نماد سایت ماه نیوز

ابتلای کودکان به سنگ کلیه و راه‌کارهای درمانی آن

درمان سنگ کلیه در نوزادان و کودکان بستگی به اندازه و نوع سنگ دارد. در مرحله اول، متخصص سعی می کند از روش کمتر تهاجمی مانند دارو برای درمان استفاده کند. اگر سنگ بزرگ باشد، جراحی پیشنهاد می شود. جراحی نیز به روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله به آنها اشاره شده است.

علت سنگ کلیه در کودکان چیست؟

संग केलिह पुदाटाती आज मलाह ، नमक व मादे में मारटेना स. در واقع وقتی ادرار غلیظ می شود این مواد به کریستال و سپس سنگ تبدیل می شوند. امروزه این مشکل بیشتر در بزرگسالان دیده می شود، اما برخی از کودکان در هر سنی ممکن است از آن رنج ببرند. بروز این بیماری در کودکان بیشتر علل ژنتیکی و محیطی دارد. موارد زیر احتمال ایجاد سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد:

اختلال دستگاه ادراری

برخی از کودکان از اختلالات دستگاه ادراری رنج می برند. این مشکل می تواند مجاری ادراری را مسدود کند. تجمع ادرار همچنین زمینه تشکیل سنگ کلیه را فراهم می کند.

رژیم غذایی ناسالم

مصرف بیش از حد نمک و شیرینی باعث ایجاد سنگ کلیه در کودکان می شود. غذاهای غنی از نمک باعث ایجاد سنگ های کلسیمی در سیستم ادراری می شوند.

ورزش

عامل مهمی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، بی حرکتی کودکان است. اضافه وزن و چاقی در کودکان رو به افزایش است، بنابراین آنها مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

آب کم

هر چه مقدار مایعی که می نوشید کمتر باشد، اسیدی و غلیظ تر است. به همین دلیل خطر ابتلا به سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.

اختلالات متابولیک

از جمله شایع ترین دلایل تشکیل سنگ کلیه در کودکان، اختلالات متابولیک است. این مشکل می تواند باعث دفع بیشتر کلسیم از ادرار شود و به همین دلیل کودک در معرض سنگ های کلسیمی قرار می گیرد. دفع بیشتر سیستین از ادرار به دلیل کمبود آنزیم در تجزیه اگزالات عامل دیگری است که خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد. این ماده می تواند باعث ایجاد کریستال در ادرار شود. سیستئین همچنین نوعی اسید آمینه (جزئی از پروتئین) است که در منابع غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، پیاز و کلم یافت می شود.

اندازه این سنگ ها می تواند از یک اینچ تا چند سانتی متر متغیر باشد. سنگ های کوچک معمولاً خود به خود با جریان ادرار دفع می شوند. بیمار در هنگام حرکت و فشار دادن با درد و شاید کمی خونریزی مواجه است. اما سنگ های بزرگتر نیاز به درمان دارند. در غیر این صورت، احتمال بروز مشکلات دیگری مانند انسداد ادرار یا عفونت مجاری ادراری وجود دارد. فضولات یک ماده طبیعی است که در بیشتر غذاها وجود دارد.

برای نوبت دهی بریکی درمان به سایت نوبدی دیک درمان می‌کودین به سایت نوبدی دیکی درمان می‌شود. در این سایت مشاوره با متخصصان به صورت متنی و صوتی انجام می شود. همچنین با ارائه اطلاعات تخصصی شانس بیشتری برای انتخاب متخصص خواهید داشت.

علت سنگ کلیه در کودکان زیر یک سال چیست؟

سنگ کلیه در نوزادانی که نارس و کم وزن به دنیا می آیند بیشتر دیده می شود. قرار گرفتن بر روی دستگاه اکسیژن و مصرف برخی داروهای پزشکی خطر ابتلا به این بیماری را در آنها افزایش می دهد. همچنین خوب است بدانید که بین سنگ کلیه و شیر خشک رابطه وجود دارد. آن دسته از شیرخشک هایی که حاوی ملامین هستند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان زیر یک سال افزایش می دهند. ملامین یک ماده شیمیایی آلی است که نیتروژن بسیار بالایی دارد. این ماده سطح پروتئین موجود در غذا را به طور غیر واقعی بالا نشان می دهد.

درمان سنگ کلیه در کودکان چگونه است؟

متخصص با توجه به نوع سنگ و اندازه آن روش درمان را توصیه می کند:

مایعات بنوشید

اگر سنگ کوچک است، نوشیدن مایعات و ورزش به عنوان اولین راه حل به بیمار توصیه می شود. به این ترتیب سنگ حرکت می کند و ادرار دفع می شود. بروز درد و قامتی انگاهدی نیست دور از آنتیزر. همچنین پزشک استفاده از مایعات را برای رقیق کردن ادرار و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه توصیه می کند.

স্ল্র স্ন ক্লিল দ্র্র্দা

استفاده از سیترات پتاسیم در درمان سنگ کلیه در کودکان مورد توجه است. در ابتدا دوز دارو بر اساس وزن کودک تعیین خواهد شد بنابراین به ازای هر کیلوگرم یک میلی لیتر دارو در نظر گرفته می شود. علاوه بر اندازه گیری سطح pH ادرار، مقدار دارو افزایش می یابد.

برای رزرو نوبت با بهترین پزشک تهران می توانید از خدمات کلینیک سلامت آنلاین استفاده کنید. درمانکده مرکز درمانی نیست، اما با پزشکان متخصص در سراسر استان تهران همکاری می کند. با مراجعه به سایت این مجموعه به راحتی می توانید به صورت آنلاین با متخصص قرار ملاقات بگذارید.

سنگ کلیه در کودکان

در این تکنیک از امواج صوتی برای شکستن سنگ و تبدیل آن به قطعات کوچکتر استفاده می شود. سپس سنگ های کوچک از طریق ادرار دفع می شوند. این درمان درد متوسطی دارد و بین 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

سنگ کیسه صفرا

گاهی اوقات سنگ کلیه به قدری بزرگ است که مجاری ادراری را مسدود کرده و منجر به عفونت دستگاه ادراری می شود. معمولا برای برداشتن این سنگ ها از جراحی استفاده می شود. جراحی را می توان از طریق یورتروسکوپی، جراحی از طریق پوست و دوباره جراحی انجام داد.

اورتروسکوپی

در این تکنیک از یک دوربین ظریف و یک ابزار سبد مانند برای یافتن و برداشتن سنگ ها استفاده می شود. دوربین و ابزار پزشکی از طریق مثانه و مجاری ادراری به سمت کلیه ها هدایت می شوند. اگر سنگ ها بزرگ باشند، ابتدا با لیزر به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند. این جراحی نیازی به بستری شدن ندارد و بیمار در همان روز مرخص می شود.

PCNL

بیهوشی عمومی در این تکنیک مورد نیاز است. در تیا آن یک برش یک کیمتری بر روی پوستی در کرم و حلو می شود. دوربین ها و ابزار پزشکی از این شکاف به سمت سنگ کلیه هدایت می شوند. دستگاه پزشکی قادر به بیرون کشیدن سنگ است. به این ترتیب بیمار به مدت ۲ تا ۴ روز نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

جراحی برای سنگ کلیه باز است

در حال حاضر استفاده از این روش کمتر مورد توجه قرار می گیرد. اگر سنگ کلیه بسیار بزرگ باشد و به سایر روش های درمانی پاسخ ندهد، مجدداً جراحی به عنوان یک راه حل موثر ارائه می شود.

چگونه از دکتر اورولوژی به صورت آنلاین وقت بگیریم؟

بری روزر انلینی دکتر ورولوگی و دیر تیازینکه ها من دیگر دکتر خون (انکولوژی) شما انتخاب های زیادی دارید. استفاده از خدمات آنلاین مراقبت های بهداشتی می تواند گزینه خوبی باشد. درمانکده پل کریکی شما با درمان است که کے کے کے استان تهران. در صورت نیاز می توانید از خدمات آزمایش در کلینیک نیز استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل