرورها یعنی سرور روی یک محیط مجازی شده اجرا می شود؛ به عبارتی، بیشتر یک سرور ابری است تا یک سرور فیزیکی. Vps می تواند مثل یک سرور اختصاصی عمل کند، که از دید کاربر کم و بیش یکسان هستند، با این تفاوت که چندین سرور مجازی روی یک سرور فیزیکی اجرا می شوند.

هدف سرورهای مجازی

در دنیای امروز، تکنولوژی بیشتر به سمت مجازی سازی هر چیزی پیش می رود یا بسیاری از خدمات در حال ابری شدن یا استفاده از کلود هستند؛ این روند به این دلیل رخ داده است که مجازی سازی، بسیاری از هزینه ها را کاهش داده و به کارمندان و سخت افزارهای فیزیکی کمتری نیاز دارد.  مفهوم مجازی سازی و استفاده از سرورهای مجازی ممکن است برای کسانی که به زیرساخت ‌های سنتی عادت‌ کرده اند، مفهمومی نا آشنا باشد. مجازی سازی اساساً راهی برای اجرای چندین سیستم عامل و برنامه کاربردی بر روی یک سرور واحد است تا کاربر از قدرت پردازش بالاتر آن نهایت استفاده را ببرد.

    مجازی سازی زیرساخت ها را ساده تر و کارآمدتر کرده و باعث استقرار سریعتر برنامه های کاربردی شده و عملکرد و در دسترس بودن آن ها را به مراتب افزایش می دهد.

نحوه کار سرورهای مجازی

یک سرور اختصاصی فیزیکی با استفاده از نرم ‌افزارهای مجازی سازی، به چند سرور مجازی مختلف تقسیم می ‌شود. در بسیاری از مواقع، با رشد کسب و کار، کاربر به فضایی بیشتر و منابع و قدرت پردازش قوی تری نیاز خواهد داشت. اما به خدمت گرفتن یک سرور اختصاصی فیزیکی یا چند سرور فیزیکی، علاوه بر هزینه بر بودن، مشکلاتی نظیر نگهداری و تعمیرات نیز بهمراه دارد.

این موضوع دردسرهای زیادی برای صاحب کسب و کار در پی خواهد داشت، چرا که چندین سرور فیزیکی فضای زیادی را اشغال کرده و از طرفی، برای نگهداری از سرورهای فیزیکی به یک دیتاسنتر نیاز خواهیم داشت، که هزینه و انرژی زیادی را می طلبد. اما هنگامی که یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم می شود، از انرژی سرور به طور موثرتری استفاده شده و هر کاربر با توجه به نیاز خود، از منابع بهتر استفاده می کند.

تنظیمات سرور مجازی

یک سرور فیزیکی برای مجازی شدن یا تقسیم شدن به چند سرور، باید به اندازه ای قوی باشد که توانایی هندل کردن و پردازش کردن انبوهی از فرآیندها و ریکوئست های مختلف را داشته باشد. سرور فیزیکی معمولاً یک پردازنده چهار یا شش هسته ای دارد که برای چند سرور مجازی که از منابعی مانند RAM، CPU، دیسک و ورودی / خروجی شبکه به طور مشترک استفاده می کنند، کافی است.

یک پروژه مجازی سازی کوچک، معمولاً با یک سرور واحد شروع می شود، که این سرور باید حداقل یک پردازنده 4 هسته ای داشته باشد؛ اما قطعاً با یک CPU 6 یا 12 هسته ای بهتر کار می کند. هسته های بیشتر CPU یعنی عملکرد سریعتر و مداوم تر در ماشین های مجازی، زیرا بار سرورهای مجازی بیشتر پخش می شوند. تقسیم RAM و فضای دیسک نیز به همین منوال است.

راهکار

اگر به دنبال بهره مندی از مزایای فوق العاده سرورهای مجازی هستید، ما راهکارهای حرفه ای و مطمئنی را به شما پیشنهاد می کنیم. در واقع، ما پس از سالها تجربه، نگرانی های مخاطبین خود را به خوبی درک کرده و بر اساس آن خدمات متمایزی ارائه می کنیم.

مزایای دریافت خدمات

در صورت نیاز به دریافت مشاوره، هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و یا پلن های سرور مجازی را مشاهده کنید.

جمع بندی

در کل از سرور مجازی برای اهداف مختلفی استفاده می کنند، چرا که یک وی پی اس مانند یک سرور اختصاصی به کاربر آزادی عمل بیشتری داده و منابع بیشتری را نیز در اختیار وی می گذارد. از طرفی نسبت به سرورهای فیزیکی نیز هزینه بسیار پایین تری دارد. اما اینکه به یک VPS نیاز داشته باشید یا یک سرور اختصاصی، به هدف شما و به منابعی که لازم دارید بستگی دارد.  امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر سوالی دارید که در این مقاله پاسخش را پیدا نکردید، در قسمت کامنت ها سوال خود را مطرح کنید، کارشناسان ما در کمتر از چند دقیقه به سوالات پاسخ خواهند داد.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که 24 ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است. سرور مجازی(Virtual Private Server)، نوعی سرور اختصاصی مجازی است. سرورهای مجازی، بخش کوچک از یک سرور را به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهند. در VPS، تمام فضای سرور در اختیار شما است، اما شبکه و دسترسی به سرور برای شما و چند کلاینت دیگر مشترک است. کلاینت به سیستمی میگویند که از امکانات سرور استفاده می‌کند. در حقیقت، شما با خرید VPS، بخشی از یک سرور را به خود اختصاص می‌دهید.

سرور مجازی لینوکس

زمانی که در مورد سرور مجازی لینوکس صحبت می کنیم، یعنی همان سرور مجازی که سیستم عامل لینوکس بر روی آن نصب شده است. لینوکس برخلاف ویندوز محیط گرافیکی ندارد و یک محیط دستوری دارد. برای استفاده راحت تر از لینوکس می توانید از رابط های کاربری مانند Gnome و KDE استفاده کنید. بسیاری از کاربران برای آن که راحت تر بتوانند به سرور های لینوکسی اتصال پیدا کنند، از پروتکل امن SSH استفاده می کنند.

لینوکس توزیع های مختلفی دارد از جمله: CentOS، Ubuntu، Debian که معروف ترین و محبوب ترین آن ها از نظر کاربران، سرور مجازی (اوبونتو) است.

دلیل مهمی که باعث شده است تا لینوکس محوب تر از ویندوز باشد، این است که امنیت بالایی دارد و علت این امنیت بالا این است که این سیستم عامل بر پایه یونیکس پیاده شده است و تنها ادمین یا مدیر قادر است به کرنل داده دسترسی داشته باشد. برای سایت های تحت PHP، خریدن سرور مجازی لینوکس ایران و آلمان با سرعت بالا، گزینه مناسب تری است که به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند از دیتابیس MySQL و اسکریپت های متن باز استفاده کنند. کاربران می توانند روی سرورهای لینوکس، وب سرویس هایی مانند Apache، Lite speed، NginX را اجرا کنند.

سرور مجازی ویندوز

در سرور مجازی ویندوز، شما می توانید از ویندوز اختصاصی مایکروسافت و سرویس هایی مانند RDP استفاده کنید. در این سیستم عامل، شما فقط می توانید از برنامه هایی استفاده کنید که محصول شرکت مایکروسافت باشند یا مایکروسافت آن ها را تایید و پشتیبانی کند. نسخه های مختلفی از ویندوز ارائه شده است که ما در ادامه به چندتا از آن ها اشاره می کنیم:

وب سایت هایی که تحت زبان برنامه نویسی ASP هستند، خرید سرور مجازی ویندوز برایشان گزینه مناسب تری است؛ چرا که این امکان را برایشان فراهم می کند تا بتوانند از دیتابیس MSSQL و وب سرویس IIS که از سرویس های شرکت مایکروسافت هستند را فراهم می کند، استفاده کنند. بهتری ویژگی که می توانیم برای سرورمجازی ویندوز در نظر بگیریم، این است که شما می توانید به وسیله FTP یا همان پروتکل انتقال فایل، به سرور خودتان دسترسی داشته باشید. برنامه نویسانی که از زبان برنامه نویسی ASP و ASP.net استفاده می کنند، سرور مجازی ویندوز می تواند برایشان بسیار مناسب باشد.

سرور مجازی ترید

سرور مجازی ترید، سروریس محبوب تریدرها می باشد. امروزه بحث ارزهای دیجیتال بسیار داغ است و استفاده از سرور مجازی برای کاربرانی که در فارکس، بورس و بایننس فعالیت می کنند، بسیار محبوب است و استفاده از VPS این امکان را به کاربران کشورهای تحریم می دهد که بدون دغدغه بلوکه شدن حساب هایشان در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند. با استفاده از VPS می توانید روی سروری سرمایه گذاری کنید که تنها مختص فعالیت شماست. در سرور مجازی ترید، کاربران امکان بازرسی دائمی دارند و می توانند از عملکرد مناسب و نیز حفاظت از داده ها، اطمینان داشته باشند.

نکته جالبی که در مورد سرور مجازی ترید وجود دارد، این است که در صورتی که اینترنت شما قطع شود، باز هم می توانید به ترید ادامه دهید. شما می توانید ترید خودتان را در حالت خودکار قرار دهید و حتی اگر اینترنت نداشتید یا برق قطع شد، باز هم معاملات شما انجام شود. افرادی که در فارکس، بورس و بایننس فعالیت می کنند، این کار برایشان اهمیت بیشتری دارد. اگر سرور مجازی ترید داشته باشید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که امکان معامله با سرعت بیشتری برایتان فراهم است.

افرادی که در بایننس، بورس یا فارکس ترید می کنند، می توانند سفارش هایشان را سریع تر باز کنند و سریع تر هم ببندند. اگر در دنیای کریپتوکارنسی فعال هستید، این نکته را فراموش نکنید که سرور مجای در معاملات کریپتو، می تواند مانع بسیاری از اشتباهات و لغزش ها شود که در نهایت منجر به این می شود که ضرر ها در حجم وسیعی کاهش یابد.

سرور مجازی میکروتیک

سرور های مجازی انواع مختلفی دارند که هر کدام استفاده مشخصی دارند. در این بین ما سرور مجازی میکروتیک هم داریم که در آن از سیستم عامل Mikrotik Router OS استفاده شده است. در سال های گذشته، سرور مجازی میکروتیک تنها تنها روی سخت افزار فیزیکی نصب می شد، اما با گذشت زمان نسخه های مختلفی از آن منتشر شد که بر روی روتر های وایرلس هم نصب می شد. شاید این تعریف برایتان گنگ باشد، به همین دلیل یک توضیح کوتاه هم در مورد روتر ها به شما می گوییم تا به خوبی سرور مجازی میکروتیک را درک کنید.

روتر ها را می توانیم به مودم ها تشبیه کنیم؛ چرا که عملکرد بسیار مشابهی دارند و داده های هر شبکه را تا زمان رسیدن به گیرنده همراهی می کنند تا زمانی که گیرنده توسط روتر ها به اینترنت متصل شود. یکی از پرکاربردترین سرورها، سرور های میکروتیک هستند که بیشتر کاربرد مسیریابی را دارند. البته دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که سیستم عامل سرور مجازی میکروتیک، بر اساس سیستم عامل لینوکس طراحی شده است. میکروتیک، رقیب هایی هم دارد؛ اما می توانیم بگوییم که میکروتیک به سبب ویژگی هایی که دارد، نسبت به رقیبانش بیشتر انتخاب می شود.

یکی از رقبای میکروتیک، سیسکو است که قیمت بالایی هم دارد. قیمت مناسب و پایین میکروتیک سبب شده است که کاربران میکروتیک را به سیسکو ترجیح دهند. نصب و راه اندازی میکروتیک آسان تر است. سرعت بالاتر و هزینه پایین برای راه اندازی، میکروتیک را دوست داشتنی تر می کند.

سرور مجازی هاستینگ

هاستینگ یا همان خدمات میزبانی وب، فضایی را برای کاربران ایجاد می کند که متن، ویدیو، پادکست، تصاویر خودشان را ذخیره و بارگذاری کنند. زمانی که می گوییم دیتا، منظورمان تمامی فایل هایی است که ممکن است بر روی یک سایت بارگذاری و استفاده شوند. این دیتا ها می توانند متن، ویدیو، پادکست، تصاویر و … باشند که کاربر با استفاده کردن از سرویس های هاستینگ، ذخیره و بارگذاری کنند.

سرور مجازی خارجی

یکی دیگر از انواع سرور مجازی که وجود دارد، سرور مجازی خارجی است که بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی ارائه می شود. بیشتر افرادی از سرور مجازی خارجی استفاده می کنند که دستی در ترید دارند؛ خواه در دنیای کریپتوکارنسی باشد، خواه در بورس یا بازارهای مالی و تبادلات ارزی بین المللی … از آن جایی که بخاطر تحریم ها بسیاری از سایت ها، برای کاربران ایرانی محدود شده اند، برای استفاده از آن ها نیاز به یک IP ثابت خارجی است تا بتوانید بدون آن که حسابتان مسدود شود، به فعالیتتان در بازارهای جهانی ادامه دهید.

اما تنها این نیست، اگر کاربران سایت شما به صورت عمده خارج از ایران هستند، خریدن VPS پرسرعت خارجی، بهترین و مناسب ترین گزینه برای شماست. سرور مجازی خارجی در دیتاسنتر ها یا مراکز داده معتبری که استاندارد و زیرساخت سخت افزاری و نیز امنیتی قدرتمند دارند، ارائه می شود؛ علاوه بر این آپتایم بالایی دارد و نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

سرور مجازی ایران

از آن جایی که سرور مجازی های ایرانی از نظر موقعیت مکانی، در داخل ایران هستند، به همین دلیل از نظر سرعت، در سطح بالایی هستند و ارتباط و دسترسی خوبی هم دارند. اگر شما سرور مجازی ایران بخرید یا اجاره کنید، می توانید با در نظر داشتن نیاز خودتان، یا سیستم عامل ویندوز یا لینوکس نصب کنید و دسترسی کامل ادمین یا روت داشته باشید.

پس از آن که تصمیم خودتان را برای خرید سرور مجازی گرفتید و موقعیت جغرافیایی و سیستم عامل خودتان را تعیین کردید، یک سرور مجازی به صورت شخصی با دسترسی کامل در اختیار شما قرار می گیرد و شما می توانید مانند یک سیستم شخصی، از تمامی امکانات یک سرور استفاده کنید. اگر شما سرور مجازی خودتان را خریداری کنید، دسترسی ادمین و روت در اختیار شما قرار می گیرد که به شما این امکان را می دهد که نرم افزارهای مورد نظرتان را نصب کنید و نرم افزارهای مختلف را تست و حتی خطایابی کنید؛ غیر از این شما می توانید با داشتن یک IP اختصاصی، به تمام سایت های تجاری، آموزشی و شرکتی دسترسی داشته باشید.

خروج از نسخه موبایل