نماد سایت ماه نیوز

شرکت حسابداری چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

شرکت حسابداری چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

امروزه شرکت‌های حسابداری یکی از فعال ترین‌‌های و درآمد زا ترین‌ حوزه‌های اقتصادی را در سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری، مدیریتی و… تشکیل می‌دهند.

در واقع شاید دلیل این رونق و فعالیت زیاد حسابداران و شرکت‌های حسابداری را ‌بتوان ناشی از افزایش الزام وجود آنها دانست. تداوم نیاز به سیستم‌های کارآمد و کم نقص در حوزه حسابداری‌های شرکتی و اداری، تبدیل به یک موضوع قابل اعتنا و مهم برای تمام کارفرمایان حقیقی و حقوقی شده است.

ماهیت یک شرکت‌ حسابداری

انتخاب بهترین شرکت حسابداری حائز اهمیت و بسیار مورد توجه است. این اهمیت از چند لحاظ قابل توضیح و بررسی است. عملاً یک شرکت حسابداری در یک سازمان، ماهیتی واحد خواهد داشت. نقش خدمات ارائه شده از شرکت‌های حسابداری در میزان اثر بخشی کارکردی، بسیار تعیین کننده و بعضاً احیا کننده خواهد بود.

در واقع یک شرکت حسابداری در نقش یک حسابدار واحد در بخش مربوطه ایفای نقش خواهد نمود. امور محوله و وظایف یک چنین شرکت‌هایی با توجه به موارد درخواست شده از سوی مشتریان و کارفرمایان تعیین و مشخص خواهند شد. وقتی یک شرکت حسابداری قراردادی‌ با مدت خاص و تعیین شده منعقد می‌کند، متعهد می‌شود که در نقش بخش حسابداری برای سازمان مورد نظر بسیار کارآمد و مفید واقع شود.

در شرایط همکاری و ارائه خدمات شرکت‌های حسابداری پیمان کار، تفاوت‌هایی وجود دارد که همین تفاوت‌ها در انواع و کیفیت خدمات، ارائه و یا عدم ارائه پشتیبانی و… باعث ایجاد وجه تمایز و شکل دهی به ماهیت و اعتبار هر کدام از شرکت‌های حسابداری خواهند شد. معمولاً یک شرکت حسابداری می‌تواند از این امکانات و خدمات برخوردار باشد:

همان طور که گفته شد هر شرکت حسابداری می‌تواند در برخورداری از چنین مزایا و خدماتی متفاوت‌ از دیگری باشد. همچنین ممکن است در کیفیت و میزان برخورداری از هرکدام نیز دچار تفاوت‌هایی بزرگ باشند که در نهایت به تفاوت در ارائه خدمات منجر خواهند شد. در نتیجه، انتخاب با شما خواهد بود که کدام شرکت حسابداری را شایسته همکاری و انجام امور شرکت خود خواهید دانست.

شرکت حسابداری چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

مهمترین شاخصه شرکت‌های حسابداری، عوامل و نیروهای انسانی آنها هستند. در واقع این افراد و کادر این شرکت‌ها هستند که کارها و پروژه‌های کوچک و بزرگ را پذیرفته و انجام خواهند داد. بنابراین‌ می‌توان نتیجه گرفت که هرقدر یک شرکت حسابداری، در استخدام و به کارگیری عوامل اجرایی و کادر خود بهتر، با کیفیت تر و سخت گیرانه تر عمل کند، از مطلوبیت و شانس بیشتری برای برگزیده شدن توسط مشتریان و متقاضیان خدمات آنها برخوردار خواهد شد.

در واقع گستردگی نفرات و تخصص‌ها در یک مجموعه و شرکت حسابداری، باعث ایجاد مزایایی همچون گسترش دامنه اطلاعات و گستردگی و تنوع در قابلیت‌ها خواهد شد. همچنین روابط اجتماعی قوی و موثر می‌تواند به عنوان امتیاز مثبتی برای شرکت‌ها تلقی شود. این امر موجب افزایش همکاری و پیشبرد هر چه سریعتر و بهتر کارها خواهد شد.

یک شرکت حسابداری در آماده‌ترین شرایط کاری خود برای ارائه خدمات بهتر، باید بتواند جوانب مختلف حسابداری‌های اقتصادی اعم از امور مالیاتی، مالی و… را مدیریت کرده و به بازدهی مطلوب برساند. برخی از مهمترین سیستم‌های عملکردی شرکت‌های حسابداری می‌بایست در این بخش‌ها، عملکرد مطلوب از خود ارائه دهند.

اهمیت استخدام شرکت حسابداری

بخش حسابداری یک سازمان و یا شرکت را اصطلاحاً موتور حرکت آن سازمان و یا‌ شرکت می‌دانند. در واقع حسابداران یک سازمان، منابع اصلی سازمان را کنترل، مدیریت و گزارش خواهند کرد.

می‌توان گفت بخش حسابداری تقریباً با عمده بخش‌های محوری و عملکردی درون و خارج از سازمان مرتبط است. به عنوان مثال حسابداری یک سازمان، منابع مالی سازمان را مدیریت و در واحدها و بخش‌های مختلف تسهیم خواهد نمود. همچنین مهمترین رکن عملکرد و پیشبرد اهداف سازمانی؛ یعنی نیروهای انسانی، حقوق و مزایای خود را معمولاً از حسابداری دریافت خواهند نمود. حسابداری سازمان‌ها در بخش‌های گوناگون از جمله موارد زیر دخیل و تأثیر گذار هستند:

طبیعی است اگر بخش حسابداری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی کیفیت و شدت و ضعف عملکردی بخش‌های اصلی و مهم تأثیر گذاشته و این تأثیر به دیگر بخش‌ها سرایت کند. در واقع گاهی اهمیت حسابداری در شرکت‌ها و سازمان‌های کلان، به حدی از اهمیت، تأثیر گذاری و حساسیت برخوردار است که تصدی و انجام امور مربوط به آن صرفاً توسط یک یا چند شخص، موفقیت آمیز نخواهد بود.

نقش و اهمیت استفاده از خدمات مؤثر و گسترده شرکت‌های حسابداری به منظور پوشش کامل امور حسابداری در مقیاس‌های کلان و یا بعضاً حساس و دقیق، تبیین می‌شود. عملاً برخی از اهداف اقتصادی به وسیله قابلیت‌های خدماتی شرکت‌های حسابداری معتبر، با سابقه و لایق محقق خواهند شد. بنابراین ترجیحاً توصیه می‌شود تا در گزینش و انعقاد قرارداد با شرکت‌های حسابداری، به خوبی عمل کنید تا از حداکثر ظرفیت اقتصادی خود بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری

شرکت‌های حسابداری با توجه به حوزه عملکردی و تخصصی که دارند، معمولاً جایگاه تأثیر گذاری را در بخش‌های اقتصاد خصوصی و حتی دولتی به خود اختصاص می‌دهند. در این‌ میان ‌بیشترین اثر بخشی را شرکت‌های معتبر و موفق ایجاد خواهند کرد. همین امر و تفاوت‌های موجود در بین انواع شرکت‌های فعال در این حوزه باعث دو چندان شدن اهمیت گزینش شرکت حسابداری مطلوب و مورد نظر می‌شود.

خروج از نسخه موبایل