سلامت و دانشمعرفی کسب و کار

چه کسانی می توانند کاشت مو انجام دهند؟

چه افرادی بهترین کاندید برای کاشت مو هستند؟ + هزینه

استفاده از بروزترین متد ها به منظور بازگشت موهای از دست رفته برای افرادی که دچار کم پشتی و ریزش مو هستند همواره جز نکاتی است که در ذهن این افراد وجود دارد. کاشت مو بهترین راه حل قطعی و دائمی حل این معضل در چنین افرادی است. مو به دلایل مختلفی از جمله وراثت ، سن ، آسیب های فیزیکی ، بیماری ها ، عدم رسیدگی مناسب ، استفاده از داروها و عوارض درمان های گوناگون و بسیاری از دیگر موارد امکان دارد دچار ریزش و کم پشتی شود.

کاشت مو طبیعی

اگر بخواهیم کاشت مو را تعریف کنیم باید بگوییم به مجموعه فعالیت هایی که طی آن گرفت های مورد نیاز را از ناحیه بانک مو برداشت کرده و در نقاطی که نیاز به گرفت مو دارند پیوند زده می شوند را کاشت مو می گویند.

کاشت مو به روش FUT

در کاشت مو به روش FUT ابتدا یک نواری را با استفاده از جراحی از پشت سر فرد برداشت می کنند که حدود 1000 الی 2000 گرفت بوده و حاوی 4000 الی 6000 تار مو می باشد . این روش اغلب با بیهوشی همراه است که پس از آن پشت سر فرد را بخیه کرده و گرفت ها را برای انجام کاشت مو آماده می کنند . انجام کاشت مو با استفاده از روش FUT طی دو الی چند جلسه انجام می شود که هر جلسه ساعت ها زمان می برد. از معایب این روش می توان به انجام جراحی ، درد ، خونریزی ، بیهوشی و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که این روش طی چند سال اخیر منسوخ شده و از این روش در سطح دنیا استفاده نمی شود.

کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT دومین روشی بود که پس از منسوخ شدن روش FUT مطرح و اجرایی شد. در این روش با استفاده از هولدر دستی و پانچ موهای پشت سر و یا بغل گوش را انتخاب کرده و برداشت می کنند . اما به دلیل انجام کار توسط تکنسین نهایتا 1500 گرافت که حاوی 3000 تار مو می باشد را می توان برداشت کرد .این روش در یک الی دو جلسه انجام می شود. همچنین فاصله های زیاد بین موهای کاشته شده و عدم توانایی در برداشت موها باعث شده که استقبال زیادی از روش فوق صورت نگیرد .

از عوارض کاشت مو FIT می توان به دوران نقاهت ، خونریزی، درد، جلسات متعدد و … اشاره کرد که این روش هم منسوخ شده و نتوانست خواسته متقاضیان کاشت مو را برآورده کند.

انجام پیوند طبیعی مو با استفاده از جدیدترین متد های دنیا به عنوان بهترین راه شناخته شده برای چنین افرادی است. کاشت مو به روش SUT که به صورت انحصاری در بهترین کلینیک کاشت مو در تهران قابل انجام است جز جدیدترین روش های کاشت مو در ایران و جهان می باشد که بر اساس روش آن می توان گفت دائمی بودن آن قطعی و از تراکم بیشتر و ظاهر طبیعی ترین نسبت به سایر روش ها برخوردار است. علاوه بر این ، این روش بدون نیاز به جراحی و بدون هرگونه درد و خونریزی و بیهوشی انجام می شود که به همین سبب می توان آن را از سایر روش های پیوند مو متمایز نمود.

شرایط کاشت موی هر فرد بستگی به بانک مو و قسمت اهدا کننده آن دارد،به صورتی که هرچقدر بانک مو و بخش اهدا کننده قوی تر باشد تراکم پیوند و کاشت مو بیشتری خواهیم داشت .پیوند مو به روش های زیادی انجام میشود که هدف در همه این روش ها برای افزایش تراکم موها با جنبه درمانی و زیبایی صورت می گیرد. اما این روش درمانی شامل همه افراد نمی شود و به دلایل گوناگون دارای محدودیت هایی است.در ادامه این مقاله که توسط پزشکان الو پزشک جمع آوری گردیده است به بررسی این که چه کسانی می توانند از این روش استفاده نمایند صحبت خواهیم کرد.

کاشت مو SUT

جدیدترین و بهترین متد کاشت مو در دنیا SUT می باشد که پس از منسوخ شدن روش های قدیمی همچون FUT و FIT مطرح شده و در حال اجرا می باشد . در کاشت مو به روش SUT دیگر نیازی به بیهوشی ، جراحی ، خونریزی و … نمی باشد ، در این روش می توان تا 14000 تار موی واقعی را کاشت کرد تمام مراحل کاشت مو به روش SUT در یک جلسه انجام می شود که از مهم ترین تفاوت آن با روش های دیگر نداشتن دوران نقاهت و همچنین عوارضی چون تورم و التهاب است به شکلی که شما پس از انجام کاشت مو می توانید فردای همان روز به سر کار رفته و همانند گذشته به فعالیت خود بپردازید.

عوارض جانبی کاشت مو به روش SUT

شاید در روش های سنتی، کاشت مو با عوارض جانبی زود گذر مثل خارش، ورم، التهاب و کبودی همراه بود اما در روشه ای جدید کاشت مو، با پیشرفت های روز علم کاشت مو، عوارض جانبی بوجود نمی آید. بطوری که در روش نوینی مثل SUT فرد حتی دوره نقاهتی را تجربه نمی کند.

مرکز تخصصی موی سینا (رنسانس) به عنوان بنیانگذار روش SUT در ایران، از روش SUT برای کاشت مو، ابرو و ریش استفاده می کند و به دلیل مزایایی که این روش دارد از قبیل تراکم بالای موهای کاشت شده، طبیعی بودن خط رویش، عدم به جا ماندن جای زخم و اسکار وغیره ، رضایت درصد بالایی از افرادی که در این مرکز تحت درمان با روش کاشت SUT قرار گرفته اند کسب شده است.

 ویژگی های یک تکنسین موی مناسب

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم، تکنسین کاشت مو دقیقا مانند پزشک جراح متخصص در اتاق عمل است و سلامت بیمار در کاشت مو وابسته به تکنسین مو انتخابی برای پیوند است. پس برای حاصل شدن نتجیه مطلوب بعد از عمل کاشت مو، افرادی که جزئی از تیم تکنسین هستند باید 3 ویژگی زیر را داشته باشند.

تکنسین خانم یا آقا؟

سوال مهمی که می تواند ذهن هر زیباجویی را قبل از کاشت درگیر کند این است که تکنسین آقا بهتر است یا خانم؟ برای گرفتن پاسخ این سوال به این نکته توجه کنید که عملیات کاشت مو پروسه ای ظریف است. همجنین نیاز به دقت فراوان و توجه شدید به جزییات دارد. پس میتوان به راحتی نتیجه گرفت که خانم ها با توجه به ریز بینی خاص و توجه زیاد آن ها به جزییات و ریزکاری های مختلف, گزینه مناسب تری برای کاشت مو هستند.

آن ها به دلیل توجه بیشتر به جزییات می توانند عملیات کاشت را با دقت و ظرافت بیشتری به پایان برسانند. البته این مورد دلیل بر ان نمی شود که کل تکنسین های اقا را در زمینه کاشت غیر مستعد بخوانیم. در هر جنسیتی ممکن است تکنسین هایی پیدا شوند که کار خود را به خوبی بلدند و تکنسین هایی که متاسفانه مهارت کافی را در انجام عملیات کاشت ندارند.

تجربه یا مدرک پزشکی؟

جدا از مسئله جنسیت، مورد دیگری که اهمیت زیادی در نتیحه کاشت دارد مسئله تجربه است. تجربه کاشت مو با داشتن مدرک پزشکی اتفاق نمی افتد و تجربه حاکی از سابقه کاری مهمترین ویژگی یک تکنسین کاشت مو مناسب است. تکنسین بی تجربه نمی تواند عملیات کاشت را که نیاز به ظرافت های زیادی دارد به زیبایی به پایان برساند.

سعی کنید قبل از کاشت حتما درباره تکنسینی که قصد دارید خود را به او بسپارید تحقیق کنید. میزان تجربه او را بسنجید. و از همه مهمتر نمونه کاشت هایی که او تا کنون انجام داده است را به صورت دقیق بررسی کنید. هر چه نمونه کاشت ها پر تراکم تر و استاندارد تر باشند بهتر است. این ها نشان از این است که تکنسین کاشت مو، کار خود را به خوبی بلد است.

لوازم و تجهیزات یا تکنیک کاشت مو؟

مورد دیگری که اهمیت زیادی در عملیات کاشت مو دارد، لوازم و تجهزیاتی است که تکنسین از آن استفاده می کند. تکنیک کاشت مو برای زیبا جو توسط پزشک متخصص تجویز می شود و هر تکنیک دارای تجهیزات پزشکی خاص خودش است. بهترین تکنسین ها آن هایی هستند که از بهترین، با کیفیت ترین و مدرن ترین لوازم و تجهیزات پزشکی برای کاشت مو سر مشتریان خود استفاده می کنند. سعی کنید که قبل از مراجعه و انتخاب تکنسین این مورد را مد نظر داشته باشید.

تصویری از مشخص کردن خط رویش مو قبل از شروع عملیات کاشت مو توسط تکنسین خانم. در تمامی روش های کاشت این روند انجام می شود.

چگونه متوجه شویم که تکنسین های کاشت مو یک کلینیک مناسب برای پیوند مو هستند؟

از آنجایی که معمولا در کلینیک های کاشت مو، تکنسین کاشت توسط خود کلینیک برای زیبا جو انتخاب می شود و شخص متقاضی نقشی در انتخاب تکنسین کاشت خود ندارد. از این جهت پیشنهاد می کنیم، با پرسیدن چند سوال از پزشک خود در جلسه مشاوره مطمئن شوید که تکنسین کاشت موی کلینیک انتخابی شما مناسب هستند.

1.      گروه تکنسین های کاشت مو متشکل از چند نفر هستند؟

با توجه به تکنیک عمل کاشت و تعداد پیوند مورد نیاز برای کاشت مو، به این سوال می توان پاسخ داد. اما به طور معمول هر تکنسین بین 400 الی 600 پیوند را می تواند آماده کند. پس حدودا یک تیم کاشت مو متشکل از 5 الی 6 نفر است و کمتر از این تعداد معقول نیست.

2.      اعضای این گروه خانم یا آقا هستند؟

از آنجایی که تجربه در یک تکنسین پیوند مو، مهمتر از جنسیت اوست، اما اگر ظرافت و دقت در حین عمل جزو الویت های شماست، می توانید از پزشک خود بخواهید تیم کاشت موی شما متشکل از تکنسین های خانم باتجربه باشد.

3.      تکنسین های کلینیک شما چند سال است که مشغول به کار هستند؟

قطعا پاسخ به این سوال به شما کمک می کند میزان تجربه تیم کاشت مو این کلینیک را متوجه شوید. با پاسخ به این سوال نیز درمیابید که آیا کلینیکی که قصد پیوند مو در آن را دارید آیا از تکنسین های فریلنسر استفاده می کند یا تکنسین هایی را به صورت قراردادی در اختیار دارد. قطعا میزان سابقه کاری و حضور تکنسین ها به صورت دائمی در یک کلینیک نشان دهنده تجربه و مهارت بالای آن تکنسین است.

4.      تیم کاشت مو از چه لوازمی برای پیوند استفاده می کنند؟

برای پیدا کردن پاسخ صحیح این سوال حتما باید درباره انواع روش های کاشت مو و تجهیزات بروزی که در حال حاضر از آن استفاده می شود اطلاعات داشته باشید. تیم کاشت فولیمو در حال حاضر از بروزترین دستگاه ها و روش های کاشت مو استفاده می کند، پس شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق تر در این باره با کلینیک فولیمو تماس بگیرید و دانسته های خود را تکمیل کنید. لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم تکنسین های با مهارت بالا از لوازم به روز کاشت استفاده می کنند.

5.      تکنسین ها توسط چه کسی آموزش دیده اند؟

درست است که فعالیت کاشت مو توسط تکنسین ها بدون داشتن مدرک پزشکی صورت می گیرد اما حتما آموزش ها باید توسط متخصص مو به تیم پیوند مو داده شده باشد.

تکنسینی که تجربه لازم را نداشته باشد نمی تواند عملیات سخت و طاقت فرسای کاشت را به بهترین شکل به پایان برساند و قطعا شما را نا امید خواهد کرد.

افراد نامناسب جهت کاشت مو

  • افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی شدید.
  • افراد مبتلا به وسواس کندن و صورت.
  • افراد مبتلا به بیماری‌هایی چون؛ لوپوس، لیکن پلان یا پسوریازیس شدید.
  • افراد مبتلا به دیابت شدید.
  • بیماران مبتلا به اختلالات انعقاد خون و بیماری‌های عفونی مانند ایدز و سیفیلیس.
  • افرادی که به اندازه کافی مو در بخش اهدا کننده (بانک مو) ندارند یا به‌اصطلاح بانک موی ضعیفی دارند.
  • افراد تحت شیمی‌درمانی و پرتودرمانی.
  • زنانی که ریزش موی سرتاسری در پوست سر خود داشته باشند.
  • افرادی که پس از آسیب یا جراحی دچار زخم‌های کلوئیدی (زخم ضخیم، فیبری) می‌شوند.
  • افرادی که ریزش موی ناشی از داروهایی مانند شیمی‌درمانی باشد.
  • خانم‌های باردار و شیرده.
  • زنان مبتلا به اختلالات هورمونی مانند تخمدان پلی کیستیک و تیروئید.
  • افرادی که انتظارات نابجا و غیرمنطقی از نتیجه کاشت مو دارند. مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فاکتور در کاشت مو انتظارات شما است.
  • افراد زیر ۳۰ سال به دلیل عدم توقف هورمون ریزش مو.

نکته: دلایل بسیار زیادی برای ریزش مو هم در مردان و هم در زنان وجود دارد که در بسیاری از افراد، دلیل ریزش مو و سر، ارثی و یا داشتن تغذیه نامناسب، سبک زندگی نادرست، استرس و فشارهای روحی است. لذا در این زمینه باید با پزشک مشورت کنید و دلایل درست آن را بیابید.

در جلسه مشاوره، پزشک عوامل فوق را برای تعیین اینکه آیا شما می‌توانید تحت عمل کاشت مو قرار بگیرید را بررسی می‌کند. در خلال انجام معاینات طبی، پزشک آزمایش‌ها و فرایندهای مختلفی را برای ارزیابی شاخص‌هایی مانند الگوی ریزش مو در آینده، نوع و تشخیص علت ریزش مو انجام می‌دهد. درک این عوامل به تعیین اینکه آیا شما می‌توانید تحت عمل کاشت مو قرار بگیرید یا نه کمک می‌کند. این ارزیابی‌های تفصیلی مشخص می‌کنند که آیا شما واجد شرایط برای عمل کاشت مو هستید.

علل ریزش مو

شایع‌ترین نوع ریزش موی سر، طاسی مردانه () می‌باشد.

  • استرس و مشکلات روحی
  • کم‌خونی
  • بیماری تیروئید و اختلالات هورمونی
  • رژیم غذایی، کاهش وزن ناگهانی و عوامل تغذیه‌ای
  • زایمان
  • استفاده از برخی داروها باشد
  • بیماری یا جراحی سخت
  • عفونت‌های قارچی

عوارض جانبی کاشت مو

درد:

احساس درد در حین و بعد از عمل، نوعی عارضه کاملاً طبیعی است که البته با استفاده از روش جراحی مناسب و استفاده از داروهای ضد درد تا حد زیادی قابل‌کنترل و کاهش است.

خارش:

خارش نیز نوعی عارضه شایع است که خشک شدن و پوسته شدن پوست سر، می‌تواند از دلایل بروز این عارضه باشد. با شستشوی سر و استفاده از شامپوها یا اسپری‌هایی مثل سالین و … که البته متخصص تجویز کرده است، این عارضه نیز قابل کنترل خواهد بود.

سکسکه یا سرفه:

از دیگر عوارض کاشت مو که بسیار نادر است، می‌توان به سرفه و سکسکه اشاره نمود؛ اما به دلیل اینکه ممکن است این عارضه بین 2 تا 3 روز ادامه داشته باشد نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

عفونت:

عفونت‌های موضعی ممکن است در هر دو منطقه گیرنده و اهداکننده مو، رخ دهند. بروز عفونت در این نواحی بسیار نادر است به طوری که احتمال وقوع آن تقریباً به صفر می‌رسد. اگر پروتکل‌های بهداشتی در حین کار و بعد پیوند مو به خوبی رعایت شوند جای نگرانی از بابت عفونت باقی نمی‌ماند.

جای زخم:

یکی از عوارض کاشت موی طبیعی، جای زخم می‌باشد که البته با استفاده از روش مناسب جراحی و با توجه به تجربه‌ پزشک می‌توان تا حد زیادی از احتمال وقوع این عارضه جلوگیری کرد.

خونریزی:

این عارضه ممکن است تا حدود 2 هفته بعد از عمل جراحی اتفاق بیافتد. راه‌های کاهش وقوع خونریزی تا حد زیادی به خود فرد بستگی دارد؛ یعنی باید از انجام اعمال خطرناک مانند سیگار کشیدن، استفاده از الکل، فشار آوردن به سر و …خودداری نمود.

ریزش مو:

ممکن است از هفته سوم پس از ، برخی موهای کاشته شده شروع به ریزش کنند. این مسئله طبیعی است چون فولیکول‌های پیوندی وارد فاز استراحت می‌شوند.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)