نماد سایت ماه نیوز

چرخش دولت‌های عربی به سوی ایران؛ از دلایل امنیتی تا مشوّق‌های سیاسی

به گزارش خبرگزاری آنلاین ماه نیوز، کشورهای عربی منطقه غرب آسیا اخیراً مواضع و سیاست های خود را در قبال ایران تغییر داده اند. دلایل زیادی برای این تغییر موضع و تغییر سیاست وجود دارد و کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی شرایط خاصی را در سطح ملی، منطقه ای و جهانی تجربه کرده اند. شرایطی که آنها را مجبور به تجدید نظر در راهبردهای انتخابی خود کرد.

در شرایط اجباری، سران منطقه عربی با واقعیت های سیاسی روبرو بودند که قبلاً آنها را درک نمی کردند. در نتیجه شرایط بحران بین المللی و درک واقعیت های جدید سیاسی کشورهای عربی منجر به بررسی مجدد ائتلاف ها، بازنگری در برخی سیاست ها و تلاش های مشترک در سطح منطقه شد.

پس از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه، بسیاری از تغییرات و چالش های واشنگتن در غرب آسیا خود را نشان داد. باید در بایدن در اوایستی رکھای علیہ ایران برکد و بھاک با کاخ‌صفید را با کود به کاخ‌صفید. علاوه بر این، بایدن حتی رژیم صهیونیستی را ناامید کرد و نتوانست طرح عادی سازی بین ریاض و تل آویو را پیش ببرد. جمهور آمریکا با عربستانی می‌گوید که دیگر نه رئیس‌جمهور می‌خواست و نه به آن باج می‌داد. ترس آمریکا و شرکای سیاسی آن در نشست جده به جایی رسید و جهان متوجه شد که در دوران گذار کشورهای عربی از درگیری و درگیری به همزیستی با ایران. مقامات، نهادها و شخصیت های منطقه با این چرخش همراه شدند و با مواضع مثبت خود در خصوص بهبود روابط ایران و اعراب، حرکت منطقه را از این طریق تقویت کردند. ما به مؤلفه ها و فعالیت های اصلی روند ادغام عربی به سمت تهران ادامه خواهیم داد:

عربستان سعودی برای تعادل، امنیت و ثبات تلاش می کند

نیاز آمریکا به همکاری با کشورهای عربی در بحران جهانی انرژی و جستجوی واشنگتن برای روابط نزدیکتر با ریاض، عربستان سعودی حداقل به دو نکته جلب توجه کرد. ضعف آمریکا و نفوذ کشورهای عربی. این دو موضوع باعث شد که ریاض اتحاد سنتی را کنار بگذارد و کورکورانه از سیاست های واشنگتن پیروی کند و با تقویت اتحادهای چند منظوره و برقراری روابط متوازن با همه قدرت های جهانی، ثبات سیاست خارجی را تقویت کند. تماس اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این زمینه بررسی شد. تحلیلگران سعودی بر این باورند که هماهنگی در بازارهای انرژی و همکاری برای حفظ موازنه های استراتژیک از مهم ترین دلایل بهبود روابط عربستان و روسیه است و روابط مسکو و ریاض به سطح استراتژیک رسیده است.

نشست جده در عربستان با حضور رئیس جمهور آمریکا

چالش امنیتی مشکلی که ثابت کرده واشنگتن تمایلی به حل آن در مدت زمان کوتاهی ندارد. جنگ یمن جزو اولویت های سفر به منطقه نبود و همین کافی بود تا ریاض متوجه شود برای برون رفت از این بحران باید به سازوکارهای منطقه ای روی آورد. گفت‌وگو با آران به تحمیل و استولی‌ترین راح پیشروی ریاد در کامی از ایمان است. پیام‌های عربستان برای ادامه مذاکرات منطقه‌ای و استقبال تهران از این موضوع، نشان‌دهنده درک جدید عربستان از سیستم‌ها و ترتیبات امنیتی است. با جود انک عنک یمن هیچ جایی در دغدگه‌های بایدن در سیت دیده اما با سران عربی موزای خود کود براه براه اعلام کرد. به عنوان مثال، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در این نشست تاکید کرد که راه حل مسالمت آمیز همیشه انتخاب ارجح کشورهای عربی خواهد بود، چه در یمن، چه در فلسطین و چه در هر جای دیگر.

شکست واشنگتن در ایجاد اتحاد علیه تهران

ریس‌پمہور امیریکا در هوزر سران روسودی اربی در سیت در خیابان استبر به تهران، دمید شد که فیلم‌های ایران بیستادی از آن خارج شد. بایدن در این دیدار درباره لزوم مقابله با تروریسم در منطقه صحبت کرد و مدعی شد واشنگتن به همکاری با کشورهای منطقه برای مقابله با تروریسم ادامه می دهد. در کران سران روسودی عربی اما کیکدام با موازه بایدن ایرانی بایدن کردن در کران سران روسودی روستوه بایدن کردند نیز. ولیعهد عربستان در این نشست در جده ضمن دعوت از ایران برای همکاری با کشورهای عربی تصریح کرد: ما از همه تلاش ها برای دستیابی به راه حلی توسط احزاب سیاسی یمن برای پایان دادن به بحران در این کشور حمایت و همچنین حمایت می کنیم. «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان نیز در حاشیه نشست جده تاکید کرد که چیزی به نام «عرب بومی» وجود ندارد و صحبتی درباره ایجاد اتحاد منطقه ای با رژیم صهیونیستی وجود ندارد. .

سخنرانی ولیعهد عربستان سعودی در شهر جده

«فواز کسب العنزی» تحلیلگر سیاسی سعودی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره پیشرفت مذاکرات تهران – ریاض گفت: به سمت اعتماد و پذیرش حرکت می کند. علاوه بر ابزارهای دیپلماتیک فراوانی که ولیعهد عربستان سعودی و برخی کشورهای همسایه مانند قطر، کویت و عراق دنبال می‌کنند، سیاست شفاف‌سازی و افشاگری را در پیش گرفته‌اند. وزیر امور خارجه امارات متحده عربی نیز پیشتر گزارش داده بود که ابوظبی به دنبال احیای روابط با ایران است. ناظران تحولات منطقه معتقدند عدم سخنرانی سران امارات و عمان در نشست جده به معنای آن است که سیاست سکوت در برابر مواضع ضد ایرانی باید در تقابل با این رویکرد باشد.

تلاويو و سراب اديسازي با رياض

سران رژیم صهیونیستی با امید فراوان به سفر به منطقه و حضور در سرزمین های اشغالی منتظر کشاندن عربستان به روند عادی سازی بودند اما ناامید شدند. رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در تحلیل خود رئیس جمهور آمریکا را برنده منطقه و عربستان دانست. دلیل کینین مواعز و انزلی‌های را باید موزاکاکتی عربادی دربشوای اسلام ادیدی‌سازی بدانیم; ریاض اعلام کرد که تنها راه حل فلسطین راه حل دو کشوری است و تا زمانی که تل آویو در این مسیر حرکت نکند، روابط عادی نخواهد بود. سران رژیم صهیونیستی از جمله «راعن کوخائو» سخنگوی رژیم صهیونیستی سعی کردند این موضع را ضروری تفسیر کنند و اذعان داشتند که این رژیم هرگز همه چیز را درباره روابط امنیتی خود با عربستان سعودی فاش نمی کند. اما واقعیت این است که روند ریاض به سمت تل آویو تعادل مورد انتظار عربستان را در منطقه ایجاد نخواهد کرد، بلکه بر عمق چالش های این کشور خواهد افزود.

حوزر بایدن در سرزمین‌ اکزینی و گفتوگو با پرمیزیر موقعیت تلاویو

حمایت از منطقه ایران عربی

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در روزهای اخیر اعلام کرد که هفته گذشته پیامی از سوی وزیر امور خارجه عراق مبنی بر آمادگی طرف سعودی برای ورود به فاز سیاسی و علنی مذاکرات دریافت کردیم و همچنین برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کردیم. گفتگوها در سطح سیاسی. «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق گفت: بغداد در تلاش است تا دیداری علنی بین وزرای خارجه ایران و عربستان برگزار کند. پیش از این وزیر امور خارجه عراق نیز در گفت وگوی تلفنی ارزیابی خود از دیدار جده را با امیر عبداللهیان در میان گذاشت و روند مذاکرات ایران و عربستان را مورد بررسی قرار داد.

تداوم گفتوگوهای اراگی مکامت با ولیاعهد عربستان

مصطفی الکاظمی نخست وزیر در گفت و گو با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» با بیان اینکه دیدارهای بغداد، ایران و عربستان را به هم نزدیکتر کرده است، گفت: به نفع عراق است که برای کاهش تنش های منطقه ای برای نزدیک کردن ایران به هم جستجو عربستان سعودی. «برهم صالح» رئیس جمهور عراق نیز در گفتگو با شبکه آمریکایی «سیهان» با بیان اینکه عراق نقش بسیار مهمی در میانجی گری بین عربستان و ایران دارد، گفت: هیچ کودکی به تنهایی ممکن نیست. مقامات ایرانی مانند وزیر امور خارجه در خصوص روابط با همسایگان و سفر به ایران با تاکید بر اینکه سیاست خارجی دولت سیزدهم بر اساس اصول سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمندانه، همواره مسائل منطقه ای و همکاری بیشتر در به این نسبت. چارچوبی که به نظر می رسد به خوبی کار کرده است.

پایان پیام/ص




این مطالب را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

خروج از نسخه موبایل