عمومیمعرفی کسب و کار

میلگرد a4 چه نوع میلگردی است؟

همه چیز درباره ی میلگردهای A4 یا آج 500

میلگرد A4 یکی از انواع میلگردهای موجود در بازار می‌باشد. تولید این مقطع فولادی محدود بوده و حتی برای خرید ممکن است مقطع مورد نظر را سفارش دهید تا بسازند. در ادامه می‌خوهیم به معرفی میلگرد A4 و کاربرد آن بپردازیم و قیمت آن را با قیمت آهن اصفهان مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.

انواع میلگرد

میلگردها در کشورهای مختلف با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند، هم چنین در هر استاندردی، طبقه بندی معینی برای خواص مکانیکی میلگردها وجود دارد. میلگردهایی که در ایران تولید می شوند، بر طبق استاندارد روسی بوده و در چهار گروه طبقه بندی می شوند:

میلگرد نوع A1 یا میلگرد ساده :

میلگرد A1 (آ-1) که همان میلگرد صاف بوده دارای مقاومت تسلیم (تنش تسلیم) 2400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و مقاومت کششی (تنش گسیختگی) 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

میلگرد نوع A2 یا میلگرد آج دار 340 :

میلگرد A2 (آ-2) از نوع آجدار بوده که دارای مقاومت تسلیم 3400 و مقاومت کششی 5000  کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

میلگرد نوع A3 یا میلگرد آج دار 400 :

میلگرد A3 (آ-3) نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم 4000 و مقاومت کششی 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

میلگرد نوعA4 یا میلگرد آج دار 500 :

یک نوع میلگرد دیگر نیز وجود دارد که به آن میلگرد A4 (آج 500 یا 500s) می گویند و موضوع اصلی بحث ما در این دانشنامه می باشد.

ویژگی های میلگرد A4 (آ-4)

تولید میلگرد A4، نتیجه ی پیشرفت تکنولوژی نورد از لحاظ کنترل درجه حرارت و سرعت سرد کردن می باشد که امکان تولید شمش هایی با کربن پایین را فراهم می کند. این میلگرد دارای مقاومت کششی 6500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، قابلیت جوش پذیری و مشخصات مکانیکی مطلوبی چون شکل پذیری مناسب می باشد.

میلگردهای نوع a4 با علامت تور Φ نشان داده شده و در رده میلگردهای سخت قرار می گیرند. شکل ظاهری این میلگردها دارای آج های دوکی مرکب شکل است، به همین خاطر به میلگردهای مرکب نیز معروفند. در حال حاضر دو تولید کننده فولاد کویر و فولاد کاوه (تیکمه‌داش) در ایران این نوع میلگرد را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. قیمت میلگرد اصفهان با توجه به کیفیت آن بسیار مقرون به صرفه است.

کاربرد میلگرد A4

اصولاً میلگردهای آجدار دارای درصد کربن بیشتری در ساختار ترکیبات شیمیایی خود هستند. درصد کربن در ساختار این میلگردها، با میزان شکنندگی و سختی میلگرد رابطه ی مستقیم دارد. از طرف دیگر مقاومت و استحکام بالا در این دسته از میلگردها، طراحی و اجرای پروژه ها را ساده تر کرده و از اتلاف منابع، هزینه، وقت و انرژی جلوگیری می کند.

میلگردهای A4 در طراحی و ساخت انواع سازه های ساختمانی بتن آرمه به غیر از دیوارهای برشی ویژه و قاب های خمشی ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین استفاده از این میلگردها در بتن مسلح، اقتصادی تر و بهینه تر بوده و آسیب کمتری به محیط زیست می رساند.

یافتن میلگرد A4 در ایران سخت بوده و تولیدکنندگان محدودی به تولید این میلگرد می‌پردازند. برای اینکه بدانید تولیدکنندگان میلگرد A4 در ایران کدامند و به چه طریقی سفارش گیری می‌کنند بر روی لینک کلیک کنید.

در سال 2003 همزمان با افزایش نگرانی ها درمورد طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله و لزوم استفاده از میلگرد گرید 500 یا میلگرد آ-4 در بتن مسلح، مراجع صاحب صلاحیت در صنعت ساختمان و مسکن، تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند که بر اساس آن دست اندرکاران صنعت ساختمان را از خصوصیات این مصالح و عملکرد خوب آن آگاه می کند.

در ایران نیز اداره کل استاندارد ملی از تیرماه سال 1392، پس از بررسی ها و تجدیدنظر در استاندارد قبلی خود، استفاده از میلگرد 500s و 520s را مجاز اعلام کرده است.

مشخصات میلگرد

شکل ظاهری میلگردهای A4

شکل ظاهری میلگردهای A-IV بر طبق استاندارد ملی ایران به شماره 3132، داری آج های مرکب مطابق شکل زیر می باشد:

آج عرضی در دو طرف آج طولی به صورت های مارپیچ و یا هفت هشت قرار می گیرند.

ضوابط استفاده از میلگردهای A4

ضوابط استفاده از میلگردهای A4 بر طبق استاندارد ملی ایران به شماره 3132 برای سازه های فقط ساختمانی بتن آرمه، به جز دیوار برشی و قاب های خمشی به شرح زیر می باشد:

1) روش تولید میلگردهای A-IV، تکنولوژی ترمکس می باشد.

2) میلگرد آج 500 یا میلگرد آج 520، استانداردهای تعیین شده در جدول بالا را داشته باشند.

3) میزان کربن موجود در شمش فولادی جهت تولید میلگردهای آ-4، بایستی حداکثر 5 باشد و نباید از شمش با کربن بالا استفاده کرد.

4) گواهی استاندارد سازمان ملی بایستی برای میلگردهای آج 500 و آج 520 تولید شده، دریافت و علامت آن بر روی میلگرد حک شود.

5) میزان خمش و شکل پذیری میلگردهای A4 بایستی مشابه میلگردهای نوع A3 باشد، به طوری در طولی معادل 5 برابر قطر میلگرد، حداقل 16 درصد افزایش طول نسبی داشته باشد.

مزایای استفاده از میلگردهای A4

مزایای استفاده از میلگردهای A4 به شرح زیر می باشد:

  • کاهش حجم میلگردها در اعضای بتنی متراکم
  • کاهش سطح مقطع و مقدار میلگردهای مصرفی در بتن
  • جاگیری راحت و مناسب بتن در بین میلگردها
  • افزایش مقاومت و دوام اعضای سازه ای در برابر خوردگی
  • کاهش آسیب های زیست محیطی به علت استفاده بهینه از مصالح
  • صرفه جویی در هزینه های اجرایی
  • افزایش سرعت آرماتور بندی و بتن ریزی و در نتیجه افزایش سرعت ساخت سازه
  • مناسب برای استفاده در اعضا با مقاومت فشاری بیشتر

معرفی انواع میلگرد تفاوت میلگرد A3 A2 A1 و A4

انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

قبل از بررسی تمام خواص میلگردها و قیمت تیرآهن اصفهان بهتر است تعریفی جزئی از این مقاطع را بلد باشید. فولادهای با سطح مقطع دایره ای شکل و نسبت طول به قطر بالا را میلگرد گویند. بتن مقاومت فشاری بالایی دارد ولی مقاومت کششی آن بسیار کم است. به طور کلی مقاومت فشاری بتن در حدود 10 برابر مقاومت کششی آن است؛ به همین دلیل استفاده از بتن در قطعات تحت فشار مانند ستون ها و پایه ها مناسب است.

در این میان پایین بودن مقاومت کششی بتن، موجب می شود که استفاده از آن بدون کمک در قطعاتی که به طور همزمان تحت تاثیر کشش و فشار هستند با محدودیت همراه باشد. میلگرد این محدودیت را برای بتن برطرف می‌کند. به این ترتیب جسم مرکبی که از ترکیب فولاد و بتن حاصل می شود را بتن مسلح یا بتن آرمه می نامند.

از نظر شکل ظاهری میلگردها به دو صورت با سطح رویه ساده (صاف) و آجدار تولید می شود. البته شما می‌توانید میلگرد را از نظر ترکیب فولادی نیز دسته بندی کنید. چند نمونه از این میلگردها، ، فولاد vcn، میلگرد mo40 و … هستند که در این محتوا ما با آن‌ها کاری نداریم.

این محصول دارای جنس های مختلفی می باشد که براساس کاربرد و خواص آن مصرف می گردد. با این حال پر مصرف ترین میلگردی که در صنعت کاربرد دارد با مشخصه فولادی معمولی بوده و شامل دسته بندی خاصی می باشد.

طبقه بندی میلگردها از نظر شکل ظاهری

در ادامه قصد داریم شما را با انواع میلگرد آجدار و ساده آشنا کرده و مشخصات و ویژگی‌ های هر کدام را به طور دقیق بررسی کنیم. از آنجایی که هر دو این آنالیزها برای ساختمان سازی استفاده می شوند، می توانید در هنگام خرید پروفیل از کارخانه ای خرید کنید که هر دو گرید را موجود دارد. برای مثال کارخانه مجتمع فولاد شاهرود هر دو این گریدها را تولید می کند. از جمله محصولات این کارخانه می توان به میلگرد با سایزهای زیر اشاره کرد.

  • ویژگی کششی میلگردهای ساده و آجدار
  • ویژگی هندسی میلگردهای با آج دوکی

مشخصات ابعادی و وزن میلگرد ساده و آجدار

به طور کلی میلگردهای آجدار شامل فولادهای مدل Bst 500S و Bst 420S می باشند. این محصولات را براساس شکل ظاهریشان به دو دسته کلی تقسیم می کنند:

  • میلگرد آجدار تابیده

این نوع میلگردها توسط کار سرد پیچ خورده و دارای گامی معادل مقداری 10-12 ds بوده و همچنین همراه با آج طولی می باشند. همچنین مقدار فاصله بین دو آج مورب در دو طرف برابر c=0/3ds می باشد. برای آگاهی بیشتر به شکل های زیر مراجعه کنید.

میلگرد تاب خورده در حالت سرد Bst420S

  • میلگرد آجدار تابیده نشده

این نوع میلگردها که پیچ و تاب نخورده اند، دارای فاصله بین دو آج مورب در طرفین معادل e=0/2ds می باشند. شکل های زیر. نکته قابل ذکر آنکه، در هر دو مدل آج تابیده و آج طولی وجود دارد. ولی در میلگردهای تابیده نشده وجود آج های طولی اختیاری است.

میلگرد آجدار تابیده نشده Bst420S و همراه و Bst500S بدون آج طولی

نکته دیگر آنکه آج های مورب دارای مقطع هلالی بوده و نباید آج طولی را قطع کنند. همچنین آج های مورب دارای شیب انتهایی (کناری) تندی بوده و α45≤ می باشد.

مشخصات خواص مکانیکی میلگردهای ساده و آجدار

همان‌گونه که گفته شد میلگردها در دو دسته ساده و آجدار قرار می‌ گیرند. خواص و مشخصات میلگرد با توجه به نوع آن در جدول زیر برای شما ارائه شده است. از جمله خواص مکانیکی مهم برای شناسایی میلگردهای ساده و آجدار می‌ توان به تنش تسلیم، مقفاومت کششی، زاویه خمش و قطر فک خمش اشاره کرد.

ترکیب شیمیایی میلگردهای ساده و آجدار تولیدی

در جدول زیر می‌ توانید ویژگی‌ های میگرد آجدار و ساده را با توجه به میزان آلیاژهایی که در هر یک استفاده شده است، بررسی کنید. ترکیب شیمیایی این محصولات برای مشخص کردن مکان استفاده، ضرورت دارد. برای مثال در مکان‌ هایی که نیاز به جوشکاری دارید باید از میلگردهایی استفاده کنید که در ترکیب شیمیایی خود کربن کمتری دارند.

گرید میلگرد چیست؟

طبق استاندارد ملی ایران شماره ۳۱۳۲، میلگردهای گرم نوردیده برای تسلیح بتن، به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آج دار تقسیم می شوند. طبقه بندی میلگردهای ساده و آج دار نیز در  4  گرید زیر صورت می گیرد:

  • میلگرد ساده یا A1
  • میلگرد آجدار مارپیچ یا A2
  • میلگرد آجدار جناغی یا A3
  • میلگرد آجدار مرکب یا A4

قیمت میلگرد A4

قیمت میلگرد با توجه به عواملی مانند نوع میلگرد، روش ساخت، ویژگی های میلگرد و همچنین سایز میلگرد تعیین می شود. در بین انواع میلگرد، میلگرد آجدار به دلیل استفاده در تولید بتن مسلح اهمیت بسیاری داشته و از پرفروش ترین میلگردها می باشد. قیمت میلگرد A4 نیز به دلیل کیفیت بالای آن همیشه مورد توجه خریداران بوده است. قیمت این میلگرد به دلیل سختی، خاصیت شکل‌ پذیری و جوش ‌پذیری  بالا، بیشتر از سایر میلگردهای آجدار است. برای دانستن قیمت روز میلگرد A4 می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

فرآیند تولید میلگرد A4

فرآیند تولید میلگرد A4، نتیجه پیشرفت تکنولوژی نورد است. به این صورت که در روش تولید این نوع میلگرد درجه حرارت و سرعت کاهش دما به طور دقیق کنترل می شود، این روش، امکان تولید شمش هایی با کربن پایین را فراهم می کند؛ به همین دلیل میلگردهای A4 از شمش های فولادی با کربن پایین (کربن ۰.۳۲ تا ۰.۴) ساخته می شوند. حداکثر کربن معادل نیز در میلگرد A4 آج ۵۲۰ برابر با ۰.۶۱ است. (کربن معادل (CE) پارامتری است که به وسیله آن خواص فولاد و چدن (مانند حرارت پیش گرمایی) را درجه بندی می کنند.)

در  صورتی که در فرآیند تولید میلگرد A4 از فرآیند ترمکس نیز استفاده شود، امکان تولید میلگردهای آج ۵۲۰ و بالاتر وجود دارد. فرآیند ترمکس، فرایند خاموش کردن و  یا Self-tempering (خودتمپرینگ) در مراحل نهایی نورد است. در این روش میلگردهایی با درجه سختی بالا و در عین حال بسیار انعطاف پذیر تولید می شود.

سخن آخر

میلگردهای A4 ، میلگردهای آج ۵۰۰ و ۵۲۰ (با مقاومت ۵۰۰ و ۵۲۰ مگاپاسکال) نیز نامیده می شوند. این نوع میلگرد با وجود میزان کربن پایینی که دارد درجه سختی بالایی داشته و در عین حال به دلیل تکنولوژی ساخت آن، قابلیت جوش‌ پذیری و شکل‌ پذیری بالایی دارند. در صورت استفاده از میلگردهای A4 در ساخت و ساز،  نیاز به میلگرد کمتر شده و در نتیجه خرید میلگرد از کارخانه و هزینه نهایی کاهش می یابد. همچنین باعث کاهش فضای طراحی سازه و در نتیجه افزایش فضای مفید ساختمان و افزایش سرعت آرماتوربندی پروژه می شود.