تندرستی و نشاطمعرفی کسب و کار

اسکراب صورت یا اکسفولیشن چیست؟

اسکراب یا اکسفولیشن چیست؟

به طور کلی، می‌توان گفت اکسفولیشن صورت نوعی محصول مراقبت پوست است که با هدف لایه برداری سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به حذف سلول‌های مرده از سطح پوست کمک می‌کند و احتمال مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه‌های زیر پوستی را کاهش می‌دهد. استفاده از اسکراب‌ها، موضوع تازه‌ای نیست، بلکه قدمتی تاریخی در تمدن بشری دارد.

یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهند که در گذشته، مردم از مواد ساینده برای لایه برداری پوست صورت و بدن خود استفاده می‌کردند. به عنوان مثال، سرخپوستان بومی آمریکا، از ذرت خشک شده برای لایه برداری پوست بدنشان کمک می‌گرفتند.اما چیزی که ما امروزه به نام اسکراب صورت می‌شناسیم، نوعی لایه بردار پوست متشکل از دانه‌های سیلیکونی کوچک یا عناصر خرد شده گیاهی است. این اسکراب‌ها، اغلب فرمولاسیونی طبیعی دارند و حاوی مواد ارگانیک و بدون ضررهستند. همچنین به عنوان راهکاری ساده و خانگی برای لایه برداری غیر تهاجمی و موثر پوست شناخته می‌شوند.

راهنمای انتخاب اسکراب صورت مناسب

قدم اول برای استفاده از لایه بردارها، انتخاب اسکراب مناسب است. اسکراب صورت، یکی از کاربردی‌ترین و پرطرفدارترین محصولات آرایشی بهداشتی است و تنوع بسیار بالایی دارد. به همین خاطر، ممکن است انتخاب محصول مناسب کمی دشوار باشد. برای اینکه بتوانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید و مجبور نباشید محصولات مختلفی را روی پوستتان امتحان کنید، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید

جنس پوستتان را مشخص کنید

آگاهی از جنس پوست و نیازهای آن، امری بسیار ضروری در زمینه مراقبت‌های بهداشتی است. با این حال، بسیاری از افراد درباره جنس پوستشان مطمئن نیستند و درباره نیازهای آن آگاهی لازم را ندارند. انواع مختلف پوست به اسکراب‌های صورت و سایر محصولات، واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. از طرفی، برخی از این محصولات به صورت ویژه برای جنس پوست خاصی تولید شده‌اند. حالا که با اهمیت تعیین جنس پوست صورت خود آشنا شده‌اید، می‌توانید از دستورالعمل زیر برای تشخیص آن استفاده کنید:

  • ابتدا پوستتان را به کمک شوینده ملایم و مناسبی بشویید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • در مرحله بعد، از حوله یا دستمال برای خشک کردن صورتتان استفاده نکنید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.
  • سپس حدود 1 تا 1.5 ساعت صبر کنید تا واکنش طبیعی پوستتان نمایان شود.
  • حالا دستمال تمیزی را بردارید و به قسمت پیشانی، چانه، گونه و شقیقه‌ها بمالید.
  • دستمال را در هر مرحله از نظر جذب چربی اضافه و چسبندگی به پوست بررسی نمایید.
  • اگر دستمال در تمام نواحی ذکر شده حالت چسبندگی پیدا کرده بود، به معنی جذب چربی اضافی و چرب بودن جنس پوست شما است.
  • در صورتی که دستمال تنها در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) دچار چسبندگی شد، پوست شما مختلط است.
  • اما اگر دستمال کاملا تمیز ماند و لک چربی یا چسبندگی به وجود نیامد، پوست شما معمولی است.
  • در افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، پوست صورت معمولا چربی اضافه تولید نمی‌کند و حتی ممکن است دچار حالت کشیدگی و خشکی شوند.

اسکراب مناسب پوست خود را بیابید

حالا که به طور دقیق جنس پوستتان را می‌شناسید، می‌توانید اسکراب مناسب خود را پیدا کنید.

نکته: اگر قصد دارید از اسکراب‌های خانگی استفاده کنید، بهتر است مواد به کار رفته در آن را کاملا بررسی نمایید و در مورد سازگاری آنها با جنس پوستتان اطمینان حاصل کنید

  • درباره اسکراب‌های آماده موجود در بازار، بهتر است در وهله اول دستورالعمل و عناصر تشکیل دهنده آن را بررسی نمایید. درباره این دسته از محصولات و تطبیق آنها با جنس پوست، راهنمای کلی وجود دارد که می‌توانید از آن کمک بگیرید. اسکراب‌های صورت حاوی هسته زردآلو، پوست گردو، بادام یا اکسید آلومینیوم برای پوست‌های چرب و غیر حساس گزینه مناسبی هستند.اسکراب‌هایی که در ساختار خود موادی مانند، ذرات سیلیکونی، دانه‌های جاذب، آلفا هیدروکسی یا بتا هیدروکسی هستند برای پوست خشک و حساس انتخاب بهتری به شمار می‌روند.
  • اگر به دنبال اسکراب برای جوش صورت و پوست‌های مستعد آکنه هستید، بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که حاوی سالیسیلیک اسید یا ویتامین C هستند. این دست از اسکراب‌ها، فرمولاسیون ملایمی دارند و مانع از تحریک آکنه‌های فعال و التهابات پوستی می‌شوند

محصول مورد نظرتان را به خوبی بررسی نمایید

یافتن اسکرابی با عناصر مورد انتظار و سازگار با پوست شما، پایان کار نیست. بلکه موارد ضروری و مهم دیگری نیز وجود دارد که باید پیش از تکمیل خرید، آنها را مورد توجه قرار دهید. از جمله این موارد:

  • از اصل بودن محصول مورد نظر اطمینان حاصل نمایید. برای این کار، می‌توانید بارکد و هولوگرام محصول را با سایت برند مربوطه تطابق دهید.
  • از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.
  • تاریخ تولید و انقضا محصولتان را بررسی نمایید. در صورت وجود هرگونه خراشیدگی یا آسیب، بهتر است از خرید خود صرف نظر کنید.

نگهداری اسکراب در محل خشک و خنک

نحوه نگهداری محصولات آرایشی بهداشتی، به خصوص اسکراب‌ها امر بسیار مهمی است. نگهداری این دست لوازم در مکان‌های نامناسب، باعث خراب شدن محصول و کاهش تاثیر آنها می‌شود. برخی از انواع اسکراب‌ها را می‌توان در حمام نگهداری کرد. در‌حالی که بعضی دیگر باید در محیط‌های خشک، تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری شوند. برای اینکه بدانید محصول مورد نظر شما در کدام دسته قرار می‌گیرد، می‌توانید دستورالعمل آن را چک کنید. به علاوه، می‌توانید به سایت برند مربوطه مراجعه نمایید و این مورد را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهید.

باید و نبایدهای استفاده از اسکراب صورت

یکسری نکات مهم برای استفاده از اسکراب صورت وجود دارد که آشنایی با آنها و رعایت هرکدام، می‌تواند به سلامت پوست و افزایش کارایی محصول مورد نظرتان کمک کند.

  • اسکراب را به ناحیه حساس دور چشمتان نزدیک نکنید. پوست دور چشم بسیار آسیب پذیر است و در صورت تماس با اسکراب، ممکن است دچار التهاب، پوسته پوسته شدن و حتی زخم و خراش شود.
  • در استفاده از اسکراب‌ها زیاده روی نکنید. برخوردار شدن از مزایای فوق‌العاده اسکراب ممکن است وسوسه کننده باشد، اما گول نخورید. زیاده روی در مصرف اسکراب، چیزی جز حساسیت و التهاب پوستی در پی ندارد. متخصصان معتقدند که بهتر است حداکثر یک تا دوبار در هفته از اسکراب استفاده کنید.
  • زمان استفاده از اسکراب معمولا بین60 تا 90 ثانیه است. افزایش زمان استفاده از اسکراب، باعث تشدید عمل لایه برداری، خشکی و التهاب پوستی می‌شود.
  • در صورت مشاهده علائم آلرژی یا حساسیت شدید، بلافاصله مصرف محصول را قطع کنید و در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
  • در صورتی که قصد تهیه و مصرف اسکراب صورت خانگی دارید، بهتر است تست پچ انجام دهید و از عم حساسیت پوستی خود اطمینان حاصل نمایید

چه کسانی می‌توانند از اسکراب صورت استفاده کنند؟

حقیقت این است که در کنار تمام مزایایی که اسکراب صورت برای شما به همراه دارد، ممکن است استفاده از آن برایتان مناسب نباشد. همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، اسکراب‌ها نوعی لایه بردار هستند که لایه مرده و سطحی پوستتان را از بین می‌برند. این مکانیسم عمل ممکن است برای برخی از افراد دردسر ساز باشد و باعث بروز مشکلات حساسیتی و التهابی شود

  • افرادی که مبتلا به بیماری پوستی مانند: روزاسه، پسوریازیس یا اگزما هستند.
  • کسانی که با مشکل آکنه‌های چرکی و التهابی در طیف وسیع دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • وجود زگیل یا تبخال روی قسمت‌های مختلف پوست
  • سابقه مشکلات پوستی مثل آلرژی و حساسیت التهابی.